Kolonizace Ameriky jako námět pro nejlepší současnou strategii v reálném čase - splnila se veškerá očekávání hráčů? Přečtěte si první českou recenzi včetně zhodnocení multiplayerového systému ESO2.
91

Age of Empires III

Výrobce: Ensemble Studios

Herní systém
Ensemble Studios present

BW hitHra spojuje to nejlepší z obou předchozích dílů a v mnoha směrech se tak stává velmi inovativní a zábavnou. Po středověku v dobách Age of Kings logicky navazuje období kolonizace Ameriky, na jejímž pozadí se celá hra odehrává. Age of Empires III přináší do klasického stylu strategií v reálném čase mnoho nového a dokazuje, že tento druh her ještě zdaleka není určen do starého železa.

HomeCity
Nejinovativnějším prvkem je zcela jednoznačně evropské HomeCity. Díky tomuto detašovanému centru vaší civilizace se do hry vnáší zajímavý prvek RPG. Vaše HomeCity je s vámi po celou dobu vašeho hraní a od hry ke hře se vyvíjí a přináší vám stále nové možnosti. Během klasického hraní real-timové strategie získáváte za každý úkon Expirience Pointy – zkušenostní body, které se vám akumulují na účet. Když získáte určitý počet těchto bodů, zpřístupní se vám možnost nechat si ze svého HomeCity poslat zásilku. Tato zásilka může být v podobě nových technologií, jednotek nebo budov. Můžete tak získat věci, na které byste bez HomeCity nemohli ani pomyslet. Jedná se například o majestátnou pevnost, připomínající svojí strategickou důležitostí hrad z Age of Kings či továrnu produkující suroviny nebo těžkou artilérii. Ze zásilek jednotek lze vybírat klasické jednotky, které si můžete i normálně vyrobit nebo velmi silné žoldáky, vůbec nejsilnější jednotky ve hře.

"Pro určení dalšího osudu říše musíte dobýt Nový Svět!"

Age of Empires IIIPrávě skládání těchto zásilek je oním zmíněným RPG prvkem. Spolu se získáváním zkušenostních bodů se vám zvyšuje level vašeho HomeCity a s každým novým levelem si můžete vybrat jednu novou kartu, reprezentující danou zásilku. Celkem lze dosáhnout až stého levelu, čili k dispozici se nabízí mnoho velmi různorodých karet. Problém však nastává v okamžiku, kdy přesáhnete pátý level, v tu chvíli máte k dispozici 21 karet. Do každé hry lze však vstoupit jen s balíčkem čítajícím 20 karet. Je tedy jen na vás, jaké balíčky dokážete ze svých karet namíchat a jak jich ve hře dokážete následně využít. V případě, že máte postaveno několik balíčků pro určité strategie či mapy, získáváte podstatnou výhodu nad svým soupeřem. Daný balíček si totiž volíte až poté, co si ve hře objednáváte první zásilku. V tuto dobu už tušíte, na jaké mapě hrajete, či jaký hraje proti vám soupeř a podle toho se můžete správně rozhodnout.
S každým dalším levelem HomeCity se vám také odemyká možnost otevřít si jednu customize kartu, která jen opticky vylepšuje vzhled vašeho HomeCity tak, aby bylo co nejhezčí.

Objevování a kolonizace
Po začátku hry se ocitáte na americkém kontinentu rozděleném na několik velmi různorodých map, z nichž jmenujme velmi zajímavé Bayou, bažinaté území dnešní Floridy či Karibik, kde si naplno vyzkoušíte potenciál obrovských bitevních lodí. Začínáte s městským centrem, několika osadníky a explorerem – nebo-li česky, průzkumníkem. To je vaše nejdůležitější jednotka v novém světě. Hra vám ani na chvíli nedá odechnout, takže hned ze začátku můžete průzkumníka využít na sbírání různých pokladů, které se na mapě nacházejí. V pozdějších dobách tuto jednotku využijete ke stavění obchodních stanic a jako jediná jednotka také umí založit nové městské centrum.

