Před časem zabublal na monitorech podařený podmořský simulátor AquaNox od německého týmu Massive Development, přímo navazující na neméně dobrou hru Archamedean Dynasty. Letošní Vánoce přinesou Aquanox: Revelation, ovšem nepůjde o přímé pokračování, jako spíš o příběh paralelní s Aquanoxem. V praxi tak můžeme pozorovat nový přístup k vytváření sequelů: nejprve designéři vybudují herní svět s trademarkovým názvem a následně rozvíjí jednotlivé příběhy, jakési kapitoly své kroniky. Svět Aquanox je umístěný pod mořskou hladinou, píše se rok 2666. Lidstvo se úspěšně vyhubilo atomovými a biologickými zbraněmi, povrch planety zůstal neobyvatelný. Jedině prapůvodní oceány zůstaly nezasaženy a zbytek lidské populace vytvořil funkční síť podmořských sídlišť. "Není to veselé prostředí jako ve Star Treku," podotýká mluvčí firmy, Joseph Meyer. "Mnohem víc se blížíme atmosféře Blade Runnera nebo Vetřelců. Aquanox byla v Německu velmi populární, minulý rok jí trumfl pouze Max Payne. Práce na druhém díle byla samozřejmostí," pokračuje Meyer.
Příběh navléká hráči kůži Williama Drake, pilota nákladní ponorky. Podvodní piráti ponorku obsadí a hodlají využít k vlastním cílům - k hledání nesmírného pokladu. Willa ušetří jen pod podmínkou, že bude čistit záchody a celkově se postará o nablýskanost interiérů. "V průběhu hry dostává obtížnější úkoly a pomalu objeví souvislost mezi bájným pokladem a svými předky. Pirátský chtíč se tedy tranformuje do osobního boje," říká Meyer. Rámcově je hra rozdělena na dvě části: na akční a adventurní, kde Will od obyvatel základen získává nové indicie a úkoly. Po základnách lze chodit a vstupovat do jednotlivých místností, stejně jako v 3D adventuře. "Příběh je velmi odlišný od Aquanox, kde jsme měli osmdesát osob a hrdina zachraňoval svět. V Revelation je pouze dvanáct osob a příběh je komornější. Rozpracovali jsme především mezilidské vztahy mezi jednotlivými žoldáky," chlubí se Meyer. Jeden žoldák napříkad odmítá používat plasmové zbraně, druhý nenávidí třetího, třetí pomlouvá pátého, čtvrtý je zajedno s šestým a ten má zase společného nepřítele s devátým a tak dále. A objeví se něžné pohlaví? "Ženy tu samozřejmě budou, dokonce se jedna do Willa zamiluje! Ovšem, on jí odmítne, což je při její kráse dost nepochopitelné," směje se Meyer. Nevěříte? Právě její obličej se objevuje v malované reklamě na Relevation, hned vedle tváře Williama.
Razantní změna grafiky dokazuje, že to návrháři s tou podmořskou noirovitostí myslí smrtelně vážně. Aquanox stylizovaný do komiksu narušoval atmosféru prostředí, kam neproniká sluneční světlo. V Revelation je proto vše, včetně portrétů, vyvedeno realističtěji. Přestože portréty viditelně zůstávají v dimenzi kreslenosti, renderované interiéry adventurní části vyrazí dech všem příznivcům důvěryhodně vyvedeného prostoru fiktivního světa. "Imersivní prostředí podmořských staveb nabízí realistické zvuky a rychlé, informativní rozhovory s dabingem výrazně lepším než v Aquanoxu." Systém misí prošel rekonstrukcí a výsledek vypadá jako velmi inteligentně zpracovaný lineární příběh. Předně na začátku mise nebude složitý brífing s rozvětveným popsáním way-pointů a terčů, protože návrhářům přišel příliš frustrující - uděláte jednu chybu a musíte celý brífing protrpět znovu, říkají. Namísto toho je připraven systém bonusových úkolů, které jsou rozesety po světě Aquanoxu a jen hráči se rozhodnou, zda je chtějí plnit. "Díky tomu je v Revelation ukryt lineární příběh pro nováčky, a pak vyčerpávající a obtížné vyprávění pro hardcore hráče," říká Meyer a kreslí úkolový "strom" na papír s hlavičkou JoWood . "Vznikl polo-lineární příběh, kdy sledujete jediný úkol a sem-tam splníte nadbytečný. Revelation se jen tak neohraje." Odměnou za splnění úkolu je speciální vybavení, nikoliv kredity:"Will pracuje na náklaďáku, není soukromým pilotem. Některé specialitky obdržíte jedině po nalezení bonusového úkolu. Například můžete celou hru dokončit bez plasmových kanónů. Protože je vybavení důležité, celou dobu informujeme hráče, kolik bonusových misí zbývá."
Epické bitvy z Aquanoxu vystřídala v Revelation propracovaná umělá inteligence (AI) - sniperAI pro záškodníky, godAI pro ponorky s kompletním přehledem o pohybu nepřátel. "Naším cílem bylo méně nepřátel, zato smrtelnějších," vypráví Meyer při prezentování souboje. "Tento bobánek například dělá oblouky kolem a střílí po vás torpéda z velké dálky... sakra, je nějaký vytuhlý. No, tak mě dostal... zkusíme to znovu... učí se totiž z mých chyb. Moment. Pošlu mu tam torpédo..." Výbuch torpéda nezničí pouze cílový předmět, ale tlaková vlna výrazně poškodí všechny ponorky v okolí. V Aquanoxu hráči využívali silných torpéd k boji zblízka - kdyby se tak zachovali v Revelation, zemřou. Joseph Meyer nakotlil torpédo našikmo od nepřítele, a ten skutečně vybuchl. Není to krása? A k tomu celému hraje hudba ve stylu metalové kapely Limp Bizkit, zatímco minule jsme poslouchali orchestrálně stylizované Prodigy. Rozhodně se na odhalení Revelation o příštích Vánocích těšíme. A jak vy? Podělte se s námi o zážitky z Archamedean Dynasty a Aquanox v diskusi.