Avatar se vrací do svého království

Čekání na demo remaku slavné hry Ultima IV: Quest for Avatar se zdá být nekonečně natahované. Podívejme se proto na kompozici staré-nové Britannie, včetně nové grafiky podobné Baldur’s Gate.

Ultima I: The Legend is reborn Podnětem k remakování starých zábavných hodnot bývá rozvoj technologie a úspěch u publika, o tom by mohly vyprávět z větší míry imbecilní pokusy o vzkříšení starých filmových děl, jako například nedávný Get Carter! se stále stárnoucím Stallonem, který ani v nejmenším nedosáhl noirového kouzla Michaela Cainea. Nejen v celuloidovém, ale i v čistě digitálním světě dochází k snahám o resuscitaci. Důvodů může být několik. Když se dnešní hráč podívá na první grafické pokusy z osmdesátých let, nebo dokonce i na ručně propracovanou grafiku raných devadesátých, nebude přilákán super-realismem nebo renderováním v reálném čase (nemluvě o polygonech či stencilových světlech), ale mnohem spíše odrazen kostrbatou grafikou a kníkavými zvuky PC reproduktoru.

Série Ultima na BonusWeb.cz


[recenze]

Přitom v těch dobách vzniklo tolik skvostů. Sierrácké adventury Ultima I: Legend is reborn. Hra byla na výzvu firmy zrušena, ale pod jiným názvem (ERA) vesele pokračuje dál. Designéři mají alespoň příležitost projevit své skutečné nadání a vytvořit autorskou RPG. Pravdu má nakonec Eric Idle z Monthy Pythonů, když tvrdí, že krádež je uměleckou formou modemového věku.

Ultima IV: Dawn of Virtue Ultima IV: Quest of the Avatar našla remakovací zázemí ve Finsku pod jménem Ultima 4: Dawn of Virtue. Autoři zvolili fixovanou kameru v izometrickém výhledu podobnému a nafintěnou grafiku, která citlivě vystihuje původní lokace. Krev RPG, totiž dialogy, přepisují scénáristé s důrazem na rozmanitost konverzací a popisů předmětů, ovšem nehodlají přehltit hráče zbytečnými okecávačkami. Idealistický nápad, ale proč zrovna Ultima IV? Znamenala roku 1985 odklon od tradičního budování charakteru za účelem poražení velkého zla, namísto toho hrdina pracoval sám na sobě kvůli uznání obyvatel země Britannia. Úkolem bylo dosáhnout osmi Vznešeností a stát se tak legitimním avatarem. Slovo "avatar" znamená v religionistické terminologii "syna božího" nebo "božího vyslance" a dnes se přeneseně používá pro počítačovou postavičku. Je zajímavé, že na své pouti "avatar" zabrousil do Stephensonova románu Sníh, kde se podle autora vyskytuje vůbec poprvé ve vztahu k virtuální reprezentaci člověka. Právě hledání dokonalosti v Ultima IV z ní udělalo revoluční produkt hodný remakování. Finský tým proto už přes rok pracuje a což je symptomatické, pracuje v informačním utajení, takže náhodný návštěvník na oficiální stránky může podlehnout dojmu, že projekt již zemřel. Není tomu tak.

Ultima IV: Dawn of Virtue Ultima IV se zapsala do dějin také jako "první" Ultima, kde se finálně zformoval kontinent, který posléze sloužil jako hřiště skrz naskrz celou sérii, včetně . Herní krajina remaku kopíruje Britannii se všemi jejími městy, včetně Trinsicu, Yew, ostrova Bucaneer's Den a hlavního města Britannie, dokonce se po kraji potuluje přeživší kouzelnice Katrina ze zničeného ostrovního města Magincia. Lord British samozřejmě okupuje svůj hrad uprostřed Britannie a všechny postavy jsou na svých místech a mají patřičné chování - o to se stará Australanka Laura Campbellová píšící dialogy (její projekt The Dark Realm), kde se to staroanglickými tvary "thee" a "thou" jen hemží. Laura navíc slibuje nikoliv slovně početnější, ale důkladnější dialogy s možnostmi odpovědí, které přímo ovlivňují karmu. Strohými a nenávistnými reakcemi proti sobě domorodce popudíte, milým a altruistickým vystupováním naopak posílíte statut kladného hrdiny. Podobným způsobem lze změnit chování NPCček v družině, kdy pomocí chytře volených odpovědí a otázek lze z agresivního spolubojovníka "vychovat" dobráka od kosti, co raději zahodí meč a vzdá se. To je samozřejmě extrémní příklad. S požehnáním Richarda Garriota kontroluje autentičnost prostředí a postav Jaakko Peltonen (ano, to je skutečně finské jméno), programátor známý updatem NetHacku s názvem Falcon's Eye a Ultima IV: Dawn of Virtue výzkumník umělé inteligence. Peltonen kromě zodpovědnosti za celý projekt skládá hudbu a rozšiřuje herní engine (podobnost mate, ale nejde o Infinity) a komunikuje s internacionálním týmem, do kterého ještě počítejme Malajce Ng (ano, to je skutečné malajské jméno) pracujícího na 2D grafice. Nabízí se logická otázka, proč Peltonen trvá na použití vlastního enginu, když je na trhu editor k nebo

Inteligentní přístup s objektivním hodnocením kladů a záporů je něco jiného, než když Lee Tamahori fanaticky zrežíruje Dnes neumírej. Designéři extrahovali linku zdokonalování osobnosti a obalili ji vedlejšími úkoly, NPCčky a informacemi o Britannii, které Ultima IV z roku 1985 neobsahuje z prostého důvodu, že tehdy je neznal ani Richard Garriot. Fanoušci série se budou cítit jako doma při vytváření hrdiny (osm povolání s profesními úkoly), při interakci, kouzlení nebo při procházení městy, přesto by měli nalézt mnohem více nových prvků, než je 24bitová grafika a soundblasterové zvuky. Ti, kteří se pídí po akci se Ultima IV: Dawn of Virtue mohou hrou prosekat, ti druzí prokecat. Pro každého něco, takové heslo by se králi RPG dalo dát do podtitulku. Během následujících měsíců očekávejme základní demo "walkie-talkie," ovšem datum vydání hry ještě není známé a co bude s týmem pak, budou pokračovat na dalším remaku? S největší pravděpodobností se rozpadnou. Campbellová totiž zároveň píše dialogy pro fanovské projekty Ultima 5 a Ultima 9 a Peltonen možná dostane nabídku od profesionálního herního studia, říká se přece, že schopní herní programátoři jsou na listině ohrožených druhů. Uvidíme.

Internetové projekty typu Ultima IV: Dawn of Virtue jsou jednou formou bourání bariér mezi lidmi. Stejné zájmy, mezinárodní tým, virtuální distribuce, zábava, přesně tak, jak si ji představují nonkonformní (a dnes vysmívaní) prognostici technologie. Každopádně celá nezávislá sféra a open-sourcový trh by si měly uvědomit, že nebýt komerčních main-streamových softwarů, dost těžko by bylo na čem stavět undergroundovou konkurenci. Remake Ultima IV proto může být hratelný i pro laiky, specificky je však zaměřen na zkušené hráče Ultim, kteří z něj také budou mít největší radost, pakliže nepočítáme herně vyprahlé majitele Linuxu. Máte štěstí, patříte-li do první skupiny. Kromě natěšení si teď hry můžete poprvé zahrát.