Už je tomu přes rok, co Ubisoft na loňské E3 předvedl novinářům krátké demo svého nového brandu Assasins Creed. V předváděčce se po střechách proháněl v bílé kápi ukrytý asasín Altair a elegantně kosil prominentní nepřátele, kteří měli prsty v přípravě krvelačné křížové výpravy. Ohlas publika byl těžko popsatelný – a ještě větší grády získal s opožděným potvrzením PC verze. Od té doby bylo dlouhou dobu ticho, v minulých týdnech se v našich sítích přeci jen zachytilo slušné množství informací, z nichž už se hodnotné preview dá ukuchtit.
Podařilo se nám také zjistit, že scénáristé chystají množství zvratů, jeden z nich by měl být dokonce lehce směrem k science-fiction.
Demo na E3 2006 ukázalo jen malý výsek města Akkon (dnes leží v Izraeli). V plné hře bude toto sídlo pětkrát větší. Kromě Akkonu ale v roli Altaira procestujete i Damašek a Jeruzalém – oba se zhruba stejnými proporcemi. Ve výsledku tak prozkoumáte značný lán země, kde nebudou chybět lesy, vesnice, jezera ani hory. Průběh hry se dělí na tři oddíly: průzkum, atentát a útěk. Trojka je pro Assasins Creed vůbec důležitým číslem, protože v každém ze tří měst dostanete za úkol odpravit tři cíle. Příběhové ventily povolili autoři jen minimálně: Altair byl kdysi jedním z nejuznávanějších asasínů, ale v jedné z misí pochybil, a tak je degradován na pozici nováčka, přičemž ztracenou čest si musí vydobýt zpět právě nelehkým úkolem. Podařilo se nám také zjistit, že scénáristé chystají množství zvratů, jeden z nich by měl být dokonce lehce směrem k science-fiction.Tato informace se dosud příliš nezdůrazňovala, ale má pro hru zásadní důležitost: po světě se do značné míry budete pohybovat zcela volně. První informace ohledně další z obětí dostanete v horské pevnosti, jež slouží jako základna řádu asasínů. Průzkumná fáze by měla probíhat jak v celé říši, tak zmíněných třech městech. Altair se může vyšvihnout do koňského sedla a tak získat na cestě za sběrem informací potřebnou rychlost. Abyste se necítili příliš ztracení, rozhodli se autoři pro postup po dílčích cílech, které můžete, ale nemusíte plnit. Lze také vylézt na jednu z mnoha věží, kde nejenže si uložíte pozici, ale také se můžete rozhlédnout do širé krajiny – i to někdy pomůže.
Assasins Creed se odehrává ve středověkých městech, a to je ve hře na každém rohu patrné. Až 150 lidí se může procházet po ulicích, okukovat stánky na tržnicích nebo si povídat na náměstích. Pro většinu z nich platí: nechá-li je Altair na pokoji, nevšímají si ho. Jakmile už se ale například prodíráte davem příliš agresivně, začnou se ozývat první nespokojené hlasy. V průzkumné fázi strkanice ještě nic neznamenají, ale jakmile se ocitnete bezprostředně po útoku a chcete utéct, vstupují do hry tzv. NPC pasti. Ty mohou být buď pozitivní, nebo negativní. První případ můžeme doložit na příkladu mnichů. Pokud jim ještě před misí pomůžete s nějakou tou drobností, nechají vás v případě potřeby zmizet mezi sebou. Pronásledovatelé pak nemají šanci. Negativní past nastane tehdy, když si stačíte znepřátelit obyvatelstvo, které vám na útěku třeba zabarikáduje cestu, případně upozorní žoldáky na váš úkryt. Je tedy nad slunce jasné, že s davem se vyplatí vycházet po dobrém.
Budete se tu řídit možná i životními zkušenostmi. Když vám přijde, že třeba tudy byste mohli zmizet, tak by to také mělo jít.
Jistě je vám dostatečně znám novodobý fenomén „parkour“, tedy využívání obyčejného prostředí k provádění všelijakých akrobatických kousků. Dalo by se říci, že Altair je jeho průkopníkem ve středověku. Útěkové pasáže budou probíhat v enormním tempu, kdy ale budete muset prokázat i značnou dávku rozvahy. Vypadá to takřka neuvěřitelně, ale veškeré okolí by mělo být naprosto interaktivní. Altair se bude moct chytit každé vyčnívající částečky konstrukce, vyšplhat po prakticky jakékoliv stěně a běhat po všech střechách. Město, to nebudou jen kulisy, ale opravdu vystavěná metropole, v níž uplatníte svůj orientační smysl. Budete se tu řídit možná i životními zkušenostmi. Když vám přijde, že třeba tudy byste mohli zmizet, tak by to také mělo jít.Z prezentací přímo srší emoce, tempo a efektní akrobacie. Hra má přitom dostatek volnosti, aby hlavnímu hrdinovi mohla propůjčit lehce nadpřirozené vlastnosti a schopnosti. Samozřejmě s jediným cílem: připravit ještě intenzivnější zážitek. Altair tak bude mnohem fyzicky vybavenější než stráže, ale i elitní vojáci. Nakonec, budou to právě oni, kdo se opírá o přesilu. Zase ale nečekejte, že budete zacházet s nějakým supermanem. I Altair má své limity, a pokud při nějakém ze svých přeskoků ze střechy na střechu zaklopýtá, může se nepěkně rozmáznout o několik metrů níže. Jestliže trpíte závratěmi, není pro vás Assasins Creed zřejmě tím pravým ořechovým, protože tady se ve značných výškách budete pohybovat běžně.
Není těžké přisoudit Assasins Creed přívlastek jedné z nejhezčích her současné doby, ačkoliv jsme ji vlastně ještě neviděli v takové podobě, v jaké ji nakonec budeme hrát. Něco nám ale říká, že pohled na atmosférická prostředí a více než tisícovku pohybů hrdinu bude krásný. Nejrůznější kousky navíc nejsou přiřazeny jednotlivým klávesám, ale mají být prováděny v závislosti na okolním prostředí. Takže není třeba se bát obtížného ovládání.
Není těžké přisoudit Assasins Creed přívlastek jedné z nejhezčích her současné doby, ačkoliv jsme ji vlastně ještě neviděli v takové podobě, v jaké ji nakonec budeme hrát.
Assasins Creed se toho chystá nabídnout opravdu hodně. Předně inteligentní nasazení fyziky a pohybové volnosti, spoustu příjemných inovací, neokoukaný scénář, parádní grafiku – o mnoho více věru nelze od vynikající hry očekávat. Ubisoft Montreal je navíc proslulý svým důrazem na kvalitu, takže bychom se nebáli ani nezvládnutých a celkový zážitek kazících drobností. Tady má zkrátka někdo našlápnuto na velký hit.Index očekávání: 90%