Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE Assassin's Creed 3: Americký zabiják vraždí lidi i zvířata

aktualizováno 
Problémy technického rázu a místy patetické dialogy, to jsou v podstatě jediné nedostatky třetího dílu akční historické exkurze Assassin's Creed. I přesto je hra zárukou vynikajícího zážitku a zatím nejžhavějším kandidátem na "zabijáka vánoční nudy".
90

Assassin´s Creed 3

Platforma: PlayStation 3
Výrobce: Ubisoft (PlayStation 3)

  • Spousta herní náplně
  • Dlouhá herní doba
  • Skvělá akce i mnoho příležitostí k relaxu
  • Technické nedostatky
  • Místy nepřesvědčivé dialogy

Po předchozích úspěšných hrách dokázal jít třetí díl ještě dál a vedle tradičně velmi dobře zpracovaného alternativního podání historie přináší v prvé řadě hromadu vynikající herní zábavy.

Herní karta

Již předchozí díly série ukázaly, že pokud se vydavatelskému domu Ubisoft v posledních letech něco opravdu povedlo, pak je to právě značka Assassin's Creed. Skvěle hratelná akce v otevřeném prostředí se snoubí s hlubokými historickými základy, které jsou místy mírně "poupraveny".

Ale vždy s maximálním citem. Výsledná historická autentičnost prakticky nemá mezi velkými herními značkami konkurenci. Přestože ve třetím dílu to tak vypadat nemusí. Ovšem mnohem důležitější je v tomto případě výborná hratelnost s velkou hromadou různých úkolů a činností, kterým se můžete věnovat "mimo soutěž".

Assassin's Creed 3

Assassin's Creed 3

Ve výsledku pak hra dokáže nabobtnat na desítky hodin. Pokud tedy hledáte hru, která by vás zabavila v průběhu nadcházejícího svátečního období, pak třetího Assassina přinejmenším zvažte. Vydrží totiž opravdu dlouho. Nemluvě o multiplayeru, který tradičně životnost hry prodlužuje teoreticky až do nekonečna.

Opět zde potkáte i celou řadu reálných historických postav, mezi nimiž tentokrát vyčnívá především George Washington.

Blíže k současnosti

Čeština

Hra sice vychází s českými titulky, ale jejich úroveň je diskutabilní. Svou část viny na tom nese i poměrně náročná angličtina. Pokud anglicky mluvíte na konverzační úrovni, neměli byste mít zásadnější problém, a tak bude možná lepší hrát třetího Asasína v angličtině.

V předchozích hrách jsme se podívali do středověké Palestiny, renesančních Benátek, Istanbulu a nyní se ocitáme ve druhé polovině 18. století v prostředí britských kolonií na východním pobřeží Ameriky. I zde po staletích pokračuje věčný boj mezi řády Asasínů a Templářů, jehož hlavním symbolem je snaha o nezávislost kolonií na Británii.

Ústředním hrdinou je mladík Ratonhnhaké:ton, jenž je napůl indián a napůl běloch. Záhy naštěstí přijme jméno Connor. A zde se právě objevují ony drobnější historické nepřesnosti, které jsou zjevné zejména proto, že nám toto období je blíže, a tak si z něj více "pamatujeme".

Assassin's Creed 3

Assassin's Creed 3

Je obecně známo, že ještě zhruba o sto let později byla Amerika silně otrokářskou zemí a ještě v 60. letech minulého století tam měli lidé tmavé pleti omezen přístup do některých podniků a podobně. Z tohoto hlediska tak ve hře nepůsobí zcela autenticky, když se indián v klidu prochází ulicemi tehdejšího Bostonu v tradičním oděvu a s lukem na zádech nebo když si černošský pár za městem založí farmu a v klidu a míru tam hospodaří v sousedství bílých osadníků.

Na druhou stranu to však do puntíku naplňuje odvěké asasínské heslo "Nic není pravda. Všechno je povoleno." Zní to sice příšerně anarchisticky, ale pokud jste hráli předchozí díly, pak víte, že to ve skutečnosti vyzývá k vlastnímu úsudku a chování podle nejlepšího vědomí a svědomí, ať už je na nějakém cáru papíru napsáno cokoliv.

Boj za svobodu

Hlavním tématem celé série je boj za svobodu, ovšem hry to dokazují i svým konceptem, který byl ve třetím dílu dotažen snad až na hranice možností současné generace konzolí.

