Atlantis Evolution - první dojmy

  • 67
Legendární adventurní série se dočká svého pokračování. Někdejší zaměstnanci Crya pilně pracují na zbrusu nové sérii, které jsme se na podívali zblízka na zoubek. Přečtěte si, jaká jsou naše očekávání.

U stánku TAC letos příliš rušno nebylo. Pouhé dvě živě prezentované hry je oproti loňským čtyřem nečekaný propad, navíc ani jedna z nich nasahá v našem žebříčku očekávání na ty nejvyšší příčky. Přesto nemůžeme říct, že by se nebylo nač dívat. Atlantis Evolution O Myst-klonu Aura: Fate of the Ages jsme se dozvěděli prakticky všechno, ovšem do preview tyto informace již nezužitkujeme – proč taky, když už je hra nějaký ten pátek v obchodech (alespoň v USA, v Evropě vyjde ve druhé polovině července). Nás ale stejně více zaujal spíše druhý titul Atlantis Evolution, jehož prezentace byla sice o poznání chudší (PR aktivity zaměstnanců TAC se soustředily téměř výhradně na Auru), ale i tak se nám podařilo zjistit dostatek informací k napsání plnohodnotného preview.

Po celý rok, od oficiálního ohlášení hry na loňské E3, jsme horečně spekulovali o tom, zda bude Atlantis Evolution přímým pokračování kultovní Atlantis série vyvinuté nyní již mrtvým Cryem. „Není to žádný Atlantis 4, jak byste se mohli mylně domnívat,“ rozehnal mlhu pochybností Luc Verdier z TAC. „Je to Atlantis Evolution – první díl úplně nové série. S tou původní má ovšem mnoho společného – pracují na ní někdejší zaměstnanci Crya, kteří stvořili první Atlantis před nějakými osmi, deseti lety, a nyní založili vlastní společnost Atlantis Interactive Entertainment.“

Atlantis Evolution

Pravda ovšem je, že i bez tohoto vysvětlení jsme rukopis vývojářů z Crya na prezentované verzi poznali na první pohled. Luc nám v rychlosti předvedl úvodní část hry, kdy se hlavní hrdina Curtis Hewitt nachází osamocen v podpalubí velké rybářské lodi. A hnedle v první malé, dřevem obložené kajutce, jsme bezpečně identifikovali starý známý engine Omni3D s naprosto stejným interface, jaký měl druhý a třetí díl Atlantis. Hovořím o panoramatických předrenderovaných lokacích, na nichž se můžeme volně rozhlížet, o skokových přesunech mezi těmito lokacemi, o kurzoru ve tvaru malé hvězdičky napevno umístěném ve středu obrazovky, který se mění v šipku na místech přechodu do další lokace a rotující „destičku“ na interaktivních bodech. „Víme o tom, že je to téměř deset let stará technologie, ale zvýšili jsme rozlišení (1024x768 – pozn. editora) a přidali na pozadí více animací, takže určité zlepšení je rozhodně znát,“ obhajuje použití přestárlého enginu Luc a dodává, že „hráči už jsou na tento typ enginu zvyklí a k vyprávění zajímavého a napínavého příběhu je stále postačující.“ Netřeba snad dodávat, že nikdo z BonusWebu se s tímto tvrzením neztotožňuje.

"Atlantis Evolution je prvním dílem úplně nové série, ačkoliv toho má s tou původní mnoho společného."

Proč tomu tak je jistě nemusíme zdlouhavě vysvětlovat. Jde o grafiku. Předně ovšem otevřeně přiznáváme, že Atlantis Evolution disponuje velice specifickým grafickým stylem kombinujícím realistické renderované prostředí a částečně cartoon postavami, což jen s povděkem kvitujeme. Atlantis Evolution Lokacím nechybí taktéž smysl pro detail – například dřevěné kajuty lodi vypadají sice jednotvárně, ale jsou prokreslené do nejmenšího detailu včetně různých prasklin, pavučin a škvír v prknech. Na rozdíl od Aury jsou ale in-game obrazovky poněkud rozmazané, což lze nejlépe zpozorovat například na obloze s mračny nebo obecně na většině stejnobarevných ploch. Ani s údajně zdokonaleným rozanimováním prostředí to není zase taková sláva. V kajutě se sice pohupuje lampa a na moři plují žraloci, ale v samotné vodní hladině je méně života než ve sto let hnijícím nosorožci. Naštěstí alespoň postavy se během rozhovorů hýbou docela solidně a pak jsou zde samozřejmě animované sekvence, které odjakživa patřily u francouzských her k absolutní špičce.

