Age of Mythology – božská RTS

  • 1344
Jen málokterá hra je tak očekávána jako Age of Mythology, RTS z mýtických dob plných bohů a hrdinů. Dílko společnosti Ensemble Studios, která vytvořila oba díly dnes legendární strategie Age of Empires, bude podle všeho naprostá bomba. Pokud nevěříte, přečtěte si naše podrobné preview, které vás určitě přesvědčí.

Age of Mythology Bude to pokračování Age of Empires 2? Tak budou tam bohové, nebo ne? Proč sakra tu hru tolik utajují? To jsou jedny z mnoha otázek, které doprovázely oznámení realtimové strategie Age of Mythology (déle jen AoM). Společnost Ensemble Studios, jež stojí za zrodem obou dílů hry Age of Empires, si mohou mnout ruce, protože takové šílenství a hltání každé, byť sebemenší informace o nějaké hře se může rovnat snad jen několikrát odloženému Warcraftu 3. Není se co divit – i když AoM vychází ze schématu Duny 2, lépe řečeno Age of Empires, je to hra opravdu skvělá. Dokonalá grafika, mytologičtí bohové i hrdinové a tři zcela odlišné národy by snad měli přesvědčit zaryté příznivce jakékoliv jiné RTS, že si AoM pozornost zaslouží.

Prvním podstatným rozdílem oproti všem ostatním RTS je velká rozdílnost třech hlavních civilizací. Nečekejte sice takovou variabilitu, jakou nabízel Starcraft, nicméně Řekové, Egypťané a Norové (chcete-li Skandinávci nebo Vikingové) se budou lišit vším, na co si jen vzpomenete. Jednotlivé národy, jejich budovy a vojsko vypadá úplně jinak, dokonce má každá civilizace různé jak jednotky obyčejné, tak unikátní (tedy speciální podle národu jako v Age of Empires 2, například egyptský faraón nebo vikingský trpaslík - stavitel) a mytologické (o těch se zmíníme později). Různé též budou technologie k vynalezení, hrdinové a hlavně božstva a s nimi spojená mytologie. Ta je základním prvkem celé hry i Age of Mythology jejím největším lákadlem a přínosem. Když si vyberete vám nejbližší národ, musíte si zvolit jednoho ze tří bohů, které budete uctívat. Tudíž AoM obsahuje devět bohů (tedy devět odlišných stran ve třech hlavních skupinách) a v rámci jedné civilizace každý ze tří bohů dává k dispozici jedinečné jednotky, bonusy a „božské síly“ – něco jako kouzla. Abyste mohli nepřítele připálit třeba pěkně mířeným bleskem, zničit jeho město pekelným zemětřasem nebo seslat ochranný štít na své jednotky, musíte mít poblíž hrdinu, který je jakýmsi pojítkem mezi vámi a bohem, jenž ve hře osobně nevystupuje. Hrdinové jsou navíc mnohem silnější než normální jednotky, takže jejich ztráta docela zabolí. Seslání božského kouzla stojí příslušné množství many. Mana, dá se říct, patří k surovinám a každá civilizace ji bude získávat jinak. A protože způsob získávání hrdinů bude rovněž odlišný, podíváme se na jednotlivé civilizace podrobněji.

Řekové by podle slov autorů měli být nejvyváženější národ – nebudou mít ani výrazné slabiny, ani nějaké větší přednosti, proto se budou spíše hodit jako civilizace méně zkušenějším hráčům. Ovšem jednu přednost Řekové přeci jen budou mít, a to silné jezdectvo a velký počet mytologických jednotek. Ty, stejně jako v případě Egypťanů a Norů, jdou trénovat v chrámu, který navíc u Řeků slouží jako zdroj many. Pošlete do něj vesničany, aby se pomodlili, a zvýší se vám množství many. S ní přímo souvisí hrdinové, které si Řekové musí zaplatit v městském centru. Staré řecké báje a pověsti jsou plné nejrůznějších Kyklopů, Age of Mythology Minotaurů a další všemožné havěti, s níž se setkáme i v AoM. Mytologické jednotky všech civilizací mají nějakou speciální vlastnost, nebo alespoň zajímavý styl boje, a tak se můžete těšit, jak v případě Řeků budou jejich Chiméry útočit svými oběma hlavami a jak talosští bronzoví obři budou čnít nad ostatními jednotkami. Co se týká božstev, Řekové mohou uctívat Dia (vládce Olympu, jinak sympatický šedovousý chlapík, který občas na obyčejné smrtelníky vypálí pár blesků, což by měl umožňovat také v AoM, navíc bude dávat bonusy jezdectvu), bonusy vládce říše mrtvých Hádese zatím nejsou známy, zatímco výhody uctívání Poseidona, boha moře, jsou zřejmé – silné námořnictvo.

