Asi není třeba dvakrát představovat PC hit od firmy Interplay, velice zajímavé a dnes již téměř kultovní RPG Baldur's Gate. První díl se těšil ihned po svém vydání velké popularitě a oblibě a tak možná nikoho moc nepřekvapilo, když se cca před rokem objevily první zprávy o možné konverzi na videoherní konzole. BG se plánovalo převést na PSX a Dreamcast. Zatímco informace o připravované PSX verzi zmizely stejně nečekaně jako se objevily, DC konverze byla oficiálně odvolaná. Pak se začalo spekulovat o možném převedení Baldur's Gate 2 na konzoli PS2, aby nakonec stejně jako v případě sopky Vesuv přišla nečekaná erupce. BG na PS2 sice bude, ale jedná se o zcela nový titul, který by měl být koncem roku 2001 hotov a připraven pro všechny nadšené RPG hráče.
Na Sword Coast padla temnota. Bandy zlodějů a zbojníků se potulují po venkově, drancují vesnice a napadají obchodní karavany. Nečekaný útok této chásky vyžene hlavního hrdinu z jeho zemědělské usedlosti, takže se rozhodne najít další útočiště ve městě Baldur's Gate. Nicméně než stačí dorazit do města, je napaden skupinou zlodějů, která vypadá, že ji zajímá přímo naše postava. Té se sice podaří z nastalé šlamastyky uprchnout, ale vaše sestra je při ataku zajata. Počátečním úkolem tak bude nalézt unesenou sestru, ale jak hra postupuje vpřed, zjistíte, že jste jediný, kdo dokáže zastavit občanskou válku, jež v této zemi a nelehké době hrozí vypuknout.
Stejně jako v minulosti, i v Dark Alliance si vyberete na samotném začátku postavu, za niž chcete hrát. Ovšem na rozdíl od předchozích her zde máte výběr jen ze tří kompletně přednastavených postav – ranger (člověk), kněžka (elf) a válečník (trpaslík). Ačkoliv nemáte kontrolu nad atributy své postavy, její charakteristiky jsou opětovně plně v režii a intencích AD&D pravidel, přičemž v tomto případě tvůrci vycházejí již z nově zavedené třetí edice. Velkou a řekněme radikální změnou koncepce hry má být její převedení do realtimové podoby. Nebude tu již žádná družina s takticky vedenými kolovými střety s protivníky. Máme tu jednoho jediného dobrodruha v kompletně 3D zpracovaném světě, který se po vzoru např. Diabla utkává se svými oponenty v akčně řešených soubojích, v nichž rychlý a přesný sek mečem vyřeší řadu problémů. Ovládání hlavní postavy je geniálně jednoduché, od používání zbraní ve víru boje po způsob užití kouzel. Ostatně celá hra je tak trochu zjednodušená, systém interakce s NPC a s inventářem bude toho klasickým příkladem.
BG: Dark Alliance je znovu rozdělen do příběhových kapitol, které budou prezentovat nějakou důležitou událost, splnění specifického úkolu či časovou periodu. Můžeme tak alespoň doufat ve stejně silný příběh, jenž dokázaly na PC nabídnout oba díly Baldur's Gate.
Po vizuální stránce se již v této chvíli jedná o ohromující záležitost, rozlehlé a hlavně velice různorodé prostředí s úžasným množstvím detailů, výtečné světelné efekty apod. Jednotlivé lokace nás zavedou do hor s jejich věčně zasněženými štíty, jeskyní a zatuchlých krypt, nebudou chybět ani nezbytné stoky pod městem. Vpravdě ukázkovým příkladem programátorského umu je úžasné zpracování vody, které nemá v historii videoher obdobu. Detaily, jako je vytvoření realistických vln po vstupu do vodní nádrže, jsou jedním slovem mimořádné. Jednotlivé NPC a monstra jsou při své variabilitě velice kvalitně zpracovány, animace jejich pohybů je dostatečně realistická, navíc zde s velkou škálou pohybových možností. Dark Alliance využívá také zvukových možností PS2. Hra bude v Dolby Digital a každá postava bude mít charakteristické namluvení (ožralové v hospodě, apod.), přičemž se v současné době piluje synchronizace otevírání úst s řečí.
Co říci na závěr? Snad jen tolik, aby si hry Dark Alliance vysoko nasazenou laťku udržela a také aby její tvůrci dokázali, že v případě konzolových RPG dokáží vytvořit kvalitní hru také lidé mimo japonské souostroví.