Age of Wonders II – první dojmy ze hry

  • 56
Těsně po Disciples 2: Dark Prophecy a Heroes of Might & Magic IV se brzy dočkáme další fantasy tahovky, která nevypadá vůbec špatně. Může se ale ještě vůbec prosadit v konkurenci tak kvalitních titulů? Poté, co jsme si zahráli demoverzi Age of Wonders II, už o kladné odpovědi na tuto otázku nepochybujeme.

Age of Wonders II: The Wizard´s ThronePříběh Age of Wonders II nezačíná – jak už je to v počítačových hrách obvyklé – zrovna nejoptimističtěji. V zemi Evermore se totiž rozpadl kruh šesti magických škol, které až dosud společně vládly celému světu. Ale jak už to chodí, jejich zástupci cítili, že by bylo pro ně a jejich lid mnohem výhodnější, kdyby neomezenou moc drželi v rukou sami. Rozpoutala se válka stejně zuřivá, jako zbytečná. Lesy vzplály magickým ohněm, řeky se vylily z břehů a na polích místo úrody ležela mrtvá těla. Vesničané si u ohňů vystrašeně vyprávěli o temných stínech plížících se bažinami za bílého dne a blesk rozpoltil oltář v chrámu bohyně života. Bývalý vládce Evermore, Gabriel, přesto doufá, že se mu podaří bojující strany usmířit a přivést opět do cechovní síně, k trůnu čarodějů. Jeho nadějí je mladý a mimořádně nadaný učeň Merlin (kde jen už jsem to jméno slyšel? :o). A nadějí Merlina jste vy, hráči Age of Wonders II: The Wizard's Throne.

Age of Wonders II se drží plně ve stopách prvního dílu a přinášejí jen mírné inovace. To ale není vůbec na škodu, protože herní systém Age of Wonders je v mnohém odlišný od Heroes či Disciples a rozhodně má šanci zaujmout (fakt, že jde v podstatě o zkopírovaný stařičký Master of Magic, raději nebudeme brát v potaz). Posuďte sami:

Age of Wonders II: The Wizard´s ThroneZákladem je – podobně jako u konkurenčních titulů – město. Každé město je obydleno určitou rasou (celkem je jich dvanáct), která se nemění podle toho, kdo jej získá nebo ztratí. A ne každý tvor může žít pod každým vládcem, takže pokud jako temný elf získáte lidské město, můžete rovnou počítat s tím, že budou obyvatelé rebelovat. Řešení jsou dvě – budete si ve městě vydržovat vojenskou posádku, nebo jeho obyvatele vyhostíte a zabydlíte tam svou vlastní rasu. K populaci se váže ještě několik akcí, které můžete ve městě provést – chcete-li, můžete jej kompletně vypálit, popřípadě "jen" vydrancovat, pozitivní je naopak výstavba nových domů (= zvýšení počtu obyvatel) či rozvoj obchodu (= větší výnosy).

Ve městě je též možné stavět různé speciální budovy. Systém výstavby se více podobá Civilizaci než HOMAM, každé město totiž za tah dle své velikosti vygeneruje určitý počet produkčních bodů, které lze na stavbu použít. V praxi to znamená, že zatímco menší budovy budete mít za tah hotové, u větších může výstavba trvat tahů i několik.
Skladba staveb je poměrně široká. Nabízejí se nám válečné dílny a rekrutovací budovy, které rozšíří počet vyrobitelných jednotek v daném městě, několik druhů hradeb zajišťujících obranu nebo řemeslnické domy zvyšující produkci. Nejzajímavější jsou ale budovy dvou zbývajících okruhů – církevní a magické. Začneme prvními - postupně můžete Age of Wonders II: The Wizard´s Thronepostavit neutrální chrám, klášter, ale mnohem důležitější rozhodování přijde až ve chvíli, kdy je třeba vybrat si jednu ze čtyř svatyní (svatyni řádu, magie, přírody nebo války). První z nich vám ve městě zvýší spokojenost lidu a produkci, druhá zvýší počet generovaných výzkumních bodů a magenergie, třetí zrychlí růst města a konečně poslední způsobí, že všechny jednotky vyrobené ve městě budou už rovnou veterány. Neméně důležité jsou budovy magické. Základem je věž, která se může rozvinout do několika pater. K ní se pak připojují další stavby s nejrůznějšími čarovnými efekty pro bránící jednotky, zvětšující vaši magickou doménu nebo dokonce umožňující teleportaci.
Poslední důležitou funkcí města je rekrutování jednotek. Každá rasa by jich měla mít více než deset. Některé jsou pro všechny společné (balista, katapult), jiné se liší v podstatě jen názvem (základní pěší a střelecké jednotky), ale silnější jednotky už jsou diferencovány o poznání více. Tak například temní elfové mají mezi svými specialitami temného kněze, který umí léčit, vyrábět nemrtvé a jako útok používá koncentrovaný úder temnoty nebo obří pavoučí královnu, která, krom velkého počtu hitpointů, disponuje speciálním útokem, kdy chytí protivníka do pavučiny, sváže ho a znehybní. Naopak druhá strana konfliktu, za kterou je možné v demoverzi hrát, disponuje jednotkami s pozitivními schopnostmi – jednorožci, kněží bohyně přírody a další.

