Ač je kvalitních 1st person 3D akcí dostatek, ne každá hráčům dokáže tolik zvednout hladinu adrenalinu, jako legendární Aliens vs. Predator a její neméně kvalitní druhý díl a datadisk, kterých se bude týkat náš čtyřdílný průvodce. Dnes se na hru podíváme z pohledu "Člověka" (mariňáka) a v následujících týdnech si posvítíme na "Predátora", "Vetřelce" a projdeme si nový přídavek Primal Hunt.
Rasa: Člověk
Několik tipů do začátku:
Mariňák je stejně jako v prvním díle fyzicky slabým a musí spoléhat pouze na svůj arzenál (což je vzhledem k jeho kvalitě docela dobrá volba). Snažte se proto držet od nepřátel co nejdále, protože přátelský polibek s Vetřelcem, nebo políček uštědřený Predátorem, to je záruka rychlé cesty na onen svět. Střílejte po dávkách a miřte na hlavu, vyplatí se to, zvláště v datatisku, kde je nepřátel o poznání více. Výhodnější než používat světlice, nebo energii rychle žeroucí noktovizor, je spolehnout se v temných chodbách na ramenní svítilnu, která spotřebovává baterii jen velice pozvolna.
Přehled zbraní:
Nůž: Na rozdíl například od Soldier of Fortune, v němž je nůž velice nebezpečnou zbraní, která dokáže několika zásahy spolehlivě a tiše nepřítele vyřídit, v AvP většinou nebojujete proti měkkým a poddajným lidem, ale proti odolným stvůrám, takže na nůž rovnou zapomeňte. Hodí se jen v multiplayeru k rozřezávání predátořích sítí.
Automatická pistole M4A4: Pistole je první jakž takž použitelnou zbraní, ke které se ale přesto dostanete jen dojdou-li vám náboje do pulzní pušky. V Primal Huntu můžete mít dvě pistole najednou, což spolu s protipancéřovými náboji již stojí za zvážení, jakožto vcelku účinný prostředek rychlé inhumace Vetřelců. Velikou nevýhodou je malý zásobník a z toho vyplývající nutnost často jej měnit.
Brokovnice: Příjemný společník do temných a úzkých chodeb, kde se na vás řítí více Vetřelců najednou. Několika málo dobře mířenými ranami se vám totiž podaří z houfu slintajících vetřelců udělat hromádku vetřelčího ragú. Nevýhodou je nízká kadence a dlouhá doba nabíjení.
Pulzní puška M-41A: Tak tato hračička bude během hraní vetřelčí ságy vaší nejlepší kamarádkou. Díky svému objemnému zásobníku do kterého se vejde až 99 nábojů a průraznosti střel vám vydrží na slušnou řádku nepřátel. Navíc je osazena granátometem, který dokáže velmi rychle a účinně rozptýlit hlouček dorážejících Alienů.
Granátomet M-92: Silná zbraň, kterou bohužel v singleplayeru příliš nevyužijete. Kromě základních granátů může střílet ještě granáty reagující na pohyb, elektromagnetické granáty a "pavoučí" granáty, které po zjištění pohybu oživnou a pronásledují svou oběť.
Plamenomet M-240: Stejně jako ve filmu je i ve hře plamenomet nepostradatelným pomocníkem při grilovacích párty konaných ve vetřelčích hnízdech, tajemných stavbách i lidských výzkumných centrech. Dokáže relativně rychle a hlavně bez zdržujícího nabíjení zpopelnit větší množství nepřátel, jen si dejte pozor, abyste nestříleli proti zdi, nebo aby vás nepodpálili hořící a křepčící protivníci.
Smartgun M-56: Rychlopalná zbraň s ohromnou kadencí, jež pojme až 750 nábojů. V kombinaci s detektorem pohybu se dokáže sama zaměřit (použijete-li zesilovač světla, přepne se na manuální míření). Bohužel náboje z ní mizí opravdu rychle, takže je lepší šetřit si je na horší časy. Díky malé hmotnosti munice a nízké průraznosti se nehodí k likvidaci odolnějších Vetřelců a Predátorů.
Raketomet M-6B: Zbraň která rozmašíruje hromadu vetřelců či lidí najednou. Vzhledem k malému počtu nábojů je lepší šetřit si raketomet na souboje s predátory. V sekundárním módu umí střílet naváděné rakety.
