Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Army of Two: The 40th Day – železo se kuje, dokud je žhavé

aktualizováno 
Úspěšná kooperativní akce chystá návrat. Salem a Rios se vrhli na podnikání a první zakázku nalezli až v daleké Šanghaji.

Army of Two: The 40th Day

Army of Two: The 40th DayIntervaly mezi novými díly úspěšných her zkracují se v poslední době víc, než sukně adolescentních samic v říji. Jenže zatímco žádná sukně nemůže být nikdy dost krátká, u her, u těch kvalitních zvláště, by člověk přeci jen rád viděl něco víc, než jen nastavenou kaši, co se začala vařit dřív, než první várku odstavili z plotny.

Na podobném multifunkčním sporáku se ohřálo pravděpodobně i pokračování loňské, kritiky i hráči vřele přijaté kooperativní akce Army of Two. Na trh se chystá vtrhnout už letos v zimě a ponese tajnosnubný podtitul The 40th Day. Army of Two: Two zřejmě v reklamním oddělení Electronic Arts neprošlo. Těžko říct proč. I když vlastně ani ne.

Nic nelze plánovat, na nic se nelze připravit – Salem a Rios jsou bez svého vybavení, bez podpory a bez znalosti terénu.

I druhé Army of Two bude sledovat osudy temně černým humorem obdařené dvojice Army of Two: The 40th Daysoukromých zabijáků Salema a Riose. Před rokem jsme se s nimi v rámci speciálního dvojčlenného komanda soukromé vojenské společnosti SSC podívali prakticky po celé zeměkouli, letos bude na pořadu o něco komornější, zato však podle všeho kompaktnější exkurze ulicemi čínské Šanghaje.

Salem a Rios, nyní už soukromníci a majitelé vlastní bezpečnostní agentury TransWorld Operations (T.W.O., pro ty pomalejší) dokončují rutinní zakázku v největším čínském městě, právě když se konkurenční vojenská agentura rozhodne jej zničit a obsadit. Nikoliv nutně v tomto pořadí. Salem s Riosem se náhle ocitají hluboko uvnitř nepřátelských linií, zachyceni v pasti zničeného města, kde se davy zmatených civilistů míchají s nemilosrdnými jednotkami tajemných žoldáků. Nezbývá, než se okupovanými ulicemi Šanghaje prostřílet do bezpečí a po cestě rozplést dalekosáhlou konspiraci, která za nenadálým útokem stojí.

Army of Two: The 40th DayPrimárním cílem vývojářů z EA Montreal bylo podle slov hlavního producenta projektu Reida Schneidera dosažení kompaktnějšího, autentičtějšího a tak trochu i více hororového nádechu. Místo aby se hráč rozptyloval bombastickými přesuny přes půl planety, bloumal po Iráku a letadlové lodi, hodlají ho tentokrát rozpustilí Kanaďané bez milosti uzavřít v katastrofou postiženém městě.

Nic nelze plánovat, na nic se nelze připravit – Salem a Rios jsou bez svého vybavení, bez podpory a bez znalosti terénu. Musí spoléhat jen na svou schopnost improvizovat a překonávat překážky, jež jim neustále měnící se okolnosti kladou do cesty. Tohle už nebude dokonale připravená vojenská akce – tohle bude doslova guerillový boj o přežití. Kooperativní survival horor, chcete-li. A protože i guerilla má své principy, čeká na nás v druhé Army of Two celá řada nových pomůcek, bojových technik ale i výzev.

Z pomůcek jmenujme například GPS 2.0, přístroj, který má do hry vnést nádech Army of Two: The 40th Daytaktiky a složitější, souhru vyžadující spolupráci. Abyste rozuměli, GPS 2.0 je přístroj, který vám poskytne taktickou mapu bezprostředního okolí (registruje polohu všech známých nepřátel, vzdálenost k cíli mise, atd.), stejně jako několik jednoduchých povelů pro vašeho kolegu.

Jedná se v zásadě o způsob jak celou akci zpomalit, promyslet si svůj další postup a následně svůj plán uskutečnit v těsné součinnosti s kolegou. Montrealští vývojáři nejčastěji prezentují tuto novinku na příkladu záchrany rukojmí, jež se dvojice vojáků chystá popravit v zabarikádovaném baráku. Zatímco Rios poskytuje z nedaleké střechy krytí a taktické informace o poloze nepřátel, Salem podle jeho instrukcí odpraví přesnou střelbou skrz zabarikádovaná okna (ano, dočkáme se i různě průstřelných materiálů) oba nic netušící teroristy.

Army of Two: The 40th DayKaždé rozhodnutí má své důsledky, které přímo ovlivní další hraní.

Jindy zas bude možné vyslat skrz GPS 2.0 svého společníka obchvatem tak, aby nepřítele překvapil zezadu, zajal a donutil ostatní neřády odhodit zbraně. Nato se vyřítíte ze zálohy a odzbrojené vojáky bez milosti pobijete. Asi není třeba připomínat, že se nejedná o skriptované události, takže každou podobnou situaci bude možné řešit podle svého – od nejpřímočařejšího ‚zastřel co vidíš‘, až po opatrný postup, který v mnohém připomíná koordinaci z výborné série Rainbow Six: Vegas.

