Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Aztec - vytáhněte Malého Hada z průšvihu

  12:00aktualizováno  9. července 2001 12:26
Pamatujete si ještě na Versailles, Chinu nebo Egypt? Pokud ano, tak vězte, že Aztec je čtvrtým pokračováním této naučné herní série a u nás v České republice se ho dočkáme už za pár týdnů. A to nejen s do češtiny přeloženými titulky, ale i s kompletním českým dabingem! Více informací o této zajímavé adventurce od francouzského Crya se dozvíte v této recenzi.
Západ slunce nad hlavním městem Tenochtitlánem

"Malý had", mladý aztécký lovec, se dostal do pěkných problémů. Byl svědkem úkladné vraždy, jeho rodiče odvlekli vojáci a i on sám je teď zapsán na listině s nápisem "MOST WANTED". Je tedy na nás, abychom mu z téhle šlamastiky pomohli ven...

Aztékové... Bájný národ, který se jednoho dne vydal ze svého rodného ostrova Aztlan hledat novou zemi - zemi zaslíbenou bohům, a to převážně Quetzalcoatlovi a Tezcatlipocovi (známému též jako "Kouřící zrcadlo"). Po několika staletích se jim podařilo dojít až do Mexika. Zde spatřili na obloze mohutného orla, který se snesl k zemi, pozřel velkého hada a přistál na vrcholku ostnatého kaktusu - symbolu zaslíbené země. Jejich dlouhá pouť byla u konce a na tomto místě vybudovali jedno z největších a nejúžasnějších impérií na světě - Tenochtitlán...

Nevím, čím to je, ale téma legendárních Aztéků nebo Mayů je poslední dobou neuvěřitelně populární. Ať už vzpomenu na Broken Sword 2, Pandoru Directive, českého Posla bohů nebo nejnovější počin od francouzského Crya Atlantis 2, ze všech těchto her na mě vybafla ta záhadná jména "Quetzalcoatl" nebo "Tezcatlipoca"... Musím se přiznat, že i mě samotného toto téma skutečně fascinuje a kdybych měl dostatek peněz (slyšíš mě, Vreco? :-)), ihned bych se vydal na minimálně týdenní výpravu do Guatemaly, respektive přímo do nitra Aztéckých pyramid na Tikalu. BonusWeb mě ale zatím neplatí natolik dobře abych si takový výlet mohl dovolit, Mapka střední Ameriky, pomocí které se budete pohybovat mezi jednotlivými lokacemi proto se musím spokojit alespoň s počítačovými hrami, které mi tuto cestu umožní alespoň ve virtuální podobě. No a jednou z těchto her je bezpochyby i Aztec, který se na toto téma vysloveně specializuje.

Aztec ovšem není jen tak obyčejná hra, nýbrž jakási "naučná adventura". Že vám to zní divně? Tak to jste asi nehráli Versailles, Chinu ani Egypt. Aztec je totiž čtvrtým dílem této herní "série", která si bere za cíl nejenom pobavit, ale taktéž poskytnout hráči množství doplňkových informací o prostředí, ve kterém se daný příběh odehrává. Pro většinu hráčů je to jistě vítané zpestření, ovšem pouze v případě, kdy to nebude na úkor kvality hry samotné. Bohužel jsem nucen konstatovat, že u předchozích třech dílů tomu tak skutečně bylo. Průměrný příběh spolu s velmi krátkým a lineárním dějem udělaly z těchto her při nejlepším pouze mírně nadprůměrné projekty. Naštěstí je Aztec v tomto směru malým krůčkem vpřed. Stále se sice jedná o velmi jednoduchou a lineární hru, nicméně tentokráte již docela slušně rozsáhlou a především postavenou na zajímavém a poutavém příběhu.

"Little Serpent", neboli "Malý had", je mladým aztéckým lovcem a jako každý den, i dnes se vydal na svůj pravidelný lov ptáků. Tentokrát ho však jeho kroky zavedly v nesprávný čas na nesprávné místo, protože se nechtěně stal svědkem úkladné vraždy neznámého šlechtice. A jelikož měl opravdu smolný den, tak právě ve chvíli, kdy mu neznámý muž skonal v náručí, ho přistihla stráž a zcela logicky našeho hrdinu považovala za vraha. Malý had stráži sice uniknul, nicméně jakmile se po dvou dnech skrývání vrátil domů, zjistil, že vojáci odvlekli jeho rodiče a hodlají je v nejbližší době popravit. Tak s touhle maskou jsem měl letos jít na maškarní ples To samozřejmě Malý had nemůže dopustit a nezbývá mu než je zachránit a zároveň i dokázat svou nevinu. Postupem času však zjišťuje, že ona vražda, které byl svědkem, nebyla jen tak ledajaká a že všechno to má něco společného s velkým spiknutím a snahou sesadit současného aztéckého vladaře - Montezumu - z trůnu. Pro Malého hada se tedy odhalení ďábelských spiklenců stává primárním úkolem...

