Asphalt: Urban GT

  • 2
Závody v městském provozu nejsou v reálu nikterak pozitivním jevem a jejich vyznavače by bylo nejlepší přejet parním válcem. Jinak je tomu však u nové závodní hry z produkce Gameloftu, kde je dravá jízda městem přímo vyžadována.

Asphalt: Urban GT „Komu se nelení, tomu se zelení“ říká jedno krásné české přísloví a jak lze pozorovat, na současné herní scéně se jistě zelení vývojářům z Gameloftu. Po mnoha úspěšných, žánrově rozmanitých herních titulech se do distribuční sítě dostává závodní hra, jejíž arkádově laděný projev se jistě dočká vděčné odezvy u mnoha majitelů N-Gage. Na rozdíl od nedávno recenzovaného Colin McRae Rally 2005 se Asphalt: Urban GT nesnaží nijak významně přiblížit realitě. Působí víceméně jako uvolněný, adrenalin a hratelnost přinášející titul, jehož charakter se dosti podobá zástupcům legendární série Need for Speed, která dosáhla vysoké popularity na konkurenčních videoherních platformách.

Hned v úvodu zaujme potencionálního hráče rozmanitost nastavení hry. Ocenění si zaslouží zejména rozsah dostupných předvoleb. Kupříkladu nastavení zvuku, standardní to věc, neskýtá pouze několik stupňů hlasitosti. Posuvníky pro stanovení Asphalt: Urban GT úrovně zvukových efektů, hudby i tzv. master volume umožňují plynulé nastavení od absolutního ticha až po ušní bubínky trhající max-output, což je velmi příjemné a tak říkajíc plně „user-friendly“. Totéž lze v podstatě říci i o dalších volitelných položkách, mezi něž se řadí například nastavení ovládání nebo obtížnosti hry.

Fyzikální modely vozů i design závodních tratí jsou krásným příkladem precizního grafického zpracování se smyslem pro detail, které ve výsledku přináší hřejivé pocity, zvláště při projíždění městských lokací.

Vzhledem k žánrovému zaměření nikoho nepřekvapí nabídka herních režimů, v níž nalezneme několik singleplayer módů, zaškatulkovaných do sekcí Arcade a Evolution a také u závodních her nepostradatelný multiplayer, v němž se mohou utkat až čtyři hráči prostřednictvím bluetooth připojení.

Hlavním režimem hry pro jednoho hráče je Evolution. Jde v podstatě o kariérní režim, v němž jako nováček s prázdnou garáží a prázdným kontem začínáte soutěžit v sérii silničních závodů, odehrávajících se v různých částech světa. V rámci velkého množství Asphalt: Urban GT postupně zpřístupněných turnajů navštívíte New York, Las Vegas, Paříž, Hong Kong i další známá místa, jako je Černobyl, jejichž grafické zpracování je vynikající a ve velké míře je inspirováno jejich reálnou podobou. Postupem času – s ohledem na úspěchy v absolvovaných závodech – se bude zvyšovat nejen finanční částka uložená na vašem bankovním účtu, ale i počet automobilů v garáži. Některé vozy obdržíte jako cenu za první místa v závodech, jiné si pořídíte nákupem od autorizovaných prodejců. Pokud jde o nabízený sortiment, rozhodně vás jeho variabilita nezklame. V nabídce totiž nechybí atraktivní modelové řady světových značek, mezi nimiž se skví Lamborghini, Aston Martin, Jaguar či TVR.

Fyzikální modely vozů i design závodních tratí jsou krásným příkladem precizního grafického zpracování se smyslem pro detail, které ve výsledku přináší hřejivé pocity, zvláště při projíždění městských lokací. Příliš času však na jejich pozorování mít nebudete, poněvadž v průběhu soutěže se na silnicích setkáte s mnoha nečekanými překážkami. Zřejmě největší problémy budou Asphalt: Urban GT začátečníkům způsobovat protijedoucí, případně stejným směrem jedoucí automobily civilistů, které se občas nepříjemně připletou pod kola a okradou vás tím o cenné sekundy v boji o stupně vítězů. Setkat se ale můžete i s příjemnějším přibližovadlem, kterým je truck s rampou. V případě, že na onu rampu najedete v plné rychlosti, výsledný „skok do dálky“ vás nenechá chladnými a kromě toho tímto kaskadérským výkonem můžete překonat auty zablokovaný úsek cesty.

