Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Asus V7100/T - kvalita za rozumnou cenu

  12:00aktualizováno  23. října 9:16
Po recenzích karet řady V7700 s high-endovými čipy GeForce GTS2 se konečně dostáváme k něčemu bližšímu kapse každého z nás. Testovaná karta je opět od firmy Asus a nese označení V7100/T. Vítejte tedy v low-endu, vítejte ve světe Geforce MX.
Pohled na kartu ASUS V7100/T a příslušenství

Po recenzích karet řady V7700 s high-endovými čipy GeForce GTS2 se konečně dostáváme k něčemu bližšímu kapse každého z nás. Testovaná karta je opět od firmy Asus a nese označení V7100/T. Vítejte tedy v low-endu, vítejte ve světe Geforce MX.

V posledních době stíhá nVidia bez problémů dodržovat 6-ti měsíční cykly obnovy grafických čipů a každých pár měsíců představí něco nového. Často nejde o nic tak převratného, jako spíše např. o úpravu frekvence čipů směrem nahoru a podobně. Bez problémů si udržuje výkonnostní prvenství v oblasti high-end grafických karet. Původní high-endové čipy z předchozí generace GeForce jdou s cenou nemilosrdně dolů, ovšem ne tolik, jak by bylo vzhledem k jejich relativnímu stáří žádoucí. Uživatel s malým rozpočtem proto nemá na dolním konci cenového spektra mnoho možností výběru. nVIDIA proto reaguje ohlášením nového čipu Geforce 2 MX určeného pro low-end. Zdá se, že hodlá tímto čipem postupně nahradit původní GeForce SDR.

Geforce 2 MX
NVIDIA dosáhla podstatného snížení ceny čipu úpravou některých základních funkčních rysů, které jsou zřejmé z následujícího srovnání:

Vývoj chipů do grafických karet od nVidie
  TNT2Ultra Geforce SDR Geforce MX Geforce GTS
Propustnost videopaměti (GB/s) 2,9 2,6 2,7 5,3
Šířka videopaměti (bitů) 128 128 128 256
Počet renderovacích cest 2 4 2 4
Standardní frekvence (čip/paměť) 150/183 120/166 175/166 200/333
Fillrate - multitexture (milióny pixelů/s) 300 480/480 350/700 800/1600
Výrobní proces (mikr.) 0,25 0,22 0,18 0,18

Jak již vyplývá z názvu, čip vznikl úpravou GeForce 2 GTS. Původní čtyři renderovací cesty byly redukovány na dvě a frekvence čipu byla snížena z 200 na 175 Mhz. DDR paměti nahradily na kartách levnější SDR s poloviční propustností. Paměti jsou stejně taktované jako u GeForce SDR (166Mhz) a tudíž se dostáváme na stejnou propustnost videopaměti. Podle údaje fillrate z tabulky by se mohlo zdát, že čip je podstatně pozadu za GeForce. Původní jádro GeForce ovšem umělo aplikovat pouze jednu texturu za hodinový cyklus kdežto jádro GeForce2 a tudíž i MX umí dvě. Vzhledem k tomu, že všechny hry jsou dnes již výhradně multitexture (=více textur je aplikováno ve stejném hodinovém cyklu), dostáváme pro Geforce MX vlastně 350 x 2 = 700 miliónů texelů oproti 480 milionům u GeForce, což už zní o mnoho lépe. Zjednodušení čipu a 0,18 mikronová technologie se projevila na spotřebě a tak v porovnání s původní GeForcí je spotřeba asi čtvrtinová (cca 4W). Jsou zde však ještě další novinky, které novou MX odlišují.

