Alpha Centauri

6:06aktualizováno  15. února 2003 11:04
Alpha Centauri
Alpha Centauri

Přáli jste si někdy při hraní Civilizace, aby hra nekončila odletem lodi do soustavy Alpha Centauri (dále AC)? Já jsem to chtěl nesčetněkrát. A konečně jsme se dočkali, sice ne tak jak bych si přímo přál, ale co by jsme ještě nechtěli. Hra neni ani z lůna Microprose, ale od pro hodně lidí neznámé firmičky Firaxis. Né, nezavrhujte tuto hru, řeknu vám důvod proč. Tak třeba, že šéfem této firmy je samotný Sid Meyer, člověk kterýžto udělal Civilization 1+2 a třeba co mě ještě hned napadlo Railroad Tycoon, ale pouze první díl! Ve své malé firmě zvládli udělat ještě RT-strategii (realtime strategii) z prostředí občanské války, hru pokřtili Gettysburg! Šlo o velice zajímavý kousek, ale už před rokem, kdy hra vyšla, se vědělo o AC, na kterou jsme všichni svorně, nadrženě čekali. A teda když jsme se dočkali, jaká to je hra? Na verdikt si musíte ještě chvíli počkat (nebo se podívat na konec recenze - BIG PETER).

Jak jsme letěli, padali a dopadli
Alpha Centauri Nejdřív chci upozornit notorické odpůrce TB-strategií (turn based strategií), aby si raději přečetli a zahráli něco jiného, protože když jsem hru ukazoval kamarádovi (jeden z naší party nedělních Half-Life deathmatchů), tak prohlásil, že mu to připomíná editor (snaží se dělat nějaké mapy do Half-Life a do Quake 2). Jestli si chcete hru nejdříve zkusit, tak její demo je snad na všech cover CD počítačových časopisů v lednových vydáních. Ale nyní přistupme k samotné hře.

Jak už jsem psal, tak příběh vychází z Civilization. Po několika rocích konečně přiletíte k nějaké planetě, kde je voda a teplota kolem 20°C. Ale kdyby všechno probíhalo tak harmonicky, tak bychom se nedočkali této hry. Takže co se stalo? Ještě na lodi se lidé začali celkem nesnášet, a tak vzniklo 7 skupin. Každá mělo svého vůdce a potažmo i svoje výhody a nevýhody. Třeba vědci měli +2 na výzkum, ale zase měli -1 na útočení (stejně jsem to za ně vyhrál). Celá vesmírná loď se zničila, lidé se zachránili jen tak, že naskákali do záchranných modulů s nejnutnějším vybavením. Tak se stalo, že všech sedm skupin se rozmístilo po celé planetě. A začalo se nanovo. Začalo se s výzkumem nových materiálů, díky nimž jste ke konci hry postavili fusní raketovou střelu (představte si něco asi 1000x silnější než atomová hlavice, věc která při dopadu vymaže kus kontinentu). Lidé se nepoučili, že valky jsou špatné a zlé. Války na tomto, ne zrovna vlídném, místě byly mnohem horší než ty, o kterých se děti učily v hodinách dějepisu. Ale zpočátku nebyly takovým problémem ani ostatní civilizace, ale původní obyvatelstvo planety, jistá forma velkých, agresivních červu. Pokud jste uhájili své právo na život, tak jste se mohli pustit do výzkumu mnohých věcí. Je také zajímavé, že každé kolo se počítá jako jeden rok, to znamená stejně jako později v Civilizaci. Také výzkumy jsou v AC mnohem rychlejší. Nejsou ale zase tak obsáhlé a popisné, i když jak by mohly složitě a dlouho vysvětlovat věci, o nichž mají současní vědci tak maximálně bujné sny. Vždy když dokončíte nějaký projekt, který má něco do činění s vaší zbrojovkou, tak vám naskočí přehledná tabulka, kde můžete své už vyvinuvší jednotky upgradovat. Podívejme se teď třeba na diplomacii. Je mnohonásobně propracovanější než v civilizaci. Alpha Centauri Je naprosto fantastická. Bude po jiných národech moct vyžadovat "výpalné," domluvíte se, že zkoordinujete velký ničivý útok na Human Hive, atd. Ještě jedna taková novota. Snad poprvé se kolonizuje i podmořský svět - stavíte podmořská města. Jediný rozdíl je snad v tom, že nemůžete stavět suchozemské jednotky, jinak je to to samé.

No a jak to všechno vypadá?
Na první pohlede se vám bude chtít skoro kosit. Grafika je totiž mnohem škaredší než u Civilization II. Je velmi nepřehledná, celá je do různých odstínů červené a modré barvy. Ale co se musí na pochválit je výborně zpracovaný 3D terén. Jsou tady normální hory, údolí, náhorní planiny, "pouště" a kdo ví co ještě. Po tomto hezce nehezkém terénu se budou pohybovat opravdu nepovedené jednotky (jenom některé). Když se ale podívejte do zbrojovky, tak uvidíte nádherné 3D modely těchto jednotek. Snad nejhůř vypadající jednotku bych řek, že je zárodek podmořské kolonie a divocí červi. Animace jednotek víceméňe nejsou, což ale u takovéhoto typu hry vůbec nevadí. Filmových sekvencí si ve hře moc neužijete (zvláště ti, kteří si AC stáhli někde z internetu), protože je tu jen intro a outro a pár drobných.

Alpha Centauri
Výrobce: Firaxis Games
Distributor: Electronic Arts
Minimální konfigurace: P133, 16 MB RAM
Doporučená konfigurace: P200, 32 MB RAM
Verdikt: Dnes nemám náladu na verdikt, přečtěte si recenzi :-)
Hodnocení 7/10

Zvukově se mi hra zdála průměrná. Podivné zvuky, do toho přimíchaná divná muzika, která, když chtěla, tak byla velmi zajímavá. Namluvení hry je taky průměrné, přijde mi však, jako by herci, kteří hry dabovali, byli u mikrofonu totálně znudění a zhulení... Dialogy se snaží být až strašidelné, mají snahu ve vás vyprovokovat až úskost.

Tak a dejme si to všecko dohromady
AC je velmi dobrá strategie Civilizačního druhu. Pokud překousnete poměrně nehezkou grafiku, tak se dostanete do sladkého nitra hry. Je tu zajímavá diplomacie, výzkumy, klasické boje, stavba podmořských kolonií a spousta dalších chválihodných věcí. Pokud máte rádi tento druh her tak neváhejte a k mému hodnocení si připočtěte minimálně jeden bod. Pokud se vám Civilization nelíbila, tak zase odečtěte alespoň jeden bod. Ať už budete souhlasit s jakýmkoli hodnocením, tak vězte, že tato hra měla potenciál srazit Civilizaci na kolena, ale bohužel se jí to nepovedlo. Držme palce, aby se to už příště naprosto povedlo.