Age of Empires IIIPo objevení mapy zjistíte, že se zde nachází velmi mnoho strategických bodů, které jsou reprezentovány indiánskými osadami či místy okolo obchodních stezek. Právě ovládnutí těchto míst je nejdůležitější pro následný úspěch ve hře. Každé z těchto strategických míst si pod svou kontrolu získáte postavením obchodní stanice, ze které pak můžete čerpat mnoho výhod. Obchodní stanice v indiánské osadě vám zajistí spojenectví s daným kmenem a vy se tak dostáváte k jednotkám a technologiím, které vám nejsou normálně přístupné. Velkou výhodou indiánských jednotek je, že nezabírají populační limit. Je zde však omezení v počtu indiánských vojáků, jenž lze najednou vlastnit. Obchodní stanice u stezky vám naopak nabízí kontrolu nad obchodem a po každém projetí obchodníka kolem vaší stanice se vám přidává určitý počet Expirience Pointů. Obchodní stezku lze v této stanice též upgradovat na dostavníky či vlak, poté se vám zpřístupní možnost zvolit si, jakou surovinu chcete při průjezdu obchodníka získávat. Můžete tak volit mezi jídlem, dřevem, mincemi a již zmíněnými zkušenostními body.

Civilizace
Age of Empires IIIHratelných je ve hře celkem osm evropských civilizací, které jsou od sebe v mnohých věcech odlišné.
Hrajete-li za Brity, unikátní jednotkou vám bude dobře známý longbowman, muž s lukem s velmi dalekým dostřelem. Navíc s každým postaveným domem získáte vesničana zdarma.
Francouzi mají ve svých službách speciální, byť o něco dražší vesničany, kteří jsou však úměrně tomu výkonní. Unikátní francouzskou jednotkou je Cuirassier – nejsilnější jízda ve hře. Jsou nejvhodnější civilizací pro získávání spojenectví s indiány.
Holanďané jsou civilizací velmi orientovanou na zlato. Jejich vesničané stojí zlato. Aby si na tyto náklady vydělali, je jim umožněno stavět banku, která stále produkuje peníze. Jsou vhodnější především pro pozdější doby, ale velmi náchylní k počátečnímu rushi. Jejich unikátní jednotkou je jezdecký Ruyter a levný průzkumník Envoy.
Němci mají kromě klasických vesničanů k dispozici i speciální vesničany s vozíkem, kteří jsou výkonnější, avšak lze je posílat jen z HomeCity. Němci jsou klasickou houževnatou civilizací, jejich unikátní jednotkou je těžká pěchota Doppelsoldner, lehká jízda Uhlan a speciální obrněný vagón. Nejdříve ze všech civilizací si mohou nechat z HomeCity zasílat žoldáky.
Portugalci získávají s každou dobou do které postoupí jeden vagón pro založení městského centra, což jim umožňuje poměrně rychlou expanzi. Mají nejsilnější námořnictvo a nejlepší Dragouny ve hře, což jsou speciální protijízdní jednotky. Unikátními jednotkami jsou Cassador a Organ Gun.
Age of Empires IIIRusové jsou z historie známí masovým posíláním svých vojáků na smrt. I toto se ve hře projeví a tak některé jejich jednotky včetně vesničanů, unikátních streletů a jiné pěchoty se vyrábí po skupinkách, z čehož plyne cenová výhoda. Místo klasických věží staví Blockhousy, které kombinují klasická kasárna s věží. Unikátními jednotkami jsou lehký mušketýr strelet a několik speciálních jízdních jednotek. Kozák nahrazuje klasického Husara a Oprichnik je střeleckou jízdou s prakem.
Turci se sice nikdy na kolonizaci nepodíleli, nicméně ve hře jsou velmi zajímavým prvkem. Jejich hlavní schopností je, že nemusí platit za vesničany, kteří se sami vyrábí po určitém čase. Jsou civilizací velmi zaměřenou na střelné zbraně. Jejich unikátními jednotkami jsou janičáři, abus-gun, jízdní Spahi, Galéra a super kanón Great Bombard.
Španělé mají velkou výhodu v posílání zásilek z HomeCity, na každou zásilku jim totiž stačí méně zkušenostních bodů než kterékoliv jiné civilizaci. Speciálními jednotkami jsou válečný pes, který najde uplatnění především na začátku hry, Rodolero a Lancer, super těžká jízda s oštěpem v ruce.

"Nejinovativnějším prvkem je zcela jednoznačně evropské HomeCity. Díky tomuto detašovanému centru vaší civilizace se do hry vnáší zajímavý prvek RPG."