Nastavení režimu zdvojeného zobrazování

TwinView
První realizace tohoto nápadu je zřejmě s dílny kanadské firmy Matrox. Její karty ze série G400 disponují technologií nazývanou ´DualHead´, která umožňuje připojení dalšího zobrazovače kromě současného a tento zdvojený display efektivně využívat. Pointou je pochopitelně využití pouze jednoho grafického čipu na ovládání obou zobrazovacích jednotek. Oproti Matroxu je v NVIDIA implementaci označované ´TwinView´ více možných kombinací zobrazovačů:

  • Dva CRT monitory (klasické), ovšem s použitím externího RAMDACu
  • Dva analogové flat panely
  • Jeden digitální flat panel + analogový flat panel, RGB monitor či TV
  • Jeden RGB monitor + TV či analogový flat panel (opět nutný externí RAMDAC)
  • Jeden analogový flat panel + TV

    Tedy shrnuto a podtrženo - dva normální monitory k tomu připojit nelze bez externího RAMDACu a taktéž nelze provozovat režim klasický monitor + TV zároveň Přední strana karty ASUS V7100/T (jako vždy přepínáme obraz buď na monitor nebo na TV). Pokud nějak nakombinujete zobrazovače dle požadavků, potom lze nastavit v ovladačích řadu rozličných módů zobrazení

  • desktop je zobrazen přes oba zobrazovače
  • specifické aplikaci je přiřazen konkrétní výstup (např. DVD vždy pouze na TV)
  • klonování - co je na jednom, je i na druhém
  • zvětšení - druhý slouží ke zobrazení zvětšené části prvního

    Za sebe si myslím, že bez TwinView se klidně žít dá, ale pokud někdo má odpovídající kombinaci zobrazovačů, tak to může být zajímavé.

    DVC - Digital Vibrance Control
    Tohle je druhá ´inovace´ se kterou přichází MX. nVIDIA o DVC tvrdí následující: DVC bylo vytvořeno s cílem zobrazit obraz jasně, kontrastně a čistě. V ovladačích jsou tři stupně nastavení tohoto efektu. Účinek je okamžitý, ale poté, co jsem s tím trochu experimentoval, můžu s klidem říci, že ten samý kontrastní obraz lze s trochou snahy dosáhnout laděním jasu, kontrastu a gama korekce, které jsou v ovladačích od nepaměti. Zřejmé jsou dvě věci: implementované to rozhodně NENÍ na úrovni hardware a to samé dosáhneme trochu složitěji laděním gama korekce. Zdá se tedy , že jde o pouhý šikovný marketingový trik dle teorie "něco nového tam přece být musí".

    Nyní již tedy o GeForci MX víme vše podstatné, podívejme se na řešení od Asusu - V7100/T.

    Úchyty na chladič a detail paměťových čipů

    Hardware
    v balení je karta, manuál, 4x CD a dva propojovací kabely: S-Video a cinch-cinch

    Software
    Plná verze hry Soldier Of Fortune (OpenGL), software pro kalibraci obrazu 3Deep, DVD/Video-CD přehrávač Asus DVD 2000 a CD s ovladači.

    Karta
    Čip GeForce MX je osazen pouze pasivním chladičem, ale vzhledem ke zmíněným konstrukčním zjednodušením a výrobní technologii se ani bez větráku nepřehřívá. Chladič je šikovně žebrovaný a tak se dá větráček snadno dodatečně osadit. Kromě toho je okolo chladiče dokola rozmístěno celkem osm děr, kde je možné eventuálně uchytit pasivní chladič jiných (ale asi spíše větších) rozměrů. Drobnosti, ale potěší. Na kartě najdeme paměti Hyundai 6 NS skrývající slušné možnosti přetaktování. Přípojná místa jsou: monitor, kompozitní výstup cinch a S-Video výstup. Přes oba můžeme připojit TV pomocí přiložených kablíků (S-Video poskytuje o trochu lepší obraz). TV výstup realizuje televizní čip od firmy Chrontel a kvalita obrazu je srovnatelná s masově osazovanými čipy BT. Karta je docela sympaticky malá oproti dříve testovaným deskám.

    Přetaktování
    Karta je standardně nastavena na 175 Mhz jádro a 166 Mhz paměti. Stabilně se podařilo dosáhnout takt čipu 200 Mhz a takt paměti 205 Mhz. Vliv přetaktování si ověříme při vlastních testech. Zadní strana karty ASUS V7100/T Jedno je jisté již z analýzy architektury čipu v úvodu článku - čip je velmi značně (a vzhledem k optimálnímu umístění ve výrobním programu i záměrně) bržděn použitou pamětí typu SDR a ještě jejím nízkým taktovaním na 166 Mhz. Paměťová propustnost odpovídá propustnosti původní GeForce.

