Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Anarchy Online – skvělé sci-fi MMORPG

  12:00aktualizováno  21. března 10:08
Autoři této poměrně nové onlinovky se rozhodli jít doposud nevyšlapanou cestou a místo osvědčeného fantasy světa vytvořili sci-fi prostředí planety Rubi-Ka, oplývající v tomto žánru neobvyklým audiovizuálním zpracováním a obrovskou detailností, která doslova bere dech. Stane se Anarchy Online legendou?

Anarchy OnlineJiž je tomu více jak půl roku, co společnost Funcom vydala novou MMORPG Anarchy Online. Nutno však podotknout, že na začátku vše vypadalo opravdu bídně. Po příliš krátkém betatestu, který provázelo téměř každodenní patchování, se autoři i přes spousty chyb nerozhodli vydání hry o pár měsíců odložit (možná se příliš obávali fantasy MMORPG Dark Age of Camelot), ale z hráčů sprostě vytvořili jakési "platící betatestery". Ti se po zakoupení originální verze a odvádění pravidelného měsíčního poplatku stále utápěli v nedostatcích, někdy přímo fatálních. Netrvalo však dlouho a chyb se naučili využívat k lehkému vývinu špičkově vycvičených postav. Svět této potencionální bomby na poli onlinovek se tak zvrhl v naprostou frašku. Situace se naštěstí začala pomalu ale jistě zlepšovat, evropská verze hry byla již zbavena valné většiny fatálních chyb a planeta Rubi-Ka se pomalu ale jistě plnila novými obyvateli. I já jsem se nakonec nechal zlákat a vrhnul jsem se do nepředstavitelně rozsáhlého sci-fi dobrodružství, kterému jsem zcela propadl.

Ale vezměme to pěkně od začátku. Po nainstalování, registraci a otravném stahování nových patchů jsem se konečně dostal do hry, která spoustě milovníků onlinovek od základů změnila jejich dosavadní život. Ačkoliv se většina MMORPG odehrává v prostředí čistého fantasy, v případě Anarchy Online se autoři rozhodli jít doposud nevyšlapanou cestou science fiction. I když mnozí zasvěcení na toto pojetí nahlíželi spíše pesimistickým pohledem, jejich námět sklidil překvapivě veliký úspěch. Anarchy OnlineCelá hra je postavena na konfliktu mezi vládnoucí korporací Omni-Tek a vzbouřeným Klanem, jehož stoupenci se nechtějí smířit s organizovaným a striktně nalinkovaným řádem. Na tento velký rozpor z pozadí dohlíží Neutrálové, kteří necítí potřebu přidat se ani k jedné ze znesvářených stran. Planeta Rubi-Ka je tak z politického hlediska rozdělena na dvě velká území, mezi nimiž se jako v kleštích nacházejí své teritorium hájící Neutrálové, jež nemají v lásce jak stoupenci Klanu, tak Omni-Teku. Postavit se s nezájmem k takovému konfliktu je opravdu nehorázné.

Na začátku si samozřejmě musíte vytvořit postavu. Nejdříve si vyberete ze čtyř různých ras. Úplně nejvíce podobní lidem jsou první Solitus a stejně jako v ostatních RPG, jsou i zde nejvšestrannější. Druhou rasou jsou Opifex, kteří jsou velmi obratní a inteligentní a náramně se hodí například na povolání Agent nebo Trader. Nejzvláštnější jsou bezpochyby Nano. Jejich těla jsou speciálně uzpůsobena pro komunikaci s nanoboty a nanoimplantáty, a tak inklinují k "magicky" založeným povoláním, jako například Nano-Technician nebo Meta-Physicist. Všechny tři zmiňované rasy byly oboupohlavní, jako čtvrtá však přichází Atrox. Tito jedinci se na muže a ženy nedělí a jakmile je spatříte, ihned zjistíte, proč tomu tak je. Jde o hromotluky s obrovskou výdrží a silou, kteří se specializují na všechny druhy boje. Jakmile si tedy vyberete rasu (popř. pohlaví), je na řadě volba vzhledu. K dispozici je velké množství obličejů, výška (malý, normální, vysoký) a tloušťka (hubený, svalnatý, silný). Anarchy OnlinePoté již následuje výběr povolání. Profesí je ve hře celkem 12 a výrazně se od sebe liší: Agent, Doctor, Enforcer, Engineer, Bureaucrat, Adventurer, Meta-Physicist, Nano-Technician, Trader, Fixer, Soldier, Martial Artist. Pak již zbývá jen volba strany, ke které se přidáte, tedy Omi-Tek, Klan nebo Neutrálové. Pokud si vyberete Omi-Tek, začínáte ve městě Omi-1, v případě Klanu se objevíte v Tiru a členství u Neutrálů vás zavede do Newland.

