Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Batman: Arkham Asylum je další kandidát na nejlepší akci roku

  0:03aktualizováno  0:03
Nová hra s netopýřím sympaťákem slibovala hodně. A co víc, ona to i dodržela.
90

Batman: Arkham Asylum

Platforma: PC
Výrobce: Rocksteady Studios

  • povedený bojový systém
  • vynikající stealth pasáže
  • hledání hádanek je zábava
  • kamera má slabé chvilky

Nevídaně povedený titul, který oslní fanoušky Batmana a skvěle zabaví všechny ostatní. Ať už se s nepřáteli bijeme hlava nehlava, nebo rozmýšlíme tiché likvidování, nikdy se nebudeme nudit. Jeden ze žhavých adeptů na hru roku!

Herní karta

Batman: Arkham Asylum (PC)

Batman: Arkham Asylum (PC)Na některé hry se čeká jako na smilování, aby ve výsledku pekelně propadly. Dnes recenzovaný titul sklidil pozitivní reakce konzolových kritiků i hráčů a s drobným zpožděním se ho dočkávají i PCčkáři.

Batman: Arkam Asylum dopadl naprosto výborně, hratelnost netrpí výraznějšími nedostatky a i s provedením PC verze můžeme být spokojeni. Na naše monitory se tak dostává vynikající mix stealth akce a bojovky, v níž si užijeme řadu Batmanových vychytávek.

Vše začíná převozem Jokera do arkhamského ústavu pro duševně choré zločince. Ukáže se ale, že lapení tohoto neřáda (případní fanoušci prominou) nebylo ani tak Batmanovou prací, jako spíš "klaunovou". Je to další ze zlosynových kalkulů, který vede k tomu, že je osvobozen a má s ústavem vlastní plány. Batman: Arkham Asylum (PC)Pochopitelně nepohrdne službami dalších menších i větších padouchů.

Příběhu lze jen těžko něco vytýkat. Zakomponování všech postav, zápletka i celkové podání nemají mnoho chyb. Podařilo se namíchat opravdu zajímavý koktejl událostí s nesmírně hutnou atmosférou. Je to jedna z mála her poslední doby, u níž jsem byl dokonale vtažen právě příběhem. Naštěstí nejen jím.

Náplň titulu by se dala rozdělit do tří velkých kategorií. První se točí kolem skákání, podobně laděných úkonů a třeba i používání Batmanových gadgetů. Další stěžejní částí bude boj tváří v tvář. Jako poslední zbývá tichá likvidace protivníků. Najdeme ale i řadu dílčích prvků.

Batman: Arkham Asylum (PC)

Pohybové možnosti Batmana jsou do jisté míry omezené, ale na druhou stranu jich má víc než jiní hrdinové. Ovládání sice trpí drobnými neduhy, ale celkově se povedlo. Skok, plachtění i běh byly přiřazeny na jednu klávesu, a byť to možná zní prapodivně, vše funguje, jak má. Alespoň většinou. Nejspíš nenarazíte na chvíle, kdy by vás hra kvůli tomuhle frustrovala.

Batman: Arkham Asylum (PC)Největší pozornost bude dost možná upnuta na bojový systém. V tomto případě je to značně intuitivní záležitost, která se vám do ruky dostane velmi rychle. Jedno tlačítko slouží pro útok a druhé pro krytí, u kterého je důležité časování. S nimi si bohatě vystačíme a kolikrát budeme zírat, jakou ekvilibristiku hrdina provádí s protivníky. Věci ovšem nejsou tak jednoduché.

Neřádi mají poměrně tuhý kořínek a několikrát je pouze omráčíme, než definitivně padnou (přesto ale nezemřou). Proto tu nechybí možnost dorazit je, když jsou na zemi, avšak pokud nás někdo udeří při vykonávání této milé činnosti, máme smůlu. Tohle platí pro všechny typy arkhamského vězně. Ti ozbrojení, ať už noži nebo elektrickým pendrekem, se na zem dostávají obtížněji.

