Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Arcania: Gothic 4 zklame fandy série, ale jinak se hraje dobře

aktualizováno 
Je to slušná hra na hrdiny s poutavým příběhem a dobrou hratelností. Se starým Gothicem má ale společného jen pramálo. Spousta věcí šla udělat lépe, některé se povedly naopak na výbornou.
70

Arcania: Gothic 4

Platforma: PC
Výrobce: Spellbound

  • Audiovizuální stránka
  • Příjemná hratelnost
  • Prvky žánru her na hrdiny osekány na minimum
  • Toporné dialogy
  • Až moc zjednodušené

Není to špatná hra, ale s herní sérií Gothic má společné jen jméno.

Herní karta

Série Gothic byla vždycky synonymem kvalitního příběhu a hutné hratelnosti v kombinaci s otevřeným světem a spoustou úkolů. Třetí díl se nesl ve znamení hektického vývoje a uspěchaného vydání. I přes své nesporné kvality se pro obrovské množství chyb a úděsnou optimalizaci vydavatel JoWood rozloučil s vývojáři z Piranha Bytes a čtvrtý díl vložil do rukou týmu Spellbound. Co to znamená pro hráče? Řekněme si to na rovinu: pokud chcete další díl Gothic, zahrajte si raději titul Risen od původních vývojářů. Spellbound sice vytvořil hezkou hru, ale Gothic to zkrátka není.

Příběh začíná vcelku zvláštně. Ovládáte samotného krále Rhobara III, což není nikdo jiný, než hlavní hrdina všech předchozích dílů, a vymlátíte neznámou jeskyni plnou kostlivců, paladinů a dalších nepřátel. Nakonec se ukáže, že to byl jen sen nového bezejmenného hrdiny. Ale od reality moc daleko nemá. Král při Arcania: Gothic 4 (PC)sjednocování země zešílel a začal se svými paladiny plenit všechna území, na která vkročil.

V roli nového bezejmenného hrdiny nemáte o těchto skutečnostech z počátku ani ponětí. Žijete si v poklidu v malé venkovské vesničce a to jediné, na čem vám záleží, je oženit se se svou milou. K tomu potřebujete povolení od jejího otce a voilá, prvních pár úkolů je na světě. Jsou spíše zahřívacího rázu, kdy se seznamujete s ovládáním a principy hry.

Krátce po těchto uvítacích přicmrndávačkách se události pohnout kupředu:Arcania: Gothic 4 (PC) hrdinova vesnice je vypálena Rhobarovými lidmi a jeho milá zavražděna. Náš rek odpřísáhne Rhobarovi pomstu a odplouvá z ostrova. Tolik k začátku.

Příběh zavede hráče přes různá úskalí skutečně až k Rhobarovi, kde se samozřejmě ukáže, že nic není takové, jak se na první pohled zdá. Více už raději prozrazovat nebudeme.

Přestože se Arcania neodehrává na místech z předchozích dílů, naleznete zde spousty narážek a také některé staré známé Arcania: Gothic 4 (PC)jako Diega, Miltena, Lestera, Gorna a další. Tím bohužel téměř veškerá podobnost s předchozími díly končí, ale popořadě.

U starých dílů jsme byli zvyklí na to, že celý svět je hráči otevřen prakticky od začátku. Jediné, co mu brání ho hned celý prošmejdit, jsou příliš silní nepřátelé. Arcania jde jinou cestou.

Svět je rozdělen na několik menších oblastí a do další se prostě nedostanete, dokud nevyřešíte některé stěžejní úkoly v tom aktuálním. Drtivá většina úkolů se navíc týká pouze aktuální oblasti a vracet se do již prošlých částí kontinentu prakticky nebudete.

Bohužel toto není jediné omezení. Přestože se to hra snaží místy hezky Arcania: Gothic 4 (PC)maskovat, jedná se prostě o lineární zážitek ve vymezeném koridoru! Ke spoustě míst vede jedna přímočará cesta, která je přímo omezena např. skalami.