Multiplayer
Age of Empires IIIHra více lidí po internetu se v poslední době stává stále více oblíbenou. Je jasné, že žadná počítačová inteligence nemůže nahradit variabilitu lidského mozku a tak právě multiplayerové boje jsou tím nejvariabilnějším, co můžeme od hry očekávat.
K dispozici jsou dvě možnosti multiplayerového klání. Jednak se jedná o možnost hry po místní síti LAN či pomocí IP adresy s jiným hráčem. Do popředí se však dostává systém ESO2. S prvním systémem Ensemble Studios Online jsme se setkali u Age of Mythology a nové ESO připravené pro Age of Empires III přináší mnoho vylepšení.
Na co se tedy můžeme těšit? První dobrou zprávou je, že ES neberou nové ESO jako fixní systém, ale spíše jako službu, která se bude, jak slíbil Greg Street, hlavní designér hry, stále dynamicky vyvíjet.
Oproti Age of Mythology odpadl klasický rating, kdy hráč začínal s počtem 1600 bodů a následně se mu s každou výhrou body přičítali a s prohrou odečítali. Tento ukazatel skillu se však v Ensemble Studios nezdál být úplně ideální, protože jedinou motivací hráčů bylo „získat větší rating“ což vedlo k tomu, že se stále hrálo velmi omezené množství osvědčených strategií a map jen proto, aby hráč vyhrál a neztratil rating.

Age of Empires IIIHodnocení hráčů na novém ESO je proto řešeno žebříčky (ladders). Ty nabízí velkou variabilitu, neboť jsou stále aktualizovány a nabízejí mnoho možností. Jsou zde žebříčky, kde jsou hodnoceny úspěšnosti s jednotlivými civilizacemi, stejně jako žebříčky v tom, kdo nasbíral nejvíce pokladů. Jak říká Greg Street, pokud se ukáže že mnoho hráčů hraje jednu danou strategie pro určitý žebříček, klidně uděláme jiný žebříček tak, abychom dali prostor jiným strategiím a ten ve kterém je nejvíce hráčů klidně zrušíme. Samozřejmě je zde zastoupen klasický žebříček týkající se poměru výhra/prohra, který bude nejspíše tím hlavním, ukazujícím skill hráčů.
Jak bylo řečeno, ESO2 bude variabilní službou a tak Greg připustil, že v budoucnu, pokud se systém žebříčků neosvědčí a hráči by volali po zavedení ratingu známého z AoM, nevidí v tomto vůbec žádný problém.
Do žebříčků se počítají veškeré hry odehrané na ESO ať už hrané přes quick search, kdy je vám automaticky vybírán hráč podobného skillu (data se berou z žebříčku výhra/prohra) a levelu HomeCity, či přes Game Browser, kdy si k sobě nebo proti sobě můžete postavit libovolného soupeře.
Kromě tohoto nejpodstatnějšího faktoru vyhledávání hráčů je zde zastoupeno mnoho dalších partií. Nechybí samozřejmě správa multiplayerových HomeCity, které jsou odlišné od těch v singleplayeru, chat, výše zmíněné žebříčky, list přátel a nepřátel a karta pro správu klanu. Každý hráč si může založit klan a před jeho jméno je pak automaticky přidáván clan tag. Při rychlém vyhledávání lze pak využít možnost předního vyhledávání hry pro match s klanovým hráčem. V žebříčcích jsou samozřejmě hodnoceny různé statistiky klanů.
Důležité je také podotknout, že na jeden CD key lze zaregistrovat jen jedno uživatelské jméno, čímž ES chtějí předejít šedým účtům a smurfigu.

Age of Empires III Age of Empires III

Pokud máte zájem, stáhněte si následující video prohlídku ESO s českým komentářem, kde uvidíte všechny zmíněné atributy v reálu.

Singleplayer
Age of Empires IIIHra samozřejmě obsahuje i možnost hry jednoho hráče proti počítačové inteligenci, která je zastoupena speciálními charaktery a za každou civilizaci hraje počítač zcela odlišně. V singleplayeru můžete zvolit klasický skirmish mód či kampaň. Ta by vás mohla upoutat především svým příběhem, který mapuje historii fiktivního rodu Blacků v době kolonizace Ameriky. Kampaň je rozdělená do tří aktů, kdy v každé vystupuje další generace rodu. Každý act obsahuje osm misí, z nichž každá vystačí na zhruba 45 minut herního času. Celou kampaň tak lze projít poměrně rychle, takže všem určitě doporučuji si ji zahrát už jen kvůli krásným animacím a poměrně poutavému příběhu.

