RECENZE: Battlefield: Hardline je jak hollywoodská jízda od Michaela Baye

Mnoho fanoušků dlouholeté série Battlefield se dívalo na Hardline s despektem. Mohl za to nový vývojářský tým, upuštění od vojenské tematiky, technické problémy spojené s vydáním minulého dílu i nulový pokrok ve vizuálním zpracování. Obavy dále posílil i několikaměsíční odklad data vydání. Je tedy Hardline jenom módem pro Battlefield 4? Naštěstí není.
80

Battlefield: Hardline

Výrobce: Visceral Games

• Postavy a vtipné dialogy
  • Důraz na opatrný postup kampaní
  • Hudba a zvuk
  • Honičky v obou částech hry
  • Nové módy, hlavně Hotwire
  • Napínavý děj
  • Zatýkání nedává smysl
  • Málo prostředků pro tichou likvidaci
  • Team Deathmatch na konzolích
  • Pouze 5 map pro Hotwire

Battlefield: Hardline

Battlefield: Hardline | foto: Bonusweb.cz

Nebýt odkladu ve vydání, mělo by tradiční poměřování Battlefieldu s Call of Duty zajímavý náboj. Tvůrci listopadového Call of Duty: Advanced Warfare stáli za úspěchem prvního dílu série Dead Space. Jejich bývalí kolegové z Visceral Games v sérii pokračovali a po jejich odchodu stihli vytvořit ještě druhý a třetí díl. Trojka se nesetkala s tak velkým úspěchem, v jaký studio doufalo, tudíž se ve Visceral Games pustili do Battlefield: Hardline a vůbec poprvé tak u kormidla vystřídali švédské studio DICE.

Větší důraz na příběhovou část a tematika bojů policie proti kriminálníkům měly být dva nejdůležitější posuny v dlouho zažité sérii. Battlefield měl díky tomu projít zásadní přeměnou, hlásily marketingové sliby. Jak se ale ukázalo, nezůstalo tentokrát pouze u nich.

Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline

Battlefield: Hardline

V minulém díle jste neviděli

Přiznám se, že jsem ke kampani přistupoval s nemalou skepsí. Výrazné vylepšení na tomto poli sliboval i Battlefield 4. Emoce, příběh, zajímavé postavy, efektní akce – pouze to poslední chvílemi fungovalo, šlo však o výjimečné situace, které jsme stejně viděli v trailerech a prezentovaných ukázkách. BF4 byl klasická nudná střelnice s němým hlavním protagonistou a příběhem plným otravného patosu.

Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline

Battlefield: Hardline

V Hardline hrajete za policejního detektiva Nicka Mendozu z amerického Miami. Hra se výrazně inspiruje v seriálové a filmové produkci, což ilustrují  i najatí herci jako Alexandra Daddario (Temný případ), Benito Martinez (Policejní odznak) nebo Mark Rolston (Vykoupení z věznice Shawshank). Sofistikovanější krimi ale nečekejte. Důraz je kladen na akční jízdu hollywoodského stylu. Postavy trousí jednu hlášku za druhou, konspirace nabírá absurdních měřítek a jakákoliv věrohodnost jde stranou.

10. června 2014

Na rovinu říkám, že pokud by byl Hardline film, vypnul bych ho po deseti minutách. Z nějakého důvodu však ve hrách podobný akční nářez vítám. Dialogy a hlášky jsou vynikající a paradoxně nejnudnější postavou je hlavní hrdina Nick. Mám pocit, že se tvůrci počítačových her často snaží, aby hlavní postava vykazovala co nejméně individuálních rysů. Snad aby nikomu nevadila. Pro jiný příklad nemusíme chodit daleko. Battlefield: Bad Company 2 mi už při prvním filmečku nemusela říkat, za koho tady budu hrát. Byl to ten na první pohled nejobyčejnější týpek v jednotce. Zlatý Blood Dragon nebo Duke Nukem. Ale zpět k Hardline.

Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline

Battliefield: Hardline

Tohle jste nečekali

Příběhová kampaň je nicméně skvělá. Je totiž na míle vzdálená tomu, co byste od této hry čekali. Důraz je položen tentokrát nikoliv na postřílení všeho, co se hýbe, ale na plížení, schovávání a nenápadné zneškodňování nepřátel. Hra vám zpočátku nabídne tři stupně obtížnosti, vybízí vás však k hraní na tu nejtěžší. Vřele doporučuji se radou tvůrců řídit. Pár zásahů znamená smrt a vy tak musíte postupovat s maximální opatrností.

Problém je klíčový mechanismus tohoto stylu hraní - zatýkání. V praxi to funguje tak, že se připlížíte k jednomu až třem protivníkům a stisknutím tlačítka jim ukážete odznak. Tím každého nepřítele donutíte dát ruce vzhůru a můžete mu nasadit klepeta. A tak jej zcela zneškodníte: ani ho nenapadne volat ostatní stráže, místo toho se mu nad hlavou objeví pouze „Zzz.“ Jako kdybych viděl někoho z vývojářů rozhodit bezradně rukama.

Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline

Battlefield: Hardline

Jsou tu i další nesmysly. Zatýkání zůstává i v pozdější části kampaně, kdy pro polici nepracujete. Jediný rozdíl je v tom, že neukazujete odznak. Nepřátelé při nalezení spoutaného kolegy reagují líně a také vaši parťáci jsou pro ně zcela neviditelní. Jako u jiných her vidí nepřátelé pouze kužel před sebou a vy tak kličkujete podle radaru, na kterém kontrolujete, jestli vás má protivník v merku.

Zmíněné problémy a nelogičnosti se hře snadno vyčítají, platí však, že jde o ústupky realismu ve prospěch hratelnosti. Hra rozhodně díky nim není lehká, není však ani zvlášť frustrující, hrajete-li opatrně. Díky vyšší obtížnosti funguje i napětí. Při přestřelkách jsem se doslova krčil za postupně rozstřelovanými objekty a víc než v jiných střílečkách z pohledu první osoby využíval vykukování zpoza krytu.

Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline

Battlefield Hardline

Hra silně vybízí k hraní opatrným způsobem – odemykáte si nové pomůcky a zbraně, které jsou však paradoxně určeny převážně na klasické přestřelky. V Hardline bohužel nedisponujete takovými schopnostmi a arzenálem jako v prvotřídních, na plížení orientovaných hrách. Při pomalejším postupu využijete i váš scanner, kterým prozkoumáváte okolí a označujete nepřátele a alarmy, jako to znáte ze série Far Cry.

Tímto způsobem identifikujete i ty z kriminálníků, na něž je vypsán zatykač. Jejich zatčením získáte sice další body k dobru, spíš po nich ale půjdete pro pocit za „odfajfkování“ vedlejšího úkolu. Odemknutí všech předmětů totiž není problém dosáhnout někde po polovině hry. Zmíněný scanner využijete i při prozkoumávání okolí a hledání dalších, nepovinných indicií k případu.

Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline

Battlefield: Hardline

Nejlepší kampaň v historii značky

Hardline jsem dohrál na doporučovanou obtížnost asi za osm hodin. Hra však rozhodně vybízí k dalšímu průchodu. Jednak se vám odemkne ještě tužší varianta a jednak napoprvé patrně nezneškodníte všechny „VIP“ kriminálníky a přehlédnete některé stopy. Hra má navíc skvěle navržené úrovně, které vybízí k vyzkoušení nového postupu. Kromě toho mě kampaň prostě ohromně bavila.

Už jsem zmínil vtipné dialogy a postavy, tvůrcům se ale podařilo dát hře ten správný spád. Dění přitom podbarvuje fantastická hudba. V sérii jsme si již zvykli na špičkové ozvučení, tentokrát se ale obzvláště povedl i soundtrack, který navozuje tu správnou atmosféru. Hra je navíc koncipována jako seriál, takže pokud jí vypnete, objeví se upoutávka na příští úroveň a při opětovném zapnutí následuje efektní přehled ve stylu „v minulém dílu jste viděli.“

Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline

Battlefield: Hardline

Je toho ale mnohem více. Úrovně nejsou jen výborně rozvržené, je na nich znát velká práce s detaily. V hlavě mi utkvěl například bunkr, kde hipícké slogany na zdech přepsal gang jižanských fanoušků druhého dodatku americké ústavy.

