Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autoři ultra obtížného žánru: dnešním vývojářům uniká pointa

  12:39aktualizováno  12:39
Tři lidé před 36 lety stvořili žánr, který se v posledních letech opět vrací na výsluní. V roce 1980 totiž vznikla hra na hrdiny Rogue, ve které smrt znamená konec. A obdobným titulům se proto přezdívá roguelike, což lze volně přeložit jako „ve stylu (hry) Rogue“.

Na roguelike hry do jisté míry odkazuje například i série Dark Souls. | foto: FromSoftware

Poznávacím znamením bývá nekompromisní obtížnost a smrt, kvůli které přijdete o veškerý postup. V žánru se ostatně inspirovalo i první Diablo, které však od smrti jako definitivního konce upustilo. Dovednosti i úroveň si postava zachovávala a předměty bylo možné získat, když hráč došel k vlastní mrtvole.

Autoři žánru Michael Toy, Glenn Wichman a Ken Arnold navíc na letošní akci věnované roguelike hrám prohlásili, že řadě stávajících vývojářů uniká pointa.

„Když lidé hovoří o permanentní smrti, označují nás za kruté. Myslí si, že cílem byla extra obtížná hra. Ale permanentní smrt je jen o tom, aby vaše volby měly skutečný dopad,“ řekl Wichman podle serveru Kotaku.

Pokud člověk před rozhodnutím může hru uložit a zjistí, že jeho volba měla tragické následky, přestává na rozhodnutí záležet.

„To byl důvod, proč žádné rozhodnutí nemůžete vzít zpět. Permanentní smrt není vhodný název. Všichni proto dostanete domácí úkol. Vymyslete lepší označení,“ vzkázal Wichman publiku.

Brogue

Obrázek z modernější hry Brogue, která spadá do žánru roguelike.

„Cílem je větší pohroužení do hry. A to tím, že na věcech záleží. Nechtěli jsme hráče mučit. Skutečnou motivací byla větší zábavnost,“ dodává spoluautor Michael Toy.

K dobové popularitě hry Rogue značnou měrou přispěl fakt, že byla od roku 1984 součástí operačního systému BSD Unix. „Naše hra byla jako Hledač min pro Unix,“ dodává Toy. Klasické roguelike tituly ostatně využívají primitivní grafiku, kterou však kompenzují nezvykle propracovanou herní náplní.

„Permanentní smrt dává volbám váhu. A zkoušet to znovu lze jen do určité míry. Významnou součástí žánru je totiž náhodné generování řady proměnných při startu nové hry. Vygenerování mapy je jen základem. Mění se například i vlastnosti identicky pojmenovaných svitků či lahviček stejné barvy,“ napsali jsme v článku, který žánr roguelike přibližuje (více o tématu).

Autor:




Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Letošní ročník Gamescomu osobně zahájí Angela Merkelová

Německá kancléřka poprvé v historii zahájí největší herní výstavu na světě. Je to důležitý krok nejen pro samotný Gamescom, ale i pro herní průmysl jako takový.  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Machinarium
Na Steamu vyšla definitivní verze českého Machinaria

Na digitální distribuci Steam je k mání definitivní verze výborné české hry Machinarium. Tvůrci změnili engine a přidali několik vylepšení.   celý článek

Xbox vs PS
Autoři playstationových exkluzivit provokují majitele Xboxu

Na oficiálním twitterovém kanálu hry Detroit, která vychází jen na PlayStation 4, se krátce objevil příspěvek, který provokuje majitele konkurenční konzole...  celý článek

Každoroční slevy na Steamu
Připravte si peněženky, začal výprodej na Steamu

V digitálním obchodě Steam lze aktuálně nakoupit spoustu her za zlomek původní ceny. Ideální čas zásobit se na prázdniny.  celý článek

Další z rubriky

Beyond Good & Evil 2
První záběry z Beyond Good & Evil 2 vypadají nadějně

Fanoušky nesmírně oblíbená, nicméně finančně neúspěšná hra Beyond Good & Evil se po letech spekulací opravdu dočká pokračování. První záběry vypadají více než...  celý článek

Call of Duty: WWII
Černoch v SS uniformě? Svastika a vojačky v Call of Duty: World War II

Tvůrci letošního Call of Duty, které je zasazeno do období druhé světové války objasňují, jak to bude s nacistickými symboly, vojačkami či černochy na straně...  celý článek

Ashen
Ashen zkombinuje hratelnost Dark Souls s uměleckým zpracováním

Originálně vypadající RPG připomínající „Souls“ sérii nabídne nevšední vizuální zážitek, krutou obtížnost a neobvyklou formu multiplayeru.   celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.