Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Asus V7700 64MB pod mikroskopem

  12:00aktualizováno  23. října 9:17
Nedávno jsme na BonusWebu recenzovali špičkovou grafickou kartu Asus V7700-Deluxe GTS a ejhle, dnes tu máme její sestřičku osazenou 64MB, avšak bez multimediálních vychytávek a 3D brýlí. Jak tedy obstála Asus V7700 64 MB v našich testech? Čtěte zde...
Pohled na kartu ASUS V7700 64MB a příslušenství

Tato karta je další příslušník početné řady karet Asus V7700. Na kartě nalezneme čip nVidia Geforce 2 GTS, jeho vlastnosti jsem již rozebral v předchozí recenzi typu V7700-Deluxe a tudíž nemá cenu se opakovat. Co zaujme na první pohled je osazených 64 MB paměti.

Hardware
V krabici obvyklého Asusovského designu najdeme: kartu, manuál a 5xCD. To je opravdu všechno.

Software
Na cdčkách nalezneme hry - Drakan a Rollcage + další cd různých demoverzí a zkrácených verzí her nazvané honosně ´Games Power Pack 1´. Zbylé dvě CD zahrnují ovladače a obligátní DVD/VideoCD přehrávač Asus DVD 2000.

Karta
Karta se drží opět referenčního designu jako předchozí recenzovaný model z řady. Dříve jsem chválil nasazení monitorovacího čipu na předchozím modelu, zde již bohužel čip osazen není. Vzhledem k tomu, že manuál se o monitorování zmiňuje a taktéž jsou v něm vyobrazeny ukázky programu Smart Doctor, je to poměrně velké zklamání. Z cd s ovladači si můžeme klidně Smart Doctor nainstalovat, po spuštění jsme usměrněni lakonickou hláškou ´No IC Monitoring chip found´ že monitorování se konat nebude. Pro Asus by jistě bylo nákladné tisknout extra manuál a lisovat cd, ale stejně tak dobře by to spravil alespoň papír vložený v manuálu. Zajímavých je jistě osazených 64MB paměti, což je hlavní deviza této karty. Použité paměti jsou Hyundai 6NS. Vlastní čip je chlazen nízkým hliníkovým profilem a větráčkem s tichým chodem. Chladič je na kartě uchycen plastovými nožičkami - je možné ho odstranit pro případné použití efektivnějších chladících metod. Čelní pohled na Asus V7700 64MB Čip vzhledem k 0,18-mikronové technologii ovšem příliš netopí, osazený chladič dostačuje i pro případný overclocking.

Taktování karty je standardní, jak je doporučené nVidií - tedy jádro 166 Mhz a paměti 333 Mhz Jde o paměť typu DDR, tedy přenášející data na vzestupné i sestupné hraně signálu a tudíž efektivně jde o paměti 333/2=166 Mhz. To odpovídá použitým čipům 6NS. Dále je na kartě k vidění jediný výstupní konektor na monitor a vedle kulatá díra popsaná jako S-VHS, kde bývá osazen S-video výstup. Zde ovšem není nic tak to vypadá dosti zvláštně. Dle mého názoru jde o šetření na nepravém místě. Vše je viditelně podřízeno snaze dostat na kartu dalších 32 MB paměti a udržet cenu v přijatelných mezích.

64Mb - luxus či nezbytnost?
Selský rozum nám říká, že pokud je převážné většina prodaných karet na trhu vybavena maximálně 32 Mb paměti, tak i programátoři her se musí tomuto limitu přizpůsobit a pokud možno se držet s velikostí přenášených dat v rozumných mezích. Nejlepší je, pokud se každá viditelná scéna renderuje vždy kompletně v lokální paměti a nepoužívá se AGP texturing (tedy renderování s použitím hlavní paměti). Takto nedochází ke známému zadrhávání ve chvíli kdy dojde lokální paměť. Konkurenční čip od 3dFX dodnes nepodporuje AGP texturing ani na své nejnovější řadě Voodoo 4/5 a tak se zdá, že se výrobci vcelku logicky orientují na využití lokální paměti osazené na kartě.

Textury: 16ti bit. 32ti bit.
640x480 2,4 4,5
800x600 3,7 7,0
1024x768 6,1 11,5
1280x1024 10,2 19,2
1600x1200 15,0 28,1

Vezměme si jako příklad 3D Mark 2000, v následující tabulce jsou v megabytech uvedené nároky na přenesené textury v jednotlivých rozlišeních. I pokud připočítáme určité rezervy (nemusí vždy být kompletně čisté paměť), tak z tabulky vidíme, že kompletní využití paměti by teoreticky bylo možné v rozlišení 1600x1200 a 32 bitech, což jistě není běžné herní rozlišení. 3D Mark 2000 ale berme pouze jako vodítko. Novější hry mohou (a budou) používat detailnější textury v 32 bitech a tak bude více paměti vhodné, nikoliv však nezbytné. Jednoduché řešení nabízí S3TC - komprese textur. Při jejím použití jsou přenášené objemy textur znatelně nižší a tudíž šetříme paměť. Má to ovšem známé vedlejší efekty o kterých jsem již psal v předchozím článku. Proto si myslím, že 64MB je zatím spíše luxus.

