Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Arcanum – 1. díl návodu

  12:00aktualizováno  27. června 2002 1:44
Arcanum. Špičková hra, o které se bohužel píše méně, než by si zasloužila. Pokusíme se to tedy alespoň trochu napravit - třeba naším kompletním a nebývale rozsáhlým návodem, který vás provede všemi nástrahami tohoto výpravného RPGčka, jež (nejen) kvalitou příběhu, propracovaností světa a rozmanitostí vedlejších questů předčí i legendární sérii Fallout.

Nedávno se mi dostaly čirou náhodou do ruky paměti slavného hrdiny, proslulého půlelfa Ji´Ry. Ihned jsem se pustil do práce s úmyslem zpřístupnit toto zajímavé čtení široké veřejnosti. Nejprve několik poznámek k tomuto velkému dílu. Popis některých měst (zejména velkého Tarantu) se může čtenáři jevit na první pohled nesrozumitelným. Pokud se však čtenář ve městě ocitne a projde si ho, pak jistě pochopí, o jaké budovy se v textu jedná. Z mého bádání rovněž vyplývá, že Ji´Ra patrně neprošel zmiňovaná místa přesně v pořadí popisovaném v pamětech. Je pravděpodobné, že na některé nepřátele si mohl troufnout až v pozdějších fázích svého dobrodružství, ozbrojen kvalitními zbraněmi a s mnoha přáteli po svém boku.

U pamětí byl přiložen i úryvek z knihy Moderní dobrodruh, jejímž autorem je J´ii-kar Rychlá ruka. Pro autentičnost zde předkládám malý výňatek: „…jelikož bez paklíčů není zloděje. Zejména začínající lamač zámků by si měl paklíče opatřit, případně používat jejich mechanickou verzi (Auto Skeleton Key). Odvážnější jedinci používají i čertovský vynález zvaný dynamit, kterýžto jest sice účinnější, ale tropí strašný hluk. Tyto předměty jest vhodné míti při ruce pro rychlé použití, nejlépe na opasku. Pro cesty a nebezpečná dobrodružství není od věci míti přichystán balík bandáží, pomocí nichž může zkušený zdravotník ošetřit i ošklivá zranění. Další nezbytnou součástí výstroje moderního dobrodruha-gentlemana je role papíru na…“

Rovněž je patrné, že informace o některých úkolech či zajímavých místech Ji´Ra získával z drbů a povídaček získaných od lidí na ulici či v hostincích, některé zmiňované rozhovory se naopak mohou jevit jako zbytečné. Na svých cestách jistě potkal více zajímavých lidí než popisuje ve svých pamětech a je možné, že se svojí nepozorností připravil o některá menší dobrodružství. V některých situacích se určitě mohl zachovat jinak, možná lépe, než učinil. Ať už však byla jeho rozhodnutí jakákoli, jedno je jisté – jednalo se o největšího hrdinu své doby, jehož příběh zatím nemá ve světě Arcanum obdoby.

Pro úplnost zde uvádím výňatek o osobě tohoto dobrodruha ze svazku Hrdinové naší doby, jenž je součástí Velké encyklopedie sepsané členy Tarantské univerzity a Síně záznamů: „…jeho přátelé ho popisovali jako inteligentního, charismatického a čestného…byl schopen vyrobit střelnou zbraň snad i z hodinového pera a vázy na květiny, sám byl pak mistrem ve střelbě a čtyřnásobným vítězem Ashburských střeleckých slavností…zlí jazykové o něm tvrdí, že své hbité prsty uplatňoval i při odemykání zámků či jiných zlodějských praktikách, ale tato obvinění se nikdy nepotvrdila…“

Toliko tedy úvodem. Snad ještě poznámka o některých názvech – tam, kde bylo zapotřebí, jsem doplnil i novější srozumitelná označení, aby čtenářova mysl byla namáhána co nejméně.

