Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Batman: Vengeance - temný rytíř se vrací

  12:00aktualizováno  15. února 2003 2:43
V noci to nevidíš, ale proti bílým dveřím je vidět krásně. Co je to? Ne, milé děti, není to obyvatel Pobřeží Slonoviny. Jedná se o Batmana, jehož nové zpracování po konzolové premiéře dolétlo na stříbrných placičkách i k nám, majitelům PCček. Tak se připravte, když už ne celý svět, budete muset zachraňovat alespoň Gotham.

Jak vypadá obal hry?
Batman: Vengeance

Byla temná noc a od stěn štíhlých mrakodrapů klidně spícího Gothamu se odrazil výkřik nevinné oběti. Na jednom z gotických chrličů na římse katedrály se pohnula a napřímila temná postava. Jen na okamžik byste mohli zaslechnout vítr hrající si s černým pláštěm tmavším než všudypřítomná noc. Jen okamžik se Temný Rytíř rozmýšlel, odkud ten znepokojivý zvuk zazněl. Jen okamžik a pak se elegantně vrhl do temné prázdnoty pod sebou. Je temná noc a Gotham si jako nějaké zrůdné božstvo žádá další krvavé oběti. Jen jedna osoba brání obyvatele před šílenci, kteří ovládají gothamské podsvětí.

Pár měsíců uplynulo a my tu máme další akční hru vytvořenou podle komiksové předlohy. Po marvelovském Spider-manovi se svého dalšího zpracování dočkal i jeden z tahounů nakladatelství DC, Batman. Ve hře s podtitulem Vengeance budete bránit nevinné před již tolikrát komiksem, hraným i kresleným filmem propranými padouchy širokohubým Jokerem, Batman: Vengeance ledovým Mr. Freezem a přitažlivou Poison Ivy. Příběh, který začíná zcela rutinní záchranou nebohé ženštiny připoutané k nepěkně tikajícímu balíčku, se pomalu, ale jistě rozvíjí, a přestože nepřekračuje standard, typický pro jednodušší seriály a komiksy, smysluplně spojuje všech devatenáct misí, kterými se budete probíjet během pěti epizod, z nichž je hra slepena.

První, co vás praští přes bulvy, bude specifický styl grafiky, který vychází z předlohy jednoho z kreslených seriálů s lidskou létající myší v hlavní roli. Pokud nevíte o čem mluvím, představte si jednoduchou a výraznou konturu, silně komiksově stylizované hranaté postavy s předimenzovanými proporcemi a jen velice jednoduché barevné přechody, čí spíše jednobarevné plochy. Ovšem to co působí stylově ve 2D na televizní obrazovce, vůbec nemusí vypadat dobře na monitoru, což je přesně případ této hry. Grafika v kontextu soudobých her působí chudě, zejména modely některých z postav vypadají jako baňaté 3D karikatury, potažené jednobarevnými texturami. Dalším problémem grafiky je její tmavost. Ano, hra je temná a stylová, ale na druhou stranu se určitě najde mnoho hráčů, kteří na ni bez váhání připlácnou nálepku „Hnus a navíc ještě nepřehlednej“. Ubi Soft toto naštěstí vyřešili implementací snadno dosažitelného „Brightness baru“, který se navíc sám ohlásí při spuštění nové hry, takže si mohou šeroslepí upravit obraz podle (ne)vidění svého. Přesto dle mého názoru mohli autoři zapracovat na temné atmosféře spíše pomocí kvalitnějšího příběhu ála Frank Miller Batman: Vengeance (který se mimochodem také na postavě Batmana v jedné sérii scénáristicky podepsal). Abych jen ale nehaněl, Batman disponuje velice pěknými stíny, zvlášť vezmeme-li v potaz jeho nízkou hardwarovou náročnost. Pokud pomineme diskutabilní grafiku, hra je po technické stránce na docela slušné úrovni, hlavně co se týče zvuků. Hudební doprovod je sice jen lehce nadprůměrný a nijak se vám do paměti nevryje, naproti tomu dabing jednotlivých postav je výjimečný. Vždyť se na něm také podíleli takoví profesionálové, jakými jsou Kevin Conroy, mluvící Batmana, nebo dokonce Mark Hamill, který propůjčil svůj hlas Jokerovi.

S Batmanem se budete probíjet devatenácti levely, přičemž jediným pomocníkem vám bude Batgirl, i když ani ta se boje nezúčastní a bude vám většinou jen poskytovat informace. A nebyl by to ten pravý Batman, kdyby v jeho vozovém parku chyběl Batmobil nebo Batplane, které také budete moci v několika misích ovládat. Stejně tak váš arzenál se bude skládat ze spousty serepetiček jako je vystřelovací hák s navijákem, oslepující granáty, obyčejné i elektrické bumerangy, sítě či dálkově odpalované nálože. Přesto se v soubojích budete muset spolehnout jen na své pěsti. Aby byly bitky pestřejší, kombinováním směrových šipek a úderů a kopů budete vytvářet různé otočky i jiné silnější údery a postupně se díky bodíkům za úspěšné plnění misí dostanete i k speciálním kombo chvatům, kterými si čas od času ulehčíte likvidaci někdy nepříjemných nepřátel. Těch je jen několik málo druhů - zpočátku narazíte jen na tupé žolíkovy nohsledy, Batman: Vengeance pak se postavíte eskymačkám Mr. Freeze, budete bušit do zeleninových goril Poison Ivy, rozkopávat kašpárky (rozuměj Jack-in-the-box) se zabudovaným plamenometem a v posledních kolech vám dají opravdu pořádně zabrat žolíkovi silnější bouchači, kteří se na rozdíl od těch prvních neustále kryjí, uhýbají před vašimi útoky, kombinují rychlé údery, aby vám nedali čas na protiúder, nebo vás sevřou a drtí svými mohutnými pažemi. Již po několika prvních krocích vedoucích do deště kulek zjistíte, že nepřátelé umějí používat i zbraně, a to od pistolí, samopalů, přes brokovnice až po plamenomety a raketomety. Zbraně jim naštěstí můžete bumerangem, nebo klasickým inzultem vyrazit, přičemž oni si je už neseberou, pokud je ale necháte zneškodněné, ale nespoutané (nepřátele zde totiž nezabíjíte, ale jen omračujete, stejně tak v duchu „měkkého komiksu“ nenarazíte na jedinou kapičku krve), za chvíli se proberou, tentokráte již se zbraní v ruce, a hurá na vás. Bossů je jen několik a na všechny platí nějaký fígl, po jehož objevení vám nebude činit sebemenší obtíže pěkně jim nabančit.

