Age of Wonders

Age of Wonders
Age of Wonders

Fantasy série Heroes of Might & Magic patří k mým oblíbeným, i když, přiznávám, že každý z následujících dílů ztratil něco ze svého lesku originality. Nejméně markantní rozdíl zaznamenal každý z hráčů hlavně mezi druhým a třetím dílem, ovšem těch vylepšení bylo stále ještě moc.

Než se pustím do prvních dojmů z demoverze, rád bych přiblížil styl strategie i méně zkušeným hráčům. Představte si opravdu velikou mapu plnou pokladů, magie, svatých míst, hradů a samozřejmě potvor. Každý z hráčů na počátku vlastní jeden hrad (svoji baštu), ve které staví budovy a vyrábí jednotky. S hrdinou pak expanduje do světa, kde bojuje, sbírá poklady, dobývá hrady a přilehlé vesnice. Tento princip se uplatňuje v různých poměrech, ale v zásadě existují pouze tři struktury - hlavní mapa, obrazovka s hradem (stavění, vyrábění) a bojová obrazovka.

Před časem jsem si pochvaloval demoverzi Disciples, další z Heroes of Might & Magic like her. Neoplývala ničím převratným, ba dokonce zjednodušila souboje a starání se o suroviny na nutné minimum. Těžko říci proč, líbila se mi, hodně k tomu přispěla i dynamicky měnící se krajina (rozuměj grafické zobrazení krajiny) v závislosti na tom, který z klanů ji vlastní.

Pokud bych o Age of Wonders řekl, že jsou pouze další variací na dané téma, měl bych pravdu. Proč s tím otálet, perfektní Heroes of Might & Magic III se překonat nepovedlo. Age of Wonders se bude líbit zejména milovníkům různých tabulek, doprovodných perků, spousty kouzel a stratégům, kterým nevadí drobet schematická a velmi účelová grafika.

V praxi máte na začátku jednoho hrdinu a hrstku bojovníků v partě (maximálně 8 včetně hrdiny), se kterou se potloukáte po mapě. Mapa obsahuje spousty měst a nějaká ta další navštivitelná místa, nicméně krajinka v Heroes III si mě získala prostě víc - svoji barevností a nepřeberným množstvím různých lokací, jakých se Age of Wonders nedostává. Age of Wonders Nápad s podzemím, čili dvě mapy, využili již Heroes III také. Hrdina sice sdružuje partu bojovníků a může tak vypomáhat kouzly či svými dovednostmi, přesto vyráběné jednotky se mohou po mapě pohybovat samostatně, podobně jako ve strategii Warlords. Města na mapě posuzujete podle statutu přítel/nepřítel, přičemž při dobytí nepřátelského města můžete vyrábět stávající jednotky, které používá nepřítel. Mnohdy se stává, že vám tyto cizí jednotky přeběhnou ke svým, k nepříteli. Proto je lepší během pár tahů zapříčinit migraci vaší rasy do dobytého města, které se postupně přetvoří dle vašich dobyvatelských plánů. Ve městě si můžete stavět několik budov (obrana, nové budovy - nové jednotky...) nebo nechat vydělávat peníze. Demoverze obsahuje čtyři hratelné rasy, v plné verzi se dočkáte čísla osm. Zvolil jsem vznešené elfy, do své zničující party pak postupně naverboval: dva lukostřelce, rytíře, klerika, středověký plamenomet (velmi cool), katapult a dobývací stroj.

Narazíte-li na jednotky s nepřátelskými úmysly, začne souboj. Na jedné straně stojí vaše jednotky, kousek od vás ty nepřátelské. Velikánský prostor umožňuje celkem slušně taktizovat, trochu víc než v Heroes III, přesto se bavím trochu méně. Hlavně díky až moc titěrným jednotkám, kdy jen těžko poznáte, jestli pod kurzorem máte rytíře nebo lučištníka. Osvědčila se mi strategie nasázet všechny jednotky do řady a vysunout středověký plamenomet. Ten v nejlepším případě pojme hned několik jednotek ve svém dosahu a hlavně zabíjí na jednu ránu. Díky němu se mi podařilo vyhrát několik předem prohraných bitek. V případě, že začne počítač používat více skupin po osmi hned u sebe, je zle, vaše osmičlenná banda těžko nárazově porazí třeba 24 jednotek.

Bojem ošlehaný hrdina a jeho svěřenci získávají i nějaké ty zkušenosti. Hrdina roste po levelech, ostatní jednotky reprezentuje pouze stříbrná a zlatá medaile. Měl by také prohodit pár slov ohledně magie. Na začátku existuje 6 živlů a pět vašich volných magických políček. Vyberete-li si například živel oheň, automaticky ztrácíte možnost volby živlu voda. Fakticky si tedy vybíráte tři živly a dva z nich si zesílíte - to se projeví na počtu a síle kouzel příslušného živlu. Samotná kouzla zkoumáte na tahy, tedy nic objevného. Nezapomnělo se ani na různé předměty, které si na svého hrdinu zavěsíte.

I když je na nějaké soudy ještě brzy, mým favoritem stále zůstávají Heroes III. Jak jsem naznačil, tahle hra se bude určitě bude líbit stratégům co milují tabulky a nevadí jim drobet schematická grafika. Na škále hodnocení to zatím vypadá tak od 60-90%.


Témata: bitka, Might & Magic