- Kedals Irij, historik

Havárie Zephyru
Naše vzducholoď byla sestřelena a já byl téměř jediný, kdo přežil. Promluvil jsem s umírajícím gnómem Prestonem a slíbil, že vrátím podivný prsten s iniciály G.B. jeho majiteli. V tu chvíli se objevil tajemný Virgil, se kterým jsem pohovořil. Čekal mne těžký úkol, tak jsem ho přibral do party. Prohlédli jsme Prestona a vzali vše potřebné – zejména sirky a pas. Obhlédli jsme místo tragédie a u jedné mrtvoly našli fotoaparát, u jiné dopis. Pobili jsem pár vlků v okolí, SZ od zbytků vzducholodi jsme nalezli trosky podivného stroje, který nás sestřelil. S od vzducholodě jsme objevili a prozkoumali jeskyni. Promluvili jsme s duchem a slíbili, že ho pomstíme, na mapě nám ukázal Arbalahův dům. Vydali jsem se na JV, minuli oltář a narazili na elfa, který usiloval o naše životy. Nalezli jsem u něj podivný amulet. Pokračovali jsme dál a opustili toto nehostinné místo. Zašli jsme k Arbalahově domu a promluvili s knězem (ve dne, v noci měl zamčený dům). Vrátili jsem se do jeskyně za duchem a pořádně s ním promluvili. Zjistili jsme, kde je Fahrkusova chatrč, a vydali se za ním. Po krátké hádce jsem Fahrkuse museli zabít, sebrali jsme ukradený artefakt a vrátili ho Arbalahovi – za odměnu nám požehnal. Poté jsme se již vydali do nedaleké vesnice Shrouded Hills.

Shrouded Hills
Promluvili jsem si o místních poměrech s konstáblem Owensem a šli do nedaleké hospody. V místnosti na konci chodby jsme objevili mrtvoly a dopis od Virgilova přítele Joachima. V hostinci jsem také do party nabral půlogra Sogga, jehož síla se nám na cestách jistě bude hodit. Navštívili jsme Percivala Toona (domek nedaleko dolů) a slíbili pomoc s duchem jeho matky. Prozkoumali jsme doly (v bednách a vozících jsme našli mnoho užitečného, mj. magický meč, rukavice a dýku) a viděli (a slyšeli) ducha Toonovy matky kvílejícího jméno Sarah. Poblíž jsme našli v kovové skříni botu. Promluvili jsme si s Percivalem o jeho sestře Sarah, ukázalo se, že žije v Dernholmu. Ve vesnici je mnoho zajímavých budov – například obchod Jangle´s Enchantment či kovárna Gurloe´s Metalworkings, jejíž majitel shání čistou rudu (Pure Ore). Později jsem mu nějakou přinesl a dostal jsem kvalitní dýku. Čaroděj Jangle nás požádal o zničení stroje v chrámu. Naoko jsem souhlasil, ale vše oznámil Owensovi. Když jsem pak znovu mluvil s Janglem, nepohodli jsme se a po hádce jsem ho musel zabít – v jeho truhle jsme objevili magické brnění. Dále je tu elfí bylinářka Gaylia, která nás požádala, abychom se na svých cestách poohlédli po amuletu N´Tala. Prohlédli jsme si bývalý chrám, v jedné skříňce jsem našel obřadní róbu. Měl jsem takové tušení, že by se mohla později hodit, tak jsem si ji nechal. Navštívili jsme i doktora Robertse (což je mimo jiné expert ve střelbě) a slíbili mu pomoc – šli jsme za ním k bance a po krátkém rozhovoru jsme vstoupili dovnitř, právě včas na to, abychom zlikvidovali partu banditů. U Ristezzeho jsme se poptali na prsten, za informaci chtěl nějakou zvláštnost, tak jsme mu dali botu z dolů. Dozvěděli jsme se, že prsten je od tarantské firmy P. Schuyler & Sons. Na ulici jsme potkali chlapíka vydávajícího se za Prestonova bratra, ale moc jsem mu nevěřil a prsten jsem mu nedal. Ve vesnici má také svůj obchod gnóm Slim a S od vesnice (na cestě k řece) táboří moudrá žena, která za 100 mincí identifikuje magické předměty. Dále na S je most hlídaný bandity. Po tuhém boji jsme je vyřídili, veliteli sebrali klíč a odemkli mostní bránu. Vše jsme pak oznámili konstáblovi. Poté nám již nic nebránilo přejít řeku na S. Za mostem nás znovu obtěžoval údajný Prestonův bratr, prsten jsem mu nedal a po hádce jsme ho museli zabít. Pak jsme vyrazili na cestu do Tarantu. Po cestě jsme byli přepadeni nájemnými vrahy, kteří měli stejný amulet jako elf nedaleko vzducholodě (jeden amulet jsem si ponechal, říkal jsem si, že se bude později hodit – a měl jsem pravdu). Od této chvíle se nám podobná setkání stávala poměrně často, takže je již ani nebudu zmiňovat.

