Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Airport inc. - Honza Kašpar by se divil!

  12:00aktualizováno  9. července 2001 12:23
Legendární průkopník českého letectví Jan Kašpar se proslavil prvním tuzemským dálkovým letem. Nechtěný přelet z Pardubic do Prahy se uskutečnil, neboť na pardubickém letišti pobíhala splašená kráva. Zatímco pro Kašpara znamenalo letiště relativně rovnou delší louku, dnes se jedná o nesmírně složitý komplex se stovkami zaměstnanců.
Airport inc.

Legendární průkopník českého letectví Jan Kašpar se proslavil prvním tuzemským dálkovým letem. Nechtěný přelet z Pardubic do Prahy se uskutečnil, neboť na pardubickém letišti pobíhala splašená kráva. Zatímco pro Kašpara znamenalo letiště relativně rovnou delší louku, dnes se jedná o nesmírně složitý komplex se stovkami zaměstnanců.

Kdyby dnes v Ruzyni přistál vetchý Kašparův dvouplošník vlastní konstrukce, mezi obrovitými okřídlenými stříbrnými doutníky by působil dosti kuriózním dojmem. Ještě absurdnější by bylo, kdyby pražský mezinárodní letecký uzel zastavil provoz kvůli jedné splašené krávě. Nebezpečí pro soudobou leteckou dopravu už nepředstavuje zdivočelý skot, nýbrž mezinárodní terorismus a tragická selhání techniky i lidského faktoru. Bohužel, ve hře Airport inc. si hráč k těmto dramatickým stránkám letectví příliš nepřičichne. Místo toho se z něj stane manažér, účetní, ekonom - prostě kancelářská krysa toho nejhrubšího zrna. Cílem je vybudovat to nejlepší letiště na světě a vydělat těžké prachy. Nic víc, nic míň.

Nevím jak vám, ale mně se začínají ekonomicko-budovatelské strategie pomalu ale jistě zajídat. Od dob stařičkého Simcity se na zažitém konceptu nezměnilo takřka vůbec nic. Hráč má nějaký ten vstupní kapitál, který použije na stavbu několika budov. Pokud jednotlivé domečky vedle sebe sází jakžtakž racionálně, začnou se vložené finance po čase vracet, načež jsou získané prostředky reinvestovány do pokročilejších domečků a tak to celé pokračuje, dokud není herní plocha kompletně zastavěna. A je zcela jedno, jestli se jedná o simulátor městské aglomerace, zábavního parku či letiště.

Airport inc.

Hráčova kariéra špičkového manažéra zabývajícího se výstavbou letišť začíná tím, že si vybere místo svého působiště. Nabízí se všechny známé světové metropole včetně naší stověžaté matičky Prahy. Avšak jedinou věž, kterou člověk v průběhu hry uvidí, je věž kontrolní, a to ještě pouze v případě, že ji postaví, což ovšem musí udělat na každý pád, neboť jinak je pracně budovaný komplex ranvejí, stojánek a pojížděcích drah zcela k nepotřebě.

Když už si hráč tedy vybere místo, kde rozjede svou kariéru, musí nakoupit vhodné pozemky. Podle toho, zda se nacházejí na periférii či poblíž městského centra, kolísá jejich cena. Na druhou stranu akvizice drahých pozemků ve městě se vyplatí, neboť zákazníci si najdou do letištního areálu cestu daleko snadněji. Pár hektarů si hráč koupí rovnou, na zbylé lány se vyplatí získat za menší finanční poplatek opci pro případ, že vaše letiště bude expandovat jak divé. Po této úvodní fázi nastanou tradiční budovatelské orgie.