Age of Wonders II: The Wizard´s ThroneTím ovšem výčet bojovníků, kteří vám dopomohou ke konečnému vítězství, nekončí. Další je možné získat pomocí vyvolávacích kouzel. S kouzly je v Age of Wonders II naloženo stejně jako v Civilizaci s vynálezy - každé město v závislosti na svých budovách generuje určitý počet výzkumních bodů, za které jsou posléze vyvíjena. Age of Wonders II obsahuje celkem sedm magických sfér – čtyři elementální (voda, oheň, země, vzduch), magii života a smrti a neutrální, která je nazývána cosmos. Dle svého zaměření má každá z nich jinou paletu kouzel, takže zatímco v Life Magic nalezneme nejrůznější oživování, posilování a kouzla proti nemrtvým, v Death Magic se dočkáme vysávání života, operací s mrtvými těly a přivolávání smrtelných epidemií na města. Liší se pochopitelně i příšery, které je možno vyvolat – za temnou stranu si přivoláte kostěného draka nebo temného anděla, dobří kouzelníci však spíše na svět přivedou vílu nebo jednorožce.
Kouzla se dle použití dělí na ta, která se vám šiknou v průběhu souboje, a ta, která využijete na hlavní mapě. Kouzlit nemusí jen hrdina, kterákoliv vaše jednotka tak může učinit také, jedinou podmínkou je, že se musí nacházet ve vaši doméně. To je zajímavý princip, který výrazně ovlivňuje hratelnost. Podle počtu zabraných magických zřídel a výšky magických věží ve vašich městech se určuje dosah kouzelné moci. V tomto okruhu můžete jako jediní používat svá kouzla, zatímco v soupeřově doméně je tomu přesně naopak.

Age of Wonders II: The Wizard´s Throne

Oproti Heroes byl značně zjednodušen management surovin. Důležité je zlato, které získáváte z měst, a magická energie. Z toho částečně vyplývá menší počet aktivních míst na hlavní herní mapě – najdeme zde jen několik málo zlatých dolů, teleporty, jeskyně, které nás přenesou do podzemí, plus něco speciálních budov. Příkladem budiž klášter, kde vám přičinliví mniši vyléčí zranění, nebo trosky staré pevnosti, kde může odvážný hrdina získat nějaký ten artefakt.
Výraznější roli než v HOMAM též hrají neutrální jednotky. Mohou vlastnit města, volně se pohybují po mapě a mohou vám způsobit stejné, ba leckdy i větší nepříjemnosti, nežli konkurenční čarodějové.

Důležitou součástí hry jsou souboje. Ty se odehrávají na vlastní, podrobné mapě, ale stále ještě se nejedná o nijak zvlášť velkou taktickou bitvu. Je pravda, že mapy jsou poměrně rozsáhlé, ale už od začátku jsou vaše a protivníkovy jednotky umístěny poměrně blízko sebe, takže se bitva brzy zvrhne v bezhlavou řežbu. Jedinou výjimkou je opravdu pěkně zpracované dobývání měst. Má-li město hradby a ostřelovací věž, dokáže se ubránit i opravdu velké přesile – dostat se přes hradby není jen tak a nehrozí jako v HOMAM 4, že by vaši obránci byli zmasakrováni skrze zeď. Velkou výhodu poskytují střelecké jednotky a jednotky se speciálními schopnostmi, které umožňují útočit na dálku. Při dobývání měst jsou pak obrovskou výhodou bojovníci létající (například kostěný drak, který je opravdu k sežrání).

Age of Wonders II: The Wizard´s Throne

Grafika Age of Wonders II mě příjemně překvapila. Běží v rozlišení 800x600 a vypadá roztomile, ale přece ne nijak zvlášť kýčovitě. Jen trochu zamrzí, že stejně jako u HOMAM 4 zabírá ovládací lišta až zbytečně velkou část obrazovky. O hudbě se pak nedá mluvit jinak než v superlativech.

Naše první dojmy z demoverze Age of Wonders II: The Wizard's Throne jsou více než dobré. Zdá se, že se zrodila další vynikající strategie, která doplní dvojici Disciples 2: The Dark Prophecy a Heroes of Might & Magic IV na pomyslném herním Olympu. Má k tomu ty nejlepší předpoklady - je originální a hratelná, k tomu přidává i pěkné technické zpracování. Nezbývá než doufat, že nám autoři nabídnou chytlavou a patřičně dlouhou kampaň, dostatek samostatných misí a použitelný editor, který už k podobným hrám neodmyslitelně patří.