Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autoři ultra obtížného žánru: dnešním vývojářům uniká pointa

  12:39aktualizováno  12:39
Tři lidé před 36 lety stvořili žánr, který se v posledních letech opět vrací na výsluní. V roce 1980 totiž vznikla hra na hrdiny Rogue, ve které smrt znamená konec. A obdobným titulům se proto přezdívá roguelike, což lze volně přeložit jako „ve stylu (hry) Rogue“.

Na roguelike hry do jisté míry odkazuje například i série Dark Souls. | foto: FromSoftware

Poznávacím znamením bývá nekompromisní obtížnost a smrt, kvůli které přijdete o veškerý postup. V žánru se ostatně inspirovalo i první Diablo, které však od smrti jako definitivního konce upustilo. Dovednosti i úroveň si postava zachovávala a předměty bylo možné získat, když hráč došel k vlastní mrtvole.

Autoři žánru Michael Toy, Glenn Wichman a Ken Arnold navíc na letošní akci věnované roguelike hrám prohlásili, že řadě stávajících vývojářů uniká pointa.

„Když lidé hovoří o permanentní smrti, označují nás za kruté. Myslí si, že cílem byla extra obtížná hra. Ale permanentní smrt je jen o tom, aby vaše volby měly skutečný dopad,“ řekl Wichman podle serveru Kotaku.

Pokud člověk před rozhodnutím může hru uložit a zjistí, že jeho volba měla tragické následky, přestává na rozhodnutí záležet.

„To byl důvod, proč žádné rozhodnutí nemůžete vzít zpět. Permanentní smrt není vhodný název. Všichni proto dostanete domácí úkol. Vymyslete lepší označení,“ vzkázal Wichman publiku.

Brogue

Obrázek z modernější hry Brogue, která spadá do žánru roguelike.

„Cílem je větší pohroužení do hry. A to tím, že na věcech záleží. Nechtěli jsme hráče mučit. Skutečnou motivací byla větší zábavnost,“ dodává spoluautor Michael Toy.

K dobové popularitě hry Rogue značnou měrou přispěl fakt, že byla od roku 1984 součástí operačního systému BSD Unix. „Naše hra byla jako Hledač min pro Unix,“ dodává Toy. Klasické roguelike tituly ostatně využívají primitivní grafiku, kterou však kompenzují nezvykle propracovanou herní náplní.

„Permanentní smrt dává volbám váhu. A zkoušet to znovu lze jen do určité míry. Významnou součástí žánru je totiž náhodné generování řady proměnných při startu nové hry. Vygenerování mapy je jen základem. Mění se například i vlastnosti identicky pojmenovaných svitků či lahviček stejné barvy,“ napsali jsme v článku, který žánr roguelike přibližuje (více o tématu).

Autor:




Nejčtenější

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Další z rubriky

Dota 2
Umělá inteligence porazila profíka v Dotě 2, ten další kolo vzdal

Bot vytvořený neziskovou organizací OpenAI, za níž stojí magnát Elon Musk, porazil na turnaji ve hře Dota 2 jednoho z nejlepších profesionálních hráčů.  celý článek

Fallout: The Board Game
Fallout jako deskovka? Díky mnoha volbám bude hra pokaždé jiná

Fantasy Flight Games připravují deskovou hru Fallout, která čerpá ze třetího a čtvrtého dílu slavné postapokalyptické série. Určena je až pro čtyři lidi, ale...  celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.