Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Americká vláda uznala hry za umění

aktualizováno 
Hráči mohou slavit. Uměním je World of Warcraft, Doom, Halo 2 i Mass Effect 2.

Heavy Rain - Madison

Americký federální fond na podporu umění zařadil videohry mezi platformy, které bude podporovat. Protože jde o organizaci, která rozhoduje o přidělování peněz z federálního rozpočtu, jde o oficiální zrovnoprávnění videoher s filmem, rozhlasem i tradičními uměleckými formami.

Shodou okolností není změna pravidel pro přidělování grantů fondu National Endowment for Arts jedinou dobrou zprávou pro milovníky umění ve videohrách. Mnohem větší dopad má objevení videoher jako uměleckých artefaktů ze strany Smithsonian Institutu, který udává tón ve světě umění i vědy díky síti výzkumných center a muzeí. Tato instituce, kterou financuje americká federální vláda třičtvrtě miliardou dolarů, uspořádá výstavu Umění videoher. 

Tři miliony na uměleckou hru
Spory o to, zda videohry mohou být uměním, probíhají už více než deset let na diskusních fórech i v akademické sféře. A i když tento sport asi neskončí, oficiální podpora umělecky zaměřených videoher je zásadní argument pro zastánce umění ve hrách. Zvlášť, když na videohry začne přispívat největší světový fond na podporu umění, který nabízí na schválený projekt 10 až 200 tisíc dolarů, tedy více než 3 miliony korun.

Shadow of The Colossus

"Digitální hry" se v nových pravidlech pro žádosti o granty zařadily mezi další mediální formy umění, kam doposud patřil pouze film a rozhlas. Kromě uměleckých videoher se tak můžeme dočkat také projektů internetového nebo mobilního umění. Kromě videoher s uměleckou hodnotou může fond podpořit i videohry o umění. 

Rozhodnutí amerického Národního fondu na podporu umění začlenit videohry mezi uznávané umělecké formy je dobrá zpráva pro hráče i umělce s programátorskými sklony. O příspěvky u této organizace mohou totiž žádat pouze neziskové organizace nebo američtí Indiáni, takže výsledky jejich práce budou k dispozici zdarma.

Výstava s Pac-Manem a World of Warcraft
Velká výstava Umění videoher pořádaná Smithsonian Institutem je další výrazný pokrok ve vnímání "pokleslé zábavy pro mladé vrahy", který vlastně debatu končí. Pokud někdo vystavuje v Americkém muzeu umění, je třída a nezpochybnitelný umělec. Mezi umělce se tak díky výstavě, která otevře své brány návštěvníkům 16. března 2012, dostanou autoři několika desítek her. 

Vybraným titulům, které ukazují umělecké ambice videoherního průmyslu, vévodí World of Warcraft, Pac-Man, Super Mario Bros., The Secret of Monkey Island a Myst. Těchto pět titulů bude mít na výstavě zvláštní postavení: návštěvníci si je budou moci několik minut zahrát. 

Final Fantasy VII

Kurátoři výstavy se rozhodli pro netradiční postup. Místo studia předmětu výstavy požádali veřejnost o asistenci. Hlasy více než 100 tisíc lidí rozhodly o tom, kterých 80 z nominovaných 240 her se na výstavě objeví. Na rozdíl od podpůrného fondu není Smithsonian Institute tak uzavřený a na výstavě budou hrát významnou roli nejen hry vytvořené v Americe, ale také spousta zahraničních titulů. 

Dramaturgie výstavy se snaží pracovat s fenoménem 40 let vývoje videoher, takže celou expozici rozděluje do pěti sekcí podle doby vzniku a následně ukazuje hry pro různé platformy a v různých žánrech. Nejstarší tituly zastupuje Pac-Man nebo TRON. Osmibitovou éru reprezentuje Zelda a Super Mario. Za éru konzole SNES bojuje opět Zelda proti Dune II na konzoli Sega Genesis.

Nejrozsáhlejší nabídka se týká období ne tak vzdáleného, období DOSu a Windows, Nintenda 64 nebo první PlayStation. V této kategorii návštěvníci výstavy uvidí Doom II, Fallout,  Diablo II, Starcraft, Zeldu, Worms, Sonica, Tomb Raider i  Final Fantasy.

Poslední sekce výstavy nese označení Next Generation a zahrnuje hry pro Windows, PS3, PS2, Xbox 360, původní Xbox, Wii i Game Cube. Ve výstavních halách tak vedle sebe budou Fallout 3, Minecraft, Portal, Heavy Rain, Shadow of Colossus nabo Okami. 

Protože Americké muzeum umění má opravdu nabitý program, výstava začne skoro až za rok. To je dost času na to našetřit si na letenku do Washingtonu. Vstup bude zdarma.

Autor:




Nejčtenější

Sims 4 - WickedWhims
Vytváří erotické úpravy hry Sims 4 a slušně se tím živí

Přes 4000 dolarů měsíčně posílají lidé výrobci erotických úprav do Sims 4, aby se mohl této činnosti věnovat na plný pracovní úvazek.   celý článek

Blackwood Crossing
RECENZE: Blackwood Crossing vypadá jako špičkový animák od Pixaru

Dětství sourozenců Finna a Scarlett bylo poznamenané tak dramatickými událostmi, že navždy změnily chod jejich životů. Celý Blackwood Crossing je jejich...  celý článek

Diablo 2 pacifist
Hráč dokončil Diablo 2 za 8 hodin, aniž by na někoho zaútočil

Bez toho, aby na někoho zaútočil, dokončil hráč legendární Diablo 2, a to ještě navíc v rekordním čase.  celý článek

Tomb Raider 1
Zahrajte si prvního Tomb Raidera v internetovém prohlížeči

Hra, která kdysi mačkala z počítačů naprosté maximum, je nyní bez problémů hratelná přímo ve vašem internetovém prohlížeči. A zdarma.  celý článek

Zaklínač 3:  O Víně a krvi
Autor knih o Zaklínači žárlí na úspěch hry

Spisovatel Andrzej Sapkowski tvrdí, že popularita jeho knížek pomohla hernímu zaklínači stát se hitem, nikoli naopak.  celý článek

Malí sportovci: Které sporty jsou pro děti nejzdravější?
Malí sportovci: Které sporty jsou pro děti nejzdravější?

Ne každá aktivita je vhodná pro každý věk a každé dítě. Jakou a kdy vybrat, najdete v článku.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.