Tak či onak, pokaždé se objevíte v tréninkové zóně určené pro nováčky. Zde se seznámíte se základy hry, budete se cvičit v boji s prvními nepřátelskými NPC a monstry a rozdělíte si nabyté IP (Improvement Points – vylepšující body). Ty získáte vždy při přestupu na další úroveň (max. level 200) a rozdělujete je mezi velké množství různých vlastností a dovedností, jež se co do druhu překvapivě neliší u každé rasy a profese, ale pouze počátečními hodnotami a počtem IP, které do nich musíte při vylepšování vrazit.. Meta-Fyzika tak s trochou úsilí můžete vycvičit v boji s těžkými střelnými zbraněmi, ale nikdy to nebude mít takový efekt a bude vás to stát spoustu bodíků. "Skilly" jsou v Anarchy Online rozděleny do několika skupin, jejichž schéma částečně znázorňuje přiložený obrázek. Jistě si dovedete představit, že specializací je celá řada a jen jejich stručný popis by vydal na několik stran. Můžete se stát v podstatě kýmkoliv budete chtít. Bojovat kontaktním způsobem (meče, kopí, energetické štíty, kladiva, bojová umění atd.), na dálku (pistole, sniperky, laserovky, granáty, pušky, brokovnice atd.), vytvářet si "miláčky" (obranné či útočné roboty třikrát větší než vy sami, levitující zjevení atd.), Anarchy Onlinevyrábět a prodávat zbraně a implantáty, cestovat a stát se lovcem, měnit podoby (pták, přerostlý dvouhlavý pes atd.) nebo se třeba specializovat v ovládání nanobotů. Ty zde slouží ke "spouštění" programů. Součástí každého pořádného RPG jsou kouzla, která jsou ve sci-fi světě Rubi-Ka nahrazeny programy, k jejichž "spouštění" využíváte malé, ve vzduchu poletující neviditelné částečky zvané nanoboty. Narozdíl však od klasických zažitých systémů může v Anarchy Online programy využívat i bojovník. Jsou rozděleny do třinácti druhů (dvanáct profesí + jedna obecná skupina), a tak má každý přístup k obrovskému množství specifických pro dané povolání.

Jakmile se budete cítit dostatečně vycvičení a připravení vstoupit do města, opustíte tréninkovou oblast a vrhnete se vstříc dalším dobrodružství. V jednotlivých částech počátečních měst si teprve začnete uvědomovat, jak neuvěřitelně rozsáhlá a úžasná je tato hra. Vaším primárním cílem jistě bude vylepšování postavy a s tím související pořizování lepšího vybavení. Přiznám se, že zpočátku jsem se cítil jako ta pověstná jehla v kupce sena, kterou již nikdo nikdy nenajde – navždy ztracený. Postupně jsem do hry však začal pronikat a zjišťoval jsem, kde pořídím levné brnění, zbraně a implantáty, jaké programy se mi hodí, kde se dá koupit značkový kožený kabát a sexy prádýlko pro případnou virtuální přítelkyni, auta, lodě či letadla na rychlejší a bezpečnější cestování, kde se nechat tetovat atp. Veškeré vybavení ale stálo nemalé peníze, a tak jsem plnil různé úkoly a odvážil se dále do divočiny. Anarchy Online se může pochlubit skvělým systémem generování misí, po jejichž splnění získáváte peníze, zkušenosti, užitečné předměty a Anarchy Onlinetéž vám stoupá společenské postavení. U příslušného terminálu si vyberete buď sólo nebo týmový quest a z několika vlastností si zvolíte, jakého charakteru by úkol měl být (dobro / zlo, pořádek / chaos, otevřené prostory / tajné či zamčené místnosti, odměna peněžitá či zkušenostní atp.). Počítač vám následně vygeneruje několik misí, z nichž si můžete či nemusíte vybrat. Úkoly jsou různého charakteru, od zabití přes získání nějakého důležitého předmětu až po sledování určité osoby.

Během prvních pár desítek úrovní vám budou vyhovovat sólo akce, ale nepřátelé budou sílit a postupem času budete nuceni přidat se k nějaké partičce a podnikat společné výpravy. Není divu, ostatně na kooperaci jsou onlinovky postaveny. Hra v tu chvíli získává opět úplně jiný rozměr a každé povolání má v takové skupině dobrodruhů své místo. "Týmování" je přitom velmi jednoduché. Stačí jen nabídka a oslovený buď přijme nebo nepřijme. Jelikož se zkušenosti určitým způsobem dělí, rozhodně se nevyplatí spojovat postavy s větším levelovým rozdílem, neboť v tom případě méně zdatný jedinec, ač se účastní boje, nedostává zhola nic.

