Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ANKETA: Jsou YouTube videa blahodárná, nebo hernímu průmyslu škodí?

aktualizováno 
Názory na herní YouTube videa lidi z průmyslu rozdělují. Jedni tvrdí, že je to výtečná propagace zdarma. Druzí věří, že tím vývojáři přicházejí o prodeje. Zeptali jsme se proto Čechů z oboru, povětšinou nám odpovídali vývojáři.

Nejpopulárnější autor YouTube videí u hraní That Dragon, Cancer potlačoval slzy. | foto: PewDiePie

Autor hry That Dragon, Cancer totiž upozornil, že jeho projekt na YouTube sklízí miliony přehrání a přesto se podle serveru SteamSPY prodalo jen okolo třinácti a půl tisíce kusů. Hra je autobiografickým příběhem, který umělecky zpracovává boj vývojářova syna s rakovinou (čtěte recenzi).

Silné téma si navíc získalo pozornost médií a malý, nezávislý projekt se tak mohl těšit z nebývalé publicity. Českých vývojářů a youtubera Jirky Krále jsme se proto zeptali, jestli lets play videa z her považují za přínosná, nebo dle jejich názoru autorům titulu spíše ubližují.

Jarek Kolář, herní vývojář a producent (Tajemství Oslího ostrova, Vietcong, Mafia 2)

Jaroslav Kolář

Jaroslav Kolář

Můj názor je ten, že lineární a jen lehce interaktivní příběhová hra diváky zaujme více než hráče. Diváci ale sledují i zcela komplexní hry, tam naopak důvody mohou být zcela opačné.

Existuje obrovské množství pasivních hráčů, kteří rozličné tituly jen sledují. Sám se tomu divím. Někteří kvůli nedostatku času, jiní jednoduše z pohodlnosti (nechce se jim titul hrát, je v něm příliš voleb, nechce se jim bojovat s nedomyšlenými mechanismy, nebo čelit příliš velké obtížnosti). V obou případech mají své důvody, proč si hru nekoupit.

To je dnešní stav a je nutné se s ním smířit. Je to asi normální vývoj médií a je na hrách, aby si našly své publikum. Takové, které si titul bude chtít i zahrát. A místo pláče nad youtubery by bylo lepší mít radost z toho, že se o vás díky videím ví a jste vidět mezi miliony dalších vývojářů. To je v dnešní době hodně cenná deviza. A třeba pak vaše další hra bude mít větší úspěch.

Jiří Rýdl, Warhorse Studios (Kingdom Come: Deliverance)

Jiří Rýdl

Jiří Rýdl

Chápu rozhořčení vývojáře. Investoval roky práce do vývoje hry, která se neprodává podle očekávání. Otázkou však je, jestli je to chyba youtuberů. Domnívám se, že hlavní potíž nespočívá jen v délce titulu, ale zejména v námětu. Téma dítěte umírajícího na rakovinu je velmi silné, ale také nesmírně smutné. Několik youtuberů tak na konci videa pláče.

Ano, občas se podívám i na smutný film. Ale hry jsou pro mne především zábavou a raději hraju tituly, které mohu vyhrát. Mrzí mne, že někdo přichází s takto tragickým příběhem a vývoj hry je jistě dobrým způsobem, jak se s tím alespoň částečně vyrovnat. Věřím, že navíc pomůže řadě lidí s podobným osudem. A to je asi to nejdůležitější. Já proto týmu Numinous Games přispěju, ale hru si raději nechám na jindy.

Jakub Dvorský, Amanita Design (Samorost, Machinarium)

Jakub Dvorský

Jakub Dvorský

Nemáme zatím žádná vlastní data ani jasný názor a já YouTube videa vnímám jako dvousečnou zbraň. Naší hře to určitě škodí, ztrácí tím tajemství. Zdaleka nejlepší pro hráče je, když k titulu sedne v klidu doma a nic o něm neví. Radost z prozkoumávání herního světa pak není ničím zakalená.

Zároveň chápeme, že youtubeři hře dokážou udělat obrovskou reklamu a zlepšit povědomí o projektu. Některým hrám ale youtuběři prospívají více než jiným.

