David Duchovny (Akta X), Marilyn Manson a Oblast 51. Co vás při vyslovení těchto tří indicií napadne? Asi je jasné, že nepůjde o další variaci na Sims. David Duchovny se proslavil především svou rolí agenta FBI Foxe Muldera, který s vírou v mimozemský život neměl problémy, Marilyna Mansona by si klidně návštěvníci z vesmíru vzali domů a Oblast 51 je území, kde prý ztroskotalo U.F.O., což prý americké úřady velmi dobře tají (i když, jestli to tak je, proč o tom všichni ví?:)).
Area 51 tuto spekulaci bere jako reálnou věc a vy jako člen elitní vojenské jednotky Ethan Cole musíte odhalit a zabránit konspiraci, která nejen že vysvětluje řadu věcí z lidské minulosti, ale také hrozí, že zabrání další existenci našeho rodu. A to prostě nemůžete nechat jen tak. Proto se vydáváte na základnu v Oblasti 51, abyste přišli všemu na kloub a zabránili zkáze. Variací na podobné téma už tu bylo a mnoho z nich bylo méně naivních. Jenže, překvapivě děj, který je jako vystřižený z béčkového sci-fi, které se vysílá v pátek po dvanácté, hře přidává na atmosféře. Záporáci pronášející výhrůžky o smrti a zkáze jsou možná patetičtí, hrdina se zase musí potýkat nejen s nepřáteli, ale také sám se sebou. Je to možná klišé, ale právě tento nádech přidává titulu na sympatičnosti. Je to určitě lepší cesta, než se pokoušet vytvářet zdánlivě hyperrealistický a překombinovaný děj, který by se v závěru stal nechtěně směšným.
Pokud se vám nechce zjišťovat, proč děláte to nebo tohle, nemusíte se bát, že byste se ve hře zasekli.
Zpočátku se nevydáte do temných hlubin podzemních pater vědecké základny sami. Budete doprovázeni dalšími členy jednotky HAZMAT. Ale pokud se těšíte, že budete přepínat mezi jednotlivými vojáky, využívat jejich speciálních předmětů a unikátních talentů, tak to vás zklamu. Vy stále ovládáte Ethana Colea, ostatní se o sebe (velmi dobře) postarají sami. Nemohou umřít, dokud tak scénář nechce. Kdy a kde je roztrhají mimozemské bestie je předem určeno a vy to nemůže nijak ovlivnit. S dalšími lidmi po boku nestrávíte moc času, ale i tak jde o příjemné zpestření. Později ve hře narazíte i na další osoby, ať už vojáky nebo vědce, kteří budou pomáhat vám nebo vy jim. Opět ale opakuji, že dlouhou dobu se z jejich přítomnosti kochat nebudete. Tvůrci hry byli nemilosrdní a jen málokomu se podaří přežít déle než pár minut (samozřejmě, vy na tom budete o trošku lépe).Většina osazenstva základny už je ale mrtvá nebo hůř – zmutovaná. Právě bývalí lidé zasažení změnami v DNA budou jedni z vašich prvních nepřátel (společně s velkými pavouky). A už tihle bývalí příslušníci lidské rasy jsou pěkně rychlí a nebezpeční. Někteří se dokonce stále nevzdávají výdobytků naší technologie a kromě ostrých nehtů po vás ještě střílejí z různých zbraní. Pavouci sice takové privilegium nemají, ale klidně si vystačí s tím, co jim jejich tělo nabízí. Jsou mrštní a rychlí, takže je občas docela problém rozstřílet je na louži slizu. Později se objeví i silnější mutanti. Téměř nejnebezpečnější jsou ale mimozemští vojáci, kteří mají nejen odolná brnění a účinné zbraně (jak lidské, tak z jiných planet), ale také se zvládnou zneviditelnit. Nakonec si budete moci jako trofej nad krb dát hlavu samotných protřelých mimozemšťanů. Kde jsou ty časy, kdy se tyto roztomilé bytosti toužily s rozsvíceným prstem dovolat domů (i když, s dnešními meziplanetárními tarify za telefon, by bylo levnější rozpoutat mezigalaktickou válku). Jde sice o roztomilé bytosti – velká hlava s gigantickýma černýma očima, pohublé tělo s dlouhýma nohama a rukama, ale milé jako E.T. určitě nejsou. Obvykle jsou návštěvníci ukryti na nějaké plošině nad vámi, obklopí se energetickým štítem, který vůbec není snadné prorazit a posílají na vás své vojáky. Dvakrát také vyplýtváte pár zásobníků na bossech. Jde o několikametrové bytosti, jejichž likvidace od vás vyžaduje trošku trpělivosti, hodně kulek a rychlé reflexy. Nejhorším problémem není je porazit, ale to, že střetu s nimi předchází film, který nelze přeskočit. Podívat se na něj třikrát je sranda, ale po sedmé už vám úsměv na rtech trošku zamrzne.
Zvláštností je skener, který máte na zápěstí. S ním lze snímat mrtvé, číst tajné složky, stahovat data z počítače a nacházet tak různé bonusy.
