Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dokonalý svět v Bioshock Infinite je jen pro bílé. První dojmy

aktualizováno 
Utopie na sebe bere podobu pompézního města Columbia, jež se vznáší v oblacích. Město má demonstrovat technologickou a intelektuální převahu USA. Jenže se něco nepovede. Šeredně nepovede.

Kolibříci poletují vzduchem, děti si radostně hrají kolem stříkajícího hydrantu, zamilovaní tancují na plácku, kde hraje lidová kapela, a jeden by nejraději vyrazil projít se po nedalekém tržišti. Columbia je zkrátka malebným kukaččím hnízdem v oblacích, ve kterém žijí na první pohled lidé nesmírně snaživí a čestní. Ale především bílí.

Bioshock Infinite

Bioshock Infinite

Když zakladatel Columbie Zachary Hale Comstock v audiologu hovoří o "negrech" a nadřazenosti bílé rasy, působí to hodnověrně i znepokojivě zároveň. Hráč je v první kapitole vyzván k veřejnému ostouzení (a možná i popravě) černocha, který se skandálně zapletl s běloškou, když se musí nechat pokřtít, aby mohl do Columbie vůbec vstoupit.

Volné pokračování

Bioshock Infinite navazuje jen volně na předchozí díly, které se odehrávaly v podmořském městě Rapture. Tam, kde první dva Bioshocky dávaly morální dekadenci podmořského světa otevřeně na odiv, skrývá Bioshock Infinite svou škaredou grimasu za pitoreskní fasádu.

V řadě ohledů je to sice recyklace mnohokrát viděného, ale to vůbec nevadí, protože to přesně zapadá do ducha této historické etapy, tedy začátku 20. století v USA. Rozdíl oproti předchozím dílům je také v tom, že strašlivý úpadek Columbie zažijete na vlastní kůži.

Zpočátku nevíte, na čem jste

Na tomto místě bychom měli odvyprávět příběh, jenže vtip je v tom, že ten přinejmenším zpočátku není nikterak složitě vystavěn a opírá se spíše o kulisy Columbie, které tvoří příběh samy o sobě.

BioShock Infinite

Jako Booker deWitt se v roli vysloužilého agenta Pinkertonů vydáváte na speciální zakázku do Columbie, jejímž cílem je osvobodit malou Elizabeth. Tímto způsobem máte splatit dluhy z minulosti.

Faktem je, že zpočátku nebudete nic moc vědět o zadavatelích této zakázky ani o zmíněných dluzích. Hra vám dokonce neobjasní ani to, co jsou Pinkertoni zač. Zkrátka se očekává, že pokud to nevíte, budete dostatečně zvědaví a vyhledáte si patřičné heslo na Wikipedii.

Nutno dodat, že tento fantastický svět si příběh zahalený do tajemství zaslouží. Do značné míry totiž ze své záhadnosti, neprůhledných postav a nejistoty dalších kroků těží jedinečnou atmosféru.

BioShock Infinite

Jedno nicméně musíme prozradit, protože z toho vyplývá důležitý herní prvek: přibližně po dvou hodinách hraní osvobodíte Elizabeth. Do té doby (a také potom) si překvapivě hodně zastřílíte. Zdá se, že autoři s akcí nešetřili a hráče příliš nezatěžují s nutností a dokonce ani příležitostmi k plíživému postupu.

Hodně střílení

Z prezentace je jasné, že se na vás čas od času vrhnou předskriptované skupiny nepřátel, které pocity z hraní místy degradují na úroveň obyčejné střílečky. Bohužel to příliš nezachraňují ani prvky z her na hrdiny, které se omezují na automatické nacházení tzv. Vigors, tedy schopností a obdobu plasmidů z předchozích dílů, jež navíc můžete vylepšovat pouze nudně za peníze.

