Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Avatar: opravdu trojrozměrný zážitek

aktualizováno 
Avatar je možná nejočekávanějším filmem tohoto roku. Mohl by způsobit hotovou revoluci. A hra na jeho motivy má podobné ambice.

Nejnovější filmový projekt slavného režiséra Jamese Camerona (ten co natočil Titanic či první dva Terminátory) budí zaslouženou pozornost. Ve filmovém prostředí, kde lze vymyslet formálně jen málo nového, zavání Avatar takřka revolucí. Nakolik je to marketingová vábnička a nakolik realita, to se dozvíme už koncem tohoto roku. - číst více o filmu na iDNES.cz 
Jisté je, že Avatar nezůstane bez herní adaptace, což by byl ostatně hřích.

Avatar

Camerona na svou stranu zlanařil Ubisoft, který si od synergie filmu a hry slibuje opravdu hodně. Navíc, Cameron je jedním z těch osvícených režisérů, kteří chápou význam počítačových her (dalšími jsou třeba Steven Spielberg či Peter Jackson) a neváhá tak k vývoji přispět špetkou zkušeností a podnětů.

AvatarAvatar se dá popsat jako epické sci-fi nové generace. Jeho příběh se odehrává v budoucnosti, konkrétně na planetě Pandora, kde se hamounská těžařská společnost snaží vytěžit co možná nejvíce adamantiových slitin.

Planeta je obývaná domorodou rasou NaVi. Zdejší vzduch je přitom nedýchatelný lidskými plícemi. Korporace si nicméně poradila, a vytvořila zvláštní hybridy mezi lidmi a NaVi. Jedná se o takzvané avatary, tedy prázdné tělesné schránky, jež mohou být osazeny lidským vědomím.

Zápletka napadla Camerona už před čtrnácti lety, ovšem režisér si pro ni vytoužil zvláštní zpracování, které mu technologie umožnila až dnes. Dá se říct, že nepůjde ani tak o příběh, jako spíše o formu. Nejen film, ale také hra jsou koncipovány ve stereoskopickém 3D.

AvatarNěco takového se zkrátka musí vidět. Charaktery, nejrůznější displeje, zbraně, částice, předměty či kousky prostředí – to vše jakoby vystupovalo z obrazovky. A to samozřejmě v různých úhlech i hloubkách.

Když procházíte džunglí, tráva se vám doslova dotýká těla, vidíte, jak obří rostliny atakují mračna vytvořené jakýmsi plynem. Jakmile vyprázdníte zásobník, můžete sledovat, jak ho zahazujete do prostoru.

Hru začnete jako voják korporace zvané Ressource Development Administration (RDA), což je sice typická, na zisk zaměřená společnost, obvykle vystupující v temných konturách, tentokrát ale poznáte, že nic není černobílé.

AvatarAno, skutečně, RDA jde jen o vytěžení cenných minerálů, což znamená devastaci planety. Jenže zároveň je to jediná šance, jak zachránit lidstvo, které bez těchto minerálů vyhyne. Na straně RDA je pro vás celá planeta nepřátelská, což autoři prezentují na strhující scéně.

Na počátku se procházíte po planetě, která se rozhodně dá nazvat překrásnou a jedinečnou. Za dne vidíte úplně všechno. Ale zanedlouho přichází noc. Co byla ještě před chvílí nádherně zelená džungle, to teď září všemi barvami. Všechny rostliny totiž v noci svítí!

Dokonce hráčovy kroky a pohyby zanechávají v prostoru stopy – byť jen na určitý čas. Jenže v noci je místní flóra obzvlášť aktivní a nepřátelsky naladěná. Proto se nemůžete divit, když na vás některé druhy začnou plivat jed a jiné zase sekat ostny.

AvatarNebudete se ale samozřejmě potýkat pouze s rostlinami. Narazíte i na dostatek živočichů, kteří vaší aktivitu na planetě nebudou vnímat zrovna pozitivně. Ať už jde o místní obdobu vlků, nosorožců, dinosaurů či létajících bestií. A jelikož jde o originální svět, je vše opravdu nové, neokoukané.

Nemusíte ale hrát jen na straně RDA. Byť se na planetu dostanete ve službách korporace, v průběhu hry vám bude několikrát nabídnuto přestoupit k domorodcům NaVi. Nejprve si samozřejmě budete muset udělat vlastní názor a usoudit, co je pro vás morálně lepší.

Po herní stránce půjde ale každopádně o značně odlišný zážitek. NaVi jsou zhruba tři metry vysoká humanoidní stvoření, které lehce připomínají kočkovité šelmy. Nutno se smířit s tím, že jsou přírodním národem, tedy náležitě primitivním. K boji používají obdob mečů či luků.

AvatarTo však neznamená, že by byli slabými soupeři. Naopak, prakticky každý živočich nebo rostlina bojující proti RDA je nějakým způsobem s NaVi spřažena. Ke speciálním schopnostem zástupců rasy tak patří možnost přivolat mocná zvířata na pomoc.

Tím to ale nekončí. Hráč v roli NaVi může například osedlat létající dinosaura a ovládat ho! Za RDA si ale zase vyzkoušíte, jaké to je bojovat v mohutném mechovi. Tak si vyberte! Nám připadá, že nejlepší bude projít si hru přinejmenším dvakrát – a to je vždycky dobrá zpráva.

Avatar by měl být mixem lineární a otevřené hry. Úkoly tak budou v podstatě jasně dané, avšak způsob, jakými je vyřešíte, by měl být na vás. Široká škála schopností, zbraní a nakonec i výběr jedné ze dvou stran konfliktu, což implikuje i opačně zaměřené cíle misí, dávají skutečně široký manévrovací prostor.

V Cameronově filmu Avatar se z vojáka stane mimozemšťan.Hru pohání silný engine z Far Cry 2, jenž umožní vytvořit rozsáhlé a zároveň na detaily bohaté prostředí. Ostatně, právě svět je jedním z nejsilnějších taháků hry. O grafice nemá cenu hovořit jinak než v superlativech. Vždyť půjde o zcela novou formu a jsme opravdu zvědaví, zda se Avatar ve skutečném 3D bude dát i hrát. Varianta bez trojrozměrných brýlí pochopitelně zůstává zachována.

Avatar je velmi náročným titulem, a tak nepřekvapí, že na něm Ubisoft pracuje několikátým rokem. Rozhodně tu nečekáme žádný mizerný doplněk filmu. Autoři dobře vědí, že tímhle by mohli udělat velké terno. Na PC, Xbox 360, Playstation 3, Wii, PSP i DS bychom se měli dočkat těsně před Vánoci.

Autor:




Nejčtenější

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Další z rubriky

Hobo: Tough Life
Prohrabování popelnic může být zábava. V české hře Hobo hrajeme za bezdomovce

Pokud se chcete vžít do role bezdomovce a nechce se vám kvůli tomu udělat nějakou kardinální blbost a skončit na dlažbě, můžete si ten pocit nasimulovat v nové...  celý článek

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

For Honor
Hlavně neztratit hlavu. Brutální řežba For Honor baví chytrými bitvami

Když se potkají rytíři, samurajové a vikingové, není z toho žádné vyprávění historek u ohně, ale nemilosrdná řež, v níž vyhrávají pouze přeživší. Hraní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.