    Systém
    Karta byla testována na této sestavě:

  • procesor Intel Celeron 533@896 FC-PGA
  • základní deska Abit BX6-2 (Intel BX)
  • 256 MB RAM
  • Windows 98SE

    Uvedený overclock umožňuje takto výkonný čip poměrně slušně zásobovat daty. I přesto, že karta pochopitelně podporuje přenos 4x AGP, zůstal tento díky použitému čipsetu nevyužit (ne, že by na tom nějak zvlášť záleželo). Lze jednoduše prokázat, že v současných aplikacích a hrách je přínos 4x AGP oproti 2x zanedbatelný.

    Test
    Výkon otestujeme klasickou sestavou testů - tedy:

  • 3D Mark 2000 (Direct3D multitexturing)
  • id Software Quake3 Arena v.1.16h - Q3A (demo001, OpenGL, multitexturing).

    Test 1 - OpenGL
    Začneme s OpenGL. Následující tabulka ukazuje efekt přetaktování GeforceMX, ve sloupci najdeme jednak standardní taktování (tedy taktování 175/166 jádro/paměti) a jednak maximální stabilní taktování na 200 Mhz jádro a 205 Mhz paměti.

    Výsledky Asus V7100/T v OpenGL
      Fast (Det.2) Fast (Det.3) Rozdíl (Fast) HighQual. (Det.2) HighQual. (Det.3) Rozdíl (HighQual.)
    640x480 119,4 121,5 +2% 103,6 113,5 +10%
    800x600 108,9 113,2 +4% 74,0 90,5 +22%
    1024x768 83,2 95,0 +14% 47,3 58,8 +24%
    1280x1024 51,8 61,5 +19% 28,2 36,3 +29%
    1600x1200 35,9 42,9 +19% 16,6 21,6 +30%
    Pozn.: test byl proveden v Quake3 Arena: Demo 001, OpenGL, multitexturing, VSync OFF, Sound OFF

    Co jsme si mysleli, se potvrzuje na výsledcích - čip je limitován použitou pamětí a její nízkou pracovní frekvencí. S minimálním úsilím lze z čipu dostat poměrně solidní výkonovou rezervu. Jako optimální se jeví na kartě této kategorie rozlišení 1024x768 ve 32 bitech, které má po overclocku velice slušnou framerate. Provedl jsem druhou sérii testů, kde jsem nechal tuto maximální hodnotu frekvence na pamětech a snížil jádro na původní hodnotu od výrobce - tedy 175 Mhz. Výsledky se směrem dolů lišily maximálně o 2 snímky, ne víc. Je tedy jasné, že veškerý overclockovací potenciál vězí v pamětech. V podstatě je lhostejné, je-li na kartě aktivní či pasivní chladič či dokonce vůbec žádný. Hlavní zájem overclockera bude směřovat ke zvýšení frekvence pamětí a tudíž se při nákupu dokonale přesvědčete, zda výrobce používá alespoň jako Asus paměti 6NS, ne více. Mám dojem, že se od pochybných firem brzo vyrojí řada těchto karet osazených pamětmi 7NS (ti drzejší možná půjdou i výše) obvykle nakoupených někde z odpadu od výrobců pamětí - ovšem za nízkou cenu. Podobné praktiky byly k vidění u mnoha u nás prodávaných TNT2 Ultra, Strana konektorů karty ASUS V7100/T u kterých jste si o doporučeném taktování 183Mhz mohli nechat jenom zdát.

    Test 2 - Direct 3D
    Ještě si ověříme, zda výsledky z Q3A a vliv přetaktování bude mít podobný vliv i pod běžnějším rozhraním - Direct3D. Záměrně vybereme test na úrovní detailů HIGH, kde se by se měla jasně ukázat výkonová rezerva získaná vyšším taktem čipu a pamětí. Předpokládáme logicky, že největší přínos bude vidět v paměťově náročnějších 32 bitových módech. Použijeme osvědčené ovladače - Detonátory 3. Vzhledem k tomu, jak je naprogramován 3D Mark 2000, berte z rezervou absolutní hodnoty framerate v Direct 3D testu. Reálu se blíží spíše dosažená framerate v Q3A, čísla z 3D Marku 2000 jsou již tradičně nižší než požadovaných cca 30 fps i v rozlišeních, kde jsou hry bezproblémově hratelné. Půjde nám zejména o ověření dopadu overclockování na fillrate karty. Testy zopakujeme pro přetaktovanou i nepřetaktovanou kartu.