Tarant
Tarant je velkolepé město, po kterém lze cestovat parní podzemní drahou. Jižní čtvrť (stanice H - Boil) je prolezlá bandity. Až mnohem později jsme měli dostatek dovedností na to, abychom ji prozkoumali. Je zde klan Maug a Pollockův gang, každý se svým brlohem. Dále je tu Calebova hospa – sám Caleb pro mne měl práci. Stačilo dojít na most, převzít od trpaslíka zásilku whisky a donést ji Calebovi. Po cestě jsme museli zabít pár otrapů, ale za odměnu to stálo. Je tu také obchodník Mellin, ale jeho ceny jsou drzostí do nebe volající. V jednom domku jsme narazili na agresivního orka, který se proměnil v hada a zaútočil na nás.

Tarant je přístavní město a má velké doky (stanice F - Tarantyan Docks). Lze si koupit lodní lístek a také je tu univerzální obchodník. Dále je tu dům Madam Toussaude a bordel Madam Lil. Užil jsem si s jejími dívkami, aniž bych musel platit, jelikož Madam Lil pro mne měla několik úkolů: 1) přinést šperk od pana Moorelanda – lehká věc, stačilo v Mooreland Residence promluvit se služebnou a získaný šperk donést Madam Lil. 2) vymoci dluh od pana Langleye, který dělá dveřníka před Bridesdale Inn – šel jsem za ním a vyrazil z něj jen polovinu dluhu, ale zbytek mi dal po slíbených 5 dnech, takže jsem peníze mohl vrátit Madam Lil. 3) lehký úkol – stačilo donést balíček do Halster Residence a dát ho paní Halsterové. 4) přinést Amulet of Beauty, to nebylo jen tak – povedlo se mi to až mnohem, mnohem později, odměnou mi byly dvě dívky naráz. U jednoho skladiště v docích jsem promluvil s nešťastným gnómem a vyčistil jeho sklad od krys (klíč od hlavního skladu jsem našel v menší budově). Dál na V od doků je brána vedoucí ven za městské hradby, sídlí tam kočovnice se schopností identifikovat předměty. Nedaleko (na J od ní) je na výběžku do moře domek s poklopem do uzavřené části stok.

Stanice E – Commercial District je obklopena několika zajímavými budovami. V chrámu jsme se dozvěděli něco víc o proroctví, jehož jsem součástí, a dostali knihu (Pamphlet). Dále je tu noclehárna, Appleby Residence, pobočka Stanton Importers a Vodárna+Elektrárna, jejíž šéf Dunston uzavřel stoky.

