REPORTÁŽ: Takhle se hraje na lupiče a četníky v 21. století

  • 25
Vydali jsme se přes Lamanšský průliv vyzkoušet si napjatě očekávanou akci Battlefield Hardline přímo v kancelářích EA. Revoluce se opět nekoná, zábava je to ale perfektní.

Po kontroverzním vydání čtvrtého Battlefieldu bylo jasné, že s následujícím dílem budou muset autoři poněkud přitlačit s množstvím změn. Z okoukaných bojišť moderních konfliktů se proto v novém díle vydáváme přímo do ulic velkoměst, kde si po krku jdou gangsteři a policisté.

Battlefield: Hardline (BETA)

Změna prostředí je přitažlivá, ale přes množství nových prvků je to pořád ten starý Battlefield, který tak dobře známe. Že EA tomuto odklonu od zavedené série značně věří, je patrné už z toho, že na představení hry pozvala i několik žurnalistů z východní Evropy, což rozhodně nebývá zvykem.

Za devatero řekami…

Jsou nabídky, které se prostě neodmítají, a pozvánka na výlet do anglického Guildfordu, kde se konala předváděčka multiplayeru ostře sledované střílečky Battlefield: Hardline, byla přesně takovým případem. I když slovo výlet asi není tím pravým výrazem, ve skutečnosti jsem toho kromě letiště, hotelu a počítačových monitorů moc neviděl. Přesto jediné dilema, jaké jsem musel řešit, bylo, zda obětovat čtyřměsíční vous nebo se pustit do diskusí s tradičně přísnými britskými celníky. Nakonec jsem zvolil druhou možnost a následné patnáctiminutové minutové zdržení bylo tím největším dobrodružstvím z celé cesty.

Guildford je ospalé stotisícové město zhruba 50 km od Londýna, v němž se původní sídlo Criterion Games (závodní série Burnout) rozrostlo v hlavní britskou základnu Electronic Arts. Ale dost bylo omáčky okolo, pojďme rovnou k tomu nejdůležitějšímu.

Battlefield: Hardline (BETA)

Battlefield: Hardline si vzali mimořádně na triko vývojáři z Visceral Games, známí především díky svým temným a krvavým hororům jako Dead Space nebo Dante’s Inferno. Neznamená to samozřejmě, že by DICE na své dítko zcela přestali dohlížet, jejich stopa zůstala především v multiplayeru natrvalo otisknutá, nicméně tato změna vlila uvadající sérii do žil tolik potřebnou čerstvou krev. Otázkou je, jak se k nastoleným změnám postaví stávající fanoušci, kteří bývají ve svých názorech často konzervativnější než římskokatolická církev.

Dále, výše, rychleji

Battlefield: Hardline (BETA)

Představení hry se ujal kreativní ředitel Ian Milham, a kdybych si měl z jeho řeči zapamatovat jen jediné slovo, tak to bude rychlost. Důraz na rychlost je jasně patrný z každého aspektu hry, vybavením a vozidly počínaje, vybalancovanými mapami pokračuje a mechanikou respawnu konče. A alespoň v tomto bodě musíme dát autorům za pravdu, protože akce je opravdu ještě dynamičtější než kdy dříve, a díky civilnímu prostředí si můžete osedlat skutečně rychlé káry a motorky.

Na obrazovce se pořád něco děje, prostoje jsou omezeny na minimum. Autoři se poučili z nepříliš úspěšné loňské veřejné bety a notně zasáhli do samotného jádra hry. Nemluvím zde pouze o jemném balancování jednotlivých povolání a gadgetů, ale i o natolik zásadní úpravě, jako je změna přístupu k těžkým zbraním obecně.

Policejní komando už tak nadále nepůjde do boje ověnčeno raketomety a rotačními kulomety, ale bude je muset „ukrást“ až na místě. Nechci tím říct, že vše nyní vypadá realističtěji, ale alespoň už neobsahuje ony příslovečné pěsti na oko. Celkem hra bude nejspíše obsahovat 7 módů a 9 map. My jsme si mohli během necelých čtyř hodin vyzkoušet 3 a 3 a o nabyté dojmy se s vámi nyní podělím na následujících řádcích.

Na vlastní kůži

Battlefield: Hardline (BETA)

Přiznám se, že nejsem nijak ostřílený hráč síťových stříleček a s původním Battlefieldem nemůžu příliš srovnávat, přesto si troufám tvrdit, že se rozhodně nejedná jen o přeskenovanou čtyřku. Jako první přišel na paškál originální nový mód Hotwire, v němž sbíráte body za ujíždění v označených vozidlech.

Nutno podotknout, že jeho přijetí bylo hodně rozpačité, za sebe mohu ale říct, že šlo o to nejzábavnější, co jsme ten den hráli. Mód nabízí úžasné scény, které jako by vypadly z klasických akčních filmů. Aby se započítávaly body, je nutné jet jistou minimální rychlostí, srabácké kempování a obrana opravdu nejsou na pořadu dne.

V praxi to vypadá tak, že se šílenou rychlostí řítíte v těch pravých amerických bourácích po silnicích s kordonem pronásledovatelů za sebou, zatímco se vaši spoluhráči vyklánějí z okýnek a kropí vše, co se připlete do cesty. Nebo naopak z vrtulníku odstřelujete těžkou cisternu bez problémů se probourávající všemi nastraženými zátarasy.

