Vážení čtenáři, následující návod na jednu z nejlepších RPG her všech dob, Baldurs Gate II, není návodem v pravém slova smyslu, takovým, který by vás vzal za ruku a provedl celou hrou krok po kroku. Jistě, ve hře je základní dějová linie, a hra by se dala dohrát poměrně velmi rychle, pokud byste plnili pouze nutné questy, ale zároveň se tak ochudíte o řadu lokací, věcí, dialogů a zápletek, které z BGII dělají mistrovské dílo. Tento návod bude popisem jednotlivých lokací a questů, které ve hře můžete najít a bude obsahovat i řadu dalších informací vážících se ke hře. Podle toho by taky měl být používán, tedy spíš jako "krabička poslední záchrany", kde najdete tu informaci, kterou zrovna okamžitě potřebujete, než jako "záchranná vesta", která vás bezpečně provede celou hrou, ale ochudí o celou řadu zážitků a radosti z toho, že sami na něco přijdete.
Rád bych poznamenal, že si nedělám patent na rozum, a tak se může stát, že některé questy nebo souboje by někdo z vás vyřešil lépe či jednodušeji. Chápu tento návod jako stále se vyvíjející dílo a budu rád, pokud mi pošlete své návrhy nebo připomínky. Je dost dobře možné, že po vydání kompletního návodu tady na BonusWebu, se jej pokusím převést do HTML a udělat české hypertextové kompendium. A konečně, informace, které najdete v tomto návodu, jsou kompilací jak mých vzpomínek a zážitků z hraní BGII, tak řady dalších zdrojů z celého internetu, protože při rozsáhlosti a variabilitě, jakou Baldurs Gate obsahuje, bych ji musel hrát nepřetržitě několik měsíců, abych si mohl být jist, že už mám skutečně projito úplně všechno :o). Poslední poznámka se týká názvů - předmětů, kouzel, lokací, osob i nestvůr - rozhodl jsem se je nechat v původní anglické podobě, jednak proto, že je čeština do hry zatím v nedohlednu, a jednak protože mi anglické výrazy sedí lépe než české ekvivalenty.
Obsah:
Kapitola první - tvorba vaší postavy (případně celé party)
Jedno z nejtěžších rozhodnutí v celé hře je výběr vaší hlavní postavy. Důsledky tohoto rozhodnutí vás budou provázet celou hru, ať už formou změn v questech nebo dialozích, tak také v tom, jak bude celá hra náročná (anebo lehká). A jaké povolání si tedy vybrat? To záleží hlavně na tom, jakým stylem jste zvyklí hrát. Pokud rádi bez velkého plánování rozbíjíte nepřátelům hlavy, tak třeba barbariana. Útočíte rádi zákeřně a ze zálohy? Co třeba thief, wizard nebo mage? Nechcete aby se do vás kdokoliv trefil? Berte monka nebo kensai.
Pokud budete hrát hru v single player módu, budete mít k dispozici pouze jednu vlastní postavu, a ostatní si budete muset najmout. Proto je dobré věnovat pár desítek minut narolování pěkných charakteristik. V zásadě se dá říct, že součet všech vlastností by se měl pohybovat kolem 90, u povolání s lepšími rozsahy (paladin, ranger, druid, multi-classy) dokonce kolem 95ti. Váš protagonista by měl mít všechny primární vlastnosti na 18ti (u bojových povolání chcete mít co nejvyšší číslo u síly za 18/xx), všechna povolání by měla mít 18 u obratnosti (dexterity) kvůli co nejnižšímu AC a odolnosti (constitution) kvůli životům. Mágové a bardi potřebují vysokou inteligenci, klerici, paladini a druidi naopak wisdom. Charismu můžete stáhnout až dolů na 3. Charisma je sice veledůležitá vlastnost, na které závisí jak kvalitní poklady dostáváte, jak na vás reagují NPC i ostatní lidé ve hře a ceny v obchodech. Fakt je ale ten, že potřebujete pouze JEDNU postavu s vysokou charismou a nemusí to být váš hlavní protagonista, a hlavně - hned kousek za prvním dungeonem najdete prsten, který jedné postavě zvýší charismu na 18.
