V roli odpadlíka a jen na starých konzolích. Vše o Assassin’s Creed: Rogue.

  • 6
Už to skoro vypadalo, že dlouho kolující fámy okolo titulu Assassin’s Creed, který vyjde pouze na staré konzole, vyšumí a vydavatel Ubisoft přizná jeho odklad nebo dokonce zrušení chystaného projektu. Nestalo se tak.

Ačkoliv nová hra nebude nést podtitul Comet, jak se původně předpokládalo, Assassin’s Creed: Rogue dorazí na PlayStation 3 a Xbox 360 ještě letos 11. listopadu. Čtete správně, Rogue nevyjde na nové konzole ani na PC. Zatím. Na nářky je však ještě brzo.

Ačkoliv nic není oficiálně potvrzeno, právě ničím neodůvodněná absence PC verze zcela zřetelně odkazuje k budoucímu plánu vydat hru po nějakém čase znovu remasterovanou, vychytanější a s lepší grafikou i na zbylé platformy.

Assassin’s Creed: Rogue

Záležet bude patrně i na hráčských ohlasech a přijetí hry, avšak byznys je byznys a mnozí z fanoušků si hru rádi koupí dvakrát. Proč? Protože podle prvních zveřejněných informací jde o titul, který každého příznivce populární značky donutí zpozornět.

Poprvé za templáře

Dobrá, dobrá, víme, že za templáře – Haythama Kenwaye – jsme hráli již prvních pár hodin ve třetím díle, nicméně příběh a hlavní postava Rogue je zdaleka tím největším tahákem hry.

V Rogue se ujmete role asasína irského původu jménem Shay Patrick Cormack. Ten na svůj řád po nezdařené misi zanevře a poté, co přežije pokus o vraždu ze strany svých bývalých bratrů a sester, odpřisáhne věrnost úhlavním nepřátelům asasínů – templářům.

Tvůrci tu více, tu méně poukazují na skutečnost, že templáři nejsou prostá parta zloduchů, nýbrž organizace usilující o nastolení řádu, eliminaci sil chaosu, byť za cenu ztráty svobody a některých lidských práv. Ve čtvrtém díle tak byla templářská vize celkem trefně přirovnána k zlaté kleci, v níž má lidstvo žít.

Ani Shay tak nebude tuctovým padouchem, jak z akčního filmu. Bude velmi zajímavé sledovat, jak se s úkolem transformace hlavní postavy vývojáři poperou, avšak na příběhu hry je zajímavá a velice lákavá ještě jedna věc, a totiž jeho zasazení.

Assassin’s Creed: Rogue

Shayův pád a hon na své bývalé spolubojovníky se totiž bude odehrávat před vypuknutím a v průběhu Sedmileté války (1756-1763) - v Americe známé jako Francouzsko-indiánská válka, v níž proti sobě stáli Francouzi a Britové, obě strany podporované indiánskými spojenci.

Hráč bude podobně jako v předchozím dílu AC IV: Black Flag trávit mnoho času za kormidlem své lodě Morrigan brázdící ledové vody severního Atlantiku. Avšak na rozdíl od čtyřky bude moci se svou bárkou vplout řekami i do vnitrozemí do oblasti Appalačského pohoří a zdejších říčních údolí.

Jediným městem ve hře má být New York. Zde je namístě trocha zklamání, neboť po budovách "Velkého jablka" jsme mohli šplhat již ve třetím díle. Tvůrci však mluví o jeho přepracování z hlediska rychlejší navigace a především – děj hry je zasazen výrazně před velký požár z roku 1776, který na něm ve trojce zanechal výraznou stopu.

Právě s dějem třetího dílu se však bude Rogue jistě velmi zajímavě překrývat. Setkání Shaye s Haythamem je jisté a my se můžeme domýšlet, že snad právě jejich spolupráce vedla k pádu asasínského řádu v koloniích. Zajímavá bude i předpokládaná role Achilla, mentora hlavního hrdiny třetího dílu, za jehož života k vzestupu templářů došlo. Tvůrci dále mluví o jistých nespecifikovaných vazbách příběhu i na čtvrtý díl a především téměř souběžně vycházející AC: Unity.

