Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Americká televize obvinila hru, že učí hráče znásilňovat

aktualizováno 
Reportáž Fox News se obula do násilné hry, která odměňuje hráče za stylové porcování nepřátel. Argumenty kritiků ovšem nebyly úplně v pořádku.

Bulletstorm

Mediální korporace Fox, známá svými mnohdy předpojatými reportážemi, zacílila tentokrát na brutální akci Bulletstorm. V ukázkovém příkladu špatného citování přesvědčovala čtenáře, že po jejím hraní budou chtít sexuálně napadat ženy.

Vrtěti Bulletstormem

Hra je v reportáži Foxu představena rétorikou připomínající spíše oznámení o smrtící virové epidemii: "Rodiče by se raději měli mít na pozoru: na obzoru je Bulletstorm." Následně je oznámeno, že součástí bojů bude odměňování hráčů za zásahy do rozkroku i jiných částí těla.

Rozpůlení protivníka hra odměňuje přízviskem "topless" ("nahoře bez"), což je poté postaveno vedle tvrzení populární psychiatričky Carole Liebermanové, jež hry označuje za možnou příčinu zvyšujícího se počtu znásilnění. "Co se s tím dá dělat?" ptá se následně Fox.

Zlatým hřebem reportáže je citace Billyho Pidgeona, videoherního analytika z M2 Research. Ten podle webu Foxu mluví o tom, že hry obsahující přílišné násilné či sexuální prvky si v prodejnosti vedou špatně. Jako příklad uvádí nevalné prodeje obskurností jako je BMX XXX či Postal.

Web Rock, Paper, Shotgun si ovšem dal tu práci, že zjistil původní obsah citace, jež obsahovala ještě větu mluvící o tom, že na trhu nejlépe obstojí hry s kvalitním obsahem.

Bulletstorm

Zveřejněním upravené citace tak Fox News dodal své zprávě na důvěryhodnosti potvrzením od spolehlivého odborníka: Bulletstorm je zlý, myslí si to i analytik. Pidgeon ovšem původně mluvil v obecném kontextu a v podstatě řekl, že u Bulletstormu nezáleží na krvavosti nebo sexuálních narážkách, ale na kvalitě jeho obsahu a provedení.

Server Wired.com se rovněž dotázal doktorky Liebermanové na zdroj, který by spojoval hry a počet znásilnění. Po počáteční neschopnosti odpovědět nakonec uvedla jedinou studii na téma násilných her. K její smůle však inkriminovaná práce vůbec nepojednávala o sexuálních zločinech.

Duty Calls

Zcela jasný parodující element Bulletstormu vyplývá nejen z přehnaného násilí, které je možné připodobnit třeba k filmům Quentina Tarantina (Kill Bill či Pulp Fiction), ale také jeho navážení se do jiných 3D akcí. Autoři ve vydaném videu zesměšnili epičnost staršího traileru na Halo 3, aby se následně pustili do vůbec nejúspěšnější současné akce vůbec. Zdarma stažitelná hra Duty Calls rýpe do přímočarosti série Call of Duty a během jediného týdne si ji stáhlo více než milion uživatelů. Skoro se tak zdá, že Bulletstorm vypaluje rybník podobně nadsazenému a v březnu přicházejícímu Duke Nukem Forever.

(Ne)funkční hodnocení násilí ve hrách

Pod palbu se dostalo i poslední dobou propírané hodnocení her dle systému ESRB (Entertainment Software Rating Board). To definuje přístupnost her podle věku hráčů. Označení M, jakým se skví Bulletstorm, je tak doporučení pouze pro hráče starší 17 let. Podle Fox News je otázkou, zdali hodnocení ESRB funguje. Odkazuje se při tom na soudní při Kalifornie proti sdružení distributorů ESA, jejíž výsledek může prodejce za prodej penalizovat až částkou tisíce dolarů za jeden nelegální prodej.