Hlavní část města se rozkládá mezi stanicemi West Garillon Bridge (A), Vermillion Station (B) a Kensington Park (G). Nedaleko stanice A jsem pohovořil se ženou a přijal nabídku na práci, šel jsem za ní do Pettibone Residence a souhlasil jsem, že se pokusím přinést pohřební kámen z elfích ruin (Elven Ruin), které mi zakreslila do mapy světa. Elfí ruiny leží na Morbihanských pláních (708W, 1023S). U ruin na nás zaútočili temní elfové, po boji jsme jejich vůdci sebrali magický meč. V podzemí jsme vyrubali několik nemrtvých, z nádoby sebrali magický medailon a poté se vydali do velké místnosti. Zabili jsme mumii, našli několik magických předmětů (brnění, luk, meč, dýka) a sebrali pohřební kámen. Donesli jsme ho do Tarantu paní Pettibone a vzali si slíbenou odměnu. Na dalším rohu postával Matthew Jameson – slíbil jsem, že mu pomohu najít svatební prsten, který mu spadl kanálem do stok. V této části je mnoho obchodů (Castleton´s General Store, Wallow´s Armour, Smythe´s Gun Shop a Geoffrey´s Gears). Dále je zde již zmíněný hostinec Bridesdale Inn a také Wellington Gentlemen´s Club. Tam jsem kromě jiného potkal temného elfa Rockharrowa, který měl pro mě malou práci – donést dopis do domu Low Derwish Row 36. V této velké části města je i mnoho residencí prominentních rodin: Pettibone, Franklin, Halster, Mooreland, Willoughsby a Garringsburg, tam jsem dostal další práci – najít ukradený obraz. Práci jsem dostal i od věštkyně Delores Beston – přinést Crystal Ball, který má paní Tausaude. Vydal jsem se za madam Tausaude do doků, vše jsem jí řekl a ujistil ji, že jsem na její straně. Dala mi Crystal Ball, abych ho odnesl Delores. To jsem udělal, i když ji to moc nepotěšilo. Pak jsem se vrátil za madam Tausaude, za odměnu zjistila, že ukradený obraz je na adrese Mulligan Bone Alley 57. V hlavní čtvrti je také hřbitov a vlakové nádraží, z nějž lze jet do Ashbury a Black Rootu. Ve vydavatelství Tarantian Editorial Office jsem prodal příběh o svém ztroskotání a také si vydělal peníze za donesení dopisu panu Halsterovi (do Halster Residence). Také je tu Grant´s Tavern, kde jsem pokecal s gnómem Moratem, a hlavně telegrafní stanice, kde jsme měli vzkaz od Joachima: další vzkaz by měl být ve vesnici Stillwater. Také jsem konečně našel to, co jsem hledal – firmu P. Schuyler & Sons. Promluvil jsem s Jamesem Kingsfordem, ale k panu Schuylerovi jsem se nedostal. Pohovořil jsem s trpaslíkem Magnusem před domem, ukázalo se, že má podobný problém jako já. Přidal se k nám, ale podle jeho řečí se dalo usoudit, že kdybychom byli méně zkušení, tak by jednal na vlastní pěst. Společně jsme se snažili Jamese přesvědčit, nakonec jsme ho v hádce museli zabít. Vloupali jsme se do hlavního pokoje a objevili padací dveře. Sestoupili jsme do sklepa, rozsekali pár zombií a z truhly sebrali magické rukavice a meč. Dalším poklopem jsme sestoupili ještě níže, do katakomb. Opět nás čekal boj se zombiemi, našli jsme tu magickou sekeru a dýku. Ještě jeden poklop dolů a ocitli jsem se ve zděné podzemní části. Kolem pracujících trpasličích zombií (Magnus byl zlostí bez sebe) jsme prošli až ke třem postavám v hábitech – bratrům Schuylerovým. Po krátkém rozhovoru se strhla bitva (nebýt Magnuse, tak jsem to nejspíš vyřešil po dobrém), po níž jsem z jednoho těla sebral klíč. Otevřel jsem nedalekou skříň a nalezl telegram, z nějž se mnohé osvětlilo: G.B. = Gilbert Bates. Ještě jsme vzali z truhly magické brnění, helmu a dýku a vrátili se nahoru do města. Teď šlo jen o to, najít pana Batese. Poblíž stanice Kensington Park (G) jsem si promluvil s hádavým hobitem Sammim a také s Thomem Grakem, který měl na mě malou prosbu – najít de Cesara a doručit mu vzkaz. De Cesara jsem předtím viděl v Gentlemen´s Clubu, tak jsem to Thomovi řekl a vydal se tam se vzkazem. Svoje společníky jsem raději nechal čekat venku a vešel do klubu. Předal jsem vzkaz de Cesarovi, v tu chvíli se objevil zabiják a pokusil se de Cesara sejmout, ale neúspěšně. De Cesar se na mne obořil, ale urovnal jsem to a šel za de Cesarem ven, kde jsem spolu promluvili. Požádal mne, abych našel lebky siamských dvojčat Xina a Jina, které jsou nejspíš někde v nějakém skladišti.

První díl Ji´Rových pamětí je u konce. Již nyní se však v tarantském nakladatelství připravují další části, takže nezoufejte. V dalším díle náš hrdina dokončí prohlídku velkoměsta a navštíví i další zajímavá místa, vybojuje mnohé bitvy a poodkryje další část svého osudu. Do té doby se s vámi těším nashledanou.

(Tento díl byl sponzorován Wellingtonovým klubem gentlemanů – nejoblíbenějším společenským podnikem v celém Tarantu)

Autor:




Nejčtenější

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Dark Souls 3
Klávesnice a myš jsou pro děcka. Bloodborne jedině na taneční podložce

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Další z rubriky

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.