Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Black & White 2 - preview

  12:00aktualizováno  27. května 5:32
Peter Molyneaux je znám jako geniální designér. Každá jeho hra se stala automaticky hitem - až na první díl strategické hry, o jejímž druhém díle, a opět potenciálním hitu, si dnes vše povíme.

Black and White 2
Výrobce: Black and White Team
Vydavatel: EA
Datum vydání: 2. kvartál 2004
Homepage
Black & White 2 Peter Molyneaux platí ve světě herní zábavy za jedno z největších es vůbec a nutno říct, že jedině po právu. Tolika skvělými tituly jako on se jen tak někdo jiný pyšnit nemůže, ovšem jeho poslední hra, „božská“ realtime strategie Black and White vzbudila spíše rozporuplné, než zcela kladné reakce. Způsobeno to bylo jistě určitou aurou nepřemožitelnosti, která se kolem celého projektu v průběhu času vytvořila a která se při nejlepší vůli nedala zdolat. První recenze se nesly v tom nejlepším duchu, ale postupem času začala na povrch vykukovat i nuda a stereotyp, což pro takovou hru není nejlepší vizitka. To vše bylo asi důvodem, proč se Black and White neudržela příliš dlouho na nejlukrativnějších místech prodejnosti, ale naopak, vzhledem ke svému obřímu rozpočtu, celkem propadla. Molyneaux má však naditou kapsu a vedle čistě mainstreamových produktů například pro X-Box, si může dovolit vytvářet i hry, které on sám chce hrát, a tak vznikl ještě datadisk Creature Isle, i když o jeho komerčním úspěchu se dalo předem pochybovat. A nyní se na nás valí rovnou pokračování, jež není ani o fous méně ambiciózní než jeho předchůdce, takže se na něj pojďme podívat zblízka, jelikož nabídka je více než jen pestrá. Black & White 2

Stejně jako v jedničce si i v pokračování zahrajeme na boha, který se musí starat o daný svět. Tvůrci slibují, že vše by nyní mělo probíhat daleko zevrubněji a hráči bude do rukou dána mnohem větší moc než minule, přesto by ovládání mělo být zachováno v mezích únosnosti. Celý svět si budeme moci vytvořit a svůj národ jím za ručičku provést, pomoci mu proti konkurentům a dosáhnout velkých úspěchů v nejrůznějších připravených úkolech. Velký důraz by měl být kladen na morální rozhodnutí, která sice nebudou vždy z hlediska poctivosti a spravedlnosti nejčistší, ale z pohledu lidskosti naprosto pochopitelná. Nemožné nebude ani zahrát si na zlého démona, z něhož jeho svěřenci budou mít jen strach. Do svého světa budete vrhnuti v době, kdy se zde žijící kmeny nesnášejí a vaším cílem je bude buď sjednotit pod vlajkou míru nebo ještě více poštvat proti sobě a vést vlastní národ přes mrtvoly k vítězství. To se jistě bude odvíjet od toho, zda si hrajete na hodného či zlého boha. K dispozici bude samozřejmě i zlatá střední cesta a obratné intrikaření, ovšem ke konci se stejně budete muset rozhodnout. Zkrátka budete tím velkým bossem, jenž má všechno pod palcem, čímž pádem se od původního kousku druhý díl příliš neliší a doufejme, že se tvůrci Black & White 2 v Lionheadu dokáží vyrovnat s učiněnými chybkami v konceptu, který po čase vedl k nudě a už je nezopakují.

