Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Anno 1404 - stavitelova nirvána

aktualizováno 
Pokračování stavitelské série Anno chce zavést přístupnější ovládání, ale zároveň nahustit obsahovou stránku.

Anno 1404 (PC)

Anno 1404 (PC)V Německu vzniká poměrně velké množství her, ovšem z nějakého důvodu jsou většinou úspěšné hlavně uvnitř hranic země. Jistě, nějaké ty exportní artikly, jako třeba akční Crysis nebo strategii Settlers, Německo má, ovšem řada titulů je ve zbytku světa nápadně přehlížena.

Platí to například pro RPG Gothic, o kterém na Západě nikdo moc neví, ale třeba také pro sérii Anno, o níž ví sice více lidí, ale že by to byl nějaký prodejní šlágr v Americe či západoevropských zemích, o tom se mluvit nedá.

Přitom Anno je sérií, která si drží konstantně vysokou kvalitu, byť se člověk může trochu ztrácet v její posloupnosti (Anno 1602, Anno 1503, Anno 1701). Jak už v Německu bývá zvykem, jedná se o strategii, a to strategii budovatelskou a zaobírající se správě středověkými tématy. Je to pokaždé pěkná piplačka, která se ale pilným hráčům dokáže odvděčit.

Anno 1404 (PC)Ovšem i ve studiu Related Desings si uvědomují, že by to chtělo přece jen masovější publikum, a tak se pro čtvrtý díl Anno 1404 jali přepracovávat interface, aby byl o poznání intuitivnější a přehlednější. Zároveň však slibují ještě větší důraz na komplexnost herních systémů, bez nichž by Anno nebylo Annem.

Autoři dobře vystihli současný „simácký“ trend a rozhodli se poněkud více soustředit na požadavky jednotlivých občánků vašeho postupně se rozrůstajícího a zvelebujícího se ostrůvku. Prakticky všechno ve hře, ať už to jsou budovy nebo výrobní řetězce, je přiřazeno k jedné nebo několika potřebám. Jedná se o tyto: výživa, společnost, pití, víra, ošacení, zábava, bezpečnost a vlastnictví.

V podstatě neustále budete muset balancovat ve svých činnostech tak, abyste jednotlivé potřeby drželi v takových mezí, které zaručují postup na další civilizační úroveň. To je jakési gró vašeho snažení, odměna, ale i prokletí zároveň. Protože čím vyšší stupeň vyvinutosti společnosti, tím vyšší požadavky jednotlivců vás čekají.

Anno 1404 (PC)Dobrým příkladem je například výživa. Zatímco první zemědělci a obyčejný plebs se spokojí s chlebem a mlékem pro všechny a hned je spokojený, budoucí patriciové už brblají, když nemají pořádně tučnou kýtu. A co teprve šlechta – ta požaduje dokonce artikly z dovozu! Hráči, starej se.

Tento hospodářský systém slibuje mnohem větší provázanost a také více a komplexnějších výrobních řetězců. Ostatně, leccos napovídají už počty zboží. Těch bylo v minulém díle úctyhodných pětatřicet, ovšem v Anno 1404 se jejich počet ještě zdvojnásobil.

Uspokojení potřeb tak bude možné skrz řadu různých řetězců. Ovšem jejich poskládání nebude zase tak snadné, jelikož mají sestávat z většího množství jednotlivostí, tedy jasně rozděleného primárního, sekundárního a terciárního sektoru – samozřejmě v podmínkách středověku.

Anno 1404 (PC)Efekty jsou poměrně jasné. Čím déle budete hrát jednu partii, tím náročnější výzvy před vás budou postaveny. Nemělo už by se tak stát, že poměrně brzy vše vyženete na maximum a potom už jen se zalíbením zhlížíte na své dílo. Tentokrát se budete muset ohánět o poznání více a ve větším tempu, a to i v pozdějších fázích.

