Není tomu tak dávno, co jsme psali o první 3D FPS pro N-Gage – Red Faction. Tento port původní PS2 hry sice nedopadl nijak špatně, ale přeci jen to tak nějak nebylo ono a na po pár vystřílených šachetních chodbách bylo jasné, že tomu zkrátka tak nějak pořád něco chybí. Příznivci stříleček si tak možná budou moci spravit chuť v novém titulu Ashen, který se jako jeden z prvních může chlubit exkluzivitou pouze pro mobilní hračičku od Nokie.
Hlavní rozdíl oproti Red Faction je již v oblasti námětu. Zatímco dobrodružství na Marsu bylo cítit po futuristických zbraních, kosmických letech a brutalitě nadnárodních (spíše by se chtělo říci až nadplanetárních) molochů, Ashen se od první chvíle pouští na půdu mystiky a tajemna. Hlavní hrdina dostane jednoho dne dopis od své sestry, která se již celá léta zabývá nejrůznějšími okultními záležitostmi, a v něm stojí hodně divné věci. Dokonce tak divné, že dokáží rozhodit i našeho hlavního hrdinu, který se po mnoha letech odloučení bez prodlení vydává do města, kde jeho sestra žije, aby zjistil, co se vlastně děje. A voilá, dějí se tam opravdu hodně divné věci. Město je vybydlené, nikde ani živáčka, jako prvního uvidí náš frajer na zemi mrtváčka a když už na nějakou formu života narazí, nebude to setkání zrovna přátelské. Ještě že má u sebe pistoli. A ještě že cestou najdete nějaké pořádné zbraně.
Druhý rozdíl oproti Red Factionu je opět patrný na první pohled. Zatímco v marťanské odysee jste byli téměř výhradně uvězněni ve stísněných prostorách hlubokých dolů, případně jiných ineriérů, Ashen se z velké části odehrává i v otevřených prostorech, jako jsou kupříkladu právě ulice města. Ale ani interiéry nejsou pojaty nijak minimalisticky. Hned v úvodu se objevíte na nádraží, které je pojato poměrně velkoryse a prostorně, takže hned zpočátku hra navozuje úplně jiný dojem nežli Red Faction. A to je rozhodně dobře. Velice dobře pak působí úseky v ulicích, kdy je vaše trasa vytyčena sice naprosto lineárně a z cesty se nedá sejít, ani kdybyste chtěli, ale je vedena docela chytře, takže vás každou chvíli zavede i do interiéru některého z domů, protáhne sem tam přes nějakou tu pavlač či terasu, takže se vám ve výsledku docela i zdá, že procházíte různorodými prostředími. Docela dlouho jsme si lámali hlavy nad tím, co že nám to vlastně připomíná. Nakonec jsme na to ale přišli: nevíme v zásadě ani proč, ale tímto přístupem nám Ashen asociuje No One Lives Forever.
K tomu jistě přispívá i dost solidní technické zpracování, zejména pak grafika, která je příjemně prosvětlená a oproti kobkám na Marsu i detailnější, hezčí a propracovanější. Lehčím zklamáním jsou pak možná zvuky, jež místy působí lehce zastaralým dojmem, ale na druhou stranu je jejich škála poměrně pestrá, takže v celkovém součtu docela pohodově dotvářejí skvělou, leč nepohodovou, mystickou atmosféru celé hry.
Má tedy Ashen vůbec nějaké zápory? Má. Respektive jeden pořádný: ovládání. Je obecně známou zkušeností, že FPS akce nemají díky gamepadovému interfacu na konzolích kdovíjak skvělou pozici. Ale většinou se to dá ovládat docela v klidu, jelikož tvůrci se již předem snaží hru přizpůsobit konzolovým ovladačům. V případě Ashena to ovšem neplatí a potvrzuje se staré známé pořekadlo, že méně je někdy více. Je sice super, že se můžeme rozhlížet, otáčet se a dělat úkroky, ovšem pokud tohle všechno máte skloubit dohromady v rámci přestřelky s nepřítelem , rozhodně k tomu nebude tím nejlepším ovládací kříž a klávesnice N-Gage. Nepřátelé totiž nejsou žádní přiblblí panáci, takže nebudou stát celou dobu na místě, ale docela svižně kolem vás pobíhat a poskakovat. Zaměřit takového tatrmana pak vyžaduje opravdu hodně cviku. A to je určitě škoda, protože co se týče zpracování, atmosféry, designu a vlastně možná i příběhu, rozválcuje Ashen s naprostým přehledem Red Faction během první úrovně. Pokud by bylo ovládání omezeno klidně až na úroveň prvního Dooma, kdy víceméně stačilo zaměřovat pouze v horizontální úrovni, jednalo by se o parádní záležitost. Takhle však doporučujeme lidem s alespoň lehce nadprůměrnou trpělivostí.
Ashen | ||||
| ||||
| ||||
| ||||
|