Minigun M-90: Ultimátní kanón který rozseká vše, co se vyskytne před jeho hlavní. Ideální k likvidaci větších nepřátel jako jsou Pretoriáni, Královna či Predátoři. Nechcete-li zbytečně plýtvat municí (900 nábojů se dá vystřílet do dvaceti sekund), můžete v sekundárním módu zbraň roztočit a pak střílet po krátkých dávkách.
Odstřelovací puška WY 102: Velice silná zbraň, která se dá použít zejména k odstranění vzdálených a nehybných cílů, což je také jeden z důvodů, proč ji v singleplayer misích příliš nevyužijete. Zásobník dokáže pojmout jen deset nábojů a sekundární palebný mód zapíná dalekohled.
Singleplayer mise:
Mise 1: Unwelcome Guests (Nezvaní hosté)
V této misi musíte nalézt operační centrum, aktivovat přistávací světla a maják:
otevřete ovládací panel dveří a použijte hackovací zařízení, abyste odemkli zámek
uvnitř budovy lze postupovat jen jednou možnou cestou – na první křižovatce doleva a opět doleva
v řídící místnosti otevřete padací dveře v rohu a skočte do garáže
otevřete dveře, přejděte most a dejte se doprava ke kaňonu
uhněte protiletícímu kamiónu a vylezte až nahoru na plošinu, hackněte dveře a vstupte
vlezte do podzemní chodby dírou na přistávací ploše a pokračujte až ke spínači, jehož spuštěním nahodíte generátor
vraťte se na přistávací plochu a otevřete dveře vlevo vzadu, odbočte v chodbě doleva a vstupte do dveří označených "Control Tower"
otevřete rozbité dveře a vyjeďte výtahem do prvního patra (Level 2), přejděte doleva a aktivujte ovládací panel
vraťte se na přistávací plochu a podejte zprávu mjr. McCainovi
Dále musíte aktivovat bezpečnostní systém
dejte se vlevo do garáže, vylezte po rampě a vstupte do dveří
pokračujte chodbou, otevřete dveře, a jděte dál, dokud se podlahou nepropadnete o patro níže
jděte chodbou, dveřmi doprava a z místnosti ven až k převrácenému stolu
zabočte za roh a pokračujte naproti dvěma popsaným trubkám dveřmi nalevo a proskočte dírou v podlaze do dalšího patra (pozor, ať se hned nepropadnete o dvě patra) a pak seskočte ještě o podlaží níže
na druhém konci místnosti vstupte dveřmi do chodby, dojděte si pro brokovnici, pak se vraťte a vstupte dveřmi do řídící místnosti
otevřete kryt řídícího panelu (nápis Local Nexus) a hackněte jej
okamžitě se otočte a připravte na útok vetřelců
vlezte do větrací šachty a projděte jí až k žebříku (nedá se v ní zabloudit) a odrážejte útoky ze všech stran dotírajících Vetřelců
vyšplhejte po žebříku a vlezte do koupelny, pokračujte místností s krabicemi (pozor na čekající nehybné vetřelce) a sejděte po schodech
jděte chodbou doprava a za roh (pozor, nalevo je větrací šachta, ze které neustále vylézají Vetřelci)
rychle postupujte chodbou dále, přes spadlé roury a kolem stolu a po rampě vylezte do Level 1
projděte dveřmi napravo až do garáže s APC a setkejte se s Bílým týmem
Nyní musíte najít seržanta Hallovou, kterou Vetřelci ulovili:
jděte rovně, pak zahněte doprava a doleva, za zábranami se na křižovatce (North Gate) dejte doprava
dostaňte se až k nápisu East Gate, napravo a projděte velkými dveřmi
pokračujte tunelem, do červeně osvětlené chodby napravo, otevřete dveře a pomazlete se s několika vetřelci
vydejte se doleva chodbou s infikovanými obětmi, a vyjeďte výtahem na Level 2
zlikvidujte vejce, než se z nich vyklubou Facehuggeři, dojděte až k Hallové a promluvte s ní
Když je seržantka mrtvá, nezbývá než se vrátit zpět sám, ovšem se slušným doprovodem Vetřelců:
vraťte se výtahem a dveřmi vpravo a postupujte tunely ven z Hnízda
