Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Model hraní zdarma je pro nás nutnost, říká československé studio

Československé vývojářské studio Alda Games debutovalo povedenou hrou zdarma Zachraň šneka. O tom, proč vydali hru zcela zdarma, ale i o plánech do budoucna hovořil s Bonuswebem vývojář Matej Brendza.

Matej Brendza ze studia Alda Games

Prvotinou týmu Alda Games je titul Zachraň šneka (AppStoreGoogle Play), v němž se hráč snaží ochránit šneka před slunečními paprsky a padajícím kamením. Šnek je bezbranný a nelze s ním manipulovat přímo. Řešení hádanek se tak realizuje prostřednictvím různých předmětů. Hra vyšla zdarma.

Zachraň šneka je sice krátká hra, ale vydali jste ji zcela zdarma, bez reklam a drobných plateb. Proč? Jak tomu mám rozumět?
Hru jsme vydali bez reklam pouze na iOS, na zařízeních s Androidem se zobrazují, ovšem velmi citlivě. Na tom jsme si dali obzvlášť záležet. Začínáme a hráčů si vážíme, takže jsme se rozhodli pro toto řešení.

Matej Brendza

Je mu 25 let, za sebou má osmnáct let hraní a když dostal možnost stát se součástí týmu Alda Games, neváhal ani vteřinu. V mladém československém studiu zastává pozici projektového manažera a herního návrháře. Myslí si, že hry je nutné dělat ze srdce a ne pro peníze.

Zachraň šneka lze tady vnímat jako test schopností. Hra se povedla, co bude dál?
Práce na Zachraň šneka byla a stále je zkušeností, jakýmsi zasvěcením, kterým musí projít každý debutující vývojář. Titul neustále ladíme, nicméně zároveň jsme se pustli do dalších dvou projektů.

Jeden se ponese v podobném duchu, což znamená, že to bude logická hříčka, určená pro všechny věkové kategorie. Druhý bude z jiného soudku a půjde o mnohem komplexnější hru. Na více informací je však zatím ještě brzy.

Zatím tedy neuvažujete o Zachraň šneka 2?
Přemýšleli jsme nad tím, více jsme však nakloněni vytvoření level packu s dalšími úrovněmi. Záleží na tom, jak se titulu bude dařit na zahraniční scéně, kam vstoupil před pár dny. Neradi bychom se zaměřili pouze na jeden žánr nebo nekonečná pokračování jedné hry. Rádi přijímáme nové výzvy a pouštíme se do neznámých vod.

Zachraň šneka

Jak dlouho jste na hře pracovali a kolik lidí tvoří váš tým?
Na hře jsme pracovali přibližně dva a půl měsíce. Na vývoji se aktivně podílel tým tvořený sedmi lidmi. Celkově však přiložilo ruku k dílu mnoho našich známých a externích spolupracovníků, především pak překladem.

Co je pro vás největší výzva při vývoji her?
Odpověď je z naší strany jednoznačná: naplnit očekávání hráčů a vytvářet hodnotné tituly. Pokud bychom však měli vyjádřit naše nejtajnější přání, určitě by znělo – uspět na globálním trhu a vytvořit z Alda Games silnou vývojářskou značku, které budou hráči důvěřovat. Jsme zatím stále na začátku, ale věříme, že s nadšením a tvrdou prací se nám alespoň zčásti podaří dosáhnout vytyčené mety.

Rozumím, ale to je cílem každého týmu. Zajímalo by mě, s čím jste se při tvorbě nejvíce potýkali, případně je něco, co vás zaskočilo? Nebo šlo vše hladce?
Jednou z největších výzev bylo vytvořit z představy koncept a z konceptu skutečnou věc. Každý titul je mikrosvět, ve kterém musí jednotlivé souvislosti dávat smysl. Na druhou stranu člověk zažije při tvorbě takového světa spoustu zábavy a v intencích kauzality může popustit uzdu fantazii.

V rámci komplikací nás zaskočily skryté chyby a jiné drobnosti, kterých jsme si při beta testování nevšimli. Ty šly odstranit snadno, ale trochu jsme se zasekli při optimalizaci hry pro různé platformy. Zatímco na zařízeních s iOS šlo vše jako po másle, na Androidu jsme zažili mírný, byť očekávaný šok. Různorodost chytrých telefonů a tabletů s tímto systémem proces značně ztížila.

Nakonec jsme z dostupných možností vytřískali maximum a výsledkem je, že Zachraň šneka spustíte téměř na všech moderních zařízeních s Androidem.

Zajímal by mě váš pohled na platební modely. Free to play model přiláká až desetkrát více hráčů než placená hra, ale často je až přehnaně agresivní. Jakou cestou se chcete vydat vy?
Určitě preferujeme free to play model s nenásilnými in-game nákupy a vhodně nastavenými mikrotransakcemi. Je to směr, kterým se chceme v budoucnu vydat a následovat ho, pokud se osvědčí jako optimální. Zároveň je podle nás nejférovější pro hráče i vývojáře.

Zachraň šneka

Je třeba si uvědomit rozdíl mezi free to play a pay to win, tedy systémem, kdy bez placení nemáte možnost pokračovat ve hře. Takovou cestou se určitě nevydáme. Jde nám především o co nejlepší herní zážitek s minimem nutných kompromisů.

Co si představujete pod férovým free to play modelem? Jednorázové platby za další obsah?
Přesně o to nám jde. Míra softwarového pirátství je pro malá studia likvidační, nemůžeme si dovolit použít jednorázový platební model. Zároveň nechceme mít hry přeplácané reklamami na úkor toho, že je budou mít hráči k dispozici zadarmo. Správně nastavené drobné platby vidíme jako jediné řešení situace.

Které hry vás poslední dobou jako vývojáře zaujaly a čím?
Z lokální scény nám padl do oka díky zajímavému konceptu titul TurtleStrike od českých eeGon. Po grafické stránce nám zase učaroval Tiny Thief od finského Rovia.

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra

V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců

Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...