Another War - dojmy z demoverze

  • 35
Hned poté, co se na internetu objevilo hratelné demo tohoto očekávaného RPG od polského týmu Mirage, jsme jej pro vás prozkoumali skrz naskrz a přinášíme vám své dojmy. Pokud tedy váháte, jestli si téměř 240 MB velké demo stáhnout, přečtěte si nejdříve tento článek, který vám vaše rozhodování ulehčí.
Another War Na první pohled vypadá Another War, jako RPG, které na našich monitorech vídáme už několik let. Mění se hrdinové, mění se zbraně a artefakty, sem tam i systém získávání zkušeností a trénování našich charakterů. To je prakticky vše. Standardní například zůstává prostředí AD&D, či jiné fantasy, ve kterém se většina z nich odehrává. Existují samozřejmě výjimky, které potvrzují pravidlo. Nyní mám na mysli zejména sérii Fallout od Black Isle , která však navzdory mým přáním, zůstala osamocena bez následníků. Jistě, já vím, že se jedná o smyšlenou budoucnost, která (doufejme) nemá a nikdy nebude mít žádné historické pozadí, ale změna oproti neustálé omílané tématice to byla.

Neustálá převaha fantasy se pravděpodobně nelíbila také polskému týmu Mirage, jež se nám zatím představil pouze svou 3D FPS Mortyr. Proto se rozhodli zpracovat téma Druhé světové války, které až doposud bylo pro RPG hry tabu. Po několika sériích obrázků a oficiálních informací se k nám konečně dostalo i hratelné demo, které by hráčům, ale i výrobci mělo říci, co je uděláno dobře a co je třeba vylepšit, nebo úplně překopat, jestli už ovšem není pozdě. Rozhodnete-li se tedy ke stažení demoverze, určitě vás nejprve zarazí jeho velikost. Přece jen 244 MB demo je pěkný macek, který tak ze hry vyřazuje všechny modemisty. Ti si budou muset počkat až na CD přílohu některého časopisu. A po té co jsem demo nainstaloval a pěkně projel skrz na skrz, mi nezbývá než říct, že to zas takové terno není. Možná ani pro ty co disponují pevnou linkou, nebo kabelem. Demo samo o sobě je velmi krátké a v podstatě vám jen tak načrtne obrys toho, jak by plná verze měla, a doufejme že nebude, vypadat.

Všechno začíná příjezdem nákladního automobilu do francouzské vesničky. Z něj vystupují dvě postavy, přičemž jednu nich následně opatříte svým jménem a dostanete pod kontrolu. Zde vaše procházka po celé Evropě, od Another WarFrancie přes Německo až po finále v Leningradu, začíná. Doporučuji vám prolézt všechno co jen můžete. Zkuste si vylézt na strom, podívat se do fontánky a vylovit minci. Kromě toho, že se hrací doba o něco prodlouží, zjistíte, jak je většina předmětů krásně interaktivní a skoro ke všemu je textový popisek. Při procházce si také určitě všimnete podivného džentlmena s koženým kabátem. Jestli vás napadne, že je to gestapák, nebo tajný agent, tak se nemýlíte. Můžete s ním promluvit, ale stejně vám to k ničemu nebude. Nakonec vám stejně nezbude nic jiného, než vstoupit do kafé Annency, kde na vás má čekat přítel Pierre, který vám chce něco velmi závažného sdělit. Určitě ho nepřehlédnete, je hned u prvního stolu při dveřích. Mě spíše zaujala inspirace autorů britským seriálem HALÓ, HALÓ, který před nějakým tím rokem běžel i u nás. Nejen že barman a číšnice mají stejné jméno jako herci ve zmíněném seriálu, ale i stejně vypadají. Pokud z tohoto detailu odvodím původ, mimo jiné autory samými, anoncovaného ironického nádechu celé hry, tak se máme opravdu na co těšit, tedy alespoň co se kvalitního (a suchého) anglického humoru týče.