BioShock Infinite

To samé platí i o zbraních. Jedinečné stanice s vylepšeními jsou minulostí, zbývá jen dokupování větších zásobníků a vyšší průraznosti. Různé typy munice? Minulost. Mapa úrovně? Také ji budete hledat marně. Zbývá jen šipka vedoucí k aktuálnímu cíli. Medikity? Ve hře sice jsou, ale jsou využity okamžitě poté, co po nich přeběhnete, bez možnosti si je schraňovat do zásoby.

Masovému publiku vstříc? Ne nutně

Mohlo by to tedy vypadat na další hru osekanou v zájmu prodejů masovému publiku. Jenže šéf vývoje Ken Levine má na nepříjemné otázky připraveny pádné odpovědi.

Prý se dočkáme většího množství zbraní, vylepšení a navíc výbavy: celkem čtyř kusů, z nichž každý má nějakou pasivní schopnost (například vyšší šanci na kritické zranění). Také úrovně se z počátečních lineárních mají zvětšit a nabídnout prostor pro různé styly hraní.

Zatím nám však musí stačit slovo respektovaného Levina, protože první úrovně zjevně představují pouhý pozvolný rozjezd a nic dalšího autoři zatím neukazují.

O zajímavou hratelnost se jednoznačně stará zmíněná Elizabeth, která je aktivní pomocnicí jak v tom, že vám hází například munici či aktuálně se hodící zbraně, ale také vyvolává různé prvky jako je obranná věž či kolejnice, na kterou se můžete zaháknout, a lépe se tak dostat na kobylku nepřátelům.

BioShock Infinite

Zatím je tedy jisté především to, že Bioshock Infinite bude jednou z nejatmosféričtějších her poslední doby. Větší otazníky ještě panují nad hrou jako takovou. Zatím nelze vyloučit, že to bude především akce, byť opepřená netradičními prvky, a to ostatní bude odsunuto přinejlepším na vedlejší kolej. Stále to však může dopadnout lépe. 

Jak to tedy nakonec dopadne, se přesvědčíme 26. března 2013 na PC, PlayStation 3 a Xboxu 360.

Autor:




Nejčtenější

Gary Oldman ve Star Citizen
Nejsme ve finanční tísni, vyvrací autoři Star Citizen

Chris Roberts a jeho tým vyvracejí domněnky, že by hra, která vybrala od fanoušků přes tři miliardy korun, byla ve finančních potížích.  celý článek

Kristen Hughey jako Bunny D.Va (Overwatch)
Digitální prodeje na PC letos razantně poklesly, může za to Overwatch

Byť příjmy z digitálního prodeje v celém odvětví stoupají, PC platforma zaznamenala znatelný meziroční pokles. Může za to střílečka Overwatch od firmy...  celý článek

Pathfinder: Kingmaker
Nová hra od tvůrce Falloutu a Planescape Torment prošla Kickstarterem

Chris Avellone pomohl protáhnout Kickstarterem další RPG ze staré školy. Pathfinder připomíná klasiky jako Baldur’s Gate nebo Fallout a dočkáme se ho až v...  celý článek

Nintendo Post E3 2017 Event
Na návštěvě v Nintendu: fronta na králíky a skvělý Yoshi ve světě miniatur

Hlavním tahákem při návštěvě německé centrály Nintenda byla akce Super Mario Odyssey, o níž jsme psali v pondělí. Fronty se ovšem tvořili ještě z hry, u níž by...  celý článek

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Další z rubriky

Star Wars Battlefront II
Splněný sen všech fanoušků Star Wars. První dojmy z Battlefrontu 2

Měli příležitost zahrát si jako jedni z prvních na světě netrpělivě očekávané pokračování multiplayerové střílečky Star Wars: Battlefront 2. A vypadá to, že...  celý článek

Ghost Recon: Wildlands
Další průšvih na spadnutí? Ghost Recon: Wildlands působí rozpačitě

O víkendu jsme se věnovali uzavřené betě očekávané střílečky Ghost Recon: Wildlands od Ubisoftu. Ale možná jsme se radši měli jít koulovat.  celý článek

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.