Batman: Arkham Asylum (PC)Bojový systém se opravdu povedl, protože v základu je příjemně jasný, ale dokonalé zvládnutí vyžaduje trochu času. Krapet odlišnější situaci najdeme u tiché likvidace, ovšem opět platí, že ani tady není moc co vytknout.

Prostě se připlížíme k protivníkovi a provedeme jeden chvat. Tohle se vyplatí zejména u zlořádů se střelnou zbraní. Hra nás ale často pošle do místnosti, kde jich je několik, a náš úkol spočívá v plánování postupné likvidace. Například za pomoci jedné z četných dekorací na stěnách, jež se v těchto místnostech nacházejí a na něž se dostaneme díky batclaw (pistole, co vystřeluje hák.)

Krása ticha

Batman: Arkham Asylum (PC)Stealth pasáže jsou opravdovým klenotem, a tak neuškodí si přiblížit vzorovou situaci. Místnost, v níž je dostatek dekorací na zdi i nepřátel se střelnými pomocníky.

Daná lokace je navržena tak, aby se s trochou rozvahy dalo likvidovat postupně. Samozřejmě můžeme vlítnout na neřáda "hrr stylem" a doufat, že zvládneme i ty ostatní. Podobná taktika se ale většinou rovná sebevraždě.

Možnosti jsou v zásadě dvě. Snést se z výšky za protivníka a potichu ho odstranit, nebo ukončit plachtění hlasitým kopancem. Tím však zalarmujete ostatní a vzhledem k tomu, že nejsou hloupí, máte kolikrát co dělat, abyste jim přeskakováním po dekoracích utekli.

Třetí možnost je zajímavější, ale přístupná až po čase jako vylepšení. Potichu se sneseme zachyceni Batman: Arkham Asylum (PC)lanem a postaráme se o neřáda s hlavou dolů.

Jakou strategii si vyberete či vytvoříte, je jen na vás a stealth pasáže patří mezi to, díky čemu budete chtít hrát ještě jednou. Nebo si alespoň sjedete jednu z výzev (najdeme i ty bojověji zaměřené), která se točí okolo tiché likvidace.

Když už jsme se dostali k Batmanovým zlepšovákům, tak u nich i zůstaneme. Ve hře jich najdeme několik a nepohrdneme jimi. Nejčastěji přijde na věc výše zmíněný batclaw, který nám poslouží pro dosažení vyšších míst nebo přitažení nepřátel. Další využijeme například k destrukční nebo omračující činnosti.

Batman: Arkham Asylum (PC)Zcela nejdůležitější je z hlediska titulu detektivní mód. Ten nás přepne do speciálního režimu vidění, v němž jsou zvýrazněny interaktivní předměty (mříž ventilace nebo dekorace) a nepřátelé (svítící kostry). Jsou navíc zobrazeni i přes zeď a včas se tak dozvíme, jestli jsou ozbrojeni.

Detektivní mód přijde vhod i v případě, že chceme provádět detektivní činnost, což není příliš nečekané. Potřebujeme sledovat stopu jisté osoby (v momentech pevně daných)? Není problém, v určeném okruhu najdeme něco, podle čeho stopovat a pustíme se do hledání. Všechny z Batmanových gadgetů mají své nepostradatelné místo a pro detektivní mód to platí několikanásobně. Navíc ve hře nepůsobí jako pěst na oko, fungují a dobře do ní zapadají.

Vylepšování postavy je dnes ve hrách takřka povinností a ani Arkham Asylum není výjimkou. Konkrétně to jsou věci kolem brnění nebo gadgetů. Na výběr toho není příliš mnoho, avšak ani tak nemusíte mít v závěru přístupno všechno. Počet vylepšení vyvažuje jejich použitelnost, což znamená, že pokud už se k nějakému dostanete, většinou přijde vhod.

Batman: Arkham Asylum (PC)Povedené herní mechanismy by nám byly k ničemu, kdyby se neměly na co vázat. Struktura samotné hry se sice skládá ze zmíněných úkonů, avšak ty tvoří pouze polovinu úspěchu.