Luc nám předvedl jednu z úvodních animací, jejíž první část je již delší dobu stáhnutelná z internetu, ale vidět ji v kompletní podobě a navíc v maximální kvalitě na velkém monitoru byl stejný zážitek, jako když jsme ji zhlédli před půl rokem ve snížené kvalitě poprvé. „Atlantis Evolution je velká epická adventura odehrávající se na počátku dvacátého století,“ rozpovídal se o příběhu během úvodní animace Luc. Atlantis Evolution „Hlavním hrdinou se stává Curtis Hewitt, dobrodruh a fotograf z New Yorku, který se vrací lodí domů. Zastihne ho však obrovská bouře, loď se začne potápět a Curtisovi nezbývá než rychle uniknout v záchranném člunu.“ Animace se spustí poté, co otevřeme dveře lodní kajuty. Následně uvidíme, jak Curtis táhne temnou chodbou bednu se svými věcmi na palubu, načež se nám otevře dech beroucí pohled na rozbouřené moře a divoce se kolébající loď. „Animované sekvence jsou pro nás extrémně důležité k vyprávění příběhu a ke zdůraznění dramatických situací. A jak sami vidíte, svůj účel plní naprosto dokonale,“ poukazuje Luc. Ale zpět k příběhu. Zatímco Curtis pádluje pryč od lodi, která klesá pod hladinu jako Titanik, zachytí ho divoký vodní vír, jenž ho stáhne i s loďkou hluboko pod hladinu moře – do království Atlantidy. Během této divoké scény Curtis omdlévá a probouzí se až na naprosto klidné, překrásně modré hladině neznámého oceánu. V loďce ještě zbylo jedno pádlo, a tak mu nezbývá než začít veslovat a snažit se najít pevnou půdu pod nohama.

"Hádanky nebudou příliš obtížné – děláme hru pro obyčejné hráče a naším hlavním cílem je soustředit se na příběh."

Skutečnost, že na rozdíl od posledních dvou dílů minulé série je hra věrná svému názvu a zavede nás do srdce žijícího ztraceného města, je možná největším kladem celé hry. „Svým způsobem se vracíme ke kořenům celé série, k jejímu prvnímu dílu,“ vysvětluje Luc. „Jsme si vědomi toho, Atlantis Evolution že druhý a třetí díl se odehrávaly v jiných světech a že jejích příběhy nebyly až tak dobré. Proto jsme chtěli vytvořit hru s hlubokým a napínavým příběhem, která se bude odehrávat ve světe Atlantidy. Řídíme se zkrátka reakcemi hráčů a snažíme se přijít s něčím, co by očekávání fanoušků naplnilo. Doufáme, že se nám to podaří.“ Z toho vyplývá, že nový Atlantis již nebude rozdělen na několik nesourodých světů, ale po vzoru prvního dílu se bude odehrávat v jedné „zemi“ rozdělené na 5 hlavních lokací. Mezi ty patří například překrásné zahrady, podzemní jeskyně nebo vzdušný palác bohů. A právě atlantští bohové hrají v příběhu velmi důležitou roli, neboť jejich svržení a tím pádem osvobození Atlantiďanů je hlavním Curtisovým úkolem.

Co všechno bude nutné pro jeho splnění udělat, není těžké uhádnout. „Atlantis Evolution je klasická adventura. Budete sbírat různé předměty, hovořit s desítkami vedlejších postav a samozřejmě řešit hádanky. Ty ale nebudou příliš obtížné – děláme hru pro obyčejné hráče Atlantis Evolution a naším hlavním cílem je soustředit se na příběh.“ Jak dále prozradil Luc, obtížnost se má pohybovat spíše na úrovni jednoduššího třetího než pekelně těžkého druhého dílu. A totéž platí i o hrací době – bohužel. „Zkušený hráč by měl hru dokončit nanejvýš za 15 hodin, ale u průměrně zdatného hráče to podle našich prvních testů vychází na zhruba 25 hodin čistého času. Jistě – není to příliš, ale hráči, na něž se soustředíme, dnes nemají tolik času na hraní a my chceme, aby naši hru dokončili.“ Zvláštní – na stejnou věc se vymlouvali i tvůrci Dreamfallu a Mystu IV. Netvrdím, že na tom není kus pravdy, ale podle mě se jedná jen o profláknutou výmluvu, s jakou herní společnosti ospravedlňují neustále zkracování svých produktů.

Je ovšem pravda, že za cenu kratší herní doby tvůrci Atlantis Evolution věnují větší péči technickému zpracování a snad i hratelnosti. Alespoň to první je na Atlantis Evolution znát již teď. Příběh vypadá konečně k světu, animované sekvence nemají chybu a o hudební doprovod se postarají stejní skladatelé, z jejichž per pochází překrásné relaxační melodie prvních dvou dílů. Jedině starý herní engine naše první dojmy poněkud kazí, ale to už snad nějak přetrpíme. Protentokrát. Jak nám totiž Luc mimo kameru prozradil, příští díl by už měl být zpracován kompletně ve 3D! „U nás v TAC sérii Atlantis milujeme a domníváme se, že má mnoha lidem stále co nabídnout,“ sumarizuje svoji prezentaci Luc. „Pravda – technologie nepatří k nejlepším, ale myslím, že za cenu dvaceti dolarů je to pro hráče velice férová nabídka.“ V ČR hru vydává společnost Hypermax a na trh ji uvede v kompletní české verzi koncem letošního roku za cenu necelých tisíc korun.