Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bioshock Infinite přetéká originálními herními prvky

aktualizováno 
Už nikoliv pod vodou, ale v oblacích se odehrává další Bioshock, který opět nabídne pohled na rozpad příliš ambiciózní utopie.

Bioshock Infinite

V roli bývalého detektiva obávané agentury Pinkerton Bookera DeWitta následujete holčičku Elizabeth do obchodu se suvenýry. Zdi, sloupy a závěsy jsou vyvedené v typicky americké kombinaci bílé a červené, všude visí portréty bývalých prezidentů, v regálech se kupí knihy, busty a další levná veteš.

Láska k detailu je až neuvěřitelná. Ve skvělé animaci si Elizabeth nasazuje papírovou masku prezidenta Abrahama Lincolna a imituje hlubokým hlasem jeho projev. Ale sotva začne, přichází něco nečekaného. Místnost se začne třást, všechno padá, okna pukají, venku propuká chaos. Za chvíli ale vše utichá. "Pojďme pryč," říká Elizabeth. "Není tu bezpečno".

Dějištěm hororového momentu je Columbia, pompézní město v oblacích postavené jistým Z. H. Comstockem. Jeho cílem je demonstrovat technologickou a intelektuální převahu USA. Ale stejně jako v případě podmořské utopie Rapture v předchozích dílech Bioshocku se to nepovede. Šeredně nepovede.

Ale na rozdíl od prvního a druhého dílu se nebudete pohybovat v opuštěném městě duchů, nýbrž na vlastní kůži zažijete strašlivý úpadek Columbie.

Začátkem konce je propuknuvší konflikt mezi takzvanými Founders, tedy zakladateli v čele s Comstockem. Ti jsou skupinou nacionalistických náboženských fanatiků, proti kterým stojí takzvaní Vox Populi, skupina levicových radikálů.

Výsledkem je občanská válka panující v ulicích. Každou chvíli narazíte na bojující lidi, kteří si do oken házejí zápalné láhve. Všude křik, výstřely, anarchie. "Rychle kupředu," křičí Booker na Elizabeth. "Hlavně nevzbuzovat žádnou pozornost".

Bývalý agent ví moc dobře, proč to říká. Elizabeth totiž není jen tak nějakou holčičkou. Od svého pátého roku byla vězněná v jedné z věží Columbie a hlídaná obřím mechanickým ptákem zvaným Songbird. Důvodem je tajemná síla, kterou v sobě dívka má a po které touží jak Founders, tak Vox Populi.

Odkud tato síla pochází, zůstává zpočátku tajemstvím, nikoliv však její projevy. Elizabeth například dokáže vzít věci z minulosti a umístit je do přítomností. Typicky jde o nejrůznější předměty, které v prostředí chybějí a znemožňují další postup. V takovém případě stačí dívku oslovit a ona už se o to postará. Pochopitelně to nebude zase tak jednoduché a některé pasáže si vyžádají větší míru přemýšlení, jak celou scénu poskládat.

Celé vracení objektů z minulosti navíc nefunguje neomezeně. Čím je předmět větší, tím více energie si vyžádá. Vracení navíc nefunguje navždy, ale jen na určitou dobu. Například jeho využití v přestřelkách dává hře nečekanou dynamiku. Booker se tak pohybuje mezi dočasnými překážkami, a když už je opravdu zle, nechá Elizabeth "vykouzlit" výbušný barel, do kterého vystřelí a zlikviduje hned několik nepřátel najednou.

Dalším netradičním herním prvkem jsou takzvané Skylines, tedy koleje ve vzduchu připomínající horské dráhy. Dříve sloužily k přepravě zboží po Columbii, ve hře je ale využijte především v bojích. Booker má totiž hák, kterým se na kolej může zachytit a velice rychle po ní klouzat. Jakmile je poblíž kolej jiná, může dokonce přeskočit. To samé navíc umí nepřátelé, takže si jistě sami představíte pekelné tempo bitek.

Ačkoliv se Columbia zdá být rozlehlejším herním světem než Rapture, autoři hráčům zase tolik volnosti neposkytnou. Do určité míry sice bude možné se pohybovat nezávisle, ale hra vás povede od jedné události ke druhé. Největší míra volnosti se tak projeví v rozhodnutích, která budete muset v průběhu hry činit.

Na jednom místě se například Elizabeth zeptá, zda se vydáte přímo do úkrytu Comstocka a přitom možná padnete do léčky, nebo zvolíte delší, ale méně rizikovou cestu. Čas od času navíc budete konfrontováni s klíčovými okamžiky, na které bude třeba zareagovat během několika sekund. Nebo také ne, ale s patřičnými následky.

Na jednom místě třeba uvidíte chystanou popravu příslušníka Founders, kterého polapili Vox Populi. Můžete buď přihlížet, nebo zasáhnout. V obou případech s jinými důsledky. Ty se sice neprojeví v příběhu, ale přidají na uvěřitelnosti světa.

Autoři správně pochopili, že podmořský svět Rapture se už vyčerpal. Utopické myšlenky ale nikoliv. Bioshock Infinite se tak sice odehrává v jiném prostředí, ale čerpá z obdobných filozofických základů, byť opět odlišně podaných. Jak jeho příběh, tak originální prvky skýtají obrovský potenciál, který může opět vyústit v hit.

Autor:




Nejčtenější

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

Další z rubriky

Hobo: Tough Life
Prohrabování popelnic může být zábava. V české hře Hobo hrajeme za bezdomovce

Pokud se chcete vžít do role bezdomovce a nechce se vám kvůli tomu udělat nějakou kardinální blbost a skončit na dlažbě, můžete si ten pocit nasimulovat v nové...  celý článek

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.