utíkejte směrem k transportéru, doleva přes bezpečnostní dveře a ty zavřete
pak pokračujte přes další dveře až k zábranám, doprava, doleva až k transportéru
Mise 2: Collateral Damage (Nutné ztráty)
Nyní se musíte s APC dostat do tunelů, ale díky aktivovanému bezpečnostnímu systému lze otevířít jen jedna vrata, takže musíte postupovat po svých a postupně otevírat jedna za druhými:
jděte za transportér a pak pokračujte rourou a projděte dvěma dveřmi
u třetích vylezte na žebřík, a dveřmi vstupte do tunelu a v řídící místnosti zatáhněte za páku, čímž otevřete první vrata
projděte otevřenými dveřmi na druhé straně tunelu, doprava a dveřmi do další řídící místnosti
tam hackněte řídící panel a spusťte páku
vyjděte z druhé řídící místnosti a tmavou chodbou se vydejte do třetí, kde také použijte manuální ovládání vrat
pokračujte další chodbou do čtvrté řídící místnosti, kde najdete smartgun
po otevření vrat vyjděte ven, po schodech nahoru a do dveří vpravo a seberte svářečku
ze železného poklopu odpalte šrouby a slezte do podzemí, nejlépe s připravenou puškou a noktovizorem
prolezte chodbou a vyšplhejte po žebříku nahoru a zapněte vodní čerpadlo
jděte do dalších dveří, seberte smartgun a pokračujte přes můstek a skočte do díry, ze které se vyvalili vetřelci
chodbou dojděte k žebříku, vylezte k zamčené řídící místnosti a pak žebříkem do větrací šachty a z ní seskočte mříží dovnitř a otevřete vrata
Nyní musíte vypnout bezpečnostní systém:
vlezte do vchodu napravo za APC a na konci chodby sejděte po schodech dolů a do dalších dveří
přejděte tunel a pokračujte do rozbitých dveří a po nejbližším žebříku slezte do obslužného tunelu, abyste našli cestu k hlavnímu terminálu
Duke vám teď bude radit kudy jít, mělo by to být se přes křižovatku a doprava do dveří, pak kolem žebříku do další části tunelu
zablokované dveře odstřelte s pomocí kanystrů a hackněte terminál uvnitř
Mise 3: Betrayal (Zrada)
Nejprve se musíte pokusit navázat spojeení s Bílým týmem, který se nachází na přístávací ploše:
promluvte si s technikem, pak jděte dveřmi vpravo a ještě jedněmi vedle žebříku
na křižovatce zahněte doleva a na konci haly otevřete dveře
Teď se musíte dostat z vězení a najít zbytek týmu:
seberte nůž a vyřiďte s ním strážce, pak mu seberte pistoli
vyjeďte výtahem, zlikvidujte dalšího strážce ve vedlejší strážnici a vraťe se zpět
otevřete dveře, vylezte po žebříku, spínačem otevřete přepážku a vlezte do šachty
projděte třemi dveřmi až do horizontální šachty, zahněte doleva a otevřete dveře na konci, pak vlezte na plošinku pod výtahem
až se výtah zastaví, vlezte do šachty, pak doprava a do skladiště a do další místnosti
seberte svářečku a odpalte panty na padacích dveřích, pak vlezte do ventilačního systému a pokračujte dokud se nepropadnete
Nyní se musíte dostat ze stanice pryč:
roztavte šrouby pod na mříži pod nápisem "Karanténa", projděte dveřmi, dolů chodbou a z další místnosti pokračujte zakrvavenou chodbou (vylezte po žebříku nahoru, potřebujete-li lékárnu) a na křižovatce se dejte doleva
na konci chodby sestupte po žebříku do nižšího patra, dveřmi napravo do chodby, pak doleva a připravte se vysypat pár nábojů do milého Predaliena (vřele doporučuji mířit na hlavu)
pokračujte k analytické laboratoři, za rozbitým panelem odřízněte zámek na mříži, skočte dolů a pak přepážkou do svislé údržbářské šachty, pak přelezte do horizontální
seskočte do implantační laboratoře s uvězněným predátorem a aktivujte řídící panel, a za komorou seskočte otvorem v podlaze do skladu zvířat