Základem všeho je terminál - monstrózní budova sloužící odbavování a přijímání cestujících. Dle úrovně obtížnosti, kterou si hráč zvolí, je možné buďto postavit jedním rázem kompletně vybavený terminál s halou pro přílety a odlety, s kontrolními stanovišti i s bezcelní zónou, nebo se místo toho piplat s celou vnitřní architekturou až do poslední drobnosti. Stejně nezbytnou součástí moderního letiště je pořádná ranvej. Vyplatí se začít se základní tisícimetrovou, časem se může prodloužit až na tři kilometry. Další nutné prvky jsou kontrolní věž, hasičská stanice, skladiště, údržbářské hangáry atd. Když se hráči podaří dát dohromady všechno základní příslušenství, může kliknout na ikonku otevírající letiště běžnému provozu. Pak celá hra probíhá přesně v žánrovém stylu v real-timu s tím, že běh času lze zpomalovat i urychlovat. Časem začnou přicházet více i méně výhodné nabídky od aerolinek z celého světa, které by rádi využily vašich služeb. Airport inc. Za podepsání každého takového kontraktu dostane hráč na konto pěkně tučnou sumičku, načež začne vydělávat na poplatcích nejrůznějšího druhu, které musí letecké společnosti hradit z ceny své letenky. Lze naúčtovat například přistávací poplatek, parkovací poplatek, poplatek za údržbu, poplatek za odbavení cestujících atd. Za účelem získání patřičně zaokrouhlené sumičky je možné ceny jednotlivých služeb zvyšovat. Musí se však mít na paměti, že vyděračské podmínky odrazují zákazníky. Prostě klasické zákony nabídky a poptávky v celé své kráse. O něco méně zelených papírků lze vytřískat na ubohých soukromnících, kteří dostali ten šílený nápad otevřít si krámek v bezcelní zóně. Chceš okrádat ubohé cestující na předražené becherovce, pane podnikateli? Dobře, tak plať! Tímto bych chtěl oslovit čtenáře, kteří občas cestují letecky: Také se vám zdá, že nejpřemrštěnější ceny ze všech evropských letišť mají v Ruzyni?

Když půjde všechno dobře, může hráč velmi opatrně své letiště vylepšovat a rozšiřovat. Opatrně proto, že peněz není nazbyt a údržba každé nové stavbičky stojí majlant. Největší nebezpečí na počátku hry tkví právě v tom, že se to přežene s investováním, načež se náklady nevracejí dostatečně rychle. Touto cestou se dostanete přímo do spárů krvežíznivých bankéřů a věřte mi, v této hře se nedá tunelovat ani omylem. Další riziko podnikání je, že se občas nějaký Airbus či Boeing rozmázne na dráze i s několika sty cestujících nebo že zaútočí zákeřní teroristé. Ale co, aspoň je nějaká sranda, protože jinak si hráč u Airport inc. příliš vzrušení neužije.

Ještě pár slov k technickému zpracování. Tvůrci hry podlehli všeobecné mánii převádět všechno do 3d, takže hráč aspoň může u této strategie využít svůj nadupaný grafický akcelerátor, pokud ho má. Je možné koukat se na svůj letecký přístav ze všech stran, dokonce pozorovat i vnitřek terminálu z různých stanovišť nebo se kochat majestátními králi oblohy z kontrolní věže. Airport inc. Když nastane noc a měsíční paprsky se odrážejí na stříbrných trupech obrovských ptáků, oplývá dokonce grafika jistým půvabem. Jinak se ale jedná o naprostý průměr a autoři by dle mého názoru udělali daleko lépe, kdyby zůstali u poctivého izometrického zobrazení ve stylu Simcity 3000. Ke zvukům se nedá nic dodat. Z reproduktorů se sice pořád něco ozývá, ale nemůžu si vzpomenout co, takže se asi nejedná o žádný zázrak.

Airport inc. se na jedné straně nedá nic podstatného vytknout snad až na složité a vůbec ne intuitivní ovládání prostřednictvím dvaceti čudlíků a spousty menu a podmenu. Jinak se jedná o vcelku solidně zpracovanou budovatelsko-ekonomickou strategii. Na straně druhé nepřinesl Airport ani jedinou zajímavou inovaci, něco, co by hráče upoutalo a přinutilo zůstat u monitoru trochu déle. Často jsem se přistihl přitom, jak pozoruji odvážné vzduchoplavce z kontrolní věže, přičemž mě přímo svrběly ruce, abych místo suchopárného managementu uchopil knipl do ruky a poletoval mezi běloskvoucími oblaky. Airport je prostě ten nejprůměrnější průměr, který má šanci zaujmout nanejvýš tak hráče začátečníka, který ještě pořádnou budovatelskou simulaci nepoznal, anebo potenciálního manažéra hodlajícího působit v letectví. Co se dá dělat, romantické časy, kdy průkopníky vzduchoplavby ohrožovala splašená kráva, jsou nenávratně pryč. Stejně tak zmizely v nenávratnu zlaté průkopnické časy počítačových her, kdy každý další titul byl něčím nový a vzrušující.

Airport inc.
Výrobce: Krisalis Software
Distributor: Take 2 Interactive
Minimální konfigurace: Pentium 200 MHz, 16 MB RAM, grafická karta 4MB,
300 MB na harddisku, CD-ROM 4x, DirectX 6.0 a vyšší
Doporučená konfigurace: Celeron 400 MHz, 64 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Po všech stránkách šedý průměr.
Hodnocení 55%

Autor:




Nejčtenější

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Další z rubriky

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.