Hlavní hrdina nevyleze ani trochu mírnější kopeček, nelze šplhat (zapomeňte na kouzlo objevování skrytých míst), nelze skočit do vody apod. Neviditelné bariéry jsou zkrátka úplně všude a to i na půlmetrovém schodu. Pokud ho chcete slézt, musíte ho prostě přeskočit.

Zabloudit nelze prakticky nikde a to ani v jeskyních. Těch prolezete celkem dost Arcania: Gothic 4 (PC)a po krátké době už je to spíše otrava. Odbočky jsou vzácnější než šafrán a vedou většinou jen kousek za roh. Jeskyně jsou si navíc velmi podobné.

Navíc mnohokrát opakujete téměř stejný scénář, kdy potřebujete v jeskyni něco najít a přitom je to prakticky kousek od vchodu, jen se k tomu zatím nelze dostat. Uděláte tedy velkou okliku jeskyněmi, abyste skončili na vyvýšeném místě kousek od začátku, kam pak seskočíte a stejným vchodem zase vylezete na denní světlo. Poprvé zábava, po desáté už nikoliv.

Arcania: Gothic 4 (PC) Arcania: Gothic 4 (PC)

Značně osekány jsou i prvky známé z her na hrdiny. Při postoupení na další úroveň dostane Arcania: Gothic 4 (PC)hrdina tři dovednostní body a to je prosím celé! Zatímco v předchozích dílech bylo nutné najít učitele, který vám tyto body proměnil na statistiky, zde si je do statistik uložíte sami a hned.

I když těm pár dovednostem se snad ani statistiky nedá říkat. Můžu upřímně říct, že jsem dohrál hodně her na hrdiny, ale mizernější strom dovedností si snad nevybavuji. Pouhých pár dovedností, které se zvyšují s tím, kolik bodů do nich nacpete, to je přímo výsměch předchozím dílům.

Zapomenout můžete i na sílu, obratnost a další podobné klíčové dovednosti. Ba Arcania: Gothic 4 (PC)co víc, není tu už ani zlepšování svých dovedností s mečem či lukem. Je prostě jen na vás, jestli si vezmete do ruky jednoruční meč a štít nebo obouručák, případně luk nebo kuši. Od začátku hry až do konce s ním budete máchat úplně stejně (resp. lze se naučit asi jeden nebo dva nové údery, ale to ani nepoznáte).

Zapomenout můžete i na zlodějské dovednosti. Vzít si můžete prakticky všechno, stejně jako vyrabovat každou truhlu všem před nosem, aniž by si toho kdokoliv všiml nebo vám něco řekl. Navíc každou zamčenou truhlu odemknete maximálně čtyřmi kliknutími. Arcania: Gothic 4 (PC)Veškeré prvky rozvoje postavy byly bohužel zjednodušeny na tu nejubožejší úroveň.

Jediným plusem je zvyšování bojových i nebojových dovedností pomocí předmětů. Těch je v Arkanii skutečně kvantum a i když si budete myslet, že jste právě našli nejlepší náhrdelník, co jste mohli, záhy zjistíte, že oproti tomu dalšímu působí jako cetka. Ve hře je i spousta unikátních zbraní, které mají své specifické vlastnosti i grafické efekty. Inventář opět není omezený, takže není problém s sebou tahat klidně sto mečů a váš geroj se ani neprohne v zádech.

Esencí každé správné hry na hrdiny jsou úkoly a souboje. Úkolů je celá řada, Arcania: Gothic 4 (PC)bohužel většina je klasických typu najdi a přines (případně najdi a zabij, najdi a zabij a přines nebo najdi a sesbírej a přines apod.). Něco originálnějšího nebo rozvětvenějšího by bodlo. Řešení úkolů bývá otázkou několika minut.

Mnohokrát se vám stane, že dostanete úkol něco najít a přitom je to v pár desítek metrů vzdálené jeskyni. Zabloudit nebo nevědět si rady je tu prakticky nemožné. Navíc dialogy, které zadáváním úkolů předcházejí, jsou strohé a prkenné. Pokud máte na výběr z několika otázek, na pořadí vůbec nezáleží, větvení je nulové a časté jsou i hrůzy typu "Máš pro mě tu věc?" - "Tady je ta věc."

