Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Alan Wake – když se horror stane skutečností

aktualizováno 
Yetti současného herního dění, psychologický thriller, nádherná vizualizace, vynikající hratelnost, velké překvapení letošní E3. A jen jedno jméno. Alan Wake.

Alan WakeRemedy Entertainment jsou zajisté zkušenými tvůrci. Po druhé hře z jejich dílny, Maxi Paynovi, jež byla na rozdíl od jejich prvního titulu (vcelku povedeného, ale rozhodně ne revolučního Death Rally) naprostou bombou, není pochyb o tom, že by autoři nebyli mistry svého řemesla. Alan Wake je jejich teprve čtvrtým projektem a už je nějakou dobu jednou z nejdiskutovanějších her.

Částečně za to může i skutečnost, že Alan Wake byl představen veřejnosti již v roce 2005 a obecně je asi jedním z nejtajemnějších připravovaných titulů dnešní doby. Od kusých zpráv pár týdnů po představení hry se vývojáři stáhli do ústraní na dobu čtyř let a odmlčeli se. Pomineme-li předváděčku na microsoftí akci X06.

Nejdůležitějším faktorem fungování hry je koloběh dne a noci.

Alan WakeNa E3 09 ale novinářům (už téměř pochybujícím o tom, zda hra vůbec vyjde) vyrazili dech hraním již plně hratelné verze a změnami, jimiž celý projekt prošel. A my jen můžeme potvrdit, že se jim to opravdu povedlo. Po zhlédnutí prezentace si všichni odnesli přinejmenším mimořádný zážitek a hlavně spadlou čelist.

A co že je na tom Alanovi tak úžasného? V první řadě rozhodně strhující hororový příběh nenásilně spojený s chytlavou hratelností. Abychom tedy onen děj zrekapitulovali – Alan Wake je jméno spisovatele psychologických thrillerů, jenž potkává lásku a múzu svého života, Alice. Začne psát vynikající knihy, z kterých se okamžitě stávají bestsellery, ale nic netrvá věčně. Alan začíná mít noční můry, trpí ztrátou paměti a paranoiou, a do toho všeho má ještě spisovatelský blok.

Alan WakeS Alice se tedy rozhodnou odjet na pár týdnů do městečka Bright Falls (nápadně připomínajícího Twin Peaks), kde je klid, několik starousedlíků a chatky u lesa – do jedné z nich mají namířeno právě Alice a Alan. V prvních chvílích je všechno v naprostém pořádku, nicméně Alice jako by se zčistajasna vypařila a hlavní hrdina se vydává na její záchranu. Čím déle však pátrá, tím víc se mu zdá, že se jeho problémy začínají podobat určitým částem jeho rozepsané knihy (o níž ani nevěděl, že ji psal), která zmizela společně s Alice. Aby ji našel a dozvěděl se, jak dál, musí onen ztracený rukopis najít a přečíst si ho.

Na oficiální fórum hry odeslali tvůrci několik příspěvků údajně napsaných samotným Alanem Wakem. Upozorňují v nich na různorodé příběhové zákruty – Alan prý začíná hodně zapomínat, zabarikáduje se v chatce a na dveře si přilepí lístek „nevycházej ven“. Bojí se jít spát, nechává rozsvícená světla, všude má s sebou baterku. A Alan Wakezmiňuje, že někteří usedlíci v Bright Falls na něj zaútočili a bojí se, že temnota začala ovládat i lidi. To vše svědčí o tom, že Remedy příběh rozhodně nebere na lehkou váhu.

Podstatnými složkami Alana Waka však není honění se za ztracenými stránkami, ale spíše hratelnost a systém celé hry. Nejdůležitějším faktorem fungování hry je koloběh dne a noci, jelikož ve dne máte přístupnou naprosto celou herní plochu, (10x10 kilometrů) jež bude sloužit zejména k účelům zjišťování nových informací od místních, ale také k prozkoumávání okolí: od silniček a polních cest po lesy a opuštěné budovy.

Nepůjde nicméně o nějaké bezúčelné bloumání krajinou – hra je formována do seriálového stylu, takže se v každé epizodě dozvíme něco nového a dostaneme další úkoly, na kterých můžeme začít pracovat svým vlastním způsobem.