TIP: Mág by měl mít wisdom 16, aby byl schopen sesílat úspěšně kouzlo Limited Wish
TIP: Jedině hlavní protagonista může mít Familiara, zvíře-pomocníka. Pokud má familiar (jeho druh závisí na přesvědčení protagonisty) 24 životů, získává mág permanentně 12. Pokud familiar zemře, ztrácí mág permanentně 1 bod odolnosti.
Hra s vlastní družinou
Pokud byste chtěli odehrát celou hru s vlastními 6ti vytvořenými postavami, jedinou možností je začít novou multiplayer hru (je potřeba mít ve Windowsech nainstalovanou libovolnou síťovou podporu), kliknout na Connect a pak Create Game, pojmenovat hru a sebe, a kliknout na New Game (tohle budete muset provádět vždy, když budete chtít hrát). Teď můžete vytvořit kolik postav budete chtít a následně je vyberete a odstartujete hru. Výběr ras a povolání opět záleží na každém, já osobně bych si vytvořil následující sestavu : Human Monk - monkové jsou ultrahustí na vysokých úrovních, Human Kensai a dual class do mága na cca 9-12 úrovni, Human Skald - bardi jsou prima kvůli identifikaci, a skald má navíc výborný song i když bych možná zvažoval ještě dalšího Fighter/Mage nebo Thief/Mage, Elf Archer - nejlepší sniper, Half-elf Cleric/Ranger - tenhle class mám prostě rád, i z jiných RPGček a Human Sorcerer - je velmi těžké pro ně vybrat kouzla, ale jsou skvělí.
Družina s NPC
Základ družiny by v současné době tvořil buďto můj Cavalier (paladin), Kensai/Mage (mimochodem, skvělý trik je, ve chvíli, kdy se dual classujete do maga, vyházet všechny členy družiny a naučit se co nejvíce kouzel - za naučení kouzla z vysoké úrovně dostanete i deset tisíc zkušeností, a úrovně potom vyletí nahoru jedna radost) nebo Monk, dále potom určitě Minsc (možno nahradit Korganem), trochu problémoví (kvůli reputaci) Edwin (alternativně Jan) a Viconia, Valygar a Yoshimoto (ve čtvrté kapitole o něj přijdete, ale nahradí ho Imoen).
TIP: šestou postavu v družině můžete měnit, vzít vždy na čas jinou postavu a splnit její questy, a pak ji zase poslat domů. Základ by měl být ale neměnný. TIP: Pokud chcete maximálně vytrénovat i Imoen, splňte ve druhé a třetí kapitole minimum questů, v šesté kapitole se dostanete opět zpátky do Athkatly a questy budete moci dosplňovat.
Mé oblíbené kity | ||||||||||||||||
|
Character kits
Kity k jednotlivým povoláním jsou jednou z novinek, kterou BGII přináší. Umožňují specializovat dané povolání nad rámec základních pravidel, a každý z nich má své výhody i nevýhody.
Fighter kits
BERSERKER je válečník, který se méně ovládá a v boji dokáže propadnout šílenství, které mu umožní bojovat déle a urputněji, než by dokázal kdokoliv jiný. Bersekeři se běžně vyskytují mezi trpaslíky, a takovému jedinci se pak říká battlerager. Výhodou tohoto kitu je schopnost Enrage, kterou může seslat bojovník jedenkrát denně za každé 4 úrovně zkušeností a dává mu v boji bonusy +2 na zásah a poškození a -2 k AC. Zároveň je imunní vůči kouzlům s efekty charm, hold, fear, maze, imprisonment, stun a sleep. V tomto stavu získává navíc 15 životů, o které však po boji přijde (a může tak i zemřít). Nevýhodou je, že po skončení Enrage dostává na nějakou dobu postihy -2 na zásah a poškození a +2 k AC. Zároveň nesmí obecně používat střelné zbraně.
WIZARDSLAYER je specialista pro boj proti mágům a všem kouzlícím potvorám. Po každém jeho úspěšném zásahu má kouzelník kumulativní 10% šanci na neúspěšné seslání kouzla, a při každém přestupu na vyšší úroveň získává 2% magické odolnosti. Na druhou stranu nesmí používat žádné magické předměty kromě zbraní a brnění.
