Amazons & Aliens - originál, či plagiát?

12:00aktualizováno  9. července 2001 12:36
Ne vše, co se na první pohled zdá být vynikající hrou, je nakonec tak skvělé, jak se tváří. A stejně tak i hra, která se na první pohled zdá být naprostou a bezduchou kopií staršího titulu, se může nakonec ukázat být poměrně zábavnou a originální. A jaká je strategie Amazons & Aliens?

Amazons & AliensPopravdě řečeno, po shlédnutí úvodního intra hry Amazons & Aliens jsem absolutně nedovedl předpovědět, co mě čeká dál. Posuďte sami. Pokud byste v úvodním demu shlédli příšerně infantilní kačeny s tryskovým batůžkem na zádech, kterak sviští karikaturou vesmíru sem a tam, co byste si asi pomysleli? Že se jedná o nový 3D akční simulátor tryskových kačen, ujetý pinball, logickou hříčku nebo třeba 2D skrolující střílečku? Omyl. Jde o realtimovou strategii a úvodní demo má s hrou společného pramálo. Snad jen to, že ony infantilní kačeny dělají jakési pokusy s genetikou a na jednu z mnoha planet všehomíra (Lukkat) upustí tři rasy. No a na vás samozřejmě záleží, kterou rasu si zvolíte a komu tak zaručíte privilegium přežití.

Rasy
Na výběr jsou Pimmons (pimóni), což je rasa podivných pomalých stvoření, která pravděpodobně vynikla genetickým křížením orků s králíčkem azuritem (po něm zdědili barvu). Živí se houbami a jsou celkem mírumilovní. Dále jsou na výběr Amazons (amazonky), což jsou velice příjemná stvoření, avšak bohužel jen na pohled. Při bližším kontaktu totiž zjistíte, že s nimi vlastně žádný bližší kontakt navázat nejde. Z dálky ale můžete pozorovat jak ladně pohupují boky a i to, že většinu času tráví pouze ve spodním prádle, není na škodu. Konečně Sajkhi (pro zjednodušení mutanti) je rasa odporných podivných (pro někoho příjemných) šestinohých individuí s Amazons & Aliensobrovskými červenými bulvami. Ze všeho nejvíce připomínají pavouky, ale člověk si nemůže být vůbec jistý. Sice se živí červy, ale k tomu konzumují i lízátka a to mě docela mate.

Základní seznámení s nabídkou dostupných ras máme tedy za sebou a můžeme se vrhnout na samotnou hru. Už při prvním pohledu na herní obrazovku musí být všem alespoň trochu znalým hráčům jasno, kde že se autoři inspirovali (pokud jste tipovali Blue Byte a jejich The Settlers, máte pravdu). Podobnost je do očí bijící. Budovy, systém, dokonce i grafika. Naštěstí ale po čase hraní zjistíte, že ačkoliv se to zprvu nezdálo, je ve hře pár originálních a inovativních věcí, které z Amazons & Aliens činí celkem hratelnou hru (zvláště pro dlouhé zimní večery).

Výběr rasy
Výběru rasy není nutno přikládat kdovíjaký význam, protože jsou de facto všechny stejné. Rozdíly jsou jen v grafickém zpracování a v názvech budov. Doporučuji tedy, abyste si vybrali tu rasu, která je vám nejbližší (když jsme zkoušel několik misí za mutanty, tak se mi jednotlivé budovy celkem slušně pletly). Stačí si za každou zahrát pár minut a zjistíte, jestli vám vyhovuje.

Hra
Amazons & AliensKdyž už se rozhodnete, za koho budete hrát, nedoporučuji vrhnout se rovnou na kampaň, ale nejdříve si projít seznamovací mise. V nich se dozvíte, jak stavět a vylepšovat své město, jak vynalézat nové budovy, jak používat diplomacii, bojovat a mnoho dalších, v pozdější fázi hry velmi důležitých věcí. Až si projdete několik seznamovacích misí, můžete se vrhnout dál. Amazons & Aliens nabízí za každou rasu jednu kampaň a jako bonbónek je ve hře zahrnuta možnost Neverending Game, kdy si vygenerujete libovolně velkou mapu, umístíte na ní zdroje, určíte tech level výzkumu (tj. kolik budov budete mít ze začátku přístupných) a hrajete a hrajete, dokud nebudete mít absolutně dokonalé město anebo se neukoušete nudou.

Ačkoliv jsem si to totiž ze začátku moc nepřipouštěl, je Amazons & Aliens jedna z nerozvleklejších a na dobu hraní i nejnáročnějších her, které jsem v poslední době hrál. Než se vám totiž podaří vybudovat fungující komunitu a začít plnit úkol, který je vám do každé mise kampaně zadán, uplyne jedna až dvě hodinky. A tak pořád dokola a dokola (urychlit čas bohužel nijak nejde). Sice je k dispozici nějakých čtyřiadvacet různých budov (základní domky, kostel, vojenská základna, škola, výzkumné centrum atd.) a o trochu menší počet povolání (učitel, policista, zahradník, dělník, voják atd.), ale než se k nějakým speciálním povoláním a budovám propracujete, přestane vás hra bavit. V každé misi, ačkoliv jsou vám zadávány různé úkoly, jde vlastně Amazons & Alienso to samé. Postavit pár základních budov, vybalancovat získávání a spotřebu potravy, natěžit zásoby surovin (dřevo, kámen a později ruda), postavit pár skladů, zabezpečit obyvatelstvo, aby bylo spokojené, dbát o dostatečnou produkci surovin, vynalézt nové budovy, postavit je, všechno vybalancovat a tak dále a pořád dokola. Jediným zpestřením jsou boje, kdy si alespoň trochu oddychnete od jinak všudypřítomného stereotypu. K dispozici jsou ale jen čtyři druhy vojáků.

Hudba
Celkem zajímavá a osvěžující je muzika. Sice mi nápadně připomínala písničku z jedné české pohádky, na jejíž jméno si teď nemohu vzpomenout, ale když jsem se po několika hodinách přistihl, že si pobrukuji ústřední refrén, řekl jsem si, že ačkoliv je to odrhovačka notně infantilní, něco na ní bude. Po několika hodinách hraní jsme si ale stejně radši pustil rádio.

Grafika
Grafika je na tom podobně jako hudba. Pěkná, barevná, lehce infantilní. Jediné, co by se jí dalo vytknout, je mírná nepřehlednost. Zvláště hrajete-li za mutanty, budete si muset dobře zapamatovat všechny budovy, protože jinak si je budete neustále plést.

Amazons & AliensMultiplayer
Stejně jako valná většina v současné době vycházejících her, obsahuje i Amazons & Aliens možnost hry více hráčů. Bohužel jsem neměl možnost ji vyzkoušet, přesto si dovoluji tvrdit, že se asi nebude jednat o žádný odvaz. Pro zábavnost multiplayeru totiž zdlouhavost není rozhodně to pravé.

Finální zhodnocení
Amazons and Aliens je hra, která se nebude líbit všem. Pokud vám ale nevadí větší rozvleklost, máte rádi tento styl a nechytla vás žádná jiná hra, kterých je momentálně k dispozici velká spousta, klidně si Amazons & Aliens zahrajte. Nejedná se o zábavu královskou, ale stačí to.

PS: Se hrou Amazons & Aliens se můžete setkat i pod názvem Alien Nations.

Amazons & Aliens
Výrobce: Simon and Schuster