Another War Teď už je ale na čase pokecat s kámošem. Ten však vypadá poněkud divně a drmolí věty, které nedávají žádné souvislosti. Když už se z jeho blekotání dozvíte o nějakém vzácném artefaktu zámožného polského Žida a zejména mapě, kde je zaznamenána jeho lokace, přijde gestapo a šmytec. Po krátkém střihu se objevíte v podzemní kobce vedle kosterních pozůstatků vašeho bývalého přítele Pierra . Metodou pokus-omyl se dostanete přes první zavřené dveře, pobijete jednoho vojáčka od kterého získáte nůž, potom druhého který vám nedobrovolně vydá pistoli Mauser. S ní ještě sejmete pár dalších nácků ještě něco prolezete a je konec. To je všechno co v těch 244 MB najdete. Jen tak zběžně sem prohlédl adresář kde je demo nainstalováno a zjistil jsem, že více než 162 MB zabírá kratičká animovaná sekvence na začátku dema. Ve světle tohoto zjištění se nelze divit, že celá hra bude zabírat 4 CD, nebo 1 DVD.

A jak jsem tedy s touto krátkou ukázkou spokojen? Výběr postavy je maximálně zjednodušen. V plné hře budete mít na výběr 3 charaktery. V demoverzi je přítomen pouze jeden, a to Strongman. Stejně jako v plné verzi ještě rychle rozdělíte čtyři body mezi klasické schopnosti (strenght, agility, inteligence atd.) a hurá do hry. Nic víc nic míň. Během hry se vám ještě podle množství získaných zkušeností zpřístupní extra dovednosti, namapované na klávesy F1- F8, takže nezapomeňte zkoumat vše ve svém okolí. Zkušenosti získáváte doslova za vše, i za to, že zakopnete o starý kbelík. Další na řadě je grafické zpracování, které mě docela zklamalo. Předrenderované lokace jsou sem tam oživeny nějakým pohybem, ale všechno je to vyvedeno v poměrně nevýrazných barvách a nějak to nemá tu správnou atmosféru. Another WarJeště hůře dopadla animace většiny postav ve hře. Z jejich pohybových schopností bych soudil, že už jsou všichni nějaký ten pátek po smrti. Pokud bych to chtěl srovnávat i s téměř pět let starým prvním dílem Falloutu, dopadlo by to špatně. O ostatních novějších RPG ani nemluvě. Největší zklamání mě však čekalo při prvním boji. Kdyby tato část byla zpracována alespoň stejně jako Diablo, tak bych to ještě přežil. Zde se však bojuje stylem který nelze ani definovat. Stačí jednou ukázat na protivníka podržet Ctrl a už se nemusíte o víc starat. Jenže!!! Postavičky do sebe bezmocně narážejí, sem tam si vzájemně způsobí zranění, které odpovídá zbrani kterou drží a vůbec je to obrovský zmatek, který rapidně narůstá, pustí-li se do sebe celá skupinka. Potom to spíše připomíná tanec domorodých kmenů rovníkové Afriky. Snad se to zlepší s přibývajícími schopnostmi, které vám umožní více taktizovat, ale to nemohu posoudit, protože demoverze je příliš krátká. A po všech těch špatných zprávách jedna dobrá nakonec. Docela se mi líbil styl, jakým je vám příběh podáván. Hlavní hrdina si určité situace pro sebe komentuje a máte pocit jako by jste četli knihu. Snad jen dialogové okno by nemuselo zabírat více než polovinu obrazovky., ale to možná vyřeší volba rozlišení, která doufám nabídne alespoň dnes standardních 1024x768.

Co říci na závěr. Nechci soudit, jak bude vypadat plná verze, podle tohoto kratičkého dema, ale pokud se mnoho věcí nezmění, dopadne to nanejvýš průměrně. Neobvyklý a poměrně zajímavý námět se ztrácí ve velkém množství nedostatků, grafikou počínaje a ostudným bojovým systémem konče. Pokud již není hra na cestě do lisovny, tak bych doporučil pořádnou prohlídku a hlavně razantní léčení výše zmíněných neduhů.