KENSAI je bojovník spoléhající na svůj meč, se kterým je neskutečně rychlý a přesný. Výhody: +1 na zásah a poškození každé tři úrovně, bonus -2 na AC, bonus -1 k rychlosti každé 4 úrovně a schopnost Kai, kterou může seslat jedenkrát za den za každé 4 úrovně, a která mu umožní po 10 vteřin maximální zásahy. Tento bojovník nesmí používat střelné zbraně, brnění ani rukavice a chrániče (bracers)
Thief Kits
ASSASSIN je trénovaný zabiják ovládající umění tiché a diskrétní vraždy. Musí mít vždy zlé nebo chaotické neutrální přesvědčení. Umí "najedovat" zbraně (1x denně za každé 4 úrovně) a příští úspěšný zásah otráví oběť. Jed působí po třicet vteřin a každých 6 vteřin zraní za 6 životů. Na desáté úrovni působí jed 2x rychleji, na patnácté 3x rychleji, dělá větší zranění a navíc zpomalí oběť. Assassin získává permanentní bonus +1 na zásah a poškození, jeho nevýhodou je, že při přestupu na vyšší úroveň dostává k distribuci do zlodějských schopností jen 15%.
SWASHBUCKLER je částečně akrobat a částečně šermíř, myslí mu to a je velmi šarmantní. Má bonus -1 na AC a každých 5 úrovní dostává další -1 k AC a +1 na zásah a poškození. Smí se specializovat v libovolné zbrani, kterou smí zloděj používat, a do kolonky boje dvěmi zbraněmi může dát dokonce 3 body. Nevýhodou je, že nedostává žádný bonus při backstabu.
BOUNTY HUNTER je nájemný lovec lidí, ať už pro ruku zákona, nebo pro své zlodějské pány. Jeho specialitou je pokládání pastí, které ovládá lépe než kdokoliv jiný. K této schopnosti dostává okamžitě 15%, a může nastražovat speciální pasti. Na první úrovni past, která obět zraní a zpomalí, na 11. úrovni past, která cíl znehybní, na šestnácté úrovni na cíl nakouzlí Otilukes Resilient Sphere (cíl nemůže nijak reagovat na okolí, ale nikdo z okolí naopak neublíží po dobu trvání kouzla jemu) a konečně na 21. úrovni na obět sešle kouzlo Maze. Jeho nevýhodou je, že při přestupu na vyšší úroveň dostává k distribuci na zlodějské schopnosti pouze 20%.
Ranger Kits
ARCHER je nejlepší ostřelovač ve hře, nicméně vše má svou cenu. U archera je jeho ostrostřelba vyvážena neschopností nosit kovová brnění, a do kolonky všech zbraní pro boj zblízka smí dát pouze jeden bod. Na druhou stranu, každé tři úrovně získává bonus +1 na zásah a poškození střelnými zbraněmi, a jedenkrát denně za každé 4 úrovně smí použít takzvaný Called Shot s následujícími vlastnostmi: na 4. úrovni - 1 THACO cíle, na 8. úrovni -1 k hodům proti kouzlům cíle, na 12. úrovni -1 k síle cíle a na 16. úrovni +2 bonus na poškození.
BEASTMASTER je přítel zvířat, který se necítí moc dobře uprostřed civilizace. Má patnáctiprocentní bonus na stealth (skrývání) a ve svém repertoáru pár kouzel navíc - na osmé úrovni Animal Summoning I, na desáté Animal Summoning II a na dvanácté Animal Summoning III. Na druhou stranu, nesmí používat žádné kovové zbraně.
STALKER je prototyp špióna, který se dobře pohybuje jak ve městech, tak v divočině. Dostává 20% bonus na stealth, smí backstabovat (i když hůře než zloděj - x1 na 1. až 8. úrovni, x2 na 9. až 16. a x3 na vyšších) a konečně, na dvanácté úrovni získává 3 mágovská kouzla - Haste, Minor Spell Deflection a Protection from Normal Missiles (ochrana před nemagickými střelami). Bohužel, neobleče lepší brnění než studded leather (tvrzená kůže).