S novými výzvami přicházejí samozřejmě i nové, mnohdy vskutku špinavé techniky boje. Kromě už zmíněného zajímání nepřátel či jejich použití coby živých štítů před palbou kamarádů objeví se celá řada vysloveně partyzánských bojových metod z nichž zdaleka nejvíc zaujala naši pozornost možnost fingované kapitulace. Vybraný Army of Two: The 40th Dayšťastlivec z dvojice vystoupí před nepřítele neozbrojen, s rukama nahoře a právě když je nic netušící skupinou vojáků zajímán, vyskočí ze zálohy kolega a překvapeným teroristům pěkně od plic vysvětlí, jak si takovou kapitulaci představuje on a jeho kamarádka M4.

Aby bylo něco takového možné, bylo nutné zcela přepracovat umělou inteligenci protivníků. Ti se nyní po zničeném městě pohybují v klidném, hlídkovacím režimu, aby v případě hrozícího nebezpečí zaujali něco na způsob režimu policejního – prověřují podezřelé zvuky, hledají vhodný kryt pro případ přestřelky. Teprve až dojde-li ke skutečnému boji, jednají tak, jak jsme zvyklí z prvního dílu. Pro hráče to samozřejmě otevírá celou řadu nových taktických možností, protože bude možné překvapit nepřítele za zálohy, zajmout ho, případně nalákat do pasti a podobně.

Vůbec celá akce na nás nyní působí mnohem víc… organicky, řeklo by se. Nemilosrdná mechanika prvního dílu, která hráči nedávala příliš na vybranou (a Army of Two: The 40th Daypodstatně tak snižovala znovuhratelnost titulu), je ta tam. Z projektu The 40th Day je cítit snaha o větší plynulost, spád a také různorodost – často tak dojde na situace, kdy se musí Salem s Riosem rozdělit a nějaký čas se starat jen o vlastní neprané triko. Jindy se zase jeden z dvojice ocitne v ohrožení a druhý má limitovaný časový úsek na jeho záchranu.

A do toho všeho se nenápadně vplížila další novinka, která slibuje drasticky změnit herní zážitek – morální rozhodnutí. Kromě „běžných“ setkání se zbloudilými civilisty a s tím spojené volby zda je zachránit či ponechat svému osudu je řeč zejména o speciálních a v současnosti velmi oblíbených morálních rozcestnících. Čas od času bude hráč postaven před situaci, v níž je nutné vybrat mezi dvěma možnými vyústěními. Jedno čisté jako právě padlý sníh, druhé mrzačící morální profil hlavních hrdinů.

Ale pozor! Ve hře je pokaždé víc, než jen klidný spánek Salema a Riose. Každé Army of Two: The 40th Dayrozhodnutí má své důsledky, které přímo ovlivní další hraní a jež jsou hráči odhaleny ve stylizované komiksové sekvenci rozvíjející vedlejší větve děje. Tak například známý a nejprezentovanější morální rozcestník s krádeží zbraní. Salem a Rios narazí ve městě na policejní stanici dobře zásobenou zbraněmi. Vrazí dovnitř, těší se z nového arzenálu, když se jim v zádech objeví strážník s pistolí a vyzve dvojici ať zbraně vrátí a odejde.

Když se rozhodnete neuposlechnout, získáte sice zbraně, ale stráž nešťastnou náhodou zahyne. Když se vám vystresovaného chudáka zželí, odejdete beze zbraní, zato s pocitem dobré volby. Ale je to skutečně tak? Následná komiksová sekvence totiž odhalí trpkou pravdu. Jen pár minut po vašem odchodu prodá bezskrupulní strážník celou várku zbraní teroristům okupujícím město za tašku plnou peněz. A vy máte o problém víc.

Upřímně řečeno, zprávy o bleskovém pokračování první Army of Two nám původně Army of Two: The 40th Dayudělaly jednu dvě rozpačité vrásky. Projekt, který navazuje bez delší odmlky přece nemůže značce přinést nic opravdu nového. Jak se ale ukazuje, Army of Two: The 40th Day tento teorém bez mrknutí oka popírá.

Plynulejší hratelnost, svoboda rozhodování, nové taktické možnosti, kompaktnější prostředí, survival atmosféra zničeného města a do toho všeho morální rozhodnutí přímo ovlivňující děj? Sotva bychom takový skok po dohrání prvního dílu hádali. Přihoďte k tomu zjednodušené ovládání (zejména přepracovaný systém krytí), online multiplayer a vylepšené technické zpracování a rázem tady máme adepta na hit letošní zimy. Těšte se na PS3, Xbox 360 a PSP.

Index očekávání: 80%

Autor:




Nejčtenější

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Další z rubriky

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Ghost Recon: Wildlands
Další průšvih na spadnutí? Ghost Recon: Wildlands působí rozpačitě

O víkendu jsme se věnovali uzavřené betě očekávané střílečky Ghost Recon: Wildlands od Ubisoftu. Ale možná jsme se radši měli jít koulovat.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.