Tvůrci koncipují Black and White 2 jako obrovskou bitvu bohů, lidí a nestvůr (pro někoho domácích mazlíčků, bez nichž si BaW nelze představit). Boje by měly být skutečně jednou z hlavních součástí celé hry a mělo by jich být ještě více nežli v předchůdci a jako takové musely dojít přepracování, aby se staly jednoduššími a intuitivnějšími, jelikož si budeme zahrávat s opravdu velkými čísly všech možných armád. Není možné, aby hráči namísto protivníka bojovali s ovládáním. Systém je založen na nejrůznějších vlajkách, jež mají odlišné funkce a mají za úkol zjednodušit práci s velkým počtem vojáků. Vždy, když posíláte své svěřence na zteč či jen tak na pochod, vyjede okno s těmito vlajkami, chcete-li příkazy. Poté si stačí jen vybrat a přiřadit danou vlaječku k objektu, jenž chcete například chránit či zničit. Tento systém se jeví jako velmi komplexní, což navíc dokazuje možnost příkazy nejrůzněji mixovat a formovat tak zcela unikátní úkony. Ani tady však rozsáhlost celé novinky nekončí, hráči Black & White 2 je totiž navíc umožněno jakoby připoutat své jednotky k určitému objektu a zadat jim povel například jít při úpatí hory či budovy. Autory je pak s nezakrývaným nadšením prezentována situace, v jejíž hlavní roli figuruje obrovský balvan a vaše armáda. Nějakou z božských sil rozpohybujete balvan proti silnému opevnění nepřítele a svým bojovníkům zadáte, aby utíkali za ním, čímž se zčásti skryjí a navíc se lehce dostanou do nepřítelovy báze, kde už s momentem překvapení v kapse nebude nejmenším problémem postarat se o zbytek slibně načaté práce. Podobných událostí si údajně užijeme dosyta, ale bude samozřejmě jen na nás, zda si jich všimneme a výrazně si tak zjednodušíme těžkou cestu za úspěchem.

Před hráče bude položena jasná volba dobra či zla, která bude vždy jasně viditelná a těžko se nám stane, že bychom učinili jako ochránci světa něco zlého, čeho bychom pak litovali. Samozřejmě jen v případě, že to udělat nechceme, za celou hru údajně bude hodně šancí k přetransformování se na tu či onu stranu. Jednou to však Black & White 2 celé skončí a vy zakončíte hru s docela jasným resultátem. Nemusíte se ale bát, že jako ztělesněné dobro nebudete moci bojovat, to byste se totiž připravili o jednu z největších libůstek celé připravované hry. Tak tomu opravdu nebude, bojů si užijeme za obě strany mince dostatek, jen bude třeba vážit situace pro bitvy. V případě, že na vás zaútočí nepřátelský národ, je samozřejmě možné, ba i nutné začít s obranným zbrojením a následně se doporučuje pro výstrahu vyplenit alespoň nějaké to protivníkovo město, bez nároku na vyšší faktor „ďábelskosti“. Ten si pak zkažené povahy mohou zvednout v bezpředmětném plenění nebohých vesnic a zabíjení nevinných lidí. V rámci sjednocení toho jakým stylem Black and White 2 hrajete a grafické stránky, se dočkáme mnoha zřetelných prvků, které zcela jasně odliší, za jaký tým kopete. V případě, že jste ten nejhodnější vůdce, porostou všude kytičky, malá zvířátka vám budou poskakovat po louce a i hudba by měla být uklidňující a krásná. Na druhou stranu, pokud se snažíte vyrovnat těm největším pekelníkům, zatáhnou se nad vámi mračna, na zemi poroste maximálně plevel a hudba začne sázet na temné a ponuré melodie. Black & White 2

V prvním dílu byli vaši i nepřátelští vesničané vcelku primitivními bytostmi, kterým ke spokojenosti stačil jen plný žaludek. V pokračování by tomu však mělo být zcela jinak a obyvatelé městeček budou hrát jednu z hlavních rolí, ať už ve zmíněných bojích či kdekoliv jinde. Jejich umělá inteligence by měla být skutečně na výši. Sami, bez ohledu na to, co jim poručíte, by měli obchodovat, shánět obživu a vést menší potyčky. Lidičky mají však základní potřeby, k nimž samozřejmě patří i uctívání boha, tedy v tomto případě hráče. Je jen na vás, jak se k nim zachováte a zda si jejich přízeň zasloužíte jako dobrosrdečná bytost či je k uctívání přinutíte ďábelskými intrikami a silou. V druhém případě však občas očekávejte vzpouru, jíž nebude tak jednoduché zažehnat. Místo centrální citadely se v městech objeví více jednotlivých svatyní, kde mohou podřízení skládat své oběti, aby tak ještě navýšili vaši sílu. Velkou roli si tentokrát zahraje i opevnění měst, které by mělo být skutečně famózní a po vzoru Pána prstenů o tato sídla svedeme mnohé velkolepé a dosud neviděné souboje.