Cleric Kits
PRIEST OF TALOS slouží zlému bohovi bouří a ničení. Jedenkrát denně za každých 5 úrovní zkušenosti smí seslat Lightning Bolt a dále jedenkrát denně za každých 10 úrovní zkušenosti Storm Shield, který chrání sesilatele po 6 vteřin za každou úroveň před blesky, ohněm, chladem a normálními střelami.
PRIEST OF LATHANDER slouží dobrému bohu kreativity a mládí. Jedenkrát denně za každých 5 úrovní zkušenosti smí seslat Hold Undead a dále jedenkrát denně za každých 10 úrovní zkušenosti Boon of Lathander, který garantuje sesílateli po 6 vteřin za každou úroveň bonus +1 na zásah a poškození, +1 na všechny záchranné hody, jeden útok za kolo navíc a imunitu proti ztrátě zkušeností.
PRIEST OF HELM slouží neutrálnímu bohovi ochránců a strážců. Jedenkrát denně za každých 5 úrovní zkušenosti smí seslat True Sight a dále jedenkrát denně za každých 10 úrovní zkušenosti kouzlo Seeking Sword. Kouzlo sešle magický meč +4 na počet kol rovnajících se úrovni klerika. Touto zbraní pak útočí 3x za kolo se zásahy 2-8. V této době nesmí sesílat žádná další kouzla
Bard Kits
BLADE je expert pro boj zblízka, rozevlátý a zábavný, a přesto smrtící. Jedenkrát denně za každé 4 úrovně smí použít Offensive a Defensive Spin. Offensive Spin trvá 24 vteřin, dává bonus +2 na zásah a poškození a zvyšuje počet útoků o 1. Zároveň všechny útoky způsobují maximální zranění. Defensive spin sníží AC o -1 za každou úroveň, nikdy však ne více než o -10 a znemožní po dobu trvání přesuny po bojišti. Kromě toho smí dát do kolonky boje dvěma zbraněmi 3 body. Bohužel, jeho schopnosti jsou vyváženy pouze polovičními hodnotami Lore a Pick Pocket (okrádání) a jeho bardovská píseň se nezlepšuje s jeho úrovní.
JESTER je kašpárek, bavič. Své nepřátele v boji rozptyluje a mate. Jeho bardovská píseň nepomáhá spolubojovníkům, ale naopak - pokud nepřítel nehodí záchranný hod proti magii s bonusem +4 každé kolo, je zmaten a chová se pak iracionálně.
SKALD je nordický bard a zároveň skvělý bojovník. U všech zbraní má bonus +1 na zásah a poškození a jeho bojové písně jsou o hodně lepší než u klasického barda. Na 1. úrovni dává spolubojovníkům bonusy +2 na zásah a poškození a -2 na AC, na 15. úrovni +4 na zásah a poškození a -4 na AC plus imunitu proti strachu a konečně na 20. úrovni k předchozím bonusům přidává ještě imunitu proti zmatení a omráčení. Jeho schopnost Pick Pocket je pouze na ¼ normální hodnoty.
Mage Kits
Specializovaní mágové získávají jedno kouzlo na každé úrovni navíc, ale nesmí sesílat kouzla z protilehlé školy.
|
|
Paladin Kits
CAVALIER je rytíř bez bázně a hany, specialista pro boj s draky a démony (s nimi dostává bonus +3 na zásah a poškození). 1x denně za každou úroveň smí seslat Remove Fear (odstraní strach), je imunní vůči jedům a problémům se strachem a morálkou a má 20%ní odolnost proti ohni a kyselině. Jeho nevýhodou je neschopnost použít libovolnou střelnou zbraň.
INQUISITOR zasvětil svůj život boji proti praktikantům černé magie a zlu obecně. Jednou denně za každé 4 úrovně smí seslat kouzlo True Sight a také Dispel Magic s dvojnásobnou účinností, je imunní vůči kouzlům s hold a charm efekty. Na druhou stranu nesmí používat Lay on Hands, kouzlit klerická kouzla, odvracet nemrtvé a léčit nemoci.
