AntZ Extreme Racing - a jedem!

• 1
Roztomilý hmyz Z v kinech vydělal spoustu peněz, nyní to zkouší i jinde a jde mu to překvapivě dobře. Tentokrát se snaží dostat i do vašeho počítače a má k tomu ty nejlepší předpoklady. Kdo by odolal mravenci, který umí osedlat brouka roháče, surfovat na listu nebo létat na mouše?

AntZ Extreme RacingHry podle filmové předlohy jsou oblíbeným způsobem, jak z lidiček vytáhnout další peníze. Stovky milionů za vstupné v kinech a DVD už nestačí (zvláště, když jsou tu ti oškliví piráti). Většinou jsou pokusy o přenesení filmového plátna do jedniček a nul minimálně nepovedené, o to zajímavější bylo ponoření se do světa, kde je dešťová kapka smrtelnou hrozbou a kilometr výlet na celý den. Pokud jste narozdíl ode mě viděli film Mravenec Z, pak víte, že život tohoto "hmyzáka" je skutečně složitý. Představte si, že jste svým pětimilióntým bratrem, že je vás tolik, že si vaši rodiče ani nemohou pamatovat všechna jména, natož záliby a touhy. A to nemluvíme o tom, že práce v mraveništi také není ničím extra. Je tu ale možnost, jak se vymanit z šedivého průměru a vydobýt si pozornost hmyzího světa.

Tou možností jsou závody, které jsou pořádány přesně podle hesla "Panem et Circenses" – chléb a hry. Trochu to připomíná závody vznášedel z Epizody 1, ale takový už je život malých a utlačovaných. Mravenec Z tak má v osmi závodech prokázat, že 5.000.000. příčka na společenském žebříčku mravenčí kolonie pro něj není dost dobrá. AntZ Extreme RacingPři každém závodě se statut mravence změní, samozřejmě v přímé závislosti na výsledku daného klání. Teprve po vítězství si uvědomíte, co to znamená být jedním z milionů. Ani první příčka v jednom závodě vám totiž nepomůže do žádných závratných výšin. Pořád budete jedním z milionů. K postupu do "TOP 10 našeho mraveniště" se ale dostat můžete, pokud zvítězíte v sedmi různých závodech. Ani to však nestačí na titul "nejobdivovanější mravenec roku", k tomu je potřeba vyhrát ještě exkluzivní osmé klání. A to samozřejmě nebude jednoduché. Nicméně, vyplatí se to. Odměnou totiž bude nejen uznání soumravenců, ale hlavně možnost vžít se do dalšího mravence a celý proces společenské evoluce si zopakovat. Slovo zopakovat tu ale není tak úplně namístě. To proto, že se vlastně nic neopakuje. Princip získávání společenské prestiže zůstává, ale každý mravenec podstupuje jiné sportovní klání. Když si vezmeme, že ve hře je hned šest mravenčích socek (původně, i když mravenčí princezna Bala není tak úplně socka), tak vás čeká 6x8 tratí (to je 48 - pro ty pomalejší), plus nějaké bonusy.

Pokud vám připadá, že 48 osm tratí je pro pětimilionové mraveniště málo, máte možná pravdu, ale nesmíte zapomenout na to, že mají různé využití. AntZ Extreme RacingNa některých můžete zažít klasický sprint na čtyřech nohách (zbylé dvě končetiny slouží jako ruce), na jiných mravenci surfují na listech, na dalších pak létají na zádech much a jinde se zase prohánějí na zádech roztodivných brouků nebo kočírují sulku zapřaženou za kobylku. Aby se diváci nenudili, mohou závodníci používat také doping v podobě pomoci ochočených druhů hmyzu. Například čmelák slouží jako turbo, zelené a červené vosy jako řízené a neřízené rakety a tak podobně. Tato šikovná zvířátka se skrývají v makovičkách, které rostou na dráze. Sklizeň pak neprobíhá naříznutím nezralé makovice, ale pouhým přejetím přes rostlinu, z jejíhož nitra se uvolní příslušný hmyzí pomocník. Na využívání této pomoci samozřejmě dost často závisí úspěch vašeho snažení. Musím říct, že stát se mravenčím playboyem není žádná legrace, vlastně je to opravdu těžké. Každý závod můžete opakovat kolikrát chcete, ale vyhrát všech osm závodů u každého hmyza je skutečný oříšek. Zvláště pro děti, kterým je tato hra pravděpodobně určena. Pokud vás ale nebaví porážet soupeře řízené vůlí mraveniště (nebo neustále prohrávat), určitě oceníte i možnost rozdat si to se skutečnými mravenci z vašeho okolí. Mohou být dokonce tři a stačí, aby zvládli práci s klávesnicí nebo joystickem. Ano, správně, hra podporuje hru až čtyř hráčů na jednom počítači.

AntZ Extreme Racing

Tento fakt vyplývá z toho, že AntZ Extreme Racing je vyvíjena jako multiplatformová hra, kterou kromě PC potkáte také na Xboxu, PlayStation 2 a Gameboy Advance. A udělat konzolové závody bez podpory multiplayeru, to opravdu nejde, což je výhoda tohoto spojení. Nevýhodou je určitě konzoloidní ovládání, které vás chvílemi bude rozčilovat, i když se na něj dá zvyknout, zvláště, vlastníte-li kvalitní analogo-digitální joypad. Překvapením je ale grafické ztvárnění hry. AntZ Extreme Racing na obrazovce počítače totiž vypadají naprosto bezchybně. Tedy ne, že by některé věci nešly udělat lépe, ale pokud srovnáte obrázky ze hry s obrázky z filmu, budete muset pečlivě hrát hru "najdi deset rozdílů", abyste byli úspěšní. Postavičky vypadají stejně, prostředí vypadá stejně a nálada je taková veselá. Detailní grafika je umožněná díky tomu, že se celý "děj" odehrává na ohraničeném území, takže ani Xbox nebude mít potíže s nedostatkem paměti. Potěší vás i rozdíly mezi jednotlivými trasami - jedna vede kolem rybníčku, druhá ve větvích stromu, třetí vás zavede na rozkvetlou louku... Stejně různorodé jsou i dopravní prostředky a vaši soupeři.

AntZ Extreme RacingTrochu horší to je se zvukem. Možná už nejsem v tom správném věku nebo prostě hudbě nerozumím, ale to, co hrálo z reproduktorů, se mi nelíbilo. Repetetivní melodie připomínaly "rádio" v hypermarketu, ale je dost možné, že také odpovídají filmové předloze. Samotné zvuky jsou také spíše horší. Hlavní hrdinové mlčí jako zarytí a nadávka jim neujede, ani když je těsně před cílem někdo předjede. Vlastně to vypadá, že všichni onemocněli zánětem hlasivek. Zvuky prostředí vyniknou při vypnutí hudby, ale nadšeni nebudete, třeba zvuk letící mouchy vám dokáže spolehlivě způsobit záchvat amoku, který vyústí v postříkání monitoru Pif-Pafem. Ale co byste chtěli u hry, která je celá věnovaná hmyzí říši?

Co dodat? Snad jen to, že se po čase redakce BonusWebu přemohla a dala externistovi do placu alespoň trochu zábavnou hru, kterou nemusel vkládat do mechaniky pouze s krajním odporem (píšeme si, strháváme honorář :-) - pozn. redakce). Možnost honit se s kolegy na zádech mouchy po rozkvetlé louce má přeci jen něco do sebe!

AntZ Extreme Racing
Výrobce: Supersonic Software
Vydavatel: Empire Interactive