Alpha Protocol

Alpha Protocol

Alpha Protocol : agentem po sto padesáté a ano, půjdou vám po krku úplně všichni

  • 4
Jacku Bauere, Jamesi Bonde, Ethane Hunte, Jasone Bourne, Johne McLane, poklekněte!

Alpha ProtocolUž jste někdy přemýšleli o tom, jak zatraceně málo je kvalitních herních adaptací akčních filmů? Pouze jeden díl Bonda byl vcelku vydařený, avšak trpěl dosti mdlými mechanismy řízení aut a špatnou hratelností. Připravovaný titul Alpha Protocol by měl excelovat ve všem, co jeho předchůdci zanedbali, a ještě vylepšit jejich potenciál. Vzpomeňte si na hry z jiného soudku, kupříkladu ty na motivy Spider-Mana: měly úžasný koncept, ale bohužel byly mizerně provedeny (vyjma dílů na PSone). Přesně to chtějí lidi z Obsidian Entertainment napravit a vytvořit inovativní, temperamentní a zábavné RPG.

Opravdu RPG?
Obsidian Entertainment jsou studiem zkušeným a do jisté míry úspěšným. Na triku mají hity jako Star Wars: KOTOR2 a Neverwinter Nights 2, v jejich týmu ale působí i nějací ti kolaboranti z ostatních vývojářských firem: jelikož byly první díly výše zmíněných her vyvíjeny BioWare, nějaké konexe si přece jen vytvořili. Tudíž se nemusíme bát nějakého nevydařeného a ohraného příběhu. Autoři pro nás podle jejich slov vytvářejí téměř hollywoodský trhák – proti vycvičenému agentovi CIA Alpha Protocols nulovou praxí Michaelu Thortonovi se při katastrofálně nepodařené misi spikne celá zem. Vedení, kolegové, dokonce ani ta blonďatá sekretářka v sukni s velkým výstřihem se k němu nehlásí. Popírají, že by někoho takového vůbec znali. Všichni mu jdou po krku, jelikož zná informace, které nesmějí za žádnou cenu prosáknout na povrch. Po cestě za spravedlností se podle tvůrců dočkáme fůry nečekaných zvratů a bizarních situací, což by mělo hráče pořádně vtáhnout do děje.

Nejen strhující příběh, ale i perfektní herní mechanismy by měly pomáhat hře vyplout ze zrádných vod jménem klišé. Zpočátku bude Thorton umět pouze to, co se naučil na výcviku, postupem času ale dostane možnost využívat i nějaké další, speciální schopnosti. RPG systém bude vyřešen podobně jako ve Falloutu: deset základních dovedností, jež půjde zlepšovat až na desátou úroveň. Mezi základní schopnosti patří například práce se zbraněmi, hacking, ovládání různorodých gadgetů, kladení pastiček a v neposlední řadě i tichost. Autoři se nijak netají tím, že se lehce inspirovali akčními hrdiny s iniciály J.B. – Jason Bourne (stealth), James Bond (hračky) a Jack Bauer (zbraně). Vyberete si spíš stealth řešení, když jste odhaleni Alpha Protocoluprostřed umisťování bomby? Uzemníte protivníka speciálním přístrojem, zpřelámete mu pár končetin, utečete na střechu a uletíte zavěšeni na padáku? Nebo se s nepřáteli nebudete mazlit a pošlete je do věčných lovišť svou příruční .45? Volba je jen na vás, respektive na tom, jakou vlastnost z deseti základních budete vylepšovat.

Pak tu máme ještě avizované speciální schopnosti. Těch dosáhnete, jakmile vytáhnete základní skill na desítku. Jejich povaha bude zčásti záležet na tom, o kterou schopnost vlastně jde, a zčásti zase na hráči a jeho rozhodnutí. Pokud Alpha Protocol nějakou dobu sledujete, určitě vám neuniklo, že měli tvůrci ve hře zakomponována i kouzla. Sbírání many a provádění nadpřirozených kousků se ale nakonec nedočkáme, jelikož by se k moderním agentům nějaká zaříkadla moc nehodila.

Interakce
Další možností, jak si pohrávat s dovednostmi vaší postavy, bude jednání s ostatními NPC . Půjde o něco jako systém rozhovorů z Mass Effectu, zde nazvaný Dialog Stance System. Ten funguje jednoduše: hráč má při rozhovoru na výběr svůj postoj, Alpha Protocoljenž poté určí, jakým směrem se bude komunikace ubírat. Pokud vám tedy někdo něco tají, stačí na něj zatlačit, ale zase to nesmíte přehnat, aby nezačal panikařit a neztratil k vám důvěru. Jestliže jste hráli 24, určitě si pamatujete na tamější vyjednávací mechanizmus. Když odchycený zločinec nebyl zrovna drbna, střelili jste jej do nohy a už mu huba špacírovala. V Alpha Protocol se však nikdy nestane, že byste zvolili špatný postoj. Sice je možné, že nesbalíte kočku v letadle, nicméně se vždy dostanete tam, kam chcete, alespoň v rámci hlavní dějové linky. Můžete být zdvořilými (Bond), profesionálními (Bourne) či agresivními (Bauer), ani jeden styl ale není lepší než ten druhý.

A k čemu všemu toto levelování a piplání se s postavou? Jakmile dorazíte do určeného města, pěkně se tam porozhlédnete, popovídáte si s obyvateli a vše si naplánujete, akce může začít. Na tomto místě Alpha Protocol připomene Assassin’s Creed, protože jedna z cest vede přes střechy. Zvolíte-li si cestu podobnou té Bournově, budete mít možnost přestrojit se a zamaskovat tak, že vás nepozná ani velitel ochranky. Ale máte možnost nepřátele podplácet či zvolit nějaký diplomatičtější styl. Přirovnání k Assassin’s Creed by podle autorů nemělo být až tak Alpha Protocolna místě, jelikož se právě u něj projevilo to, čemu se vývojáři Alpha Protocolu vyhýbají jako čert kříži: linearita. Ta by se v misích a celkově ani ve hře neměla podle jejich slibů vůbec objevit. Uvidíme.

Unreal 3 Engine?
Když se podíváte na kterýkoliv vydaný screenshot, nejspíš nebudete zrovna nadšeni. Grafika vážně nevypadá moc valně, ačkoliv je pravda, že hra je ještě v raném stádiu a tvůrci se soustředí více na hratelnost a RPG prvky. Už se však ví, že se podíváme do míst, jako je Řím, Moskva, Saudská Arábie nebo Taipei. Přitom by mělo dojít jak na souboje na dálku, tak zblízka, z čehož se dá usuzovat, že se podíváme rovněž do interiérů. Zvuk a hudební podtext dostal na starost Alexander Brandon, jenž má na svědomí skladby z výborného Deus Ex.

Alpha Protocol rozhodně vypadá nadějně, má perspektivu a fandíme mu. Jen na vidině plazení se po střechách s dalekohledem v ruce ála Metal Gear Solid či parkourových skoků z Assassin’s Creed by se dalo snadno uklouznout. Protože ale vývojářský tým sestává z několika velice zkušených tvůrců, není proč se bát. Uvidíme, jak to s Michaelem Thortonem dopadne, a to snad začátkem roku 2009 na platformách PlayStation 3, Xbox 360 a PC. Držíme palce.

Index očekávání: 85%