    Výsledky Asus V7100/T v Direct 3D
      Helicopter medium Helicopter high Rozdíl Fillrate multi Fillrate multi (200/205) Rozdíl
    640x480 16bit. 52,9 55,1 +4% 614,2 719,9 +17%
    640x480 32bit. 43,3 49,3 +14% 404,2 501,3 +24%
    800x600 16bit. 44,9 50,9 +13% 625,6 731,5 +17%
    800x600 32bit. 32,4 33,8 +20% 403,1 503,5 +25%
    1024x768 16bit. 33,5 39,1 +17% 627,3 737,2 +18%
    1024x768 32bit. 21,7 26,7 +23% 384,7 488,4 +27%
    1280x1024 16bit. 21,8 26,3 +21% 618,1 732,1 +18%
    1280x1024 32bit. 13,1 16,7 +27% 346,9 450,2 +30%
    1600x1200 16bit. 15,6 18,9 +20% 612,3 733,5 +20%
    1600x1200 32bit. 7,1 9,1 +28% 250,5 331,0 +32%
    Pozn.: test byl proveden v 3D Mark 2000 (Direct3D multitexturing, VSync OFF, Sound OFF ), Detonator 3

    Opět velice slušné zisky po přetaktování a to zejména ve 32 bitových módech. Optimální cílový mód této karty - 1024x768 ve 32 bitech zaznamenal nárůst fillrate o celých 27% což je opravdu solidní výsledek. Poté jde fillrate nemilosrdně dolů, výše to již opravdu jde pouze v 16 bitech, ale vzhledem k low-end charakteru této karty je to odpovídající výkon.

    Tolik testy. Mám-li doporučit, tak GeforceMX trefila přesně do černého. Koupíme-li kartu s alespoň trochu slušnějšími pamětmi, tak minimální snahou lze získat dodatečný výkon a tím rezervu v 1024x768 a 32 bitech. Pokud se chceme pouštět výše, je tu vždy Geforce 2 v plné neokleštěné verzi. Nákupem MX získáme kartu obsahující technologicky vyspělý moderní čip s nízkou spotřebou a chladným provozem, který nám po přetaktování dá výkon odpovídající cca 65-70% plné verze Geforce 2. Řešení od Asusu zřejmě nese opět firemní tradici poněkud vyšší ceny než konkurence, ale dle mého názoru se investice vyplatí. Asus tradičně používá při výrobě kvalitní komponenty (zde jsou důležité paměti Hyundai), a proto je vlastně jakákoliv jejich karta vždy bezproblémová a stabilní. Jen doufejme, že také brzo vydají vlastní ovladače na bázi referenčních Detonátorů 3 a to i pro Windows 2000. Asus V7100 si své kupce jistě bez problémů najde.

    Hodnocení
    Plusy: dobrý poměr ceny a výkonu (je to novinka, cena půjde rychle níže), snadná přetaktovatelnost, kvalitní použité komponenty.
    Mínusy: Asus ovladače nejsou zatím na bázi Detonátorů 3

    Recenzovanou kartu Asus V7100/T nám za účelem testování laskavě zapůjčila firma AT Computers, Ostrava.

  • Autor:




    Nejčtenější

    Project Scorpio
    Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

    Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

    Dark Souls 3
    Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

    Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

    Mass Effect: Andromeda
    Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

    To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

    Far Cry 5
    VIDEO: Ve Far Cry 5 budeme kultisty masakrovat i traktorem

    V akci Far Cry 5 se pustíme do křížku s fanatickou sektou v Hope Country v současné americké Montaně. Nové video je rozšířený gameplay trailer z výstavy E3,...  celý článek

    Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
    Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

    Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

    Další z rubriky

    Infinity Blade II
    Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

    Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.