Ačkoliv Amanita funguje docela dlouho, je fenomén Let’s Play videí nový a setkáváme se s ním pořádně teprve u Samorostu 3. Sledujeme to a teprve si utváříme názor.

Jirka Král, český youtuber s více než 600 tisíci fanoušků

To je těžká otázka, asi to závisí na konkrétní hře. Na mě ale videa fungují moc dobře. Když vidím, jak se u toho youtuber baví, mám chuť si titul koupit a zahrát. Většinou to ale ztroskotá na nedostatku času.

Pavel Platil, Animation Studios (Soccerinho)

Asi bych to zlehka přirovnal otázce, jaký vliv má na lidi televize. Je škodlivá nebo naopak šíří vzdělání, či osvětu? Autor That Dragon, Cancer je trochu odlišný než běžný herní výrobce. Pokud by jeho příběh nebyl natolik zdramatizován a zveřejněn ve spojitosti s úmrtím syna, zařadil by se mezi běžné vývojářské smrtelníky.

Nemám na mysli ty se smlouvami s vydavatelskými domy či s iks let zajetou firmou, míním tím běžný střední proud. U toho je jakákoliv zmínka, jakýkoliv mediální zájem důležitý. Pokud budu mít milion zhlédnutí a produkt si stáhnou tři procenta hráčů, je to extrémní propagace zdarma. Youtubeři si pochopitelně vydělají na reklamě, ale udělají také mnoho práce okolo.

Získat miliony zhlédnutí, udržovat kanál a další aktivity vyžaduje čas. A dobře to uživí jen horních pár procent.

Druhým aspektem je samozřejmě kvalita titulu. Když vidím první demo síťové hry v novém DOOMu, to asi 25 % lidí nadchne a každý čtvrtý uvažuje o zakoupení. Když však vidím mdlou hru bez špetky zájmu, může mít třeba milion shlédnutí, ale nikdo si ji nekoupí. Neexistují přímé a jednoduché zákonitosti mezi počtem přehrání a prodanými kusy.

Závisí na řadě aspektů. Například na kvalitě i bonitě sledujících a jejich dodatečných aktivitách. Vyplňují jen čas náhodným sledováním, nebo titul opravdu hledají? Důležitá jsou také cena a načasování.

Aleš Kříž, Alda Games (Zachraň šneka, Sýrový svět)

Aleš Kříž

Aleš Kříž

Ve většině případů jsou videa o hrách pro autorská studia přínosem. Letsplayeři si totiž vytvářejí oddanou fanouškovskou základnu, pro kterou jsou autoritou při rozhodování o nákupu. Výjimkou snad nejsou ani hry, ze kterých si youtubeři utahují.

Mnohem horší je naprostá rezignace při hraní, která potkala třeba hru Bear Simulator. Tu on-line ikona PewDiePie svým nezvykle nezaujatým a nudným videem v podstatě pohřbil.

Extrémním případem je pak titul That Dragon, Cancer, což je v podstatě během dvou hodin odvyprávěný příběh. Po zhlédnutí už nemáte důvod se k němu vracet. Výhrady hráčů, že to není hra, nebo že je to nezajímavé, lze vyvrátit právě extrémním počtem zhlédnutí.

U menších her ale platí, že videa od slavnějších youtuberů vedou k razantnímu zvýšení prodejů. A také k zájmu dalších youtuberů, čímž se sněhová koule začíná nabalovat.

Co ale s tou hordou ostatních dobrých her, které nejsou pro letsplayery tak lákavé? Důležité pro ně je, aby video bylo zajímavé. To nutně nevyžaduje kvalitní titul. Někdy tak více pozornosti získají hry, které na videu vypadají lépe než projekty kvalitní, které je větší zábava hrát, než se na ně dívat.

Vývojáři se tedy musejí rozhodnout, jestli sílu letsplayerů zkusí využít ve svůj pospěch a hru doplní i o prvky, díky kterým letsplayer může ve videu rozjet svou show.

Nezájem youtuberů o většinu nezávislých her pak může přispívat k něčemu, co je známo jako Indie Apocalypse. Tedy fakt, že i dobré tituly na Steamu mohou zapadnout. Prostě proto, že v posledních letech vychází extrémní množství her.

Autor:


Témata: Bonita, Interaktivní




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.