Battle Isle: The Andosia War

• 3
Realtimové strategie patří mezi žánry, které si na našem trhu vždy najdou dostatek příznivců. Čtvrtý (nebo, chcete-li, pátý) díl hry Battle Isle má svou pozici ještě o to lepší, že za jeho vývojem stojí slovenská společnost Cauldron. Ta si, mimo jiné, hezky pohrála s grafikou tohoto titulu.

Battle Isle: The Andosia WarBattle Isle: The Andosia War by se stejně dobře dala nazvat Battle Isle 4, protože není ničím jiným, než právě čtvrtou hrou v této sérii. Pravda, lze ji také počítat jako pátou, pokud bychom brali v úvahu i spřízněnou, i když do série přímo nezařazenou Incubation, která se odehrává ve stejném světě. The Andosia War je velmi podobná svým předchůdcům, především stran konceptu, stylu a principům hry. Jen zpracování, především grafické, ukazuje na vyšší vyspělost, která logicky přichází s dobou a novým vybavením.

Stejně jako první tři díly, i Andosia War je tahovou strategií, ve které se nejen válčí, ale také ekonomicky uvažuje. Přestože tato hra není přímo kopií některého úspěšného titulu, nepřináší nic vyloženě nového, co bychom již neznali odjinud. Největší inovací je tedy výborná grafika, obsahující věrně se pohybující jednotky i živé a realistické prostředí.

Andosia War, tedy andosianská válka, se odehrává na souostroví. Odtud se bere název celé série – Battle Isle. Ostrovy se dělí na dva druhy. Bojové, kde se vojenské jednotky střetávají a bijí, a ekonomické, kde si každá říše buduje své obchodní a životní zázemí v podobě základen. Jednotky se budují v továrnách na ekonomickém ostrově a následně je třeba transportovat je na ostroj bojový, přímo do epicentra války. Stejně jako celá Battle Isle: The Andosia Warhra, i bitevní část probíhá v kolech. Po bojišti se pohybují nejrůznější vojenské jednotky, jako futuristické tanky, méně či více obrněná a vyzbrojená pěchota, vznášedla a další nejrůznější vozidla a technika. Jednotky mají různou útočnou a obranou sílu a pohyblivost (v závislosti na typu a vyzbrojení jednotky).

Zásobování je založené na takzvaných “energy relay posts”, které musí být spojeny s vaší základnou. Tímto způsobem se na místo bojiště dopravují energetické zásoby, používané opravárenskými jednotkami, které dávají dohromady vaše pochroumané vojáky a stroje. Podivný systém, který BITAW poněkud odlišuje od podobných her. Nejde ovšem o velký nápad, který by extrémně měnil strategii nebo dokonce dělal z hry něco extra.

Vydavatel Andosia War, firma Blue Byte, je na poli počítačových her a zvláště strategií zkušeným harcovníkem. O této hře sám Blue Byte říká, že přináší naprosto nový přístup, spočívající v kombinaci tahového a realtimového sytému. Toto prohlášení je ale trochu (trochu hodně) přehnané. Kombinaci těchto dvou principů předvedli již jiné hry (např. M.A.X.) a v některých případech i lépe. Ostatně, realtimového elementu v BITAWu mnoho není. To, co dává hře nejvíce nádech svižnosti a spěšnosti realtimu, je časové omezení na provedení tahu. Máte přesně určený čas na to, odtáhnout se svými jednotkami. Jakmile Battle Isle: The Andosia Waruplyne, dostává se na řadu soupeř. Během jeho tahu nesmíte ovládat své jednotky, ale můžete se věnovat ekonomické části hry, tedy stavět budovy na své základně, vynalézat a budovat vojsko. Můžete přepínat pohled kamery z bojového ostrova na ekonomický a zpět. Hra vás naštěstí informuje, pokud se děje něco podstatného mimo váš současný výhled, jako například ztráty v boji nebo tenčící se zásoby energie či jiné suroviny. Mezi ty patří kromě energie ještě voda, železná ruda, cosi nazývající se aldinium a ocel. Možná se vám teď zdá, že ekonomická část hry musí být pěkně komplexní a složitá. Ale není to tak, systém surovin není nijak hluboce propracován a nevyžaduje tedy velké sledování nebo plánování.