Navíc je zábava poslouchat i rozhovory nepřátel. Musel jsem se smát, když jsem jednoho z nich načapal při hraní Dead Space. Pochválit musím ale i spolubojovníky. V Hardline budete rádi za každého zneškodněného protivníka a vaši parťáci nejsou neschopní, přestože většina práce je samozřejmě na vás. Nepřátel není mnoho, ale jejich střely bolí.

Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline

Battlefield: Hardline

Grafika se od dob Battlefield 4 prakticky nezměnila, je tedy stále na hodně vysoké úrovni - 900p na Playstation 4, 720p na Xbox One při 60 snímcích za sekundu. Textury jsou ohromně detailní a efekty počasí se povedly na jedničku. Postavy působí živě a mají přesvědčivé obličejové animace, ačkoliv filmečky v Call of Duty: Advanced Warfare jsou přece jen jiná liga.

Destrukce sice není na úrovni Bad Company, nicméně řadu zdí lze prostřelit a souboje uvnitř budov připomenou kultovní scénu s detektory kovů ve filmu Matrix. Vytknout lze snad jen to, že v rámci zatýkání až příliš často narazíte na glitche, kdy dochází k prolnutí postavy zatčeného s okolním prostředím.

Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline

Battlefield: Hardline

Nová krev ve hře více hráčů

V kampani nechává Hardline své předchůdce daleko za sebou, jak je to ale v tradičně silném multiplayeru? Zde hra zaujme především novými módy. Králem mezi nimi je Hotwire, kde váš tým získává body tak, že rychle (a zběsile) řídíte jedno z vybraných aut. Je to skvělá zábava. V dopravních prostředcích řvou autorádia, jeden hráč má nohu na plynu, zatímco ostatní se vyklánějí z oken a pálí po všem, co se hýbe. Zdaleka největší nářez pak představují honičky dvou takových posádek.

Battlefield: Hardline

Vynikajícím módem je i Blood Money, kdy dvě frakce vykrádají centrální sejf, ale peníze mohou šlohnout i ze základny protivníka. Poněkud povědomě působí Heist, v níž mají kriminálníci za úkol ukrást lup ze základny hlídané policisty a uprchnout s ním na místo určení. To je pak třeba ještě ubránit před příletem helikoptéry.

Čtvrtým módem je Crosshair, v němž máte za úkol bezpečně dovést VIP hráče na místo vyzvednutí, zatímco druhý tým jej musí eliminovat. V Rescue zase jeden tým zachraňuje v omezeném časovém limitu jednoho ze dvou rukojmích. Prostě takový Counter Strike. Rescue i Crosshair se v tuto chvíli hrají na menších verzích map na Playstation 4 v deseti hráčích, a pokud vás někdo zabije, musíte počkat na další kolo.

Pro ostatní tři módy byl alespoň na této konzoli počet hráčů omezen na 32. Na výběr je i známý Conquest ve verzi pro 32 i 64 hráčů a klasický Team Deathmatch. Ten bohužel tvůrci hrubě neodhadli, přisoudili mu klasicky rozlehlé mapy a v tuto chvíli si jej na konzolích jinak než v 64 hráčích nezahrajete.

Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline

Battlefield: Hardline

Mapy jsou totiž v Hardline výrazně menší, než tomu bylo u Battelfield 4 a již zmíněný Conquest s obsazováním klíčových pozic je tak zábavnější spíše ve dvaatřiceti. Team Deathmatch je v tuto chvíli na některých mapách vyloženě otřesný – hráči jsou prakticky všude a tak neustále umíráte. Na PC můžete při hledání filtrovat servery i s jinými počty hráčů, na konzolích nezbývá než doufat, že speciálně TDM tvůrci opraví. Minusem také je, že nejlepší z nových modů – Hotwire – si zahrajete pouze na pěti z devíti dostupných map, což je dost málo.