Herní svět je rozdělen do několika částí: Boston, New York, divočinu a něco na způsob vesnice. Žádná není nijak obrovská, ale dohromady je to už dost místa na opravdu velkou hromadu úkolů a dalších činností, kterým se můžete dlouhé hodiny věnovat ve chvílích, kdy se nepoženete přímo po hlavní dějové linii.

Assassin's Creed 3

Assassin's Creed 3

Nezřídka se tak stane, že až začátek další příběhové mise vám připomene, kam hlavní story vlastně dospěla a co se děje. Vedle klasik, jako jsou různé postranní úkoly pro obyvatele měst, tu totiž můžete celé odpoledne prosedět u hraní Dámy nebo dalších deskových her. A hrát jde samozřejmě i o herní peníze, což jsou v tomto případě libry.

Co bude s Desmondem?

Hlavním hrdinou celé série je ve skutečnosti původně obyčejný mladík Desmond Miles. Již před časem se o něm ovšem Ubisoft vyjádřil ve smyslu, že by měl své účinkování v sérii ukončit (více zde). Naznačuje to i hostinec ve vesnické komunitě, který nese název Mile's  End. To znamená "konec míle", ale také "Milesův konec".

Na neuvěřitelně dlouhou dobu dokáže pohltit i lov stránek z almanachů, které se řízením osudu a jakýchsi kriminálních živlů rozletěly po ulicích měst, a původní knihy tak jsou k ničemu. Je to vlastně městská varianta klasického sbírání pírek z předchozích dílů (pírka jsou nyní jen v divočině). Vtip je ovšem v tom, že pokud se ke stránce přiblížíte, foukne do ní vítr, a vy ji tak musíte nahánět, obvykle po střechách. Je to zároveň dost elegantní náhrada dřívějších "závodních" misí, které přeci jen působily trochu bezúčelně.

Novinkou jsou pak námořní bitvy. Oproti poněkud bezvýrazným "tower defense" misím z AC: Revelations jsou velmi svěží, přestože také poněkud jednotvárné. Ostatně, co také vymyslet na manévrování lodí a palbě z děl? Lodě jsou ovšem příjemně nerealisticky svižné, takže se s nimi dobře manévruje, ale zároveň byl zachován element ne zcela snadného míření na vlnách.

Není to nic světoborného, ale jako lehké rozptýlení od klasické zabijácké akce to funguje výborně. Zvláště když párkrát dojde i na zahákování nepřátelské lodě a dobytí paluby.

Assassin's Creed 3

Assassin's Creed 3

Autoři si celkově dali dost práce s rozmanitostí. Není teď řeč přímo o úkolech, které se dříve či později musí nutně začít opakovat. Jde o různé drobné detaily, jako když v jedné misi jedete dva na jednom koni, vy řídíte a parťák vám ukazuje směr. Je to vlastně úplně k ničemu, ale potěší to. Stejně jako když například v divočině zahlédnete, jak jednoho z nepřátel rozsápe velká divoká kočka (je za to dokonce Trofej).

Bez peněz do hospody nelez

Divoká zvířata v divočině jsou další novinkou. Můžete je lovit jen tak pro zábavu, ale spíš tak budete činit pro peníze. Za kůže a jiné trofeje totiž dostanete v obchodech zaplaceno nebo jsou součástí speciálních úkolů, kdy je potřeba nashromáždit dané počty různých předmětů, za což tedy dostanete zaplaceno také. A v neposlední řadě je lov zvířat i součástí sady úkolů, které dostanete od zdejších lovců.

Dalším zdrojem příjmů je vedle klasických úkolů jsou i mise vašich soukmenovců, které vysíláte do boje proti Templářům po celém východním pobřeží, a pak zejména výroba a prodej různých předmětů.

Assassin’s Creed 3

Assassin’s Creed 3

Časem totiž začnete za městem budovat komunitu, do které postupně "rekrutujete" různé řemeslníky, kteří tam ve vzájemné shodě vyrábějí zboží nebo získávají suroviny. Z nich je pak potřeba podle získaných "předpisů" vyrobit další předměty, naložit je na vůz a poslat na prodej.

Různých předmětů jsou zde spousty, včetně zbraní, ale celkově je to i díky ne zcela intuitivnímu rozhraní asi nejméně atraktivní část hry.

Krvelačné bestie na širých pláních

Nedílnou součástí hry jsou samozřejmě opět i bitky v nejrůznějším rozsahu a intenzitách. V nich potěší zejména přepracovaný bojový systém, kdy již nestačí stát jen v krytu a jednoduše kontrovat. Nyní je potřeba podle ikonek nad hlavami protivníků včas stisknout tlačítko a pak navázat kombinací úderů.