Ovladače
Na CD jsou ovladače pro Win9x i Win2k, ve verzích 5.33 pro Win9x a 5,32 pro Win 2K Jde tedy o novější sadu než byla na předchozím CD, které bylo přidáno k verzi V7700-Deluxe. Vzhledem k tomu, že tato karta se důsledně drží referenčního designu a neobsahuje další přídavné funkce (TV výstup, 3d brýle), je také možné (a jak za chvíli ukážu i doporučené) použití referenčních ovladačů dostupných na webu výrobce čipu - firmy nVidia. Asus sice ovladače vydává poměrně záhy po uvolnění nové referenční verze, zde ale není důvod čekat.

Zadní pohled na kartu ASUS V7700 64MB

Detonátory 3 - malá revoluce
Firma nVidia společně s ohlášením nového čipu GTS2 Ultra (nejde o nic převratného, pouze o klasickou GTS2 pracující na vyšší frekvenci) uvolnila na web novou sadu ovladačů nazývanou Detonator 3. Jsou to klasické referenční ovladače (verze 6.xx) použitelné na všechny karty od TNT1 až po zmíněnou GTS2 Ultra. Toto se čas od času stává, co se ale nestává jsou poměrně silná slova o výrazném zlepšení výkonu při použití těchto nových ovladačů. Ovladače jsem podrobil poměrně podrobnému testování a jak ukáží výsledky testů, zrychlení zde je a je patrné. Hlavní část výkonového vzestupu , jak konečně uvedla v nějakém rozhovoru i nVidia, spočívá v optimalizacích práce T&L jednotky. Z toho si jednoduše dovodíme, pro koho jsou tyto ovladače primárně určeny - pro ty karty, kde je T&L jednotka součástí čipu - tedy Geforce/GTS2/MX/Ultra. Uživatelé řady TNT/2/Ultra mohou v klidu zůstat u předchozí generace ovladačů Detonator 2 - řadě 5.xx, protože tyto novější ovladače jsou spíše pomalejší. Nejlepší výsledky hlásí majitelé původních Geforce SDR, ale jak uvidíme, i na nejrychlejší Geforce GTS2, není výkonový vzestup k zahození. Toto je tedy malá pozornost pro věrné, kterou nám nVidia zdarma nabízí - nelze než s díky přijmout. Ještě malé upřesnění na okraj - tyto ovladače stále neřeší dva základní problémy : rychlost FSAA (detaily v minulém článku) a artefakty způsobené při zapnutí S3TC např. v Q3A.

Systém
Karta byla testována na této sestavě: Pohled na konektory karty ASUS V7700 64MB

  • procesor Intel Celeron 533@896 FC-PGA
  • základní deska Abit BX6-2 (Intel BX)
  • 256 MB RAM
  • Windows 98SE

    Uvedený overclock umožňuje takto výkonný čip poměrně slušně zásobovat daty. I přesto, že karta pochopitelně podporuje přenos 4x AGP, zůstal tento díky použitému čipsetu nevyužit (ne, že by na tom nějak zvlášť záleželo). Lze jednoduše prokázat, že v současných aplikacích a hrách je přínos 4x AGP oproti 2x zanedbatelný.

    Test
    2D výkon testovat nebudeme. Od této chvíle pokud není řečeno jinak, tak platí, že karta ukazuje stabilní obraz s dostatečnou obnovovací frekvencí i pro ty největší monitory a akcelerace v systému je dostatečně plynulá.

    Ve 3D použijeme naši oblíbenou sadu testů, které nám ukazují výkon v obou zásadních rozhraních - tedy OpenGL i Direct3D. Jsou to:

  • 3D Mark 2000 (Direct3D multitexturing)
  • id Software Quake3 Arena v.1.16h - Q3A (demo001, OpenGL, multitexturing).

    Při této příležitosti se také podíváme na výsledky zmíněných Detonátorů 3 v porovnání se starší verzí ovladačů Detonátor 2. Začneme pro změnu v OpenGL, protože Q3A dává přece jenom o něco stabilnější výsledky než 3D Mark 2000.

    Test 1 - OpenGL
    Pro jistotu zde ještě připomenu, co za nastavení v Q3A je obsaženo v našich testech:

    FAST: 16 bit. barvy, 16 bit. textury, vertexové světla a bilineární filtering.
    HIGH QUALITY: 32 bit. barvy, 32 bit. textury, lightmapová světla a trilineární filtering.

    Jde o to, udělat si obrázek o výkonu v obou extrémech - tedy u uživatele spíše preferujícího kvalitu obrazu a taktéž u toho preferujícího naopak hlavně výkon. Testy byly prováděné s vypnutou kompresí textur S3TC (r_ext_compress_textures 0).