Mapy mají opět interaktivní prvky, které mají dění na mapě zpestřit. Jako v Battlefield 4, nejsou však vždy dobře integrované do dění na mapě. V Hardline se stále něco děje a vy tak nemáte čas ani chuť pálit do podpůrných pilířů jedné z budov, nebo plýtvat municí na odpálení cisterny. Podobně jako ve čtyřce je nejlepší, když podobná změna přijde při plynulém hraní. Opět tedy vede bouře na mapě Riptide nebo její písečná varianta v Dust Bowl. Funguje ale i postupná destrukce budov v The Block – mapě, která nejvíce upomene na totální demolici známou z Bad Company 2.

Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline

Battlefield: Hardline

Hardline nedisponuje tanky ani stíhačkami. Sice se setkáte s vozidly, čluny a helikoptérami s přimontovanými kulomety, tento Battlefield však evidentně více cílí na boje klasickými zbraněmi a rychlé honičky. Fanoušky módu Commander také jistě potěší, že Hardline disponuje podobným režimem Hacker, v rámci kterého podporujete svůj tým v taktickém režimu.

Postup a vylepšování

Co se týče postupu na další úrovně a odemykání nových předmětů a zbraní, je Hardline přece jen o něco odlišnější od předešlých her série. I zde máte sice čtyři hlavní třídy postav, ty však spolu nesdílí žádné zbraně, jako tomu bylo například v Battlefield 4.

Zbraní je výrazně méně, stále je však rozhodně z čeho vybírat. Horší je to s vybavením. Vystřelovací háky ve výsledku tolik neupotřebíte a i ostatní nádobíčko pro jednotlivé třídy postav nepředstavuje příliš velké lákadlo.

Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline

Battlefield: Hardline

Novinkou je také to, že si zbraně a vybavení odemykáte za peníze, které získáte během hraní hry paralelně se zkušenostními body. Něco podobného zkusila v minulosti i Call of Duty: Black Ops, v sérii se to však neuchytilo. Investování herní měny vás nutí přemýšlet, jak chcete Hardline vlastně hrát a do čeho investovat. Hardline může být díky tomu i o něco návykovější, pokud opravdu o získání určité zbraně nebo předmětu usilujete.

Klasické zkušenosti jsou ve hře také a mimo jiné slouží i k získáních dalších úrovní pro jednotlivé třídy postavy. Zde přichází ke slovu nový systém reputace. Ten připomene vylepšení (field upgrades), která jste získávali v Battlefield 4 různými činnostmi v rámci vlastní jednotky.

V Hardline se reputace týká pouze vás. Funguje to tak, že získáváním bodů v rámci bitev se vám naplňuje ukazatel reputace. Po dosažení určité hranice si vyberete jeden ze dvou možných bonusů jako větší zásobníky nebo rychlejší šplhání. Tento bonus vám zůstává do konce kola. Pokud jste dobří a máte dostatečně vytrénovanou třídu postavy, můžete mít až čtyři.

Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline

Battlefield: Hardline

Pokračování příště?

Hra více hráčů je v Hardline celkově povedená, kromě zmíněných důvodů i proto, že klasické přednosti zůstávají – zbraně se ovládají skvěle, body získáváte za kde co a bitvy mají správnou atmosféru. Paradoxně víc než kdy jindy mě bavilo v Battlefieldu řídit vozidla, kde nejvíce vynikne týmová souhra. Nové módy jsou ale tím hlavním, co Hardline prodává. Conquest mě přece jen více zaujal na větších mapách čtvrtého dílu s tou pravou válečnou vřavou a TDM je zatím na konzolích tragédie.

Kampaň je skvělá, ačkoliv od hráče vyžaduje značnou míru tolerance v oblasti herních mechanismů. Zatýkání a plížení sice funguje, ale vzniklé situace jsou v lepším případě úsměvné. Přesto mě příběhová část bavila více, než tomu bylo u předešlých Battlefieldů a podle mého názoru převyšuje díky své jinakosti, postavám, napětí a spádu také Call of Duty: Advanced Warfare. Bude zajímavé, jak dopadne srovnání s letošním Star Wars: Battlefront od DICE. Nevadilo by mi, kdyby se ve Visceral Games k Hardline vrátili, primárně se však vývojáři teď asi zaměří na svou vlastní Star Wars hru.

80 %

51 %

Doposud hodnotilo 314 čtenářů