• Zábavné souboje
  • Pestré prostředí
  • Toporné animace
  • Nezábavné ježdění v autě
  • Hloupý systém uskakování

Akční hororová hra s výborně vyprávěným příběhem, zajímavými herními nápady a nádherně potemnělou atmosférou. Občas sice ztrácí tempo a vizuálně už též nedrží krok, ale to pozitiva více než vyvažují.

Pokud jste se těšili, že si výbornou akci se spisovatelem Alanem Wakem v hlavní roli zahrajete konečně i na PC, připravte se na mírné zklamání. Grafika po technické stránce výrazně zaostává za současnou špičkou a toporné animace též nedělají dobrý dojem.

Naštěstí vše výborně kompenzuje atmosféra, která je temná a hustá jako dehet. Mysteriózní příběh jak z pera Stephena Kinga vtáhne a nápadité herní principy už jen potvrzují, že finští Remedy umí.

Alan Wake PC

Alan Wake je jméno nejen hry, ale i hlavního hrdiny, úspěšného spisovatele. Poslední dva roky však Alan nenapsal ani čárku, protože ho trápí silný spisovatelský blok. Ten měla rozdrtit poklidná dovolená s jeho ženou v líbezném prostředí amerického severozápadu. Jenže to by se selanka na romantickém ostrově uprostřed jezera nesměla proměnit v naprosté peklo, které nechává hlavního hrdinu jen zoufale bojovat o život a pátrat po tom, co se vlastně děje.

Příběh dokáže v úvodu úspěšně zamotat hráči hlavu a naplnit ji pulzujícím vírem otázek. Co se děje? Proč Alanovi zmizel celý týden? Co mají znamenat ty podivné scény v televizi? Je to sen? Je to realita? Či je to jen blouznění chorého mozku? Možné může být cokoliv a příběh udržuje hráče pěkně napnuté. Zároveň správně dávkuje odpovědi a smysluplně spěje k uspokojivému závěru. Tomu pomáhá i dvojice bonusových epizod, které byly v původní xboxové verzi placenými přídavky.

Alan Wake PC

Zajímavá příběhová linka je zároveň dostatečně atraktivně vyprávěna, k čemuž tvůrci používají hned několika postupů. V první řadě používají příběhové in-game animace, které výborně doplňují i vyprávěcí monology hlavního hrdiny.

Zajímavý nápad představují i poztrácené stránky z Alanova románu, na kterých najdete fragmenty událostí, co vás teprve čekají. Celý příběh je navíc ještě rozsekán do seriálových epizod se shrnutím předchozího děje na začátku a strhujícím zvratem na konec, který vás nutí kouknout alespoň na začátek další epizody. A obvykle to u toho nekončí.

Příběh sice představuje důležitý stavební kámen hry, ale rozhodně není jediným. Strhující zápletku doprovází podařená hratelnost vycházející z tradiční akce, ovšem s celou řádkou zajímavých nápadů. Primární hráčovou snahou je obvykle dostat hrdinu z bodu A do bodu B, přičemž v cestě vám stojí nejen nástrahy temného lesa, ale i lidé přeměnění podivnou Temnotou do vraždících bestií.

Alan Wake PC

Už jen noční les dokáže svými strašidelnými stíny a zneklidňujícími zvuky prohnat ledovou ruku po páteři a každá nečekaná návštěva pořvávajících zabijáckých magorů představuje silný útok na vaši rozvahu.

Naštěstí Alan obvykle drží v ruce silnou zbraň. A poctivý revolver je jen její polovinou. Daleko zásadnější pomůckou se stává baterka. Světlo totiž dokáže zbavit protivníky slupky Temnoty, díky které jsou nezranitelní. Stačí tak chvíli podržet cíl v proudu světla a následně jej dorazit některou z klasických zbraní (moc jich není: revolver, brokovnice, puška).

