Besieger - Stronghold ve 3D?

  • 7
Bavilo vás originální dobývání hradů v realtimové strategii Stronghold či jejím pokračování? Potom vás jistě potěší, že tvůrci akčního RPG I of the Dragon pracují na nové 3D RTS Besieger, jejíž název již napovídá, že součástí představení bude hlavně budování pevností, jejich obrana a útoky na hrady nepřátel.

BesiegerMinulý rok se na přední příčky herních žebříčků vyhoupla originální realtimová strategie Stronghold, v níž šlo o budování opevnění (hradů), jejich obranu a útoky na nepřátelská sídla. Tato hra ve svém 2D zpracování nikterak nepřekvapila po vizuální stránce, ale nabídla hráčům dosud nepoznaný zážitek. Úspěchu autoři z Firefly Studios pochopitelně využili a vytvořili pokračování s názvem Stronghold: Crusader. To nepřineslo velké množství změn, spíše ještě více prohlubovalo bojovou stránku s nutností více taktizovat. I grafické zpracování zůstalo beze změn a na dnešní dobu vypadalo již poměrně zastarale, jelikož však šlo o datadisk spustitelný bez původní verze hry, fanoušci opět jásali. Na oblíbenosti dvou jmenovaných her však nyní nejspíše staví tým Primal Software, který se stále ještě zabývá očekávaným akčním RPG I of the Dragon. Práce na jejich připravované hře Besieger byly oznámeny již na letošní výstavě Electronic Entertainment Expo v Los Angeles, ale až před čtrnácti dny se objevily první obrázky a podrobnější informace. Pojďme se tedy nyní zamyslet nad tím, zdali mají šanci na úspěch.

Již na první pohled je Besieger principem hry velmi podobný zmiňovaným strategickým počinům Firefly Studios. I zde totiž jde o stavbu opevnění, infarktové bránění a výpady na nepřátelské tvrze. Po zhlédnutí screenshotů však do očí praští grafické zpracování, neboť je hra vytvořena ve 3D prostředí. Co se zmiňovaného budování týče, platit hráči budou pouze za stavby Besieger(hlavní suroviny jsou dřevo, kamení a kov), kterých je přítomno více než 40 různých druhů. Klasická výroba odlišných typů jednotek překvapivě odpadá, což má vcelku logické odůvodnění. Pokud se novým pánům podaří postavit dostatek obydlí, lidé se začnou přirozeně objevovat a na hráčích je pak volba správného tréninku, která již samozřejmě něco stojí a nabídne 20 odlišných povolání. Podle slov autorů nebudou chybět ani speciální postavy a monstra, ovšem bližší informace zatím nejsou známy. Zajímavostí je, že se hráči dočkají i možného vylepšování některých postavených budov či dalšího výcviku již vytrénovaných jednotek. Jestliže tedy v Primal Software odvedou dobrou práci, základem úspěchu v boji jistě bude správná kombinace útočných či obranných systémů a jednotek.

Besieger nabídne jak hru pro jednoho hráče, tak i multiplayer. Předmětem konfliktu v kampani budou dvě znepřátelené strany, každá s vlastními typy jednotek, které bude možné dokonale poznat ve dvanácti rozsáhlých misích. Na začátku hry vystoupí hlavní hrdina pouze s hrstkou bojovníků a nikterak velkou mocí. Postupem času však získá zkušenosti, zesílí a jistě využije i možnosti výběru těch nejlepších veteránů, kteří s ním potáhnou do dalšího boje. Ve hře až 16 hráčů na jednom serveru přes LAN a internet bude k dispozici několik různých módů: Deathmatch, Capture the Flag, Cooperative, Hold Artifact, King of the Hill a Alone against All. První tři jmenované patří k těm ohranějším typům, avšak zbylé zní zajímavě a rozhodně by nebylo na škodu, kdyby Besiegerdo multiplayerové hry přinesly nějaké nové prvky.

Co se vizuální stránky hry týče, zatím ji můžeme hodnotit pouze ze zveřejněných screenshotů. Na začátku jsem již zmiňoval 3D zpracování, a není divu, že se ho autoři snaží co nejvíce vychválit. Slibují fotorealistický terén a mise nejen v hornatém, pouštním a lesním prostředí. V seznamu dalších reklamních taháků nechybí tisíce stromů, kamenů a dalších objektů v každém levelu, stovky perfektních modelů budov či zvířat a lidí s kvalitními animacemi pohybu, realistická obloha se sluncem, měsícem, mraky a hvězdami atd. Většina objektů by navíc měla podléhat modelu poškození, takže stejně jako ve skutečnosti bude možné například podpalovat lesy či budovy. To vše zní naprosto perfektně, jakmile si však prohlédneme obrázky ze hry, nespatříme nic překvapivého, co by nám vyrazilo dech - textury vzdálených hor mi naopak přijdou dosti ubohé. Hra je však stále v rané fázi vývoje, a tak vybízím k trpělivosti.

Budoucnost 3D realtimové strategie Besieger je tedy nejistá. Pokud se autoři vytáhnou a vytvoří hru tak, jak ji popisují v tiskových zprávách, ještě o ní v budoucnu hodně uslyšíme. Je však možné, že ne všechno dopadne tak, jak je nám našeptáváno (viz nynější grafické zpracování), a hra se utopí v šedi přehršle průměrných titulů, což by byla velká škoda.


Témata: Slunce, software