Pakliže vás omrzí prohánět se silnicemi „osamoceně“ v single-režimech, není nic snazšího, než sehnat potřebný počet stejně orientovaných a dostatečně vybavených přátel a rozdat si to v některém z vícehráčských režimů.

Jako v každém městě, nechybí ani v těch zdejších policejní hlídky, prohánějící se oblastí se zapnutými majáky. Ačkoli se vám i v rámci Evolution módu občas připletou před nárazník, větší pozornost si zaslouží až v jednom z režimů Arcade, přesněji řečeno v režimu Cop Chase, v němž se v roli řidiče policejního vozu můžete v rámci automobilové honičky utkat o titul krále silnic se skupinou civilních závodníků. Další volbou Arcade sekce jsou survivalový Instant Play, nadčasový Time Attack, případně vyzývavý Road Challenge, přičemž seznam dostupných položek uzavírá volná jízda, přístupná po odkliknutí Free Race.

Asphalt: Urban GT Bylo již řečeno, že „na úkor“ zábavnosti a hratelnosti bylo ve velké míře upuštěno od realističnosti jízdy. To se projevuje nejen v možné aktivaci turbozrychlení, po němž se automobil na omezenou dobu stane nedostižitelným raketoplánem, ale obzvlášť v okamžiku srážky s překážejícím vozidlem. Následné hodiny a typický arkádový projev znovuzapojení se do závodu je toho důkazem. Více než to možná někoho nepobaví ohraničení závodních tratí, které znemožňuje opuštění silnice. Strach z poškození vozu v důsledku kontaktu s hrazením či zátarasy však mít nemusíte – žádné pomačkané plechy, žádná utržená náprava. V kontrastu s tímto nedostatkem reality má hráč možnost velmi rozsáhlého tunningu svých automobilů. Výměnou výfuku počínaje a úpravou karosérie konče můžete snadno utvořit z ojetého vraku doslova raketový speciál a to je pak teprve nářez!

Pakliže vás omrzí prohánět se silnicemi „osamoceně“ v single-režimech, není nic snazšího, než sehnat potřebný počet stejně orientovaných a dostatečně vybavených přátel a rozdat si to v některém z vícehráčských režimů. Ve dvojicích se můžete utkat ve výše popsaném Cop Chase a až čtyři hráči se mohou účastnit online šampionátu nebo Time Attacku. Ať se rozhodnete pro kteroukoliv volbu, nebudete zklamáni. Skvělá grafika i kvalitní ozvučení vybičuje váš tep do nejvyšších možných hodnot a ryzí hratelnost uspokojí i ty nejnáročnější sny. Vzhledem k uvedenému je jakékoliv polemizování o herním potenciálu Asphalt: Urban GT zbytečné a nezbývá než klasifikovat tuto hru jako nutnou součást sbírky každého N-Gage pařmena, resp. pařmenky se srdcem závodníka.

Laborghini Murciélago R-GT – divočák z Itálie

Laborghini Murciélago Prvního představení se tento okruhový speciál dočkal 9. září 2003 na výstavě IAA ve Frankfurtu. Do výroby vozu se významně zapojil německý gigant Reiter Engineering a ve spolupráci s Audi Sport, divizí mateřské společnosti Audi, bylo nové Murciélago vybaveno v souladu se specifikacemi FIA a ACO velmi živým 6 litrovým V12 motorem s pohonem RWD. Úvodní boje svedlo sexy R-GTčko 5. října 2003 v Estorilu, načež se stalo plně podporovaným kandidátem na nejvyšší příčky nejen v reálných šampionátech FIA GT, ale i v soutěžích videoherních.

Motor: 6000cc V12
Výkon: 650 bhp
Max. rychlost 357 km/h
0-100 km/h 3,10 s
Váha: 1100 kg
Délka 4,580 m
Šířka 2,060 m
Výška 1,135 m
Pohon: RWD
Cena: 500.000 €

Asphalt: Urban GT
Výrobce/Distributor Gameloft / Gameloft
Platforma N-Gage
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: ano, 4 hráči
Verdikt: Nepříliš realisticky pojaté, přesto však velmi hratelné a graficky precizně zpracované silniční závody. Jedinečná volba pro vyznavače rychlé jízdy.
Hodnocení: 85% (info)