vyběhněte dveřmi na rampu, skočte na kanystr, rozstřelte mříž a vlezte dovnitř
po žebříčku vylezte až k větráku, odřízněte zámek na mříži, pokračujte až k dalšímu otvoru, zlikvidujte znovu zámek a hup dovnitř
zlikvidujte strážného a v místnosti za ním vylezte po žebříku, po videosekvenci aktivujte panel "Specimen Stasis" a pak také Belt Relay panel
dojděte až k jezdícímu pásu, skočte na něj a nechte se odvézt do vetřelčí líhně, ve které se opatrně propližte až do ovoru v podlaze ohraničenému nízkým plůtkem
skočte do tunelu a s připravenou svářecí lampou doplavte až k mříži, odpalte zámek, pak se dejte doprava a vylezte po žebříku a přepněte vypínač "System Charge"
vraťte se do zatopeného tunelu odpalte zámek na druhé mříži (vpravo) a prolezte do druhé líhně, kde co nejrychleji vylezte po žebříku nahoru a do dveří
na konci chodby se dejte dveřmi nalevo, vylezte po žebříku, pak dveřmi do řídící kabiny, přes ni a výtahem nahoru
Teď musíte najít druhou implantační laboratoř:
z výtahu se dejte chodbou doleva a pak žebříkem do 21. patra, pak dveřmi a doleva do konferenční místnosti, pak přes dvojité dveře a můstek do dalších bezpečnostních dveří
na křižovatce se vydejte doleva a pak vylezte po žebříku do 22. patra, projděte otevřenými dveřmi a pak do první místnosti napravo, seberte hackovací zařízení a vraťte se do 21. patra
vydejte otevřenými dveřmi a pak doprava a až do konferenční místnosti, z ní pravou stranou, chodbou doleva a na konci chodby hackněte bezpečnostní panel
vyberte skříňky a v některé z dalších místností seberte bezpečnostní kartu ze stolu, vraťte se přes konferenční místnost a přes dvoje bezpečnostní dveře, pak sjeďte výtahem do Implantation Lab
po cestě z výtahu seberte disketu ze stolku na pravé straně chodby, pak se vraťte do výtahu a šup do 21. patra
z výtahu se prostřílejte přes bezpečnostní dveře a přes můstek až do konferenční místnosti, pak dveřmi po pravé straně a po žebříku do 22. patra
pak se dejte otevřenými dveřmi, první chodbou napravo a výtahem dolů, dokud se nezastaví, pak hackněte dveře, otevřete přepážku a vlezte do údržbové šachty
vstupte do hlavní řídící místnosti, otevřete jeden z ovládacích pultů, jděte chodbičkou, skočte do díry a hackněte ovládací panel obranných věží
skočte do díry, jděte přes spojovací lávku, doprava do dveří, pak do dveří před vámi a prvními dveřmi napravo k další lávce, tam zahněte doleva a vylezte po žebříku nad ni a přeběhněte na druhou stranu
seskočte a obejděte stanici, na druhé straně skočte skrz poklop do místnosti a projděte do chodby, kde za dalšími bezpečnostními dveřmi zahněte doprava, pak doleva až k nákladnímu výtahu, kterým sjeďte dolů
vylezte z výtahu a slezte a seskákejte až do prvního patra, posbírejte výzbroj (hlavně raketomet) a pošlete na onen svět Ivana, který vás přišel poškádlit v Exosuitu, pak vlezte na hlavní výtah
Mise 4: A Long Detour (Dlouhá zajížďka)
V této misi se musíte setkat s Bílým týmem na přistávací plošině:
pokračujte do rohu nádvoří, po žebříku dolů do tunelu, za dveřmi zlikvidujte vejce a dojděte až k jezírku se zelenou vodou, pak po žebříku nahoru a chodbou s přilepenými infikovanými lidmi, doprava až k velkým zavařeným dveřím
odstraňte všechny čtyři šrouby, jděte dveřmi napravo, kolem vajec, pak po žebříku nahoru a po rampě do chodby, na jejímž konci spuťte páku, vraťte se zpět a druhými dveřmi ven
vydejte se chodbou k rampě a sestupte na Level 2 a přeskočte na rozbitý žebřík, pak chodbou do třetích dveří napravo