Pokud se vám daří, jsou výsledkem naprosto skvělé masakry, kdy ve chvilce zničíte několik nepřátel. Skvělá je i návaznost pohybů, takže často je na tyto krvavé tanečky radost pohledět.

Lov zvířat probíhá prakticky na stejném principu jako boj s lidmi, akorát v případě větších šelem je potřeba správně mačkat kontextové příkazy. Zabíjení zvířat je zároveň dost naturalistické, takže tipujeme, že se brzy ozve některá z organizací, které za práva zvířat bojují.

S lovem je spojena i další novinka, kdy se poprvé v sérii dostáváme do "volné přírody". Tyto oblasti jsou na pohled zpracovány velmi líbivě a zároveň jsou dost velké. Problémem tak mohou být někdy až zbytečně dlouhé přesuny. Někdy se například dostanete ke kaňonu, který jde překonat jen na jednom místě a jeho hledání se může protáhnout.

Výchozím bodem hry je Connorovo dětství, kdy musí přihlížet tomu, jak kolonisté...

Výchozím bodem hry je Connorovo dětství, kdy musí přihlížet tomu, jak kolonisté vypalují jeho rodnou indiánskou vesnici.

Konceptem divočina připomíná japonskou zahradu, je tam snad všechno: skály, řeky, vysoké stromy, neprostupné křoviny nebo třeba jeskyně. A potuluje se tu i slušné množství zvířat od zajíců a bobrů až po medvědy. Pohyb v tomto prostoru funguje jako ve městech, snad jen na cestování korunami stromů je potřeba si chvilku zvykat. Cesta totiž nemusí být na rozdíl od hranatého městského prostředí zřejmá na první pohled.

Vady na kráse

Grafické zpracování je kvůli velké rozloze a spoustě obsahu v některých místech lehce za očekáváním. Ale především zamrzí nedostatky technického ražení, kdy relativně často dojde k prolnutí objektů, jejich zaseknutí nebo dočasnému výpadku titulků. Zajímavé je, že se tyto neduhy objevují častěji v pokročilejších fázích hry, jako kdyby hra byla už "unavená".

Nikdy se nám však nestalo, že by to mělo nějaký zásadní vliv na průběh hraní a nikdy jsme to nezaznamenali v úkolu příběhovém. Buď se vám ze "záseku" nakonec podaří nějak vyskákat nebo jen opustíte hru a zpátky se vrátíte velmi blízko původního místa, takže opakujete jen naprosté minimum.

Assassin's Creed 3

Assassin's Creed 3

Hře takového epického rozsahu by však jistě slušel lepší dabing. Jednak jsou některé dialogy poměrně patetické a jednak by občas mohly být lepší i výkony dabérů. Na druhou stranu chválíme, že je zde k zaslechnutí i "indiánština", která sice sama o sobě tahá za uši, ale působí velmi autenticky.

Do mozaiky příjemných detailů pak v této souvislosti zapadá například i horník Norris, který mluví se silně francouzským přízvukem. Vyjde však najevo, že se jmenuje Maurice, ale lidé v Americe to asi neuměli vyslovit, tak mu začali říkat Norris a Maurice si na to zvykl. Když pak Connor mentoruje o tom, že se nemá vzdávat svého jména, tak mu Norris vmete do tváře, ať si vzpomene na své původní jméno.

Krásný ztráty

Fotogalerie

Dá se dost dobře předpokládat, že Assassin's Creed III je poslední hrou z této série pro současnou generaci konzolí. Možná ještě vyjdou nějaké "doplňovací odbočky", ale ty již velmi pravděpodobně nebudou současnou podobu nijak zásadně rozvíjet. Třetího Asasína tak můžeme považovat za rozloučení s jednou herní érou a naštěstí je to loučení triumfální.

Hra přináší velkou spoustu poměrně různorodé náplně, atraktivní akční složku a velmi solidní herní dobu. A nějaké drobné technické nedostatky v tomto případě stojí ve vzdáleném pozadí.

A přestože by se to těm nejlepším hrám stávat nemělo, tak v tomto případě rádi přivřeme obě oči, veřejně to přiznáme a jsme na to hrdí.

Hra zatím vyšla na konzole PlayStation 3 a Xbox 360, opatřena je českými titulky. PC verze vychází 23. listopadu (taktéž s českými titulky) a Wii U verze 30. listopadu (anglicky). Zároveň vyšla i samostatná hra s podtitulem Liberation na PS Vita. V hlavní roli se představila asasínka Aveline.



Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

87 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1564 čtenářů





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.