Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Model hraní zdarma je pro nás nutnost, říká československé studio

aktualizováno 
Československé vývojářské studio Alda Games debutovalo povedenou hrou zdarma Zachraň šneka. O tom, proč vydali hru zcela zdarma, ale i o plánech do budoucna hovořil s Bonuswebem vývojář Matej Brendza.

Matej Brendza ze studia Alda Games

Prvotinou týmu Alda Games je titul Zachraň šneka (AppStoreGoogle Play), v němž se hráč snaží ochránit šneka před slunečními paprsky a padajícím kamením. Šnek je bezbranný a nelze s ním manipulovat přímo. Řešení hádanek se tak realizuje prostřednictvím různých předmětů. Hra vyšla zdarma.

Zachraň šneka je sice krátká hra, ale vydali jste ji zcela zdarma, bez reklam a drobných plateb. Proč? Jak tomu mám rozumět?
Hru jsme vydali bez reklam pouze na iOS, na zařízeních s Androidem se zobrazují, ovšem velmi citlivě. Na tom jsme si dali obzvlášť záležet. Začínáme a hráčů si vážíme, takže jsme se rozhodli pro toto řešení.

Matej Brendza

Je mu 25 let, za sebou má osmnáct let hraní a když dostal možnost stát se součástí týmu Alda Games, neváhal ani vteřinu. V mladém československém studiu zastává pozici projektového manažera a herního návrháře. Myslí si, že hry je nutné dělat ze srdce a ne pro peníze.

Zachraň šneka lze tady vnímat jako test schopností. Hra se povedla, co bude dál?
Práce na Zachraň šneka byla a stále je zkušeností, jakýmsi zasvěcením, kterým musí projít každý debutující vývojář. Titul neustále ladíme, nicméně zároveň jsme se pustli do dalších dvou projektů.

Jeden se ponese v podobném duchu, což znamená, že to bude logická hříčka, určená pro všechny věkové kategorie. Druhý bude z jiného soudku a půjde o mnohem komplexnější hru. Na více informací je však zatím ještě brzy.

Zatím tedy neuvažujete o Zachraň šneka 2?
Přemýšleli jsme nad tím, více jsme však nakloněni vytvoření level packu s dalšími úrovněmi. Záleží na tom, jak se titulu bude dařit na zahraniční scéně, kam vstoupil před pár dny. Neradi bychom se zaměřili pouze na jeden žánr nebo nekonečná pokračování jedné hry. Rádi přijímáme nové výzvy a pouštíme se do neznámých vod.

Zachraň šneka

Zachraň šneka

Jak dlouho jste na hře pracovali a kolik lidí tvoří váš tým?
Na hře jsme pracovali přibližně dva a půl měsíce. Na vývoji se aktivně podílel tým tvořený sedmi lidmi. Celkově však přiložilo ruku k dílu mnoho našich známých a externích spolupracovníků, především pak překladem.

Co je pro vás největší výzva při vývoji her?
Odpověď je z naší strany jednoznačná: naplnit očekávání hráčů a vytvářet hodnotné tituly. Pokud bychom však měli vyjádřit naše nejtajnější přání, určitě by znělo – uspět na globálním trhu a vytvořit z Alda Games silnou vývojářskou značku, které budou hráči důvěřovat. Jsme zatím stále na začátku, ale věříme, že s nadšením a tvrdou prací se nám alespoň zčásti podaří dosáhnout vytyčené mety.

Rozumím, ale to je cílem každého týmu. Zajímalo by mě, s čím jste se při tvorbě nejvíce potýkali, případně je něco, co vás zaskočilo? Nebo šlo vše hladce?
Jednou z největších výzev bylo vytvořit z představy koncept a z konceptu skutečnou věc. Každý titul je mikrosvět, ve kterém musí jednotlivé souvislosti dávat smysl. Na druhou stranu člověk zažije při tvorbě takového světa spoustu zábavy a v intencích kauzality může popustit uzdu fantazii.

V rámci komplikací nás zaskočily skryté chyby a jiné drobnosti, kterých jsme si při beta testování nevšimli. Ty šly odstranit snadno, ale trochu jsme se zasekli při optimalizaci hry pro různé platformy. Zatímco na zařízeních s iOS šlo vše jako po másle, na Androidu jsme zažili mírný, byť očekávaný šok. Různorodost chytrých telefonů a tabletů s tímto systémem proces značně ztížila.

Nakonec jsme z dostupných možností vytřískali maximum a výsledkem je, že Zachraň šneka spustíte téměř na všech moderních zařízeních s Androidem.

Zajímal by mě váš pohled na platební modely. Free to play model přiláká až desetkrát více hráčů než placená hra, ale často je až přehnaně agresivní. Jakou cestou se chcete vydat vy?
Určitě preferujeme free to play model s nenásilnými in-game nákupy a vhodně nastavenými mikrotransakcemi. Je to směr, kterým se chceme v budoucnu vydat a následovat ho, pokud se osvědčí jako optimální. Zároveň je podle nás nejférovější pro hráče i vývojáře.

Zachraň šneka

Zachraň šneka

Je třeba si uvědomit rozdíl mezi free to play a pay to win, tedy systémem, kdy bez placení nemáte možnost pokračovat ve hře. Takovou cestou se určitě nevydáme. Jde nám především o co nejlepší herní zážitek s minimem nutných kompromisů.

Co si představujete pod férovým free to play modelem? Jednorázové platby za další obsah?
Přesně o to nám jde. Míra softwarového pirátství je pro malá studia likvidační, nemůžeme si dovolit použít jednorázový platební model. Zároveň nechceme mít hry přeplácané reklamami na úkor toho, že je budou mít hráči k dispozici zadarmo. Správně nastavené drobné platby vidíme jako jediné řešení situace.

Které hry vás poslední dobou jako vývojáře zaujaly a čím?
Z lokální scény nám padl do oka díky zajímavému konceptu titul TurtleStrike od českých eeGon. Po grafické stránce nám zase učaroval Tiny Thief od finského Rovia.

Autor:




Nejčtenější

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Dark Souls 3
Klávesnice a myš jsou pro děcka. Bloodborne jedině na taneční podložce

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Age of Empires 4
Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Další z rubriky

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

GTA 5
Prestižní škola využívá Grand Theft Auto 5 jako učební pomůcku

Kanadská prestižní střední škola Royal St. George’s College využívá Grand Theft Auto 5 jako učební prostředek, na kterém studentům ukazuje zakořeněné...  celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.