Arkham Asylum se odehrává pouze v noci. Ústav se rozkládá na poměrně velké ploše a na herní mapě najdeme kromě řady interiérů i nějaká ta nádvoří. Samozřejmě dojde k bojům i na nich, takže jistá volnost řešení problému nechybí.

Celkové zpracování prostředí si zaslouží velkou pochvalu. Umělecké cítění je decentní a nijak okázalé, ale přesto působivé. Ať už se jedná o stoku nebo botanickou zahradu. Opravdu kvalitní je samotný level design. Chvíli se mlátíte hlava nehlava, potom rozmýšlíte, jak se zbavit několika padouchů se samopaly, a za nějaký čas skáčete až k místu, k němuž je potřeba.

Batman: Arkham Asylum (PC)

Naprosto zásadní jsou četná oživení. Jedno z těch nejlepších byly pasáže pod vlivem Scarecrowova plynu, kdy se dostáváte do prostředí připomínajícího nejhorší noční můry. Pak tu máme ještě zajímavé souboje s bosy a třeba i hledání hádanek, za které si zpřístupníte některé bonusy.

Pro mnohé budou zajímavé biografie postav (z celého Batman univerza, ne pouze ze hry), jiní si rádi poslechnou záznamy ze sezení s padouchy. Někteří si užijí řadu výzev (challenges),Batman: Arkham Asylum (PC) které jsou přístupné v menu a nezasahují do příběhu, byť se odehrávají ve známých lokacích.

Audiovizuální stránka věci nezhoršuje kvalitu titulu ani o píď. Tak spektakulární zážitek jsme tu už dlouho neměli a chvílemi máte pocit, že jste se stali součástí interaktivního filmu. V žádném případě to není na škodu, protože jste záhy vrženi zpátky do akce. Zvuky nestojí stranou a hlavně hudba i dabing se mi zamlouvaly.

Každý titul má svoje mouchy a ani Arkham Asylum není výjimkou. Na rozdíl od spousty jiných to nejsou tragické nedostatky. Po herní stránce se těžko hledá cokoliv nedostatečného, avšak v technické rovině pár brouků bude.

Okénko PCčkáře

Začněme třeba ovládáním. Alespoň já jsem se nesetkal s žádnými problémy. S klávesnicí a myší neměla hra nejmenší problémy, a dokonce ji využívá i v menu. Rozhodně se nedá říci, že by titul byl přizpůsoben pouze gamepadu, a to je určitě dobře.

Na mé sestavě s Phenomem II X3 720, 2 GB RAM a ATI HD 4850 512 jsem pod Windows XP pohodově hrál na maximální detaily v rozlišení, které vidíte na screenshotech. Antialiasing nešel na kartě ATI zapnout, na Nvidiích by mělo vše jít.

První z nich je kamera, která má tendence se v užších chodbách "ztrácet". Během bojů to dokáže nepříjemně rozhodit, Batman: Arkham Asylum (PC)ale zabiják dobrého pocitu to není. Místy se stává, že se objeví drobný problém s ovládáním nebo AI, ale jedná se o takové drobnosti, že je ani nemá cenu konkretizovat.

Solidním dojmem působila umělá inteligence. Jestliže nepřátelé vědí o vaší přítomnosti, začnou chodit po dvou a navzájem si kryjí záda. Jindy nemají moc času projevit své virtuální buňky, ale jako úplní tupci taky nepůsobí.

Nový Batman je opravdu výbornou hrou, která je naprostou povinností pro všechny milovníky akčních her. Ať už těch z pohledu první nebo třetí osoby. Pokud nemáte netopýřího muže rádi, stejně si titul zahrajte. Jinak se připravíte o vynikající zážitek.

Doba na dokončení příběhu zabere průměrnou dobu, ovšem pokud budete svědomitě hledat/řešit hádanky, tak se čas u titulu značně protáhne. Batman: Arkham Asylum (PC)Věřte tomu nebo ne, ale tahle nepovinná činnost nepůsobí pouze jako cosi do počtu a opravdu si pátrání po všemožných záhadách užijete.

