Bioshock Infinite

Bioshock Infinite

Bioshock Infinite přetéká originálními herními prvky

  • 37
Už nikoliv pod vodou, ale v oblacích se odehrává další Bioshock, který opět nabídne pohled na rozpad příliš ambiciózní utopie.

V roli bývalého detektiva obávané agentury Pinkerton Bookera DeWitta následujete holčičku Elizabeth do obchodu se suvenýry. Zdi, sloupy a závěsy jsou vyvedené v typicky americké kombinaci bílé a červené, všude visí portréty bývalých prezidentů, v regálech se kupí knihy, busty a další levná veteš.

Láska k detailu je až neuvěřitelná. Ve skvělé animaci si Elizabeth nasazuje papírovou masku prezidenta Abrahama Lincolna a imituje hlubokým hlasem jeho projev. Ale sotva začne, přichází něco nečekaného. Místnost se začne třást, všechno padá, okna pukají, venku propuká chaos. Za chvíli ale vše utichá. "Pojďme pryč," říká Elizabeth. "Není tu bezpečno".

Bioshock Infinite

Dějištěm hororového momentu je Columbia, pompézní město v oblacích postavené jistým Z. H. Comstockem. Jeho cílem je demonstrovat technologickou a intelektuální převahu USA. Ale stejně jako v případě podmořské utopie Rapture v předchozích dílech Bioshocku se to nepovede. Šeredně nepovede.

Ale na rozdíl od prvního a druhého dílu se nebudete pohybovat v opuštěném městě duchů, nýbrž na vlastní kůži zažijete strašlivý úpadek Columbie.

Začátkem konce je propuknuvší konflikt mezi takzvanými Founders, tedy zakladateli v čele s Comstockem. Ti jsou skupinou nacionalistických náboženských fanatiků, proti kterým stojí takzvaní Vox Populi, skupina levicových radikálů.

Bioshock Infinite

Výsledkem je občanská válka panující v ulicích. Každou chvíli narazíte na bojující lidi, kteří si do oken házejí zápalné láhve. Všude křik, výstřely, anarchie. "Rychle kupředu," křičí Booker na Elizabeth. "Hlavně nevzbuzovat žádnou pozornost".

Bývalý agent ví moc dobře, proč to říká. Elizabeth totiž není jen tak nějakou holčičkou. Od svého pátého roku byla vězněná v jedné z věží Columbie a hlídaná obřím mechanickým ptákem zvaným Songbird. Důvodem je tajemná síla, kterou v sobě dívka má a po které touží jak Founders, tak Vox Populi.

Bioshock Infinite

Odkud tato síla pochází, zůstává zpočátku tajemstvím, nikoliv však její projevy. Elizabeth například dokáže vzít věci z minulosti a umístit je do přítomností. Typicky jde o nejrůznější předměty, které v prostředí chybějí a znemožňují další postup. V takovém případě stačí dívku oslovit a ona už se o to postará. Pochopitelně to nebude zase tak jednoduché a některé pasáže si vyžádají větší míru přemýšlení, jak celou scénu poskládat.

Celé vracení objektů z minulosti navíc nefunguje neomezeně. Čím je předmět větší, tím více energie si vyžádá. Vracení navíc nefunguje navždy, ale jen na určitou dobu. Například jeho využití v přestřelkách dává hře nečekanou dynamiku. Booker se tak pohybuje mezi dočasnými překážkami, a když už je opravdu zle, nechá Elizabeth "vykouzlit" výbušný barel, do kterého vystřelí a zlikviduje hned několik nepřátel najednou.

Bioshock Infinite

Dalším netradičním herním prvkem jsou takzvané Skylines, tedy koleje ve vzduchu připomínající horské dráhy. Dříve sloužily k přepravě zboží po Columbii, ve hře je ale využijte především v bojích. Booker má totiž hák, kterým se na kolej může zachytit a velice rychle po ní klouzat. Jakmile je poblíž kolej jiná, může dokonce přeskočit. To samé navíc umí nepřátelé, takže si jistě sami představíte pekelné tempo bitek.

Ačkoliv se Columbia zdá být rozlehlejším herním světem než Rapture, autoři hráčům zase tolik volnosti neposkytnou. Do určité míry sice bude možné se pohybovat nezávisle, ale hra vás povede od jedné události ke druhé. Největší míra volnosti se tak projeví v rozhodnutích, která budete muset v průběhu hry činit.

Bioshock Infinite

Na jednom místě se například Elizabeth zeptá, zda se vydáte přímo do úkrytu Comstocka a přitom možná padnete do léčky, nebo zvolíte delší, ale méně rizikovou cestu. Čas od času navíc budete konfrontováni s klíčovými okamžiky, na které bude třeba zareagovat během několika sekund. Nebo také ne, ale s patřičnými následky.

Na jednom místě třeba uvidíte chystanou popravu příslušníka Founders, kterého polapili Vox Populi. Můžete buď přihlížet, nebo zasáhnout. V obou případech s jinými důsledky. Ty se sice neprojeví v příběhu, ale přidají na uvěřitelnosti světa.

Bioshock Infinite

Autoři správně pochopili, že podmořský svět Rapture se už vyčerpal. Utopické myšlenky ale nikoliv. Bioshock Infinite se tak sice odehrává v jiném prostředí, ale čerpá z obdobných filozofických základů, byť opět odlišně podaných. Jak jeho příběh, tak originální prvky skýtají obrovský potenciál, který může opět vyústit v hit.