Už jen z těchto málo informací je vidět, že Anarchy Online je zpracovaná do nejmenších detailů. Jednou z dalších úžasných věcí, na které jsem během svého pobytu na planetě Rubi-Ka narazil, je "síť" (Grid). Jestliže máte dostatečně vyvinutou schopnost práce s počítačem, můžete se pomocí příslušného terminálu napojit a velice rychle tak cestovat přes velké vzdálenosti Anarchy Online(viz. obrázek). Za zmínku stojí též různé upgrady do obyčejné mapky v horním rohu, sloužící k lepší orientaci. I pro aktivaci tak triviální věci, jakou je směrová šipka místo tečky znázorňující vaší postavu, potřebujete mít dostatečně vysokou schopnost Map Navigation a příslušný updatovací program. Autoři též dobrým způsobem pojali smrt, jejíž ztvárnění je v onlinovkách dosti zásadní. Pokud si postavu ve speciálních terminálech za příslušný peníz pojistíte, přijdete v případě skonu pouze o zkušenosti, které jste získali až po tomto pojištění. Předměty se vám po nějakém čase obnoví v "Reclaim" terminálech a dočasně snížené schopnosti se dříve či později vrátí do normálu.

Ovšem ne vše je tak růžové, jak to na první pohled vypadá. Například ztvárnění bojů není úplně ideální a svým způsobem tak degraduje PvP souboje, které jsou nudné a lákají málokoho. To je dle mého názoru velká škoda, neboť právě velké hraniční souboje mezi jednotlivými organizacemi by jinak byly naprosto perfektní a struktura Anarchy Online k nim přímo vybízí. Dalším neduhem je práce kamery. Můžete jí sice libovolně otáčet, ale orientace v interiérech je díky jejímu nešťastnému provedení místy nulová. Pokud navíc ovládáte svalnatého Atroxe, užijete si své. Krom toho mi chybí jakýkoliv vývoj světa. Příběh je vyprávěn na oficiálních stránkách prostřednictvím videosekvencí a novinových článků Klanu a Omni-Teku, ale na samotnou hru to má pramalý vliv – uvidíme časem, jestli Funcom plánují něco zajímavého.

Anarchy OnlineTak jsem si odbyl i trochu té kritiky. Když však proti sobě postavím všechny klady a zápory, boduje Anarchy Online na plné čáře. Autoři nám nabízejí obrovský, do detailů vytvořený svět, jehož vizuální zpracování bere dech. Na okolních screenshotech a v galerii jsem vám "vyfotil" část města Omni-1 a okolí. Architektura je naprosto perfektní a mně nezbývá než smeknout. A to jsem zatím viděl pouze malou část hry a ostatní lokace doposud jen obdivuji z jiných screenshotů, kterých je plný internet. Doufám, že tam někdy též zavítám, ale v současné době na to jednoduše nemám prostředky. Ruku v ruce s grafikou jde i zvuková stránka hry, která je též dílem mistrů. Hudební skladby jsou natolik povedené, že kdybych měl možnost, neváhal bych s koupí soundtracku ani minutu.

Na závěr bych rád zdůraznil, že ač jsem u Anarchy Online strávil poměrně dlouhou dobu a vyzkoušel jsem si hru za všechny tři strany (Klan, Omni-Tek, Neutrálové), je tato recenze pouze letmým přiblížením gigantického světa, do kterého se v případě vaší investice (zakoupení originální hry + poplatky přibližně 450,- Kč měsíčně) ponoříte. Myslím, že nebudu daleko od pravdy, když prohlásím, že recenzovat Anarchy Online je s trochou nadsázky srovnatelné s popisováním a hodnocením reálného života, neboť v této hře si vytvoříte svoje druhé já a ponoříte se do světa, o kterém jste doposud jen snili. Pokud jste tedy ochotní ještě zvýšit účty za telefon a velice rádi byste nakoukli do dech beroucího sci-fi prostředí, je pro vás Anarchy Online od Funcomu tou pravou volbou.

PS: Málem bych zapomněl poděkovat štědrému Holzbohrerovi ze sousedního Německa, který mi do začátku věnoval 20.000 kreditů a ušetřil mi tak spoustu trápení. :-)

Anarchy Online
Výrobce: Funcom
Vydavatel: Funcom
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Stáhněte si: screenshoty
Oficiální homepage: http://www.anarchy-online.com
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM, 700 MB HDD, 3D karta
Doporučená konfigurace: procesor 450 MHz, 128 MB RAM, 1 GB HDD, 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: pouze
Verdikt: Vynikající MMORPG, odehrávající se na sci-fi planetě Rubi-Ka. Pokud se rozhodnete do hry investovat, chytí vás, sežvýká a nepustí. A jestli někdy přeci jen shodou náhod uniknete, bude z vás jiný člověk, ale bude to stát za to.
Hodnocení viz. recenze

Autor:




Nejčtenější

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

League of Legends
Slavný fotbalista vyhrál soud s autory League of Legends

Slavný nizozemský fotbalista Edgar Davids uspěl s žalobou proti provozovatelům hry League of Legends. Jedna z postav se totiž notně inspirovala jeho vzhledem.   celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Další z rubriky

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.