Animací (ať už těch in-game nebo standardních) není příliš. Ale vžít se do příběhu není nic složitého. Před každým z téměř dvou desítek levelů se dočkáte Ethanova monologu, který zhruba nastíní, co se děje. Pokud se vám nechce zjišťovat, proč děláte to nebo tohle, nemusíte se bát, že byste se ve hře zasekli. Mise jsou poměrně lineární a obvykle není těžké zjistit, jak se dostat dál. Pokud se vám do cesty postaví silové pole nebo zamčené dveře, pak je řešení vzniklé situace někde poblíž. Není obvyklé, že byste se museli vracet přes celou úroveň, abyste mohli otevřít některý ze zámků nebo přečůrali skener otisků prstů. Je sice pravdou, že se tím pádem zkrátí herní doba, ale domnívám se, že je to lepší než jí uměle protahovat tím, že je hráč nucený zkoumat desetkrát celý level, aby našel to, co potřebuje.Vaším hlavním úkolem je prostřílet se na konec úrovně, ale dojde i na určitá zpestření. Někdy jsou to (ne)oblíbené časovky (ale jejich limit je dost tolerantní), budete muset ničit generátory nebo si sednout do věže vybavené silnými zbraněmi a trošku poškádlit hordy zmutovaných bestií.
Váš arzenál není nějak zvlášť bohatý. Základní zbraní je pistole. S tou si ale nevystačíte dlouho. Když se na vás vrhne třímetrový mutant, je trošku problém zastavit ho s takovou hračičkou. Problémy by mu už mohl způsobit kulomet (ten budete používat nejčastěji). Následuje brokovnice. Bylo by zbytečné vykládat, že na dálku není zrovna nejúčinnější, ale pokud někdo stojí poblíž, pěkně mu to rozhodí pěšinku (stejně jsem se výkladu nevyhnul). Další na řadě je sniperská puška. Ta se bude několikrát opravdu hodit. Nepřátelé sice nejsou nějak výjimečně přesní, ale střílejí s takovou kadencí, že pravděpodobnost velí, že se trefí i na velkou vzdálenost. Proto je lepší ozdobit jejich čelo kulkou dříve, než to oni provedou vám. Poslední dva exponáty jsou hračičkami mimozemskými. První je unikátní tím, že nepotřebuje munici, ta se doplňuje sama. Následující je zase účinná na několik nepřátel najedou, ale té se naopak nábojů nedostává (za celou hru jsem jí použil dvakrát). Zbraně se nabíjejí automaticky, ale můžete je nabít i dříve než vyčerpáte celý zásobník. Přestože to trvá jen několik vteřin, občas se to hodí. Je možné mít dvě brokovnice nebo dva kulomety. To je sice efektivní, ale zase není možné manuálně nabíjet. Zbraně mají ještě sekundární mód (např. vystřelí obě najedou nebo laser ukáže, kam se odrazí střely), ale toho v podstatě není potřeba. Pro milovníky masivnější destrukce jsou tu i granáty – standardní i zajímavější typy, které se rozpadnou do mnoha střepin a ještě způsobí energetickou vlnu. Ty už donutí nepřátele nahmatat si pro jistotou tep.
Zvláštností je skener, který máte na zápěstí. S ním lze snímat mrtvé, číst tajné složky, stahovat data z počítače a nacházet tak různé bonusy (některé z nich vysvětlují události z lidské minulosti). K postupu hrou to ale není ve většině případů nutné. Skoro bych zapomněl na to, že budete mít k dispozici i baterku. Na rozdíl od Dooma III ji ale můžete používat současně se zbraní. I tak se ale občas leknete, když se na vás vyřítí netvor z míst, kam světelný kužel nedosáhl (jednou jsem si skoro ušpinil spodní prádlo).
|
Celkovou prezentaci mohu hodnotit jedině kladně. Grafika se povedla. Animace postav je velmi dobrá, prostředí je variabilní, textury uhlazené. Lidská vojenská základna působí chladně a temně, zatímco mimozemská je plná světelných efektů a futuristických hračiček. Co bych vyzdvihl úplně nejvýše, je dabing. Hře opravdu prospělo, že byli osloveni profesionálové na slovo vzatí. Excentrický Marilyn Manson namluvil (jak jinak) jednoho z mimozemšťanů a hlavního hrdiny se ujal David Duchovny. I když myslím, že byl v seriálu Akta X v české verzi nadabován opravdu dobře, musím říct, že jeho skutečný hlas je zajímavý a rozhodně je cítit, že se do své postavy vžil.
Area 51 dokazuje, že first-person střílečky nejsou jen doménou PC, ale že jsou skvěle hratelné i na konzolích. Ovládání vám vejde do krve mnohem dříve než byste očekávali, takže klidně zapomenete na pohodlnější myš. Pokud hře prominete naivní příběh, pak jen stěží najdete něco, co by bylo možné titulu vytknout. Vynikající grafika, chytlavá hratelnost, povedená hudba, možnost hrát on-line a špičkový dabing, co bychom si mohli přát víc?
Area 51 | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|