Batman Vengeance je jako většina současných arkád koncipován především pro konzole, čemuž odpovídá i systém ovládání, kdy ovládáte panáka proti obrazovce, neustále se díky bláznivé kameře otáčející. Výrazným nedostatkem, který z tohoto systému vyplývá je pohyb vzduchem, konkrétně plachtění. Batman: Vengeance Pokud stojíte trochu šikmo vůči hraně objektu, ze kterého skáčete, nebudete schopni udržet přímý směr letu, což je celkem jedno plachtíte-li ze střechy na střechu, ovšem pokud takto přeskakujete plošinky nad nádrží s kyselinou, kde se hraje na každý milimetr, jde do tuhého. Naštěstí se kamera v jiných situacích chová celkem standardně, takže se v Batmanovi nedočkáte podobných orientačních excesů, kterými nás nemile překvapil Spider-man (možná také proto, že se zde nepohybujete po stěnách a stropech). Připravte tedy na to, že bez solidního gamepadu vás začne hra dosti frustrovat, ovšem na druhou stranu, pokud budete chtít něco vrhat či střílet, přepne se hra do pohledu první osoby, v němž se naopak ovládá mnohem lépe pomocí klávesnice a myši, jako klasické first person shootery. Kromě již zmíněného plachtění pomocí pláště a FPS střelby se může Temný Rytíř i plížit podél stěn a vykukovat zpoza rohů, což jsem po pravdě řečeno využil, jen pokud jsem se potřebovat protáhnout nějakou úzkou skulinou.

Abyste stále jen nenamáhali prstíky, narazíte ve hře i na několik (konkrétně tři) puzzle, která ač nejsou nijak zvlášť obtížná, pomohou vám na chvíli se odreagovat od neustálého bušení do tupých nepřátel. Hra není nikterak obtížná a s trochou cviku se vám ji podaří zdolat za jedno delší odpoledne. Důvodem je jednak její nepříliš výjimečná délka, kdy některé mise jsou opravdu jen několikaminutové, Batman: Vengeance za druhé také nulová umělá inteligence nepřátel, kteří se vám stanou důstojnými protivníky až v závěrečných fázích hry, a v neposlední řadě i linearita a přímost designu levelů. Kvůli trochu hloupé kameře se mohou stát frustrujícími skákací pasáže, naštěstí přepnutím do pohledu z vlastních očí a zpět si vycentrujete kameru, což občas pomůže. Hra na druhou stranu obsahuje tajné, hůře dostupné obálky s číty, které vám po jejím zdárném dokončení umožní procházet jednotlivé levely znovu, tentokrát se všemi zbraněmi, s dvojnásobně silnými údery, neviditelností atd. Zvláštní je, že hratelnost stoupá postupně, tak jak si začnete zvykat na ovládání a pomalu přestanete vnímat technické nedostatky, hra vás bude stále více pohlcovat a díky rychlému postupu vpřed a své malé délce vás vůbec ani nestihne začít nudit.

Na závěr si nemohu odpustit malé srovnání s v květnu vyšlým Spider-manem, kterému je žánrově i námětově Batmanovi velice podobný. Ovšem svému pavoučímu kolegovi nesahá po grafické stránce netopýr ani po kotníky, stejně tak pokulhává co do pestrosti, kdy Spider-man obsahoval mnohem větší počet nejen různých kombo úderů, ale i čítů, bonusových her a tréninkových misí. Naopak Batman disponuje přehlednějším ovládáním a snazší orientací. Hratelnost obou her je na vysoké úrovni (poté, co si zvyknete na ovládání) a celkem srovnatelná, jen Spidey vydrží díky vyšší obtížnosti o něco déle. Pokud jste ale Batsyho fanoušky, je pro vás Batman Vengeance jasnou volbou na sychravá (či spíše sychravé) podzimní odpoledne.

Batman: Vengeance
Výrobce: UbiSoft
Distributor: UbiSoft
Distribuce v ČR: Playman, anglický originál, 999,- Kč
Stáhněte si: hratelné demo, 2x video
Oficiální homepage: batman.ubi.com
Minimální konfigurace: procesor 400 MHz, 64 MB RAM, 16 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 650 MHz, 128 MB RAM, 32 MB grafická karta
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Sice jednoduchá, ale příjemná a až na výjimky dobře se hrající hra s atraktivním námětem. Pokud překousnete trochu jednodušší grafiku můžete se docela dobře bavit.

Hodnocení:

65%

Autor:




Nejčtenější

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Další z rubriky

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.