Důležitou roli má mít příroda a terén, který z ní vyextrahujete, respektive na který ji upravíte. Zpočátku si budete muset vystačit s tím, co bylo naděleno shůry a umisťovat budovny, manufaktury, výrobny, řemeslárny a zemědělcárny co nejefektivněji.

Samozřejmě tak, aby u nich byl přístup k potřebným surovinám, ale také tak, aby vymyšlený výrobní řetězec měl co nejkratší a nejlepší cestu. K tomu si připočítejte i základy marketingu, jako že obchody a tržiště by měly být blíže bohatších čtvrtí apod.

Vaše sídlo se už totiž nebude vyvíjet zcela rovnoměrně, což je jedině dobře, protože takhle v něm vznikne hned několik monokultur, nucených k nějakému pospolitému životu. Budou tu boháči, ale zůstane i chudina.

Anno 1404 (PC)A na ulicích se objeví první žebráci. O ně se můžete sice postarat a dát jim základní potřeby – to vás ale bude stát finance. Pokud tak neučiníte, budou okrádat měšťany, a v případě, že je vyženete za hranice města, udělají si terč z vašich obchodních výprav. Ideální řešení? Vyberte si sami.

Důležitým přídavkem do Anno 1404 je nová kultura, která doplní již stávající – západní. Jedná se o orientální svět, který si budete moct sami hezky vybudovat, ale také s ním z pozice západu obchodovat. První možnost je ale každopádně lákavější.

Zjistíte totiž, že orientálci mají zcela jiné potřeby a především staví na poněkud odlišných výrobních řetězcích. Autoři se snaží o co nejlepší vystižení této společnosti. K tomu patří i jejich (ale nejen jejich) monumenty. Na nich má nový díl do značné míry stát.

Anno 1404 (PC)Takový monument je nejvýznamnější stavbou, jakou můžete vůbec postavit. A podle toho to také vypadá. Stavba probíhá opravdu dlouho a budete kolem ní muset řešit řadu problémů. Když se ale podaří ji dokončit, budete se moct těšit z řady bonusů a výhod.

Jak vidno z obrázků, tvůrci hodně zapracovali na grafické stránce, která nepostrádá detail vlastní 2D strategiím, zároveň se ale drží moderních technologií a běží na trojrozměrném enginu. To vše dělá z Anno 1404 velice atraktivní stavitelskou strategii, který by konečně mohla výrazněji prorazit i za hranicemi Německa.

Autor:




Nejčtenější

Outlast (PlayStation 4)
Co budete hrát o víkendu?

Prozraďte, na které hry se chystáte o víkendu. Pustíte se do něčeho nového, nebo rozehrajete nějakou klasiku?  celý článek

Forza Horizon 3: Hot Wheels
RECENZE: Ve Forze Horizon 3: Hot Wheels si zajezdíte v angličácích

Umění přídavného obsahu spočívá v tom, že se známé věci z originální hry obohatí o něco nového a nevídaného. Jako ve Forza Horizon 3: Hot Wheels.  celý článek

Bojovka Dead or Alive se proslavila především svými sexy bojovnicemi.
Když se DLC vymknou z rukou. Virtuální obsah za desítky tisíc korun

Balíčky s přídavným obsahem sice pro spuštění hry nejsou nutné, často však přidávají spoustu lákavého obsahu. V extrémních případech vás ale mohou přijít až na...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Další z rubriky

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Battlefield 1
Z první světové války hollywoodská podívaná. Dojmy z Battlefield 1

S každým novým Battlefieldem se tážeme, jestli právě tento díl přinese zásadní inovace. Série se totiž vydala cestou opatrné evoluce a na značku již pomalu...  celý článek

Killing Room preview build
Český Killing Room zatím zabíjí jen nudou a rutinou

Podžánr roguelike poslední dobou zažívá mohutný rozmach. Her, které jsou záměrně těžké a smrt je v nich definitivní a znamená nutnost začít znovu, se poslední...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.