Znovu za kormidlo

Důraz na námořní bitvy ze čtvrtého dílu se v Rogue vrátí a systém má být ještě vylepšen. Potvrzeno tak bylo využívání zničitelných ledovců jako krytu před nepřátelskou palbou. Ty však také vytvoří po zničení vlny, které protivníka mají vyvést z rovnováhy.

Dalšími novinkami je například hořící olej hodící se zejména proti pronásledovatelům či rychlopalné dělo. Na potápění v severním Atlantiku rozhodně zapomeňte, Shay se tentokrát bude moci ve vodě vyskytovat jen omezenou dobu.

Assassin’s Creed: Rogue

Novinkou také je, že se i vy budete muset občas bránit zaháknutí a naloďování ze strany nepřátel. Zde jsou opět namístě jisté obavy, neboť takovéto vynucené situace mívají potenciál státi se velmi otravnými. Kdo hrál jinak solidní AC: Revelations s obranou základen, ví, o čem mluvím. Uvidíme, jak tomu bude možné ve hře předejít.

S puškou na asasíny

Podobné obavy se dostaví i při popisu "pozemních" částí hry. Shay by se měl mít před číhajícími asasíny opravdu na pozoru. Příslušníci vašeho bývalého řádu mohou zaútočit z houští, slámy a dalších skrýší, které důvěrně znáte z předchozích her. Na přítomnost asasínů vás má upozornit vylepšený orlí zrak (eagle vision) a především šeptání, které přicházelo ve hře více hráčů, pokud se ve vaší blízkosti nacházel váš potenciální vrah.

Podobně schované nepřátele jsme likvidovali i v jedné ze závěrečných misí čtvrtého dílu, je však otázka, jak moc bude tento prvek ve hře přítomný a zda se nestane otravnou součástí hry. Každopádně tento přístup ukazuje na preferování pomalejšího, opatrnějšího postupu hrou.

Co se zbraní týče, Shay má mít k dispozici pušku vhodnou i pro likvidaci nepřátel na blízko i na dálku, přičemž návrat slaví možnost nepřátele poštvat proti sobě navzájem, uspat či zmást vystřelovanou petardou. Vrací se i lano s připevněnou dýkou vhodné k přitáhnutí či oběšení protivníka.

Může odpadlík zaujmout?

Kdyby nebylo opravdu slibného zasazení a hlavního hrdiny, tipoval bych Rogue na klasický, každoroční titul tak nějak "do počtu". Úspěch hry závisí na dvou faktorech. Zaprvé, zda se potenciál příběhu podaří naplnit a zaujmout fanoušky předchozích dvou her. Zadruhé, zda půjde po stránce hratelnosti, herního obsahu, rozmanitosti a herních mechanismů alespoň o tak dobrou hru, jakou byl díl čtvrtý.

Některé riskantní prvky jsem naznačil již výše, ještě si však přisadím, co se týče prostředí. Ve třetím díle sníh zpomaloval hráčův postup volnou přírodou, která ani nebyla tak pěkná na oko - osobně jsem se nemohl dočkat, až zase zmizí.

Za kormidlem vývoje přitom stojí studio Ubisoft: Sofia, zodpovědné za ne zcela kladně přijatou vedlejší odbočku AC: Liberation. Je také zajímavé, že Rogue zcela postrádá hru pro více hráčů.

Assassin’s Creed: Rogue se mi jeví jako to, čím bylo ve své době AC: Revelations. Cílí na zajímavý, chytlavý příběh, hlavní postavu a žádnou zásadní změnu herních prvků nepřinese. S některými nápady se nemusí tak úplně trefit, jiné herní prvky či způsob jejich provedení může však oproti předchozím dílům vypilovat. Více naznačí letošní Gamescom, který proběhne příští týden v německém Kolíně.