Batman: Arkham Asylum patří mezi to nejlepší, co jsem v tomto roce hrál. Mechanismy, level design i technická stránka věci jsou na vysoké úrovni a nenajdeme moc výtek. Ne, dnes recenzovaný titul není dokonalou hrou, jen se chyby hledají opravdu těžko. Prostě a jednoduše: povinnost!

Další názor (David Sillmen)

Ačkoliv se řadím spíše k vlažným fanouškům Batmana – viděl jsem filmy, ale komiksy nečetl – na Arkham Asylum jsem se z nějakého důvodu musel těšit už od jeho ohlášení. A to přesto, že neměl moc společného s Temným rytířem, který v té době frčel a všechny ohromoval (ale hry se nikdy nedočkal).

Batman Arkham Asylum (PC)Asi to byl šestý smysl, který mi říkal, že by se tenhle kousek, byť od nepříliš zkušeného studia Rocksteady, mohl zařadit po bok nezapomenutelným herním zážitkům typu Deus Ex či Bioshock, i když samozřejmě odlišným způsobem.

A pak to začalo přicházet. První hodnocení konzolových verzí šla nebývale vysoko a z Arkham Asylum se rázem stala jedna z nejlépe hodnocených her poslední doby. Když jsem se ke hře konečně posadil, byl jsem tedy velmi silně navnaděn, byť ve mně stále hlodal červíček pochybnosti, zda ta hodnocení nejsou aspoň zčásti dílem nechvalně proslulého marketingového oddělení Eidosu, které neváhá praktikovat výměnné kšeftíky a výhrůžky.

Ale to, co jsem s Batman: Arkham Asylum nakonec zažil, přesně koresponduje s nadšenými verdikty recenzentů, ten Michalův nevyjímaje. Rocksteady se podařilo vytvořit skvělý herní mix. Pravda, příběh není takBatman Arkham Asylum (PC) silný, jak by ve hře aspirující na legendu mohl být, to je však tak trochu dílem komiksové předlohy.

I z onoho mála se ale tvůrcům podařilo vykouzlit ohromující, temnou a zlovolnou atmosféru, která je tím nejlepším, na co se dá ve hrách posledních měsíců i let narazit. V arkhamském blázinci se vám bude zkrátka zvráceným způsobem líbit a jeho charakterově i vizuálně naprosto zkřivení obyvatelé tomu jen dodají grády.

Navíc je tu perfektní hlavní hrdina, snad ještě lepší arcipadouch, velmi přístupná a dobře nakombinovaná hratelnost, nápadité úrovně, hádanky, plíživá i otevřená akce…zkrátka vše, co by dobré hře nemělo chybět a ještě něco navíc na to, aby byla skvělá.

Batman Arkham Asylum (PC)Arkham Asylum se obešlo vesměs bez bugů. Obligátní, ale nijak závažné problémy, způsobuje akorát místy nepoddajná kamera a rovněž na ovládání na PC, zejména na příliš rychle reagující myš, je třeba si chvíli zvykat.

Trochu mi scházela také možnost volného ukládání. Ani ne tak kvůli obtížnosti, která je vcelku dobře nastavená, jako spíše šanci zažít skvělé momenty několikrát a třeba jinak. To vše jsou ale opravdu snadno odpustitelné přestupky.

Batman: Arkham Asylum je zářným důkazem vyspělosti herního média. Je to bomba, kterou by si nechal ujít jen blázen. Takových her totiž bohužel stále moc nevzniká.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

89 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 793 čtenářů



Nejčtenější

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

League of Legends
Slavný fotbalista vyhrál soud s autory League of Legends

Slavný nizozemský fotbalista Edgar Davids uspěl s žalobou proti provozovatelům hry League of Legends. Jedna z postav se totiž notně inspirovala jeho vzhledem.   celý článek

Další z rubriky

Blackwood Crossing
RECENZE: Blackwood Crossing vypadá jako špičkový animák od Pixaru

Dětství sourozenců Finna a Scarlett bylo poznamenané tak dramatickými událostmi, že navždy změnily chod jejich životů. Celý Blackwood Crossing je jejich...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.