Assassin´s Creed se představuje jako realistická akční „stealth“ adventura, která se odehrává v dobách exotického raného středověku, přesněji ve dvanáctém století, kdy se vedou nelítostné křížové výpravy a Země strádá pod náporem zničujících válek a nenávisti. Příběh nás zavede do „Svaté říše“, kde se vedou krvavé boje mezi křesťany a Turky o nadvládu nad Jeruzalémem. Mezi vším tím masakrem tu má svoje utajené místo pradávná sekta zabijáků (tzv. assassinů), jejichž trpělivost právě překonala všechny možné hranice a jejich jediným zájmem je nyní tento konflikt navždy ukončit. Berete na sebe roli Altaira, jednoho z nejlepších a nejschopnějších zabijáků, který byl tímto nelehkým úkolem pověřen. Kromě fešného bílého hávu dle poslední módy by mu k tomu měla dopomoci řada zajimavých udělátek, které dělají z Altaira středověkého Sama Fishera. Altair má k dispozici meč, malou univerzální kuši a především malé ostří schované u zápěstí, se který se popravy provádí jedna radost. Vaše náčiní se ale bude misi od mise lišit, a tak dojde i na pěstní souboje (nebo spíše souboje pěstí proti ostřím). Avšak o tom až později.
Altair, jako správný zabiják, pomáhá čistit svět od lidí, kteří si život nezaslouží.
Základní princip hry je založen na eliminování určitých nepohodlných osob a následný útěk z místa činu (Hitman pozdravuje). Nebude to ale tak lehké, jak se na první pohled zdá. Přichází zde totiž na scénu první velká novinka, a to „reálná simulace davu“ a s ním spojený i systém vaší reputace ve městě (městech). Vaše „mise“ tedy budou spočívat v pečlivém plánování vraždy, řádném splnění úkolu a především pak útěku do bezpečí. Na rozdíl ale od takového Thiefa či Hitmana, kterým je hratelnost titulu nejvíce podobná, se vše odehrává za jasného dne, kdy by se ve stínech schovával pouze slepý či naprostý blázen. Proto přichází na řadu obyvatelé města, kteří budou ve vašem útěku a krytí hrát výraznou roli. Řekněme tedy, že jste „klienta“ úspěšně sprovodili ze světa. Co teď? Musíte utéct a to nejlépe co nejrychleji, protože stráže nebudou čekat, než si uděláte svačinu na cestu. Většinou tedy následuje zběsilý úprk přes město, a tady začíná zmíněná spolupráce s davem. Jedni vám pomohou, ukáží nejlepší cestu, popletou pronásledovatele, nebo vás dokonce ukryjí na chvíli do svého příbytku, než se vše uklidní. Pokud ale sympatie davu nezískáte, tak se klidně může stát, že do vás budou strkat, snažit se vás zastavit či dokonce obětavě házet šipky pod vaše nohy. Pro účel „sblížení“ by tu mělo být spousta nepovinných misí, kde pomáháte obyvatelům. Někdy za to dostanete nové náčiní, ale hlavně potřebný respekt, který je v pozdějších misích téměř nezbytný. Více strategické povahy jistě potěší také jakýsi RPG systém zlepšování schopností a dovedností vaší postavy. Postupem času bude Altair silnější, rychlejší, odolnější, naučí se zacházet s novými druhy zbraní, jezdit na koni a spousta dalších maličkostí, které pěkně oživí hratelnost.
Díky svým speciálním schopnostem by mohl Altair vytřít podlahu i se Spider-manem.
Další proklamovanou novinkou by měla být neuvěřitelná volnost pohybu, a podle ukázek hratelné verze by se to mohlo vyplnit. Stejně jako v San Andreas tu budou k prozkoumávání tři obrovská města (mluví se o Jeruzalémě, Acre a Damašku, přičemž každé město bude typické svou architekturou či stylem života). Najdete tu také spousty malých vesniček, hradů, farem a samozřejmě plání, které vše spojují dohromady. Lesy, louky, pastviny, vše křižují malé cestičky či obchodní trasy. Krása pohledět. Každé město bude plně interaktivní a pokud se vám bude zdát určitá stěna jako „chytatelná“, tak opravdu bude. Obecně budete moci vylézt téměř po čemkoli a dostat se tak na střechy domů, kde si promyslíte svůj další postup, ale především budete alespoň na chvíli v bezpečí před ochrankou již mrtvého bosse. Při průzkumu města byste ovšem neměli vzbuzovat větší pozornost, protože reakce obyvatel na vaše počínání budou skutečně realistické. Popravdě, taky byste nečučeli do zdi, pokud by vedle vás přistál chlapík v bílém hávu, upravil si ofinu a zmizel v nejbližší uličce. Ty více škodlivé povahy ihned běží volat strážné, ty klidnější na vás hodí přinejmenším opovrživý pohled, či raději uhnou stranou.Přestaneme však chodit kolem horké kaše a rovnou se vrhneme na systém soubojů, kterých bude ve hře bezpočet. Ať již budete při svých postupech jakkoli opatrní, přímým konfliktům se prostě nevyhnete, a zde přichází na řadu Altairovy bojové dovednosti. Celá hra se snaží chovat co nejvíce realisticky, a tak stačí pár zásahů k tomu, aby šli strážní na oběd o něco dříve.Boj tedy bude z vaší strany zaměřen spíše na sofistikovaný systém obranných pohybů následovaných rychlým protiútokem, který většinou trápení ukončí. Altaira by prý mělo rozpohybovat něco přes deset tisíc animací, což je naprosto neuvěřitelné. Pro takové srovnání, podobně laděný Prince of Persia nabízel animací pouze něco přes 500. Dá se tedy tušit, že boje budou v Assassin´s Creed vypadat skutečně impozantně a nesmírně akčně. Všechny animace se samozřejmě nesoustředí pouze na boj, zdaleka nejvíce je jich použito na každodenní radovánky, jako lezení po stěnách, skákání přes střechy, odstrkování obyvatel a jiné aktivity, které dají vašim svalům pořádně zabrat. Ať už se tedy budete projíždět krajinou na věrném oři či mixovat ochranku, vždy bude na co se dívat.
Když už jsem nakousl pohybové vymoženosti, podívejme se tedy jedním okem i na grafické zpracování. Zde opravdu není třeba psát dlouhé proslovy, grafika vypadá nádherně a jediné, s čím bychom si měli dělat starosti je kdy upgradovat naše stroje budoucnosti. I přes to, že byl Assassin´s Creed primárně vyvíjen pro XBOX360 (a všichni víme, jak problematické jsou konverze), nedávno ohlášená konverze na PC ukojila všechny naše potřeby, a tak se nemusíme obávat alespoň grafické stránky, protože na konzole nové generace zatím nemá ani PC.
Jelikož je titul primárně vyvíjen pro konzole nové generace, měli bychom se dočkat skutečných grafických hodů.
Ačkoli je všechno výše řečené bezesporu působivé, nahání to strach. A to především proto, že Assassin´s Creed vypadá sakra dobře. Až moc dobře na to, aby v tom nebyl nějaký háček. Nepředbíhejme však události, titul má vyjít v první polovině příštího roku a do té doby ještě zbývá dost času na vybroušení všech zákoutí. I přes veškerý skeptismus tak věřím, že Ubisoft neponechá nic náhodě a rok 2007 ponese v kalendářích označení „rok zabijáka“.
Index očekávání: 95%