Prastaří Egypťané jsou zajímaví tím, že mohou mít pouze jednoho jediného hrdinu, který je ale k dispozici už od začátku hry, není ho třeba proto nějak složitě získávat. Dokonce je mnohem silnější než hrdinové Řeků a Norů. Přízeň bohů Ra (slunce), Osirise (zemřelých) a Seta (chaosu a zla) si Egypťané vysluhují stavbou monumentů. Konkrétní bonusy uctívání jednotlivých bohů zatím nejsou známy, ale o mytologických jednotkách víme víc. Smradlavé oživlé mumie a Sfingy (v AoM plnící obrannou roli) nikoho nepřekvapí, leč mnohem zajímavější je Anubis, strážce hrobek, jehož dlouhé nožky mu umožňují skákat na obrovskou vzdálenost, a tak se v mžiku dostane k nepříteli a potom ho rozseká svými dvěma dýkami. Z obyčejných jednotek můžeme zmínit jezdce na velbloudech, obecně pak Egypťané vynikají lučištnickými jednotkami.

Age of Mythology Poslední civilizace padne k srdci každému, kdo má rád chladné dny a sychravé počasí. Severskou mytologii si každý určitě spojí se všemožnými obry – například ledový obr přímo svými útoky nezraňuje, ale umí na pár sekund zmrazit nepřátelskou jednotku. Kromě toho bude v AoM válčit obr ohnivý, kamenný a ještě třebas Troll. O standardní části armády příliš nevíme, snad jen to, že Skandinávci vynikají svým námořnictvem a že vsázejí spíše na hrubou sílu. Tomu odpovídá způsob nabývání many a hrdinů. Mana se získává v boji a hrdinou se může stát každá jednotka, která dosáhla určitého počtu povražděných nepřátel. Ještě nám zbývá zmínka o bozích – Skandinávci mohou uctívat Odina (bůh války a smrti), Thora (bůh blesků) and Lokiho (bůh ohně a magie). Konkrétní bonusy autoři ještě neoznámili.

Jak sami vidíte, rozdíly mezi civilizacemi budou opravdu velké, a to ještě není nic známo o odlišných technologiích a kouzlech bohů. Doufejme, že se autorům podaří vyvážit jednotlivé strany, aby to dopadlo tak krásně jako ve Starcraftu, což je dodnes z hlediska odlišnosti jednotlivých stran nepřekonaná hra. Ovšem autoři mají z tvorby Age of Empires dost zkušeností, proto známka toho, že ve hře bude vše perfektně vyvážené, je třeba maximální limit božské many. Podle slov autorů jsou božské síly jakýmsi doplňkem vaší armády a ne tím rozhodujícím prvkem. Tudíž zapomeňte na taktiku, že s hrdinou přiběhnete k nepřátelskému táboru a srovnáte ho se zemí pěti zemětřesy, vojáky mu pobijete Age of Mythology rojem meteoritů a zbytek připálíte blesky a firebally. Maximální hladina many je totiž na stovce, což umožňuje seslání jen několika kouzel najednou, a tak navíc musíte manu získávat průběžně.