    Výsledky Asus V7700 64MB v OpenGL
      Fast (Det.2) Fast (Det.3) Rozdíl (Fast) HighQual. (Det.2) HighQual. (Det.3) Rozdíl (HighQual.)
    640x480 119,8 121,1 +1% 116,8 117,9 +1%
    800x600 119,4 120,8 +1% 103,8 110,0 +6%
    1024x768 112,2 114,2 +2% 73,9 81,5 +10%
    1280x1024 88,4 93,6 +6% 45,7 51,8 +13%
    1600x1200 65,4 68,2 +4% 30,8 35,8 +16%
    Pozn.: test byl proveden v Quake3 Arena: Demo 001, OpenGL, multitexturing, VSync OFF, Sound OFF

    V minulé recenzi jsem chválil u stejného čipu konzistentní framerate v 1280x1024 HQ. Jak ovšem vidíme, díky novým ovladačům a jejich výkonovému vzestupu hlavně ve 32 bitech, se dostáváme v 1600x1200 HQ z původních 30,8 na 35,8 a tudíž z obtížně hratelného se stává hratelné. Nové ovladače jsou tedy opravdovou lahůdkou, protože zdarma poskytnuté zrychlení až 16% v HQ je definitivně v reálu pozorovatelné! V 16-ti bitech to již tak dramatické není, nicméně 1280x1024 rychlejší o 6% je také velmi dobrý výsledek. Pokud se podíváme do mé předešlé recenze na výsledky v podstatě stejné karty osazené pouze 32 MB paměti, vidíme minimální rozdíly až do 1280x1024 ve 32 bitech - od té chvíle už má dalších 32 MB paměti viditelně pozitivní dopad. Q3A zřejmě používá daleko větší množství dat, než jsme odhadli při analýze s použitím údajů 3D Marku 2000. Rozdíly ovšem nejsou tak velké jako třeba při použití nových Detonátorů 3 a definitivně neomluví dost značný cenový rozdíl za další osazenou paměť. Nesmíme také zapomínat na to, že jsme testovali s vypnutou kompresí textur.

    Test 2 - Direct 3D
    Použijeme tradičně 3Dmark 2000 kde vybíráme jen některé testy. Zjištěné zrychlení z OpenGL je i zde vidět přibližně ve stejných proporcích. Quake 3 Arena je ovšem jako benchmark spolehlivější a osvědčenější. Abychom příliš nenatahovali tabulky, rovnou použijeme inovované ovladače Detonator 3. Od této chvíle budeme pro jakékoliv další testy nVidia karet používat tyto ovladače automaticky (pokud nepůjde náhodou o kartu bez T&L jednotky, což snad opravdu nehrozí).

    Výsledky Asus V7700 64MB v Direct 3D
      Helicopter medium Helicopter high Adventure medium Adventure high Fillrate multi
    640x480 16bit 74,2 51,3 62,4 37,6 1118,5
    640x480 32bit 76,0 52,4 62,8 37,5 853,8
    800x600 16bit 75,4 51,4 63,3 37,4 1137,1
    800x600 32bit 73,6 46,8 61,9 37,4 575,3
    1024x768 16bit 75,1 46,6 62,2 37,9 1174,5
    1024x768 32bit 68,1 35,8 59,6 37,0 576,1
    1280x1024 16bit 68,7 35,1 61,1 37,4 1169,6
    1280x1024 32bit 46,8 23,0 50,1 34,1 544,5
    1600x1200 16bit 54,1 26,1 56,0 36,0 1156,0
    1600x1200 32bit 32,8 16,2 39,0 28,8 517,3
    Pozn.: test byl proveden v 3D Mark 2000 (Direct3D multitexturing, VSync OFF, Sound OFF ), Detonator 3

    Pokud tyto výsledky porovnáme s výsledky stejné karty osazené pouze 32 MB paměti a odpočítáme vliv inovovaných ovladačů, je rozdíl minimální až do 1280x1024 ve 32 bitech. Na kartě osazené 32MB paměti se fillrate dostává skokově z 540 na cca 470 mil. texelů, což už je opravdu citelný propad a vypadá to, že zde se právě začíná projevovat dalších extra 32Mb paměti. Na této kartě osazené 64MB je fillrate stále s rezervou přes 500 mil. texelů za sekundu až do maximálního 1600x1200 ve 32 bitech, kde již ovšem zase zdaleka není minimální požadovaná framerate. Vidíme tedy stejně jako u OpenGL testu, že zlomovým bodem je 1280x1024 ve 32 bitové hloubce barev - od tohoto bodu výše se další paměť viditelně na plynulosti projeví.

    Jak ovšem je reálné provozování tohoto módu ve hrách je již otázka jiná. Dle mého názoru zcela vyhovuje pokud karta poskytuje 1024x768 ve 32 bitové hloubce s odpovídající výkonovou rezervou.

    Hodnocení
    Plusy: výkon, stabilita, paměťová rezerva do budoucna
    Mínusy: cena, diskutabilní přínos další paměti v současné chvíli

    Recenzovanou kartu Asus V7700 64MB nám za účelem testování laskavě zapůjčila firma AT Computers, Ostrava.

  • Autor:




    Nejčtenější

    Zaklínač 3: Srdce z kamene
    VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

    Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

    Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
    Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

    Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

    Batrman: The Enemy Within
    Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

    Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

    Sudden Strike 4
    Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

    Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

    Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
    Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

    Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

    Další z rubriky

    Infinity Blade II
    Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

    Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.