Bulletstorm

Pomineme, že podle statistik je poměr násilí v současné videoherní generaci nižší, než tomu bylo dříve. Pomineme i to, že Fox vypustil informace, kdy je podle aktuálních slyšení zákon spíše na straně distributorů, kteří chtějí hry ponechat na úrovni filmů a jiných médií a nezacházet s nimi jako s návykovými látkami. Nelze ovšem pominout, že argumenty nejen distributorů z ESA hovoří ve prospěch současného ratingového systému.

Ten totiž funguje tak, že ostře hodnoceným krvavým hrám se nedostane stejného zacházejí, jako vlídnějším titulům. I Billy Pidgeon sám v rozhovoru pro Fox obhajoval ESRB slovy "Prodejci většinou ratingový systém podporují. (…) Bulletstorm má hodnocení M a prodejci nejspíše hru neprodají mladistvému aniž by si nezkontrolovali jeho věk". Rovněž tuto část Pidgeonových slov Fox nezveřejnil.

Českému čtenáři by se mohlo zdát, že se ho americké hodnocení netýká. USA jsou ovšem stále majoritním světovým herním trhem, a tak cokoliv ovlivňuje vývoj za velkou louží, má vliv také v jiných regionech.

Fox News má samozřejmě pravdu v tom, že by se Bulletstorm neměl dostat do rukou dětí. Nicméně nepřesvědčivě podané argumenty psychologů i pasáže citované magazínem Rock, Paper, Shotgun dokládají tendenčně zmanipulovanou reportáž, po níž by davy rodičů měly div ne panikařit na bídným stavem dnešního světa.

Autor:




Nejčtenější

Gears of War 4
Microsoft: Před uvedením nové konzole budeme mít několik exkluzivit

Skromně působící nabídka Microsoftu by se do zahájení prodeje konzole Scorpio měla zlepšit. Společnost si prý uvědomuje význam exkluzivních titulů, a chce jim...  celý článek

World of Warcraft: Legion
Blizzard se po více než dvaceti letech rozloučil se sítí Battle.net

Společnost Blizzard Entertainment dostála svému prohlášení z loňského roku a službu Battle.net přejmenovala. Nově se aplikace jmenuje jednoduše Blizzard a...  celý článek

Battlefield 1 - They Shall Not Pass
Zažijte verdunský mlýnek na maso v Battlefieldu 1. Recenze přídavku

Balíček They Shall not Pass je první ze čtveřice chystaných rozšíření úspěšné válečné hry Battlefield 1. Konečně v něm máte možnost bojovat za vojáky...  celý článek

Šéf vývojářské společnosti InXile Entertainment, kterým je Brian Fargo.
Brian Fargo vedl vývoj Wastelandu i Falloutu. Pracuje na poslední hře

Ostřílený návrhář s více než 35 lety zkušeností plánuje svůj odchod ze světa videoher. Nejprve však dokončí Wasteland 3, jehož vydání je naplánované na rok...  celý článek

Resident Evil 7: Biohazard
Klíčem k úspěchu nového Resident Evilu byla 90. léta

Inspirací pro sedmý díl Resident Evilu bylo pojetí her v minulosti. Titul se přitom původně přikláněl k akčnějšímu stylu šestého dílu.  celý článek

Další z rubriky

Ovládání Oculus Touch
KOMENTÁŘ: Miliardové odškodné v boji o virtuální realitu není to hlavní

Čísla jsou zvláštní věc. Dvanáct a půl miliardy korun je podle většiny měřítek enormní suma. Jenže ve sporu o práva k virtuální realitě není až tak zásadní....  celý článek

Cosplay na akci Blizzcon - Alexstrasza
Historie Blizzardu: Selhání za miliardu umožnilo vznik dalšího hitu

Posledních pět let se v Blizzardu neslo v duchu prozkoumávání nových světů i žánrů a nechybělo ani zrušení obřího projektu. Portfolio rozšířila řada hitů, ale...  celý článek

Alone in the Dark: Illumination
Hrajeme nejhorší hry všech dob: Alone in the Dark je ukázkově zneužitá značka

Předloni vydaná hra Alone in the Dark: Illumination nutila položit si otázku, jak projekt souvisí s klasickou značkou z devadesátých let. Alone in the Dark...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.