The Andosia War přebírá z realtimové strategie několik věcí, ale bohužel mezi ně nepatří jednoduché, intuitivní a pohodlné ovládání. V některých chvílích je sice dobré, například díky snadnému přístupu k šikovným funkcím, jako je zobrazení dostřelu a dojezdu vašich jednotek. Jindy ovšem u počítače trpíte, když se moříte s nesnesitelným ovládáním, například při nastavování směru pohledu jednotky. Našlo by se ještě pár chyb, které mohou rozhodně ztížit hraní, nebo hráče přímo znechutit. Například kamera je solidní, můžete si ji nastavit jakkoliv, ale je to pěkně nepohodlné. Má tendenci nelogicky a bezdůvodně poskakovat, měnit zvětšení a podobně. Někomu také může chybět možnost zadávání řetězu příkazu jednotkám. Pokud chcete zadat pohyb na více než jedno kolo, nezbývá než použít Battle Isle: The Andosia Warnešikovný systém waypointů (cestovních bodů).

Jako největší přednost je třeba vyzdvihnout skvělou grafiku. Výborně udělané 3D prostředí nejenže lahodí oku, ale také dodává hře na zajímavosti. Velká členitost krajiny, nejrůznější údolí a kopce, výrazně ovlivňují vzdálenost, na kterou jednotky vidí. Viditelnost se tak v některých momentech stává v podstatě nejdůležitější strategickou veličinou. Velmi efektivní je využívat přepadů, při nichž vaše jednotky udeří ze skrytu malého údolí nebo zpoza příhodného kopce.

Prostředí je propracované také z pohledu změn během času. Střídá se den s nocí, počasí se mění od slunečného až po hustý déšť, halící ostrov do mokrého závoje. Speciální efekty, jako jsou nejrůznější výstřely, výbuchy a podobně, jen zapadají do celkově perfektní grafiky. Také jednotky a stavby udržují tento vysoký standard a rozhodně nedělají hře žádnou ostudu. Kvalitní soundtrack už jen podpoří dobrý dojem z řemeslné práce, kterou na hře odvedli vývojáři slovenského týmu Cauldron.

BITAW je možné hrát v jednom jako klasickou campaign (tažení). Lze si zvolit jednu ze soupeřících stran, za níž budete hrát. Vzhledem k tomu, že jednotky, kterými Battle Isle: The Andosia Wardisponují, jsou identické, není případné druhé hraní (z pohledu druhé strany) až tolik zajímavé. Zajímavý je multiplayer, který z této strategie dělá kvalitní zábavu až pro osm lidí. Hráči se rozdělí do dvou týmů, které bojují proti sobě. Jako spojení je možné použít LAN nebo internet. Brzy zjistíte, že právě multiplayer je na celé hře nejlepší a hlavně je možné u něj nejdéle vydržet. Singleplayer mód totiž kromě tažení nemá samostatné bitvy a umělá inteligence počítačem ovládaného protivníka je maximálně průměrná a málokdy vyžaduje větší zapojení vašeho mozku.

Battle Isle: The Andosia War vypadá jako hra, o níž si výrobci řekli, že bude převratná, a ono to tak úplně nevyšlo. Výborné 3D prostředí sice zaujme a šroubuje kvalitu celého titulu nahoru, ale nemá sílu na to, udělat z BITAWu hit. Princip, kterým chtěli zřejmě výrobci udělat terno, je časové omezení kol. Bohužel, jeho součástí je i pravidlo, že počítač je na tahu stejně dlouho, jako vy. Pokud tedy již nepotřebujete nic moc stavět ani vynalézat, můžete se u hry nudit, čekaje na svůj tah s bojovými jednotkami. Druhým mínusem je nepohodlné ovládání, které odradí nemálo hráčů, kteří se chtějí bavit a ne trápit.

Tahová strategie s takovouto grafikou se jen tak nevidí. Pokud vám to stačí, vrhněte se do BITAWu hned. Jinak si pořádně rozmyslete, jestli jste někde neviděli hratelnější a zábavnější hru.

Battle Isle: The Andosia War
Výrobce: Cauldron