Ze hry samozřejmě nezmizí ani oblíbené kreatůry, které pro Black Black & White 2 and White, bez ohledu na relativní nudnost ostatních faktorů, u mnohých vydobyly takřka kultovní statut. Tvůrci by byli blázni, kdyby se nejoblíbenější součásti svého titulu vzdali, ale tak tomu naštěstí není, naopak udělali velmi dobrou věc a „zvířátka“ ještě vylepšili. Někoho možná zaskočí, že se již nebude jednat o roztomilé, takřka domácí mazlíčky, nýbrž o obrovské bestie, které vyvolávají hrůzu samy o sobě, i když třeba nemají zlou povahu. Opět platí stará poučka, že pomocník bude reflektovat vaši povahu a to, co ho naučíte. Nestvůry by měly být skrz mnohé možnosti vývoje hodně odlišné a žádná hra by neměla být stejná, už kvůli této skutečnosti. O pomocnících v jejich spojení nemluvíme jen tak do větru, jelikož už zde nebudou jen tak pro okrasu a zábavu, nýbrž skutečně ulehčí hráči nutnou práci jako je vedení lidí do bitev, kde váš miláček zúročí nabyté zkušenosti. Měl by disponovat vysoce vyspělou AI, aby dokázal skutečně účelně rozdělit povely a stanoviště pro bojovníky, čehož autoři již údajně docílili a věřme, že Peter Molyneaux nelže. Black & White 2

Využívat se naučíme i známé zázraky, jež by měly být notně vylepšeny a navíc zastoupeny v mnohem hojnějším počtu než v prvním dílu. Dělí se na dvě skupiny, impozantní, které mají na hru větší než jen malý vliv a mohou například formovat povrch světa. K nim patří zcela logicky zemětřesení, jehož efekt je vážně úžasný a ještě chvíli po jeho vypršení budete sedět s vyvaleným jazykem a vypadlými bulvami a zírat na důsledky, které zanechalo. Je jasné, že podobné serepetičky nejsou zadarmo a budou vás stát velkou část sil. Na druhé straně stojící každodenní zázraky by neměly mít tak fatální důsledky, ale daň za jejich přivolání nebude ani tak vysoká.

Co se týče grafického zpracování, tak to běží pořád na enginu známém z prvního dílu , který je však vyšperkován až k nepoznání. Jedná se o mocný nástroj, jemuž ani dnes těžko někdo může konkurovat a v případě, že se do něj zasadí lepší textury a vše se stane ještě detailnější, bude se jednat opět o špičku. Zmíněná Black & White 2 vylepšení se samozřejmě chystají, ale bude toho ještě mnohem více. Například okolí by mělo být vážně velice široké a pečlivě zpracované. V případě, že se někdo projde po úseku pokrytém trávou, tak tato se začne realisticky ohýbat a následně vracet do původní polohy, vše zcela přirozenou cestou. Skvělý interface se ještě více vylepší a s mocnou rukou budeme moci provádět opravdické psí kusy. Trochu zamrzí snad jen chystané vysoké hardwarové nároky, jež by v optimálním případě měly obsahovat jen to nejlepší, co je v současné době na trhu. Pro solidní zahrání bychom pak měli disponovat 1,5 GHz procesorem a 128 MB grafickou kartou s plnou podporou DX 8 nebo ještě lépe 9.

Dohromady je dozajista proč se na Black & White 2 těšit, jelikož se zdá, že se tvůrci poučili ze svých předchozích chyb a v mnohých rozhovorech se k nim i veřejně přiznávají, čímž pádem se dá očekávat, že si z nich vezmou ponaučení a my se u pokračování jejich předního projektu budeme bavit jako u nestárnoucích Molyneauxových klasik. Lionhead už ostatně počítá s Black & White jako sérií, jelikož pro účely této hry vytvořil samostatné studio, prozaicky nesoucí ten samý název jako titul, jenž bude na dlouhá léta středem jejich zájmu. V druhém dílu se můžeme těšit na vylepšení po všech stránkách, především pak co se týče umělé inteligence, na niž jsou autoři náležitě pyšní. Přejme jim a hlavně nám, aby se vše povedlo dle jejich nesčetných představ.