ve skladišti zničte zámek na dveřích, vejděte a otevřete, spusťte napájení, pak se vraťte a přes bedny vyskákejte až na plošinu, kde aktivujte jeřáb
vstupte do uvolněných dveří, a vydejte se chodbou k červeně osvětleným dveřím, které musí Tomiko nejprve odemknout
abyste mohli aktivovat obranné věže, musíte nejprve po schodech dolů a aktivovat ovládací panel, pak můžete spustit automatické věže
vraťte se do skladiště a zničenými dveřmi do chodby a až k rampě, seskočte na Level 3, vydejte se chodbou a bezpečnostními dveřmi do dalšího skladiště, pak dveřmi nalevo (po zkratu je musíte hacknout) a hned je zavřete
jděte dál až k zamčeným dveřím, použijte svářečku na zámek na mříži a vlezte dovnitř
Mise 5: Price of Admission (Cena za vstup)
Nejprve se musíte setkat s Bílým týmem:
projděte průrvou, pak do šachty, po žebříku a skočte do nákladového výtahu a vyjeďte
jakmile se výtah zastaví, skočte do protějšího údržbářského výtahu a po římse až k žebříku a nahoru, pak pokračujte chodbou až na dvůr
zde zažeňte Predátora (nebo mu utečte) a vstupte do dveří napravo, pak zabočte doleva a nakonec doprava a pak vstupte do místnosti Landing Pad Cargo Access
vyjděte ven, chodbou doleva, po schodech a doprava do komunikačního centra, vypněte proud v Power Relay Station 1 a vyjděte ven
jděte chodbou, ve které se mezitím přerušily elektrické výboje, otevřete dveře a rychle doběhněte k transportéru a vlezte dovnitř
připravte si silnou zbraň, postupujte koridorem a sledujte detektor pohybu, Predátor je totiž tady a vy ho budete muset porazit
Mise 6: Loose Ends (Ještě není konec)
Ze všeho nejdřív musíte najít minigun, abyste měli větší šanci proti Pretoriánům:
procházejte chodbami dokud se nedostanete ke schodům, po nich se dejte nahoru a dveřmi doleva, pak po schodech dolů, chodbami až k červeně osvětlenému žebříku, rozstřelte mříž a vylezte do hangáru
nastupte s dalšími mariňáky do výtahu, až se zablokuje, vyjděte doprava, až narazíte na raketomet a minigun a spusťte počítač
vraťte se zpět, kulometem rozmašírujte Pretoriána a proskočte dírou, kterou udělal do podlahy
hackněte dveře muničního skladu, pořádně se napakujte a vraťte se do hangáru, kde musíte zlikvidovat dalšího Pretoriána, aby mohla přistát kosmická loď
Mise 7: Savior (Zachránce)
V této misi se musíte vydat zachránit Modrý tým, který se nachází v Hnízdě:
nyní ovládáte Exosuit, tzn. pravá paže je minigun a raketomet, levá pak plamenomet a laser, nábojů je dost a laser se dobíjí automaticky z generátoru
seskákejte na kovovou rampu a vlezte do tunelu, dojděte až k výtahu, za ním nahoďte zdroj a sjeďte dolů
dojděte do centrální místnosti a z té se vydejte tunelem doprava do místnosti ve které je velký pilíř podepíraný osmi menšími
zničte podpůrné pilíře a hromadu Vetřelců, kteří se na vás vyhrnou a přejděte do centrální místnosti a do dalšího tunelu, kde stejným způsobem uvolněte i druhou turbínu
z centrální místnosti se vydejte do nově otevřeného tunelu a proskočte slizem zalepenou dírou v podlaze (Exosuit bohužel pád nepřežije, takže máte zase jen pistoli)
projděte skrz jednu místnost až do kruhové komnaty a rychle si posbírejte výzbroj, hlavně minigun
ten si hned roztočte a pusťte se do Královny, která se v zápětí objeví
po její smrti se vydejte tunelem a smartgunem masakrujte dorážející vetřelce, utíkejte na skalní ostroh
na konci si vezměte minigun, rozstřílejte Pretoriány a hupsněte na rampu kosmické lodi, která vás evakuuje
A to je vše, přátelé, příště se podíváme na zoubek Predátorovi...