AquaNox - absolutní voda

  • 62
Navštivte temné hlubiny nekonečných oceánů, do nichž se po jaderném kataklizmatu uchýlily zbytky přeživšího lidstva v pokračování legendární hry Archimedean Dynasty - čerstvě vydané podmořské akční hře AquaNox. A že to bude výprava zábavná, za to vám ručím dvěma optickými torpédy a jedním mutantem navrch.

AquaNox Němci jsou zajímavý národ. Nejen, že každoročně pořádají velkolepé pivní oslavy na počest tohoto zlatavého moku, oni také dělají skvělé hry. Vždyť vzpomeňme na zlatou éru Blue Bytu, který na nás chrlil hry jako Settlers, Albion či Battle Isle. Tyto, řečeno s nadsázkou, mezníky v počítačové zábavě byly vždy graficky vypiplány do nejmenšího detailu a hratelnost samozřejmě nezůstávala nijak pozadu. A právě AquaNox je pokračováním neméně úspěšné hry od "modrých bytů", Archimedean Dynasty. Avšak dnes, kdy Blue Byte pomalu ustupuje do ústraní (a mimo jiné najímá na tvorbu svých her naše slovenské bratry), převzala pomyslné otěže firma Fishtank, taktéž germánské provenience.

Předem musím prozradit, že jsem původní Archimedean Dynasty nehrál, což je možná k dobru věci, neboť takhle má AquaNox u mne čistý štít. První hra, která jistě většinu lidí po zahrání AquaNoxu napadne, je série Wing Commander (potažmo Freespace). Snad jediným markantním rozdílem je to, že se hra neodehrává v obrovitém prázdnu temného vesmíru a zůstává poslušně na matičce Zemi, respektive pod jejím vodním povrchem. Intergalaktické křižníky tak vystřídaly podmořské základny, nejrychlejšího stíhače vesmíru vystřídal drsný mořský vlk Emerald "Dead-Eye" Flint (známý AquaNox již z Archimedean Dynasty) a namísto superrychlých stíhaček tu jsou po zuby ozbrojené ponorky. Jinak ale zůstalo vše při starém, a co je hlavní, zůstala i hratelnost a atmosféra.

První věcí, na kterou ve hře narazíte, je přehledný interface, z jehož pozadí vykukuje příjemná elektronická sekretářka Sally. Ta vás bude provázet celou hrou a většinou poskytne důležité informace o cílech misí a strategických postupech. Veškerá interakce s okolím probíhá na podmořských základnách, kde můžete rozmlouvat jak s důležitými osobami, které vám zadají úkoly na další mise, tak s obsluhujícím personálem a okolo se poflakujícími osobami, které ovšem hru jen zbytečně zdržují. Tady se dostávám k prvnímu zádrhelu, který byl vytýkán i Archimedean Dynasty (dále jen AD). Hra je neuvěřitelně ukecaná. Není to ta ukecanost, jaká byla například v The Longest Journey, kdy každý dialog byl prošpikován množstvím vtipných historek a gagů. Tady Flint potká starého přítele a několik minut se dohadují o svých bývalých milenkách. Naštěstí jdou všechny rozhovory hbitě odklikat. Někoho může zaskočit komixové vzezření postav, i to však po několika počátečních rozšklebených obličejích brzy přejde do krve.

AquaNox AquaNox začíná tam, kde AD skončila, tedy po válce s Bionty. Celá Aqua (tak se podmořský svět jmenuje) se pod vedením federace snaží nastolit světový mír a právě Flint je nástrojem, který k tomuto účelu aliance využívá. Zhruba první polovinu hry budete v roli žoldáka ve službách jistého komodora Soola, ze kterého se (jak už to bývá) vyklube ta nejhorší mořská mrcha, jakou kdy krabi spatřili. V pozadí celou dobu stojí záhadný projekt Brainfire, o kterém tu raději nebudu moc prozrazovat, abyste si mohli příběh řádně vychutnat. Do boje pak vstoupí záhadní Crawleři, provádějící své genetické pokusy v obrovských jeskyních pod mořským dnem, a nakonec i Bionti, se kterými není tak úplně ámen, jak se zdálo na konci AD. Navíc v outru se o nich dozvíte zajímavý fakt, takže animaci neodklepávat!

Co se západním kolegům opět povedlo, je grafika. Ta využívá nového Krass enginu, který běhá svižně i na průměrných strojích (na mém Duronu 700, 128 MB RAM s GeForce MX běhalo vše bez nejmenších problémů s nejvyššími detaily v rozlišení 800x600 v 32 bitech). Navíc přímo podporuje full scene anti-aliasing, který jsem ale neměl možnost vyzkoušet. Ostatně kvality grafiky můžete sami posoudit ze screenshotů, jen je třeba vědět, že v pohybu AquaNox vypadá vše daleko lépe a neuvěřitelněji. Reliéf dna je téměř dokonale zaoblen, mořem se vznáší všudypřítomný plankton a tu a tam prořezávají jako lasery vodní hladinu paprsky slunečního světla.

Design lodí se rovněž povedl. Lodě Crawlerů skutečně vyvolávají dojem hnusných, v bahně žijících stvoření, a tak máte další motivaci dát jejich plátování co zabrat. Nemohu si nerýpnout do vzezření lodí wingmanů, které vypadají jako americké bouráky z padesátých let, což ale rozhodně nepůsobí rušivě. A aby se autoři pořádně opičili po vesmírných simulátorech, tak po sestřelených lodích se ve vodě bezvládně vznášejí mrtvá těla posádky, přesně jak tomu bylo ve Starlanceru :-).