UNDEAD SLAYER je odborníkem pro boj s nemrtvými a je imunní proti řadě jejich útoků - jmenovitě ztrátě zkušeností a znehybnění (hold). Navíc má pro boj s nimi bonusy +3 na zásah a poškození. Jeho schopnosti jsou vyváženy ztrátou umění Lay on Hands.
Druid Kits
SHAPESHIFTER je druid záměrně nakažený lykantropií, který se jedenkrát denně za každé dvě úrovně zkušeností dokáže změnit ve vlkodlaka (werewolf). Na 13. úrovni se mění do supervlkodlaka (grater werewolf). Tato forma je jedinou, do které se dokáže proměnit, a ani ve své lidské podobě nesmí používat žádná brnění.
TOTEMIC DRUID si je velmi blízký s jedním konkrétním druhem zvěře (lev, had, medvěd nebo vlk), a dokáže povolat jeho duchy na pomoc v boji (jedenkrát denně za 5 úrovní zkušeností). Na druhou stranu se sám nedokáže proměnit do zvířete.
AVENGER je člen speciální sekty druidského řádu, který zasvětil život boji proti všem ničitelům přirody. Dokáže se transformovat do všech normálních podob a navíc do Sword Spidera, Baby Wyvern a Fire Salamandra. Dále získává 6 mágových kouzel, na 1. až 6té úrovni v tomto pořadí - Chromatic Orb, Web, Lightning Bolt, Improved Invisibility, Chaos a Chain Lightning. Má ovšem trvalý postih -2 na sílu a konstituci a nesmí nosit lepší než kožené brnění.
Speciální povolání
BARBARIAN je vynikající, byť nedispilinovaný bojovník, který nejde pro ránu daleko. Nesmí oblékat full plate nebo plate mail a nesmí se v umění se zbraní specializovat (max. 2 body do jedné zbraně). Pohybují se rychleji než ostatní povolání (o 2 body) a jsou imunní k backstabu. Jednou denně za každé 4 úrovně zkušeností mohou použít zvláštní schopnost Rage (na 5 kol +4 k síle a odolnosti, -2 na AC a +2 na všechny hody proti magii. Imunita proti všem kouzlům s efekty charm, hold, fear, maze, confusion a ztrátě zkušeností). Při přestupu o úroveň si házejí d12 na životy (místo d10 jako bojovník) a na 11. úrovni získává 10% odolnost vůči všem nemagickým zásahům. Každé další 4 úrovně se zvýší o dalších 5%.
MONK je stručně řečeno bojovník beze zbraní. Neumí sesílat kouzla, ale má vlastní speciální magii, která mu umožňuje provádět skvělé věci. Nejznámější schopností je jejich úder beze zbraně, kterým protivníka omráčí. Monk nesmí mít žádné brnění a používat smí pouze jednoruční zbraně stejné jako zloděj.
SORCERER je kouzelník fungující na trochu jiném principu než klasický mág. Jeho magie je intuitivní, a kouzla se neučí ze svitků. Při přestupu na každou úroveň si vybírá jaká kouzla se naučí, ale je jimi potom limitován po celý zbytek života. Nemusí kouzla memorizovat dopředu a sesílá je mnohem častěji než klasický mág. Nesmí se specializovat podobným způsobem jako mágové.
Non player characters - vaši společníci
Při svém putování po světě Amnu budete potkávat postavy, které se k vám přidají. Některé z nich jsou silnější než jiné a abych vám ušetřil zkoumání, zde najdete jejich výčet i hodnocení (1 nejlepší, 6 nejhorší)
IMOEN | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
MINSC | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
JAHEIRA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
YOSHIMO | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
AERIE | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ANOMEN | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
EDWIN | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
HAERDALIS | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
JAN | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
KELDORN | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
KORGAN | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
NALIA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
VICONIA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
CERND | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
MAZZY | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
VALIGAR | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Co vás čeká příště?
Dálší část návodu bude věnovaná úvodnímu Irenicovu žaláři, najdete v ní spoustu tipů, triků a taktik pro boj proti různým druhům nestvůr a pokud zbyde místo, tak popis všech questů, které dostanete v příslušném Strongholdu po jeho získání.