Alan WakeV noci už je to ale o dost horší, protože jakmile Alan jen přimhouří oči, začne cítit temnotu shromažďující se všude kolem něj. Hráč bude každopádně balancovat na hranici reality a snu, nikdy tedy nebude vědět, jestli se tohle stalo doopravdy či zda se to Alanovi „pouze“ zdálo. Noc je ale velice důležitou částí hry, protože se v ní perfektně ukazuje bojový systém.

Alan bude bojovat například s lidmi ovládnutými temnotou, tajemné zlo si však nebude vybírat a sáhne klidně i po krabici nebo autě, aby jej po vás následně mrštilo. Základní a nejdůležitější Alanovou zbraní je světlo, kupříkladu v podobě baterky, louče, světlice, světlometu nebo lamp.

Problémů bude až až, hlavně v pokročilejších fázích hry.

Alan WakeTo protivníky oslabí a prorazí jejich „štít temnoty“, skrz který by za normálních okolností kulka rozhodně nepronikla. Poté stačí jen do nepřátel nasypat olovo a je od nich pokoj. Ale to jen dočasně. Nejlépe pro tyto účely tedy poslouží právě světlice, jež ozařují relativně velké okolí.

Ale zpět k denní době. Při slunečním svitu totiž půjde dělat mnoho různých věcí, jak jsme již pár řádku výše nastínili. Při prozkoumávání města budete moci používat i auto, které vám značně zkrátí cestu a dokáže vás vytáhnout z mnohých problémů. A věřte, že jich bude až až, hlavně v pokročilejších fázích hry.

Grafika vypadá rovněž velice slibně, stačí se podívat na jakýkoliv screenshot ze hry a je jasně vidět, že Alan Wake bude jedním z nejlépe vypadajících titulů na Xboxu 360. Tvůrci slibují v rámci vizualizace všemožné multithreadingy, HDR renderingy a další odborné pojmy, které prý mohli použít po počátečním vypuštění PS3 z platforem, na které má hra vyjít.

Alan WakeVedoucí vývoje, Markus Mäki, odůvodňuje nedůvěru v novou generaci PlayStation tím, že v roce, kdy byl Alan Wake oznámen, bylo ještě vyvíjení hry pro tuto konzoli jednou velkou neznámou. Příznivce Sony se zároveň snaží uchlácholit tvrzením, že v této době je PS3 samozřejmě skvělou platformou, na níž je radost vyvíjet hru, ale oni už svoje rozhodnutí zkrátka udělali dříve.

Alan Wake je tedy dosu vlastně po všech stránkách velice tajemnou hrou a je o ní venku vlastně stále jen málo informací na to, že její vydání se již kvapem blíží. Zápletku bychom mohli připodobnit k seriálovým Lost nebo k Silent Hillu, bojový systém zase připomíná třeba Resident Evil. A vývojáři to jen potvrzují a přiznávají, že se těmito klasikami v mnoha ohledech nechali inspirovat. A myslíme, že to je jedině dobře.

Hra by měla vyjít na jaře 2010 na PC a Xbox 360. Snad se tedy nic nepokazí a Alan Wake bude stejně zajímavou hrou, jako se jeví doposud.

Index očekávání: 95%

Autor:


Témata: Playstation 3, Xbox


Nejčtenější

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Arma 3 Laws of War
Přídavek do Army 3 umožní hrát za humanitárního pracovníka

Ve hrách zcela neobvyklý pohled na válečné peklo nabídne přídavek Laws of War pro Armu 3. Vyzkoušíte si v něm roli nestranného humanitárního pracovníka.   celý článek

Další z rubriky

Star Wars Battlefront II
Splněný sen všech fanoušků Star Wars. První dojmy z Battlefrontu 2

Měli jsme příležitost zahrát si jako jedni z prvních na světě netrpělivě očekávané pokračování multiplayerové střílečky Star Wars: Battlefront 2. A vypadá to,...  celý článek

Genital Jousting
Vyzkoušeli jsme jednu z nejúchylnějších her vůbec. Ukazuje start nové éry

Předpovědi z odborných kruhů se staly realitou. Vývojáři i analytici již několik let hovoří o nadcházející vlně her vytvářených ve snaze těžit z popularity...  celý článek

Hobo: Tough Life
Prohrabování popelnic může být zábava. V české hře Hobo hrajeme za bezdomovce

Pokud se chcete vžít do role bezdomovce a nechce se vám kvůli tomu udělat nějakou kardinální blbost a skončit na dlažbě, můžete si ten pocit nasimulovat v nové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.