Grafika
Věcí, kterou nelze opomenout je grafická stránka hry, o níž se mluvilo od doby vydání prvních screenshotů ze hry, které vypadali fantasticky. Hra přináší grafiku úrovně, která byla dosud vidět převážně jen ve hrách typu FPS jako je Half-Life 2 atp.
Age of Empires IIIEnsemble Studios do hry zakomponovali prvky, využívající plný potenciál moderních grafických karet. Začněme tedy Pixel a Vertex shadery, které se starají o velmi reálné vykreslení a nasvícení scény včetně stínů. Anti-aliasing vyhlazuje hrany a vše je korunováno fyzikálním engine Havok, díky němuž se z budovy po zásahu dělové koule odlamují kusy přesně v místě zásahu a vojáci po zasažení dělem odletují do stran. Výsledek je ještě dotvořen bloom efektem tlakové vlny po nárazu. O krásně renderované vodě se můžete přesvědčit na přiložených screenshotech. Nejlepší na tomhle všem ale je, že všechny tyto věci vnímáte během hrání zcela přirozeně a svou pozornost na ně vůbec nesoustřeďujete.
Pravdou je, že při maximálním zoomu už detaily nejsou takové jako třeba v případě Rome Total War, ale popravdě řečeno, při hraní na tyto pohledy ani nemáte čas.
Pro využití všech těchto dokonalých efektů je však potřeba především hi-endová grafická karta, která všechny zmíněné efekty podporuje. Bez těchto efektů vypadá hra o dost hůře, ale na druhou stranu je díky tomu hratelnější i na starších sestavách.

Vady na kráse
Age of Empires IIIJe jasné, že hru takovéhoto rozsahu nelze udělat úplně bez chyb a vyjmenování neduhů musí ke každé recenzi patřit. Prvně bych chtěl vyvrátit omyl, který se šíří mezi lidmi a sice že ve hře nejsou rozšířené formace jednotek. Tyto formace jsou přítomné, avšak jejich zobrazení ve hře je podmíněno zapnutím dané možnosti v options. Faktem je, že formací je poměrně málo a velmi oblíbené formace z Age of Kings jako Patrol a Stay in group nejsou přítomné vůbec, což je možná škoda.
Dalším problémem je nereálnost v chování jednotek za určitých situací. Například pokud vojáci stojí na obchodní stezce a zrovna po ní projíždí vlak, projede skrz ně, aniž se jim něco stane. Stejně tak lodě na vodě si při svých manévrech zájmen nepřekážejí a mohou se překrývat. Podobný problém je se střílením skrz hradby. Pokud máte kolem svého města hradby, tak ty zabraňují nepříteli akorát v průchodu skrz, nikoliv však ve střelbě skrz ně. Není však jisté, jestli toto všechno jsou chyby, některé z těchto věcí mohou být záměrné v rámci zlepšení hratelnosti, protože jak jinak by šel vyřešit například onen skrz jednotky projíždějící vlak?
Faktických chyb, které jsou neoddiskutovatelné zde však také několik je. Minimální požadavky nepožadují procesor s podporou rozšířených instrukcí SSE a přitom bez nich hru nelze spustit, což považuji od ES za velmi neférové.
Další problémy jsou se zvukem, kdy dialogy v kampani se občas částečně opožďují a při nastavené maximální hardwarové akceleraci zvuku se hudba po určitém čase sama úplně vypne.
Pro hardcore hráče může být citelnou ztrátou nemožnost nastavení klávesových zkratek přímo ve hře. K tomuto nastavení je nutné editovat příslušný konfigurační soubor.

Závěrem

Plus Povedená kombinace RTS a RPG
Plus Variabilní multiplayer
Plus Grafické zpracování

Mínus Procházení některých jednotek skrz sebe
Mínus Absence některých bojových formací
Mínus Nelze nastavit hotkeys přímo ve hře

Povídat o Age of Empires III by se dalo na mnoho dalších stran, ale abych vás nenudil, raději už skončím a pokusím se vše shrnout. Ve hře se objevuje dosud nikde neviděná kombinace dvou žánrů RTS a RPG v podobě HomeCity, což dokáže hráče u hry udržet po velmi dlouhou dobu, především při využití nekonečně variabilního multiplayeru. Nových prvků při samotném hraní strategie je také dost hlavně díky indiánským vesnicím a obchodním stezkám, díky nimž získává boj o území konkrétnější podobu.Výborná grafika se jen tak hned také neokouká a bude „in“ i za pár měsíců. Age of Empires III není hrou, která by hráči vystačila jen na jedno dohrání a mohl by ji odepsat, což jí v pomyslném žebříčku v dnešní době řadí velmi vysoko. Spolu s velkou očekávaností tohoto titulu a za předpokladu že Ensemble Studios budou hru udržovat stále aktuální pomocí opravných patchů (první patch už je na světě), se dá čekat, že o této hře ještě po nějakou dobu uslyšíme a proto i přes výše zmíněné chyby, volím poměrně vysoké hodnocení tohoto áčkového titulu.

91 %

90 %

Doposud hodnotilo 1177 čtenářů