Během svého pátrání navštívíte pět rozsáhlých lokalit - rodnou vesnici, horskou planinu s pramenící řekou a tři části obrovského Tenochtitlánu (střed města a dvě čtvrti - obchodnickou a řemeslnickou). Všude na vás bude dýchat věrně vypadající rekonstrukce Aztécké říše s dobově zařízenými domky, palácem nebo zahradami. Příběh samotný je sice velmi chytlavý, ale více-méně přímočarý. Možná právě díky tomu má téměř po celou dobu hraní celkem slušný spád, což vás na jednu stranu udrží před monitorem v napětí až do závěrečných titulků, ovšem na stranu druhou je celkem logické, že u hry s takovým spádem se těch titulků dočkáte poměrně brzy. Ale k tomu se ještě v této recenzi dostanu.

Hned po spuštění hry se před vámi objeví stylové menu pokreslené různými aztéckými hieroglyfy. Zde si můžete vybrat, jestli se chcete pustit do hry samotné, nebo si nejdříve udělat seznamovací procházku po herním prostředí (to ale nedoporučuji, neboť tak hned na začátku poznáte všechny zajímavé herní lokality) a nakonec můžete nakouknout do samostatné a velmi obsáhlé encyklopedie (o té se zmíním později). Herní interface se oproti předchozím dílům nezměnil - stejně tak, jako u všech adventur od Crya, je i zde využito technologie Omni3D, která umožňuje se na všech lokacích volně otáčet o 360 stupňů. Na rozdíl od Atlantisu 2 není kurzor pevně umístěn ve středu obrazovky, takže s ním můžete pohodlně a bez omezení pohybovat. Zamyšlený Malý had. Asi neví, co si dá dneska k večeři... Přehledný inventář vyjede po stisknutí mezerníku ze spodní části obrazovky. Všechny předměty jsou ručně kreslené, přičemž některé z nich můžete blíže prozkoumat a prohlédnout si je tak v mnohonásobně zvětšené renderované podobě. Suma sumárum, proti ovládání hry nemám těch nejmenších výhrad.

Veškeré hádanky v Aztecu jsou poměrně jednoduché, přísně logické a nemělo by se vám stát, že byste někde na delší dobu zatuhli. Většina úkolů totiž sestává z toho, že vás jedna postava pošle někam něco udělat a častokrát vám ještě prozradí, jakým způsobem toho lze dosáhnout. I přesto se vám sice občas stane, že se dostanete do situace, kdy opravdu nevíte kudy dál, ale... Teď se dostávám k věci, která mě na Aztecu vadila ze všeho nejvíc a mnohdy se jí dařilo mě hraní docela znepříjemňovat. Tou věcí myslím všudypřítomnou automatickou nápovědu. Když už totiž nějakou tu chvíli bloumáte po Tenochtitlánu a nevíte co a jak, Malý had vám jen tak sám od sebe poradí něco ve smyslu "No, asi bych se měl jít podívat tam a tam..." nebo v případě, že odejdete na nesprávné místo, hned spustí "Ale, ale, co tady dělám, musím jít jinam..." a tak dále, a tak dále. Já osobně nemám rád, když mi do mojí práce někdo kecá (i v případě že má pravdu) a za ty poznámky a hinty jsem chtěl Malého hada několikrát zaškrtit. Nechápu autory, proč třeba někam do menu nedali volbu, kde by se tyto automatické nápovědy daly vypnout. Nu, co naplat. Herní doba se tak zkrátí na minimum a přesto, že je Aztec poměrně rozsáhlý (200 lokací, 40 předmětů a přes 50 hovořících postav), tak za takových deset, maximálně patnáct hodin nebudete mít co dělat. Škoda...

Tohle je váš největší přítel Chimalli, který vám několikrát zachrání život

Autoři Azteca si pro nás připravili i několik jednodušších, ale docela zábavných miniher. Čeká vás například stavba opeřeného štítu, napichování lebek na kůly nebo rovnoměrné rozdělování zboží pro tři různě velké čtvrti města. Ale vůbec nejlepší a nejzábavnější hrou ze všech je Patolli, což je něco podobného jako naše "Člověče, nezlob se!", jenže místo kostek a figurek zde máte pouze barevné kamínky. Princip je však totožný a řeknu vám, že u téhle mezihry jsem se pobavil opravdu skvěle.