Battlefield: Hardline (BETA)

S praktikami skutečných strážců zákona to sice nemá příliš společného, protože úkoly obou týmů jsou tentokrát totožné, ale je to přesně ta dynamická a efektní akce, jakou vývojáři tak hrdě slibovali. A navíc je to také jediný mód, v němž jsem dokázal opanovat výsledkovou tabulku, protože se lze prosadit i přes mizernou mušku :-)

Battlefield: Hardline (BETA)

Hotwire jsme si vyzkoušeli jak v městském prostředí, plném podzemních parkovišť, nadjezdů a skokánků, tak v pouštním městečku, které nabízelo mnohem více možností, jak se vyřádit. Jedinou výtku bych měl k nedostatečně zobrazeným okrajům mapy, protože když bez tušení zrady ve stodvacítce (rychlosti, ne Škodovce) projedete neviditelnou bariérou, máte co dělat, abyste se dokázali do deseti vteřin vrátit zpátky a neztratili zbytečně život.

Jak vykrást banku

Battlefield: Hardline (BETA)

Když jsme se dostatečně vyřádili v autech, nastal čas na vlajkovou loď nového Battlefieldu, mód Heist. Jde o zábavnou modifikaci klasického Capture the Flag, v němž musí tým lupičů s omezeným počtem životů ukrást pytle peněz a donést je do bezpečí, zatímco policie dělá vše proto, aby tomu zabránila. Na papíře to vypadá zábavně a nepochybuji, že v sehraných týmech to i zábavné bude, já ale zažil především neorganizovaný chaos.

Je hezké, že do bankovního trezoru se lze dostat více způsoby a díky uzavřenější mapě se konečně ke slovu častěji dostávají i taktičtější předměty jako nástražné výbušniny nebo vystřelovací háky, ale co je to platné, když se většina týmu motá navzájem pod nohy a než se v členitém prostředí dostanete do centra konfliktu, už je dávno po něm. Ještěže byl ve hře vypnutý friendly fire. I tak ovšem nebyla nouze o úžasné momenty, kdy se z temného bankovního sklepa dostanete na ulici, kde už na vás čekají kordony policistů, kulky lítají všude okolo, sklo se tříští, auta vybuchují…

Battlefield: Hardline (BETA)

Což mě přivádí ke grafické stránce, která rozhodně Frostbite enginu ostudu nedělá. Alespoň tedy na plné detaily v testované PC verzi. Jak vše bude vypadat na konzolích minulé generace, je otázkou.

Stará klasika

Battlefield: Hardline (BETA)

Po krátké pauze pak následoval tradiční Conquest, nejoblíbenější mód každého Battlefieldu. Bitva o držení klíčových bodů na mapě má přesto kvůli absenci těžké techniky jinou dynamiku. Tohle už je otázka individuálních preferencí, mně ale právě jistá „obyčejnost“ okolního prostředí kápla do noty. Je škoda, že na mapách nejsou i nějací ti civilisté, přeci jen vylidněná města i vesničky působí poněkud samoúčelně, ale s tím už se nedá nic dělat.

Co by ale ještě upravit šlo, je efektivita některých „gadgetů“. Vyzkoušel jsem jich spoustu, ale drtivá většina mi jich přišla zbytečná. Obzvláště mě zklamal v trailerech tolik propagovaný taser, který mi připomněl situace, kdy jsem v patnácti letech naivně nosil prezervativ v peněžence. Člověk ho měl pořád po ruce, co kdyby náhodou, ale k jeho praktickému využití stejně nikdy nedošlo. Padáky a vystřelovací lana pro vertikální pohyb jsou už mnohem zajímavější. Jelikož je ale při jejich využívání člověk téměř bezbranný, většina pokusů končila kulkou mezi očima.

Battlefield: Hardline (BETA)

O multiplayeru by se dalo povídat ještě dlouho, přece jen herní dýchánek s třiceti lidmi v jedné místnosti je zážitek sám o sobě, ale nechme si také něco na recenzi. Hardline od zítřka čeká ještě měsíc veřejného betatestu a dá se předpokládat, že jemné balancování a vyvažování herních mechanik probíhá neustále. Doufám, že dojde k úpravě střelby z vrtulníků, protože kvůli omezení těžkých zbraní  již není tolik způsobů, jak se jich zbavit, stejně jako k mírnému znevýhodnění policistů v módu Heist, kteří v našem případě pořád vyhrávali. Ale to už nejlépe posoudí sami hráči. Podívejme se ještě krátce na singleplayerovou kampaň.

V příštím díle uvidíte

Battlefield: Hardline (BETA)

Z té autoři sice neukázali vůbec nic, ale rozhodně zdůrazňovali, že pro ně není jen nutnou povinností do počtu. Celá kampaň bude pojata ve stylu klasických amerických krimi seriálů, v nichž dvojka neohrožených poldů bojuje se zločinem neortodoxními metodami. Na scénáři spolupracovali zkušení tvůrci mající na svědomí epizody např. The Shield nebo Justified, ale výsledek se dle mého názoru nebere tak vážně. Cílem je přinesení do značné míry otevřeného průchodu hrou (kdo to ale dnes neříká, že), v němž využijete i humánní donucovací prostředky, jako jsou pouta, elektrické paralizéry apod. Že to nakonec stejně skončí u hromadné likvidace nabíhajících špatňáků, je nabíledni, ale každá snaha se počítá.

Abych to shrnul, 17. března si nejspíše beru v práci dovolenou, protože Battlefield nikdy nevypadal tak lákavě jako tentokrát.


Technika

Studia

Očekávané

Elektromobilita

Termíny

Biatlon 23/24

Nepřehlédněte