Design misí je kapitola sama pro sebe. Jen málokdy narazíte v kolonce "objectives" na věty typu "Destroy all enemies". Místo střílení hlava nehlava vsadil Fishtank na důmyslné propracování každé úrovně, kdy se neustále vaše situace mění. Jednou odejdete na průzkumnou misi a skončí to nelítostnou řeží, jindy budete bránit důležitou budovu a jen tak tak proklouznete živí do bezpečí suchého doku. A to je hlavní náplní AquaNoxu, bránění důležitých objektů. Zároveň je to však kámen úrazu, neboť hra je tak neuvěřitelně AquaNox těžká i na nejlehčí úroveň. Po několika úvodních misích, které slouží spíš k rozcvičení zápěstí, jste vrženi do nejkrutějších misí, jaké byly nedávno k vidění ve stejně obtížném simulátoru Independence War 2. Potíží není zůstat naživu, ale udržet naživu předem určený objekt nebo loď. Navštívil jsem auditoria určená přímo AquaNoxu, abych se přesvědčil, že chyba není ve mně, ale i tam se objevovaly zoufalé výkřiky hráčů o pomoc. S trochou trpělivosti sice misi dříve či později dokončíte, ať už vlivem štěstí nebo náhody, ale když vidíte po třicáté nápis "loading", nebudete zrovna v nejlepší náladě.

Jedna z takových nervy drásajících misí se odehrává v blízkosti vysílače, jehož okolí musíte nejprve zbavit okolo plující havěti a pak jej obsadit. Potíž je v tom, že jen co to uděláte, vynoří se z jumppointů množství nepřátelských lodí a vysílač briskně zdemolují. Navíc je vše zkomplikováno tím, že první fáze obsazování trvá nějaký ten čas a nenáviděný nápis "mission failed" se tak objeví až v poslední fázi mise, což následuje u většiny úrovní. Nakonec se mi po téměř rozmláceném joysticku podařilo misi zdárně ukončit nákupem kvanta EMP torpéd, kterými jsem co nejrychleji paralyzoval stíhačky nesoucí jiné než EMP zbraně (proti těm je AquaNox totiž vysílač imunní). Další takovou třešinkou na dortu je eskorta zabaveného tankeru, který prvních deset minut osvobozujete ze spárů Crawlerů a dalších pět minut jej eskortujete do bezpečné zóny. A vemte jed na to, že v několika posledních vteřinách se objeví nejméně osm lodí Crawlerů, které se postarají o bezpečný odchod tankeru přímo do pekel.

Nebyl by to akční simulátor bez pořádných zbraní a strojů k osedlání. Ponorek je zde celkem sedm, od nejslabšího Toileru s kapacitou čtyř torpéd až po dvanáctitorpédový Phobocaster. Liší se samozřejmě nejen počtem zbraní, ale i rychlostí, akcelerací, plátováním nebo výdrží proti EM pulsům. Zbraní je k dispozici také rozmanité množství. Najdeme tu ultrarychlé gatlingy v několika typech nebo mortary způsobující obrovské škody, ovšem s hlemýždí kadencí. Do svého stroje můžete rovněž namontovat nejrůznější opravovárenské droidy či tlumiče zvuku motorů. Zvuk je totiž to, okolo čeho se vše v moři točí. Na zvuk reagují sonary i torpéda a jen ty nejdražší oplývají optikou, kterou nejde obelstít klamnými cíly.

Ačkoliv si lodě vybavujete sami a za splněné mise získáváte kredity, nedá se AquaNox považovat za obchodní simulátor ve stylu Privateera. Příběh je AquaNox absolutně lineární a finance tak tak stačí na průběžné upgradování systémů a zbraní. Na závěr nemohu nevypíchnout jednu historku, s níž jsem si zasloužil přezdívku oslomagor. V menu pro kupování nových lodí je vždy uvedena cena nového plavidla (řádově ve stovkách tisíc kreditů) a tzv. "resale price" (řádově v tisících) u vašeho stávajícího. Koho by napadlo, že "resale price" znamená doplatek za loď při výměně za vaši starou a ne cenu vašeho samotného starého korábu. Polovinu hry jsem tak proplul v základním Toileru, střádajíce stopadesát tisíc na druhou nejslabší kocábku, když jsem už několik misí mohl mít supersilný Succubus. Život je holt krutý :-).

Nakonec zbývá se jen pár slovy zmínit o hudbě, které nejvíce sluší označení "nářezová". I přes nevyváženou obtížnost úrovní se AquaNox s přehledem řadí k vrchní části té lepší poloviny her. Snad by se dala vytknout nepřítomnost přednastaveného ovládání pro joystick nebo fakt, že se lodí nedá udělat kvalitní looping (plavidlo se zasekne vždy při otočení přídí vzhůru), či snad nemožnost zadávání příkazů wingmanům, ale to jsou jen drobné chyby na kráse jinak skvělého produktu. Navíc tu máme po dohrání kampaně mód instant action, takže jděte honem protáhnout zarezlé odpalovače torpéd, lov se blíží!

AquaNox
Výrobce: Massive Development
Vydavatel: Fishtank Interactive
Distribuce v ČR: Dynamic Systems
Hratelná demoverze: BonusWeb.cz
Oficiální homepage: www.aquanox.de
Minimální konfigurace: procesor 500 MHz, 128 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 800 MHz, 256 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Osvěžující podmořský simulátor z postapokalyptického světa, kde o akci není nouze, navíc ve skvělé grafice. Co víc si přát?
Hodnocení 85%