Vzhledem k tomu, že obvykle čelíte většímu počtu protivníků (zvaných Taken), to až tak lehké není. Soubojový systém vás udrží v pozornosti, protože hrdina moc zásahů nevydrží a Taken se rozhodně neostýchají zaútočit zezadu. Vždy tak musíte být v pohybu, protivníky od sebe držet dál. Když už je situace vyhrocená, nebojte se hodit pod nohy světlici a utéct k nejbližší lampě, která představuje bezpečné útočiště.

Alan Wake PC

Hra světla a tmy se tvůrcům vyvedla a k jejich cti i slouží, že ji dokážou často nějak obohatit. I když se může v úvodu zdát, že se celá hra zvrhne v bloudění nočním lesem a likvidování Taken, není tomu úplně tak. Epizody totiž pěkně střídají tempo i náladu.

Kromě nočních sekcí tu jsou i denní obchůzky, kdy proti vám nestojí žádní protivníci, a odhalujete, co se vlastně podivného děje v Bright Falls. A že je obyvatelstvo amerického zapadákova pěkně podivnou sebrankou jak v Twin Peaks.

Ne pokaždé máte k dispozici baterku a zbraň, takže musíte před protivníky jen utíkat, jindy zase naopak je zásob dost a čelíte drsným nájezdům. Občas hra před vás postaví prostou hádanku (nahodit generátor a pohnout jeřábem), jindy vám zase dá doprovod. V několika pasážích si hra vzpomene, že chtěla být původně otevřenou akcí, takže vás nechá sednout za volant. Obvykle jsou tyto scény ovšem méně zábavné a hra má největší kouzlo uprostřed koridorového nočního lesa.

Alan Wake PC

Ostatně i to lineární prostředí není zase až tak rigidně sevřené a dává vám dostatečný prostor k průzkumu a hledání skrytých bonusů. V druhé polovině hry se navíc rozloha lokací výrazně zvětšuje. Potěší i pestrost míst, která navštívíte. Sice vše pochopitelně tematicky zapadá do prostředí malého městečka a jeho okolí, nicméně unikátních míst je tu dost: důl, farma, jeskyně, benzínka, pila a tak dále. Alan Wake prostě nenudí a dobrodružství si budete náramně užívat.

Světlo je zbraň, využívejte ho s rozvahou

Základní baterka i pozdější silnější svítilny se sice automaticky dobíjejí samy, ale určitě neváhejte ve vypjatých situacích dobíjení povzbudit vyměněním článku. Více už šetřete s dalšími světelnými zbraněmi. Světlice se dá hodit do davu i upustit přímo pod nohy, kde vytvoří bezpečný kruh světla. Pistole na světlice společně s flashbangy pak představují ničivé zbraně, které Taken nejen zbavují obalu Temnoty, ale rovnou i života. Proto si je nechávejte na větší skupinky. Ovšem nezapomeňte na jednu věc, na konci každé epizody o všechnu výzbroj přijdete, bylo by chybou ji nepoužít.

Škoda už zmíněné technické zastaralosti vizuální stránky hry. Výtvarně jde o podařené dílo, ale zamrzí menší detailnost objektů, horší animace (ať už pohybu těla či synchronizace rtů s řečí) a slabší částicové efekty. Na druhou stranu, na zvukovou stránku se prakticky nedá stěžovat, dabing všech postav je výtečný a komickou figurku Barryho si určitě zamilujete.

Solidní je i ovládání na myši a klávesnici, i když konzolový původ hry se nedá zapřít a možná budete chtít zkusit hrát s gamepadem. Ale i bez něj se dá Alan Wake rozhodně jen doporučit. Obzvlášť pokud máte rádi hororové hry, kterých dnes už bohužel tolik není. Teď už jen můžeme doufat, že aktuální xboxový American Nightmare na PC dorazí brzy a ne po dvou letech.

80 %

65 %

Doposud hodnotilo 597 čtenářů