Systém hry, pomineme-li mytologickou část, vychází z Age of Empires a přináší pár nových a zajímavých prvků. Co se týká stavby budov a cvičení jednotek, vše zůstává při starém, ale změnou oproti Age of Empires prošly suroviny. Kámen se v AoM těžit nebude (nicméně obranné věže a valy stavět půjdou). Dřevo a zlato se získává klasicky, jídlo půjde obstarat několika způsoby – lovením více jak deseti druhů divoké zvěře, rybolovem a chovem domácích zvířat. AoM své kořeny nezapře, a proto vaše civilizace stejně jako v Age of Empires projde několika obdobími, v AoM budou celkem tři. Paleta budov je vcelku podobná s Age of Empires, vojska se trénují v kasárnách a stájích, na stavbu obléhacích strojů je potřeba vybudovat omšelý siege workshop, obchoduje se pomocí tržiště, u kováře se objevují pokrokové technologie atd. V nové budově – chrámu – se trénují mytologické jednotky a vynalézají mytologická vylepšení. Originální, těžko však říct do jaké míry dobrou novinkou autoři vyřešili veškeré námořnictvo. V docích půjde stavět jenom jedna loď, jejíž typ bude záležet na tom, jaké jednotky do ní naskládáte. Například posádka lučištníků udělá z lodi útočnou loď a obléhací stroje přemění loď v kocábku, která bude pálit kamení na dlouhou vzdálenost. Age of Mythology Uvidíme, jak tento systém nakonec bude fungovat a vypadat, ale rozhodně zní zajímavě.

Zajímavě také vypadají screenshoty. Pokud AoM srovnáme se současnými a připravovanými tituly, nemá až na Warcraft 3 žádnou konkurenci a i ty současné nejlépe vypadající RTS v čele s hrami jako Sacrifice a S.W.I.N.E. nesahají AoM ani po kolena, protože to, co AoM předvádí, je naprosto fantastické. Engin je plně 3D a nabízí úchvatnou podívanou. Každé vylepšení jednotky na ní půjde vidět, architektura a zpracování některých mýtických příšer nemá chybu, nemluvě o desítkách efektů – tornáda, zemětřesení a blesky vypadají nádherně. Ve hře se bude střídat den a noc; déšť, sníh a průhledná voda jsou dnes už samozřejmostí, leč plně deformovatelný terén už ne. Božská kouzla pořádně upraví půdu pod nohama – díky zemětřesením a ostatním ničivým kouzlům budou vznikat hory, průrvy v zemi a zanikat údolí. Důležitá je také strategie, protože jednotka stojící na kopci bude mít, co se týká dostřelu a dohledu, výhody než jednotka pod kopcem. Minimální požadavky autoři zatím neoznámili, nicméně když se podíváte na okolní krásné obrázky, sami uznáte, že k pořádnému hraní bude potřeba pořádná mašina. S grafikou úzce souvisí filmové a animované sekvence. Tvůrci udělali moc rozumnou věc, kterou mimochodem můžete spatřit ve hře Empire Earth, že do hry začlenili in-game animace, což je daleko rozumnější a atmosféričtější než nějaké filmové sekvence mezi misemi.

Age of Mythology Těch bude AoM obsahovat kolem třicítky a budou slepeny v jednu dlouhou epickou kampaň. Autoři příběh pečlivě tají, zatím je známo jenom pár střípků – všechny mise budou spojeny jedním celistvým příběhem, hráč postupně vystřídá všechny civilizace a vžije se do role jedné postavy z celého příběhu. Autoři kampaň dost vychvalují, uvidíme, co se nakonec z příběhu vyklube, a taky uvidíme, co se vyklube z multiplayeru, který umožňuje hru šestnácti hráčů a který autoři oproti ostatním RTS co nejvíc zjednodušili, zlepšili a přidali pár nových variant hry.

Jak sami vidíte, AoM bude opravdu skvělá RTS, která se klidně může stát nástupcem Age of Empires a nejlepší RTS vůbec. Datum vydání bylo nedávno odloženo, ale září 2002 je podle autorů už definitivní termín. No, nám už jen zbývá těšit se a doufat, že si v září zahrajeme jednu skutečně vynikající hru.

Čekání na AoM si můžete zkrátit prohlížením výborné české stránky o AoM (dík Cursemu, otci těchto stránek, za spolupráci), potom se můžete podívat na třebas na tuto zahraniční stránku a ještě na stránku oficiální.