Tak a nakonec se letem světem mrkneme na technické zpracování hry... Moment. Ach, jsem to ale hlava děravá. Málem bych zapomněl na rozsáhlou Encyklopedii, jejíž popis jsem vám slíbil v úvodu této recenze. Takže se na ni podíváme. Pokud se blíže zajímáte o Aztéky a jejich kulturu a chtěli byste se o nich dozvědět všechny možné podrobné informace, musím vám tuhle hru jedině doporučit. Encyklopedie, jež je nedílnou součástí této hry, je totiž neuvěřitelně rozsáhlá a maximálně přehledná, takže není problém si v ní vyhledat vše, co vás o dávných Aztécích zajímá. Naleznete zde všechno od původu Aztéků přes vládu, zákony, bohy, rozdělení obyvatelstva, architekturu až po tehdejší flóru a faunu - navíc doplněné o kreslené obrázky nebo autentické fotografie. Používání encyklopedie však není vůbec nutné pro úspěšné dokončení hry, ale pro zpestření mohu vřele doporučit se do ní občas mrknout. Hra samotná vás k tomu velmi často sama nabádá. Pokud totiž během hraní narazíte na zvláštní předmět, stavbu nebo osobu, kurzor se změní v malý otazníček a po kliknutí se vám otevře encyklopedie s popiskem a obrázkem daného předmětu či osoby.

Che, že se nestydíš zabít mě takhle zákeřně... ze zadu

Snad už jsem nyní nezapomněl na nic podstatného, takže se můžu konečně pustit do technického zpracování. Co se grafiky týče, nečekejte žádné zázraky známé z obou dílů Atlantisu, nicméně i přesto se je na co koukat. Bohužel, ani Aztecu se nevyhnul již tradiční problém rozmazanosti a pixelovatosti grafiky pozadí, kdy vám bude připadat, jakoby hra běžela v rozlišení 320x200 a ne skutečných 640x480. Ale dá se na to zvyknout, ostatně sám Atlantis 2 na tom nebyl o moc lépe. Oproti již zmíněnému Atlantisu 2 se zde nesetkáme s detailně prokreslenými a skvěle rozanimovanými obličeji při rozhovorech a zapomenout můžete i na plynulé animované průchody mezi jednotlivými lokacemi. To je docela velké mínus, ale i na to si postupem času zvyknete. Co ale Aztec mírně ztrácí na grafice a na animacích, to nabírá na hudbě a zvukových efektech. Hudba se nese v dobovém stylu a je velice příjemná, i když možná místy trochu nenápadná. Zvuků je zde opravdu obrovské množství, na náměstí nebo na tržišti je slyšet hluk lidí, v lese zase zpěv ptáků a tak dále. Jedním slovem: Paráda!

Ještě jsem se zde nezmínil o kvalitě dabingu a rovnou vám můžu říct, že se o něm prozatím ani nezmíním. Společnost Bohemia Interactive, která bude Azteca u nás v ČR distribuovat, se totiž rozhodla nejen přeložit titulky do češtiny, ale dokonce i celou hru kompletně česky nadabovat! Postavím schody do nebe, áá-úú, abych dosáhnul na tebe, má bílá květinko A právě tohle považuji za vůbec největší klad celé hry, protože je to spolu s Atlantisem 2 první zahraniční adventura s českým dabingem a díky němu se zpřístupní i hráčům s minimální znalostí angličtiny. Já jsem zatím dostal k recenzi pouze anglickou verzi hry, takže jistě sami uznáte, že za dané situace zde nemá cenu hodnotit anglický dabing. Osobně jsem zvědavý jakou úroveň bude mít ten český, ovšem předpokládám, že takhle důležitou věc Bohemia Interactive neodflákne. Nemusíte mít ale strach - o kvalitě českého dabingu vás ihned po vydání hry budeme na stránkách BonusWebu samozřejmě informovat.

Jak tedy celého Azteca charakterizovat několika slovy? Základem je zajímavý námět a poutavý příběh, velké mínus za jednoduchost a za všudypřítomné hinty a velké plus za obsáhlou encyklopedii a hlavně za český dabing. Suma sumárum to máme dobrých a zasloužených 70 procent. Azteca mohu doporučit hlavně začínajícím adventuristům nebo těm, kteří se blíže zajímají o Aztéckou kulturu. Zkušenějším a větrem protřelým hráčům adventur doporučuji spíše Atlantis 2, který bude taktéž v prodeji s českými titulky i dabingem...

Aztec
Výrobce: France Telecom Multimedia/Cryo Interactive
Distributor: Cryo Interactive/Bohemia Interactive
Minimální konfigurace: Pentium 166, 32 MB RAM, 8xCD-ROM, 8 MB instalace
Doporučená konfigurace: Pentium 266, 64 MB RAM, 16xCD-ROM, 60 MB instalace
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Zajímavá, ale velmi jednoduchá naučná adventura doplněná obsáhlou a přehlednou encyklopedií. Navíc bude na našem trhu k dostání s českým dabingem, což je obrovské plus.
Hodnocení 70%

Autor:




Nejčtenější

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři jí předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Další z rubriky

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.