Autoři se také snažili uměle prodloužit herní dobu, tak do hry zakomponovali čtyři Arcania: Gothic 4 (PC)sběratelské úkoly, kdy musíte najít např. třicet sošek boha Innose. Bohužel nemáte nejmenší tušení, kde se tyto sošky mohou nacházet a v průběhu hry na ně budete narážet úplně náhodně. Najít celý set je srovnatelné s hledáním pomyslné jehly v kupce sena.

Co se týká soubojů, jsou řešeny vcelku dobře. Jedná se sice v drtivé většině o prostou klikačku, ale zase se vám nestane, aby vás zabilo jedno prase jako ve trojce. Důležité je, že souboje rychle odsýpají a nenudí. Často je důležité Arcania: Gothic 4 (PC)správné načasování útoku a také rychlé uhýbání. Nepřátelé často používají speciální útok, který nelze vyblokovat (ale lze poznat, že bude následovat), takže je nutné rychle uskočit.

O jakékoliv umělé inteligenci soupeřů nemůže být ani řeč. Pokud se na lučištníka řítíte s obouručním mečem, vrchol je, že udělá dva kroky vzad.

Co se na Arkanii naopak povedlo, je audiovizuální stránka. Graficky se sice Arcania: Gothic 4 (PC)nejedná o špičku, ale svůj účel plní a je hlavně rozmanitá. Svět je nadesignovaný parádně, často se budete kochat nad spektakulárními výhledy do krajin apod. Tomu všemu sekunduje opravdu povedený soundtrack.

Výtku bych měl k nízké různorodosti postav. Skoro každý třetí dědula je stejný jako ten předchozí, maximálně má pár vlasů navíc. Hardwarové nároky také nepatří k nejnižším.

Nepotěší ani větší množství chyb a horší optimalizace, ale venku je už i první patch, který spousty neduhů odstraňuje. Potěší česká lokalizace titulků, díky které si hru mohou zahrát i neanglicky mluvící hráči.

Jak to tak vypadá, na hru jsem většinou chrlil jen samá negativa, ale nenechte Arcania: Gothic 4 (PC)se zmýlit. Arcania se hraje dobře, jen nesmíte mít přehnané nároky. Mě osobně opravdu bavila, dohrál jsem ji s chutí a možná ji někdy zkusím znovu. Jen si musíte zvyknout na všudypřítomná zjednodušení a přijmout fakt, že nehrajete hru na hrdiny, ale spíše takové akční dobrodružství typu Fable.

Závěrečný verdikt bych proto shrnul do jedné věty: Arcania: Gothic 4 je povedenou a dobře hratelnou hrou, ale Gothic už to není.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

47 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1240 čtenářů



Nejčtenější

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Resident Evil (2002)
Tak to netrvalo dlouho, filmový Resident Evil dostane reboot

Zombie podívaná Resident Evil bude oživena dříve, než se čekalo.  celý článek

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2 se odkládá na jaro 2018, obrázky jako útěcha

Studio Rockstar odložilo připravovaný western Red Dead Redemption 2 na jaro 2018. Jako kompenzaci se můžete podívat na sadu nových obrázků.   celý článek

Ultra Street Fighter II: The Final Challengers
VIDEORECENZE: Ultra Street Fighter 2 je provařená bojovka s novou omáčkou

Bojovku Street Fighter II jsme během let hráli v několika podobách na mnoha platformách. Verze pro Switch jen mírně upravuje herní mechanismy, přidává bohaté...  celý článek

Batman
Zaklínač, Vetřelec, Indy Jones. Nejlepší hry s licencemi známých značek

Hra se slavnou licencí často spoléhá na to, že díky slavnému jménu jí fanoušci odpustí chyby. Ale nebývá to pravidlem. V prvním ze dvou plánovaných článků...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.