Index očekávání: 9/10

Peter Molyneaux- hvězda první velikosti

Skvělých herních designérů a programátorů je spousta a dokonce se dá říci, že jsou i známí, ale pokud hledáme hvězdy ze všech největší, nutně musí zaznít především jméno hvězdného designera, majitele firmy a v neposlední řadě i programátora v jedné osobě - Petera Molyneauxe, který vytvořil tolik skvělých titulů jako málokdo další. Začínal jako prodavač disket a vzhledem k tomu, že měl kladný vztah k hrám, rozhodl se jednu takovou vytvořit. Jeho prvotina Enterpreneur se bohužel s úspěchem nesetkala a zdálo se, že Peter zůstane u vývoje programů, jež s hrami neměly mnoho společného. Shodou šťastných náhod a jeho umění ve všech směrech, získal něco peněz a rozhodl se věnovat svému koníčku, tedy hrám, naplno. Tak vznikla společnost Bullfrog, která v roce 1990 vytvořila vynikající „božskou“ strategickou hru Populous, jež rozjela spanilou Molyneauxovu jízdu za úspěchem. Následovala neméně povedená strategie Powermonger, která sice nedosáhla takového prodejního úspěchu jako Populous, ale na tehdejší poměry se pořád jednalo o trhák. O něco později přišel Populous 2, což bylo ve všech směrech vylepšené pokračování grandiózní hry a navíc se mohlo pyšnit obrovskou rozsáhlostí. Díky obrovskému úspěchu, jenž zčásti zajistila i reklamní kampaň EA, se mohl Bullfrog rozrůst na dvacet zaměstnanců a svůj potenciál ještě prohloubit, což se v dalších letech i stalo. Skvělá taktika Syndicate si v roce 1992 rovněž vybudovala kultovní status. O dva roky později přišla zábavná budovatelská záležitost Theme Park a opět přinesl výraznou finanční injekci. Další z četných úspěchů nese jméno Magic Carpet a jedná se o arkádu v nádherně propracovaném světě a jako taková se dočkala i druhého dílu. Přichází rovněž prodej Bullfrogu hernímu kolosu Electronic Arts a začíná úpadek. Přesto stačil Molyneaux ještě vyprodukovat povedené záležitosti Theme Hospital a Dungeon Keeper, po jehož dokončení firmu opouští. Bullfrog bez jeho asistence pak ještě vytvořil druhý díl k Theme Park, Populous 3 a Dungeon Keeper 2. Ač se jednalo o povedené hry, nemohly se již pyšnit brilantní virtuozitou ostatního Peterova díla. Bullfrog i s jeho přítomností šlápl párkrát vedle, ale v těchto případech se nejednalo o přímé Molyneauxovy projekty, jelikož on ke konci pracoval ve firmě již jen jako šéf a zabýval se především papírováním a na množství her přímo nedohlížel. To také vedlo v roce 1998 k založení studia Lionhead, které trochu paradoxně opět navázalo úzkou spolupráci ve věci vydání Black and White. Tuto ambiciózní záležitost financoval Peter z vlastní kapsy a podle kuloárních zdrojů ho to přišlo na pěkných 6 mil. dolarů. Hra navíc neslavila kdovíjaký úspěch a peníze se rozhodně nevrátily. Důvodem byla, i přes nesporné kvality, přílišná roztahanost a po čase nudnost. Každopádně šlo o kvalitní hru, ale od designera formátu Molyneauxe jsem čekali něco víc, což by mělo přijít v druhém díle této hry (o sérii se stará speciálně vytvořený tým, jen pro potřeby BaW). Vedle toho spolupracuje se satelitními studii na RPG Project Ego a B.C., které by však měly vyjít exluzivně pro X-Box (u prvně jmenované však již připustil, že se ho dočkají i majitelé PC). Dále se pak přímo stará o vývoj očekávané strategie The Movies, kde se zhostíme role producenta, režiséra, střihače, scénáristy atd. V přípravě je i supertajný projekt Dimitri, o němž se ví prakticky jen to, že je ve vývoji a bude se jednat o bombu, čemuž není těžké věřit.

Autor:




Nejčtenější

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Další z rubriky

Star Wars Battlefront II
Splněný sen všech fanoušků Star Wars. První dojmy z Battlefrontu 2

Měli jsme příležitost zahrát si jako jedni z prvních na světě netrpělivě očekávané pokračování multiplayerové střílečky Star Wars: Battlefront 2. A vypadá to,...  celý článek

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

FIFA 18
Zahráli jsme si za Ronalda a je to paráda. První dojmy z FIFA 18

Vyzkoušeli jsme letošní ročník fotbalu od EA Sports. Žádné revoluční novinky se nechystají, ale změn je dost na to, aby obhájily cenu nové hry. Lepší animace,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.